Tirol discrimineert buitenlandse skileraren

@Morzel dan verschillen onze ervaringen maar dan zal ik je gelijk moeten geven. ;)

Is dit misschien een verschil tussen Frankrijk en Oostenrijk (heb zelf geen ervaring met jonge kinderen in Oostenrijk)? In Frankrijk krijgen de kinderen echt les, en is het niet echt kinderopvang. Zelfs mijn 4 jarige nichtje krijgt al hele specifieke ski-oefeningen, die veel verder gaan dan alleen maar wat spelen (al heeft ze dat zelf niet door en is ze voor haar gevoel aan het spelen). Ik sta te kijken wat die jonge kinderen al leren en al kunnen. Haar oudere zusje van 7 knalt nu naar beneden op de steilere rode piste en met behoorlijk wat techniek.

Click. Click. Peace

Zullen zeker verschillen zijn tussen Italië, Oostenrijk en Frankrijk.
Ik heb verleden jaar via het W.I.S. systeem gehoord dat het Tiroler Skilehrer Verbandes serieus na denkt om voor de allerkleinste GEEN leraren meer in te zetten maar kleuter oppassers.
Ach ja, zo glijden we steeds meer af.
Zo van welke oppas heb jij dit jaar gehad! Eh…iemand uit de Filippijnen.
Alles veranderd in de toekomst dat is zeker.
Tenslotte is ET ook allang weer thuis. @rollie

Als we het toch hebben over discriminatie, waarom is het van belang dat die oppas uit de Filipijnen is @Hooykaas?

❄️

Geen discriminatie hoor.Discriminatie ben ik FEL op tegen. Het kunnen ook andere nationaliteiten zijn.
Ik bedoel te zeggen dat je mensen krijgt zonder enig gevoel voor wintersport.Alleen oppassers die spelen in de sneeuw.Want deze mensen zouden geen enkel ski diploma hoeven te hebben.

Voor de allerkleinsten kun je je ook terdege afvragen of les wel zin heeft… Een 3 jarige droppen op les omdat je zelf lekker wil skiën is in zijn algemeenheid geen beste keuze.

5 jaar is een goede leeftijd om het te leren. Daarvoor kan het in bepaalde gevallen ook, maar het gebeurt mi te vaak gedachtenloos.

Uh, waarom gaan de local kids dan wel echt op les met 3 jaar? En kunnen ze met 5 toch echt overal vanaf? Niet omdat het pure kinderopvang is, nee omdat er les word gegeven door skileraren en niet door studenten.
Dat Oostenrijk geen enkele cursus meer nodig acht voor de allerjongste is natuurlijk helemaal om te janken…
En toch heb ik een donkerbruin vermoeden dat heel veel Hollanders die nederlands sprekende oppas gaan prefereren boven een fatsoenlijke les… Over melkkoeien gesproken…

De locals die ik ken gaan helemaal niet al met 3 jaar op les.

Geen discriminatie hoor.Discriminatie ben ik FEL op tegen. Het kunnen ook andere nationaliteiten zijn.
Ik bedoel te zeggen dat je mensen krijgt zonder enig gevoel voor wintersport.Alleen oppassers die spelen in de sneeuw.Want deze mensen zouden geen enkel ski diploma hoeven te hebben.

Hooykaas op 23 jun 2015 19:36

Oh oké. In dat geval ben ik het wel met je eens. Want ik moet nog de eerste skiënde Filipijn tegenkomen :p

❄️

@Renee Ik kan niet spreken over Italië en Frankrijk daar kan @Rogier misschien wat over zeggen.
Doordat ik langer in Oostenrijk ben dan de gemiddelde tourist zie ik ook dingen die de gemiddelde vacantieganger niet opvalt.
De lokale bevolking en hun kinderen maken helemaal geen gebruik van de reguliere skischool (Alleen als werknemer wat ook steeds minder wordt)
De gang van zaken:
1 De meeste hebben allemaal wel vrienden die hun kinderen onderling een halve dag op zaterdag meenemen de bergen in om de grondbeginselen bij te brengen. (Vaak vanaf 4.5 - 5 jaar)
2 Daarna worden de kinderen lid van de plaatselijke skiclub waar ze elke week training krijgen van speciaal daarvoor opgeleide trainers.En elke zaterdag vooral slalom wedstrijden doen.
Wat de gemiddelde tourist niet weet is dat een skischool eigenlijk speciaal voor vacantiegangers is bedoeld en veel te duur is voor de lokale bevolking om daar het hele seizoen wekelijks gebruik van te maken.
@David23 Bedankt voor je reactie ik dacht dat je boos werd

Je hebt het over het W.I.S. systeem.
Wat is dat eigenlijk prof.@Hooykaas

@Hooykaas. Tja Oostenrijk daar weet ik dan weer niet of ze met 3 beginnen. Waar mijn roots liggen i.i.g wel ( Norge

@Renee het (grote) probleem en tevens het enige probleem met kinderen van 3 jaar is dat ze nog te weinig kracht in de benen hebben en daardoor vanuit de heupen skiën om een bocht te draaien en te remmen.
Daar komt nog bij dat ze vaak te speels zijn om te begrijpen waarover het gaat.Als je met pakweg 4.5-5 jaar begint gaan de technische vorderingen veel sneller en zal je het verschil niet meer zien tussen kinderen die begonnen zijn op te jonge naar mijn smaak 3 jarige leeftijd en kinderen die later gestart zijn.
@Lawine Het W.I.S. systeem.
Is het Wandelgangen Informatie Systeem.

Ik denk dat het vooral een verschil per kind is. Het ene kind is er op 3 jaar al wel klaar voor en de andere niet. Net als sommige kinderen al lopen voordat ze en jaar zijn en andere daar soms maanden langer over doen.
Kinderen die skiën leuk vinden leren echt al heel wat op jonge leeftijd. Maar het is zeker geen verplichting en je moet het denk ik alleen doen als de kinderen het zelf leuk vinden…
En het verschil tussen de een de ander dat is vaak zo’n moment opname. Plus dit heb je natuurlijk ook bij volwassen. Er zijn goede skiërs die pas op hun twintigste voor het eerst op de ski’s stonden en beter skiën dan locals die vanaf hun 3e skiën… ;-)

Click. Click. Peace

Als ik naar mijn “roots” kijk werden kinderen vanaf het moment dat ze kunnen lopen aan het tuigje meegenomen. Hierdoor is de houding al goed aan te leren. Immers jij bepaald hoe het kind op de skies staat. Daar moet ik trouwens wel bij zeggen dat wegen zeer lang dicht zijn dus dat die kleine het liefst zo vroeg mogelijk moet kunnen skieen wegens praktische overwegingen.

Locals en toeristen kan (en mag) je niet met elkaar vergelijken.

Bij de locals gaan de kleintjes in de week enkele uurtjes lessen (soms ook via de school) bij een vast groepje met lokale leerkrachten en eventueel met hun ouders wat skiën als het mooi weer is. Vergelijk het met kleintjes van bij ons die één avondje in de week gaan voetballen in de club (met eventueel wedstrijdje in het weekend), aangevuld met een potje voetballen in de tuin. Hoewel ze best wat tijd op de latten doorbrengen, wordt dat uitgespreid over het hele seizoen en, en is de tijd per week en per sessie beperkt – dat kan je vrij zinvol invullen, zelfs voor een driejarige.

Kleintjes van toeristen moeten het doen met één weekje, waarin ze per dag 5+ uur aan de slag moeten in een groep kinderen die ze van toeten noch blazen kennen, onder begeleiding van iemand die ze misschien niet eens verstaan (zodat papa en mama maximaal van de sneeuw kunnen genieten). Dat kan de doorsnee vijfjarige amper behappen, laat staan dat een ukje van drie er iets aan heeft. Een goeie begeleiding ziet dat ook in en maakt plaats voor meer dan alleen maar skiën voor de kleinsten. Een heel goeie begeleiding gaat ook het gesprek aan met ouders die te vaak onrealistische verwachtingen hebben omtrent de koters.

Click. Click. Peace

Het probleem is dus vaak wat ik eerder al aangaf: papa en mama willen ongestoord skiën en de kleine dumpt men dan in de skiklas. Dat kan bij een 3 jarige gewoon het plezier in skiën vergallen.

Het is anders als ze daar lol in hebben, maar daar moet je niet vanuit gaan. Die kleine van ons vindt heel veel dingen leuk, maar zelden langer dan 5 minuten achtereen. Daarom: eerst kijken of jouw kind er aan toe is en pas dan in een skiklasje.

Dat is misschien wel minder handig…

Kleintjes van toeristen moeten het doen met één weekje, waarin ze per dag 5+ uur aan de slag moeten in een groep kinderen die ze van toeten noch blazen kennen, onder begeleiding van iemand die ze misschien niet eens verstaan (zodat papa en mama maximaal van de sneeuw kunnen genieten). Dat kan de doorsnee vijfjarige amper behappen, laat staan dat een ukje van drie er iets aan heeft. Een goeie begeleiding ziet dat ook in en maakt plaats voor meer dan alleen maar skiën voor de kleinsten. Een heel goeie begeleiding gaat ook het gesprek aan met ouders die te vaak onrealistische verwachtingen hebben omtrent de koters.

Morzel op 24 jun 2015 14:42

Oftewel, die Nederlanders met een Anwärter die de dag vertoeven op een kinderweide met skien en gekke spelletjes zijn juist wel een goede optie voor de kleintjes? :D

Oftewel, die Nederlanders met een Anwärter die de dag vertoeven op een kinderweide met skien en gekke spelletjes zijn juist wel een goede optie voor de kleintjes? :D

rollie op 24 jun 2015 17:02

Voor de echte kleintjes wellicht, maar ik ken het programma niet…

Wij nemen komend jaar bewust onze dochter niet mee omdat bij de kinderopvang in de ochtenduren skiles inbegrepen is. Pas als ik zeker weet dat ze er aan toe is en dan ook voor meer dan even een uurtje, dan pas gaat ze in een klasje. Maar eerst gewoon in de sneeuw met de optie dat ze kan stoppen als ze er geen zin meer in heeft.

Plaats een reactie