Sauerland's infrastructurele ontwikkelingen topic

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Niet perse. De verbinding naar Altastenberg lijkt me dan een soort Fly-Over te worden zonder pistes.
Onderaan de Sahnehang is misschien een skiweg mogelijk naar de voet van de Nordhang? Dan kun je zo met de verlengde Nordhang, richting de Sahnehang afdalen. Dat is hoe ik dit kaartje interpreteer. Ik denk dat dit een van de meeste eenvoudig opties is zonder veel bos in te palmen…

*bericht bewerkt door Joy85 op 06 jul 2018 14:30

Ik ben blijkbaar tot nu de enigste die het logisch vind dat de top van de Kahler Asten met rust moet worden gelaten.
Meest logisch lijkt mij een Verlengde Nordhang die meer naar rechts wordt aangelegd naar de top van de Sahnehang. Zodoende gebruik je de twee bestaande pistes en laat je de top Asten zoveel mogelijk met rust. De Nordhang krijgt een stoeltjeslift, de Sahnehang blijft zo met de sleeplift maar krijgt een skiweg (met brug over de weg) naar beneden Nordhang.
De verbinding van het dalstation Sahnehang naar de Kapellenhang Altastenberg krijgt ook een verbindingsstoeltjeslift zonder piste (en die dus zomers zo min mogelijk opvalt).
De verbinding met Neuastenberg kan met één verbindingsgondel vanuit de Kappe zonder daar pistes voor te hoeven te leggen.
De Bremberg krijgt ook een stoeltjeslift met brug over de weg.
Dan heb je dus drie stoeltjesliften en één gondel nodig.

Ik denk ook aan de zomergasten in Winterberg e.o. die waarschijnlijk geen zin hebben om vakantie te vieren in en op één grote piste met groene banen en liften als uitzicht.

*bericht bewerkt door Frank66 op 06 jul 2018 20:08

of deze varianten :
https://winterberg.ratsinfomanagement.net/sdnetrim/Lh0LgvGcu…

Frank66 op 6 jul 2018 20:09

Kijk dat zijn goede overzichten waar we wat aan hebben!

Born to Ride

of deze varianten :

https://winterberg.ratsinfomanagement.net/sdnetrim/Lh0LgvGcu…

Frank66 op 6 jul 2018 20:09

Kijk dat zijn goede overzichten waar we wat aan hebben!

Matthias123 op 6 jul 2018 20:20

Daar wordt toch identiek hetzelfde voorgesteld dan wat hier reeds was meegedeeld? Alleen had ik beetje verkeerd gegokt met de plaats van gondel, die blijkbaar de verbinding met Altastenberg zal maken zonder pistes.

*bericht bewerkt door Joy85 op 08 jul 2018 11:05

Ondertussen begint de nieuwe kohlerhagen in Willingen al aardig vorm te krijgen:

null

null

Born to Ride

Komen er in willingen nalv de bouw van deze lift ook extra kunstsneeuwinstallaties bij?

Misschien willen we dit jaar in februari eens een weekendje tot daar gaan, zou fijn zijn om willingen dan ook te kunnen overwegen (ipv winterberg) als de pistes dan voldoende besneeuwd kunnen worden…

#wakeupwhereyouwant

Komen er in willingen nalv de bouw van deze lift ook extra kunstsneeuwinstallaties bij?

Misschien willen we dit jaar in februari eens een weekendje tot daar gaan, zou fijn zijn om willingen dan ook te kunnen overwegen (ipv winterberg) als de pistes dan voldoende besneeuwd kunnen worden…

Dieter21 op 9 jul 2018 09:28

Op de Kohlerhagen wordt ook de kunstsneeuw infrastructuur volledig vernieuwd, ze zijn over het hele traject een nieuwe (grotere) waterleiding aan het ingraven. Ook komen overal nieuwe (LED) lichtmasten voor het flutlicht skien.

Born to Ride

In februari was deze helling zowieso al heel sneeuwzeker met de vorige installatie…Voor flutlicht wordt dit ook een topper in het Sauerland!

*bericht bewerkt door Joy85 op 09 jul 2018 10:31

Ondanks gloednieuwe lichtmasten toch nog flutlicht? ;-)

In februari was deze helling zowieso al heel sneeuwzeker met de vorige installatie…Voor flutlicht wordt dit ook een topper in het Sauerland!

Joy85 op 9 jul 2018 10:30

Goed om weten!
En hoe staat het met de kunstsneeuw op de andere hellingen? Wordt die ook verder uitgebreid?
Ik meen me een foto van vorig jaar te herinneren waar er slechts tot halverwege sneeuw lag onder de gondel… vroeg me af of er daar geen kunstsneeuw voorzien is?

#wakeupwhereyouwant

Dit zijn echt top berichten. En ze willen in 2020 al beginnen wat ik her en der lees. We gaan het allemaal zien.👍

In februari was deze helling zowieso al heel sneeuwzeker met de vorige installatie…Voor flutlicht wordt dit ook een topper in het Sauerland!

Joy85 op 9 jul 2018 10:30

Goed om weten!
En hoe staat het met de kunstsneeuw op de andere hellingen? Wordt die ook verder uitgebreid?
Ik meen me een foto van vorig jaar te herinneren waar er slechts tot halverwege sneeuw lag onder de gondel… vroeg me af of er daar geen kunstsneeuw voorzien is?

Dieter21 op 9 jul 2018 17:31

Vorig jaar was het in het begin van het seizoen net niet koud genoeg om het onderste deel goed te besneeuwen. Dat zelfde probleem hadden ze, zei het in mindere mate, ook onderste deel van de Kappe. Dit ligt allemaal onder de 650MoH en dat geeft regelmatig problemen in het Sauerland. Ook op bijvoorbeeld de Kohlerhagen kan dit probleem goed op gaan spelen in warmere periodes omdat ook daar het onderste stuk vrij laag ligt.

Altastenberg heeft daar bijvoorbeeld ondanks dat het laagste stuk op dezelfde hoogte ligt een stuk minder last van omdat dat een heel nauw dal is waar itt bijvoorbeeld de Kappe eigenlijk de zon niet schijnt in die periode.

Ik las inderdaad ook dat ze over 2 jaar al willen beginnen en dat over 4 jaar de verbindingen compleet moeten zijn, wel zullen in de jaren daarna in alt en neuastenberg nog de nodige sleepliften vervangen moeten worden.

Born to Ride

Het zou mooi zijn als er ook een verbinding via het Renaudal zou komen richting Altastenberg. Sowieso zouden aan de noordkant van de Bremberg en Sūrenberg nig veel prachtige pistes met relatief veel hoogteverschil en lengte aangelegd kunnen worden, inclusief een ontsluiting aan de Landsstrasse richting Silbach.

Maar ja, van die groenlinkse klimaathysterische milieugeiten mag je wel hele bossen en bergruggen vernielen om van die walgelijke windturbines te plaatsen (je schrikt je kapot als je over Duitsland vliegt), maar dat mensen ergens plezier van zouden krijgen, dat moeten we niet willen…

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 22 jul 2018 08:32

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Maar ja, van die groenlinkse klimaathysterische milieugeiten mag je wel hele bossen en bergruggen vernielen om van die walgelijke windturbines te plaatsen (je schrikt je kapot als je over Duitsland vliegt), maar dat mensen ergens plezier van zouden krijgen, dat moeten we niet willen…

Harry(Winterberg) op 22 jul 2018 08:32

jaja, nu weten wet het wel.

Vorige week in Winterberg geweest. zag dat de blauwe piste van Büre-Herrloh een stuk breder is geworden. Het spaarbekken rechts onderaan de piste is enorm vergroot en de grond hebben ze volgens mij gebruikt voor de verbreding van de piste.

De nieuwe Kohlerhagen in Willingen begint al aardig vorm te krijgen:

null

null

Born to Ride

Op het alpinforum meer foto’s van de K1 te Willingen

https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=100&t=5…

*bericht bewerkt door GvPuy op 27 aug 2018 19:29

Net eens even op YouTube de Wirbelcoaster in Winterberg bekeken; rit naar boven in bijna 2 minuten en 50 seconden later weer beneden; prima prijs 2,50 Euro.
En de Astenkick; ook 50 seconden plezier voor 28,00 of 32,00 (ipv 39 Euro) pp; gezinsticket 110,00 Euro!
Absurde prijzen!
Ter vergelijk; de FisserFlieger ticket 7 Euro, gezin 32 Euro.

*bericht bewerkt door Frank66 op 10 sep 2018 15:55

De Astenkick en de FisserFlieger zijn wel 2 verschillende dingen. De Astenkick is een Zipline, die dingen kosten overal veel geld. De Fisser Flieger kun je vergelijken met de Wild Eagle in Fort Fun (ook in het Sauerland) Die kost 1 eur extra bovenop een dagticket voor het pretpark.

Ik zag zojuist via Facebook wat foto’s langskomen van 3 IDE snowmakers in Winterberg. Hiermee willen ze denk ik het seizoen vroeger laten starten. Het lijkt mij zeker een aanvulling op de al aanwezige sneeuwkanonnen maar zal deze sneeuw niet ontzettend snel weer weg zijn bij regenachtig weer en hoge temperaturen?

Ik zag zojuist via Facebook wat foto’s langskomen van 3 IDE snowmakers in Winterberg. Hiermee willen ze denk ik het seizoen vroeger laten starten. Het lijkt mij zeker een aanvulling op de al aanwezige sneeuwkanonnen maar zal deze sneeuw niet ontzettend snel weer weg zijn bij regenachtig weer en hoge temperaturen?

ErikVermeij op 2 okt 2018 09:43

Deze sneeuw is juist zeer goed bestand tegen hoge temperaturen en regen. Als je het goed bekijkt is het namelijk geen sneeuw maar zijn het miniscule ijsplaatjes. Het heeft dus geen sneeuwstructuur (net als kunstsneeuw trouwens wat ijsbolletjes zijn). Bij de IDE snowmaker wordt water op een bevroren plaat gespoten wat er weer afgeschraapt wordt. Hierdoor kan je dus in een container wat niet meer is dan een grote vriezer gewoon boven 0 sneeuw produceren.

Born to Ride

Klinkt als een goede ontwikkeling dan! Dank voor je uitleg.

Sterker nog, men wil beginnen produceren binnen een 3-tal weken, zodat een opening van de Poppenberg eventueel plaats kan vinden op 24 november. En over de snowmaker van de Ruhrquelle is men aan het nadenken deze eventueel naar de Remmeswiese te verplaatsen.

Nog even doorbouwen, dan hebben we over 20 jaar gewoon een gletsjer in Winterberg. Kunnen we daar zomerskiën :)

Zijn er nog nieuwtjes ivm de verbindingen naar Neu- en Altastenberg?

Zijn er nog nieuwtjes ivm de verbindingen naar Neu- en Altastenberg?

Jelle1 op 7 okt 2018 07:01

Het enige nieuws is dat ze definitief toestemming hebben om de verbinding te realiseren.

Born to Ride

Ok, ik ben benieuwd hoe snel ze dit project kunnen realiseren en of er ook nieuwe liften in Neu- en Altastenberg zullen komen.

Ok, ik ben benieuwd hoe snel ze dit project kunnen realiseren en of er ook nieuwe liften in Neu- en Altastenberg zullen komen.

Jelle1 op 7 okt 2018 18:17

Er zullen sowieso wel nieuwe liften komen in neu en altastenberg, anders is de capaciteit veel te laag. Ik ben alleen benieuwd of ze eerst daar nieuwe, snelle liften gaan bouwen of dat ze eerst gaan verbinden

Born to Ride

Hebben ze in Altastenberg überhaupt geld voor (een) zetellift(en), gezien er al jaren 1 gepland wordt op de Westfalenhang?

Het geld zal (al heb ik hier geen echt zicht op) moeten komen van Winterberg? Misschien investeren in een paar liften in de deelgebieden en in afwachting van de verbindingen werken met een goede skibusregeling?

Plaats een reactie