Ervaringen: Alpendorf of Val Cenis...?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis

In de voorjaarsvakantie 2016 gaan we voor de derde keer skien. Met een bont gezelschap: mijn niet skieende ouders, mijn boardende man, ikzelf op de skis en onze kinderen (dan 6 en 8) ook op de skis.
We zijn nu twee jaar in Seefeld geweest, en toe aan iets anders.

Via via zijn we getipt op Alpendorf, en zelf ben ik op Val Cenis uitgekomen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen bij deze twee gebieden:

  • fijne kinderskilessen
  • ook voor niet skieende opa en oma leuk
  • sneeuwzekerheid
  • logistiek ter plaatse een beetje makkelijk
  • ook wat uitdaging voor ons, de ouders.
  • goede appartementen om te verblijven

Kortom, veel vragen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Begin februari was ik in Val Cenis, in Lanslevillard.
Val Cenis is een samenstel van dorpjes achter elkaar in de vallei, de twee grootste zijn Lanslebourg en Lanslevillard. Er is een aardig wandelpad tussen beide plaatsjes. Ook boven op de berg en bij het meer helemaal boven zijn er wandelmogelijkheden.
Bij Lanslebourg gaat als er geen sneeuw ligt de weg naar boven, richting Lac Cenis en pas naar Italië. Als er wel sneeuw ligt overigens ook, maar dan kun je er op skiën.
Lanslevillard ligt op 1500 meter en is daarmee redelijk sneeuwzeker. De hoogte is vergelijkbaar met dorpen in het nabijgelegen L3V, bijvoorbeeld Meribel. Alle pistes liggen op de noordhelling, wat voor- en nadelen heeft.
Pistes zijn voldoende afwisselend en een aantal zijn ook aantrekkelijk voor de gevorderde wintersporter.
Wat je bedoelt met logistiek ter plaatse is mij niet duidelijk. De dorpen zijn per auto prima bereikbaar en er loopt een gratis busdienst tussen Lanslevillard en Lanslebourg.
Er zijn veel appartementen, prijs-kwaliteitverhouding was wat ons betreft uitstekend, wij waren wel in het laagseizoen. Wij zaten in Les Balcons Villages. Op de site van Les Balcons kun je tegen het najaar de winterprijzen en eventuele aanbiedingen zien.
Nadeel is dat er op de berg wel wat, maar niet zoveel gelegenheid is om te lunchen. Het gebied is uitstekend qua infrastructuur om te wintersporten, maar aan de bijkomende voorzieningen is te zien dat het toch aanzienlijk minder publiek trekt dan de grotere gebieden in de Savoie. Dat betekent ook wel weer over het algemeen lekker rustige pistes.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Hi Frank,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie.
Wat ik bedoel met logistiek ter plaatse: is het een beetje te doen om kinderen naar de les te brengen, zelf te skien en ze op te halen voor lunch, weer naar de les, etc. Mijn ouders doen dit ook graag, maar als het een hoop gedoe, gesjouw is, auto’s parkeren etc. Is dat toch wat minder.

Als ik jouw reactie lees, klinkt het alsof je het gebied zou aanbevelen.

Weetje toevallig ook of er nederlands sprekende leraren zijn? En of Frans voor kinderen lastig is? Ik merkte de afgelopen jaren dat les in het Duits het prima ging, lijkt toch wel op nederlands, in combinatie met duidelijke gebaren was het goed te doen.

Echt tof dat je zo snel hebt gereageerd!

Hi all,

Ik ben er 1x in Vel Cenis geweest. Gematigd positief. Ik sluit me aan bij Frank. Er zijn wel veel typisch Franse appartementcomplexen. Daarnaast lift het dal relatief laag tov een hoge piek. Je krijgt daarom in het dal het idee dat de bergen op je af komen. Daarnaast is het dal naar mijn weten doodlopend. Als de opa en oma ook een tochtje willen maken gaat dat dus maar 1 kant op. Het skigebied ik behoorlijk uitgebreid, maat wel noordhellingen. Dus schaduwachtig.

Alpenddorf ken ik niet, maar ik ben een fan van Oostenrijk. Wellicht is Sankt Anton en Lech een optie?

Succes!

Val Cenis ken ik niet.
Alpendorf is een klein gezellig dorpje boven Sankt Johan im Pongau, dit is een groot dorp (stadje) met veel winkels en gezellig om door te wandelen, je kunt er met de skibus heen , klein stukje maar.
Het skigebied van Alpendorf valt onder het ski Amadè en heeft aardig wat km, je kunt vandaar via Wagrain naar Flachau skiën. Ski school zit beneden en boven en heeft ook NL sprekende leraren. Een klein stukje verder rijden van Alpendorf zit Grossarl met aansluiting op het Gasteinertal is ook leuk om een dagje heen te gaan.
Alpendorf is niet zo groot dus je loopt zo naar de lift er zijn er 2 die vanuit het dorp omhoog gaan met een dalafaling. Deze liggen wel vol op de zon dus als het erg warm is wordt de sneeuw wat minder. Genoeg wandel mogelijkheden, of met de eerste lift een stuk omhoog om daar af te spreken voor de lunch.
Kijk op de vlgd link voor accomodaties. http://www.sanktjohann.com

Dienten Die Alte schule

Ik ben zelf diverse keren in Val Cenis geweest. Er wordt vanaf diverse punten gestart met skiles, zodat er vrijwel altijd gestart kan worden in de buurt van de accomodatie. Altijd vanuit het dal, zodat opa en oma kunnen brengen, maar je ook prima zelf kunt wegbrengen en tijdens de les zelf op pad kunt. Voordeel is dus ook dat je in je appartement kunt lunchen, of samen met de niet skiers in een restaurantje aan de piste. Ook is het goed mogelijk voor de niet skiers om met de lift om hoog te gaan naar een van de restaurantjes, bijvoorbeeld te combineren met een wandeling over een uitgezette wandelroute bovenaan de Ramasse lift.

Lessen zijn er van zowel de ESF als de ESI, de meeste kinderen nemen een ochtend of middag les. Verwacht geen Nederlands sprekende leraar of lerares, er zijn er maar een paar die wat Nederlands spreken. Onze kinderen vonden dit prima, vaak worden Nederlandse kinderen bij elkaar in een groepje gestopt.

Wanner opa en oma het leuk vinden om de omgeving wat verder te verkennen zijn autotochtjes naar bijvoorbeeld Bonneval sur Arc (fraai authentiek bergdorpje) of richting Aussois, waar je een wandeling kunt maken naar de Monolithe (een grote rots) midden in het bos, een aanrader. Ook is het leuk om zelf met de ski naar Termignon te gaan en elkaar beneden te ontmoeten of in het restaurantje op de berg. Dit is prima te bereiken als wandelaar met de stoeltjeslift.

Ook kun je voor een paar tientjes extra een Eskimo skipas nemen. zodat je ook kunt skien in een van de naburige gebieden van La Norma, Valfrejus, Aussois of Bonneval sur Arc.

@maaikenooitgedagt, wij waren zonder kinderen, maar zag ze wel telkens naar de les lopen als ik naar de bakker ging :). Zoals Poudreuse al aangeeft is het logistiek allemaal prima te doen, er zijn een aantal plaatsen waar het naar boven gaat en de skischolen starten daar. Dus geen gedoe met auto’s of bussen, klein stukje lopen of glijden.
Als er geen Nederlands sprekende leraren zijn, mijn kinderen hebben altijd les in Frankrijk gehad en de leraren en leraressen spraken Engels en Frans. Nooit een probleem, ze hebben altijd veel plezier gehad. Bovendien leren de kinderen in de Franse skischolen vlot echt goed skiën.
Het gebied is best wel een aanrader, de afstanden zijn goed overbrugbaar zodat, zoals Poudreuse al aangaf, het gemakkelijk is om gezamenlijke activiteiten te plannen.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Hallo allemaal, na wikken en wegen is de knoop doorgehakt. We gaan naar Alpendorf.
Jullie allemaal super bedankt voor al jullie waardevolle reacties, tips, ervaringen. Dat heet ontzettend geholpen bij het maken van onze keuze.

Groet,
Maaike

hoi maaike,

als je dan eens kijkt in wagrain, dan zit je wat centraler in het skigebied. voor je ouders is het dan ook makkelijker om dagtripjes te maken en ook makkelijker om de ene dag links of rechts naar boven te gaan. vandaar uit ken je eigenlijk heel het skigebied pakken en zul je je niet vervelen. ook Nederlandstalige skileraren en leraressen vollop aanwezig. ik kom er heel vaak en wat de sneeuw betreft heb ik weinig klagen gehad…

null

sneeuw valt wanneer het moet vallen.... en dat is als ik er bijna ben :-)

Wat en gave foto!!

Plaats een reactie