Verbinding Monte Rosa met Cervinia, en dus ook met Zermatt

Dit onderwerp gaat over de bestemming Monte Rosa

Nieuws van het Alplinks project - verbinding Val d’Ayas (Monte Rosa) naar Cervinia, en daarvandaan kun je nu al door naar Zermatt.

bron =
http://www.funiforum.org/funiforum/showthread.php?t=9909&amp…

http://www.alplinks2014.it/public/PRESENTAZIONE%20MASTERPLAN…

http://www.alplinks2014.it/public/Alplinks%20-%20Relazione_F…

The older I get, the better I was

Hoe wil je ooit op een dag van Alagna naar Zermatt en terug komen? Dit wordt het meest oversized gebied van de Alpen…

❄️

Oeh, als die verbinding klaar is, is Champoluc/St. Jacques the place to be… Dibs!
@David23
In een groot gebied gaat het er mij niet om dat je in één dag alles kan doen, of helemaal van de ene uithoek naar de andere kan skiën en weer terug. Het gaat mij om de opties die je hebt en de keuzes die je kan maken. Dus als je inderdaad centraal gaat zitten kan je de ene dag kiezen de gletsjer van Zermatt op te zoeken, de volgende dag lekker naar Cervinia te skiën voor de lunch, weer een andere dag een tochtje heen en weer naar Alagna, de volgende morgen als het lekker heeft gesneeuwd de bossen opzoeken in Val d’Ayas, etc. Zo wordt een kerstvakantie van twee weken volgens mij heel afwisselend, maar hoef je maar 1 appartement te vinden in Champoluc. Heb je wel één hele allround inzetbare of - liever nog - verschillende paren ski’s nodig… ;)

In Les Trois Vallées ga ik ook niet in Orelle of in Courchevel zitten. Waarom aan de rand van een gebied gaan zitten als je vanuit een centraler gelegen dorp veel meer opties hebt? Dat is mijn instelling tenminste.

Nee, maar als iedereen zo denkt is dat de doodsteek voor minder centraal gelegen dorpen, zoals Hollersbach en Ellmau bij een verbinding Skiwelt-Kitzbühel of Kaprun bij een verbinding Zell-Saalbach zou overkomen. En 200 kilometer piste is toch meer dan genoeg voor een week?

❄️

Had er al van gehoord toen we in monte rosa waren in maart. Snap het wel, maar vind het zelf een beetje jammer.
Ben ook benieuwd wat de liftpas prijzen gaan doen. Die zijn al niet misselijk van zermatt.

Ze zijn al een tijdje met dit project bezig. Er zijn iig 2 eerdere voorstellen voor deze verbinding afgeketst. Ik ben benieuwd of dit nu uiteindelijk ook echt wordt gerealiseerd. Niet dat ik er op zit te wachten hoor, die keren dat ik vanuit Alagna naar Champoluc ben geweest zijn op één hand te tellen (op zo’n 120 skidagen daar) .

Wat @Gigi schrijft is wel een goed punt denk ik. Vanuit Champoluc wordt het als wintersporter onmogelijk om je te vervelen. Niet alleen een extreem uitgestrekt gebied om te skiën, maar ook een gebied waarin de verschillende dalen en dorpen elk hun eigen totaal verschillende sfeer hebben.

Een doodsteek voor de perifere dorpen zoals @David23 vreest verwacht ik hier niet. Het wintertoerisme bestaat in Alagna vooral uit weekendmensen uit de Po-vlakte en wat freeriders. Die zullen niet ineens naar Champoluc vertrekken. De Aosta dalen hebben juist wat last gehad in van verhoogde tolkosten op de autostrada. In Alagna wordt verwacht dat dagjesmensen uit Zermatt eo wat extra inkomsten kunnen brengen. Het is niet voor iedereen, maar er zijn ongetwijfeld mensen die een dag heen en de volgende dag terug een mooie tocht vinden. En daarvoor is Alagna echt een topbestemming.

Monte rosa is op dit moment echt een geweldig skigebied met een goede prijs / kwaliteit verhouding. Ik ben benieuwd wat deze uitbereiding gaat betekenen voor Monte Rosa.
Ik kom er al jaren in januarie…

Monte Rosa is een geweldig gebied met een hoop mogelijkheden en waar het grote publiek gelukkig nog niet op afkomt.
Persoonlijk zeg ik NEE tegen deze samensmelting waar het eerst nog een parel in de Italiaanse alpen is zou het zomaar een commercieel en druk gebied kunnen worden. Laat maar afketsen die boel.

"respect the mountains"

Daar ben ik ook bang voor Thyz! Al weet ik niet hoe het is in Cervinia. ( sfeer en prijzen )

Prijzen voor verblijf zijn vrij standaard. Je hebt heel duur, maar ook budget-appartementen bijna Franse stijl. De internationale skipas is duur, maar nog altijd 100 euro goedkoper (voor een 7 dagen skipas) dan als je die aan de Zwitserse kant zou kopen.

Je kan ook gaan kamperen in Valtournenche. Heb ik vorig jaar met pasen gedaan. Desondanks de gepeperde skipas was het een goedkope skivakantie. Check:

null

M’n hele bericht staat op het alpinforum: http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=53&t=510…

Mooi verslag @Frans!
Ik krijg steeds meer zin om een keertje die kant op te gaan…en zo te zien is het laat in het seizoen niet zo druk meer(want daar ben ik toch een beetje allergisch voor).

dan moet er iets als een huttentocht worden georganiseerd.
ben je de hele week wel mee onder de pannen.

Mijn Italiaans is wat roestig (of eigenlijk niet bestaand): maar wat ik ervan begrijp (ook via snowheads forum) is dat dit een soort besluit is om er mee aan de slag te gaan (iedereen is akkoord). Denk dat de bouw dan toch nog jaren kan duren?

Zie ook: http://www.neveitalia.it/ski/cervinia/news/collegamento-cerv… (google translate evt)…Iemand die goed Italiaans kan die de essentie hier uit kan halen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Veel mensen die in Zermatt gaan skiën komen met moeite dat gebied uit, die zie ik zo snel nog niet gaan skiën in Monte Rosa.

Sprak afgelopen jaar nog iemand in mijn hotel, kwam al 15jaar in Zermatt en was nog nooit in Breuil geweest.

Als het idd vanaf Cime Bianchi gaat, dan heb je er ook meer aan vanuit Valtournenche of Cervinia denk ik. En dan heb je eigenlijk ook al Zermatt als bonus.

Grote pre zou wellicht zijn als deze verbinding minder windgevoelig zou kunnen worden, maar verder zie ik de echt grote pre ook niet direct…

Maar heb jij dan je eigen hotel @davidw :)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als het idd vanaf Cime Bianchi gaat, dan heb je er ook meer aan vanuit Valtournenche of Cervinia denk ik. En dan heb je eigenlijk ook al Zermatt als bonus.

Grote pre zou wellicht zijn als deze verbinding minder windgevoelig zou kunnen worden, maar verder zie ik de echt grote pre ook niet direct…

Maar heb jij dan je eigen hotel @davidw :)?

Roy83 op 19 dec 2016 17:08

Oei nee, das verkeerd uitgedrukt. Heb wel “mijn” vast hotel waar ik altijd slaap, maar die “mijn” staat daar beetje ongelukkig. Ooit wel overwogen van naar ginder te verhuizen ;)

De wind is in dit gebied inderdaad een oud zeer, boven op die berg worden schijnbaar geregeld snelheden tot 200km/u en meer gehaald…

*bericht bewerkt door DavidW op 19 dec 2016 17:26

Hier ook nieuws in het Engels, sommigen zijn expat oftewel wonen daar http://snowheads.com/ski-forum/viewtopic.php?t=90347#2976991…

The older I get, the better I was

Interessant artikel in la stampa, verbinding met Zermat lijkt mij persoonlijk geheel overbodig…

http://www.lastampa.it/2016/12/17/edizioni/aosta/da-cervinia…

De verbinding tussen Cogne en Pila, in hetzelfde artikel, is ook interessant

Als deze verbinding werkelijkheid wordt heb je echt een droomgebied. De uitgestrektheid en mogelijkheden zijn echt eindeloos.
Met de hoogste bergen van de Alpen om je heen is het echt bijzonder skiën (als je daar om geeft). Zou wel jammer zijn dat je het Monte Rosa gebied en de pistes rond Valtournenche niet meer voor jezelf hebt door de stijgende naamsbekendheid!

Als deze verbinding werkelijkheid wordt heb je echt een droomgebied. De uitgestrektheid en mogelijkheden zijn echt eindeloos.
Met de hoogste bergen van de Alpen om je heen is het echt bijzonder skiën (als je daar om geeft). Zou wel jammer zijn dat je het Monte Rosa gebied en de pistes rond Valtournenche niet meer voor jezelf hebt door de stijgende naamsbekendheid!

RC op 20 dec 2016 20:11

Hoewel ik in beide gebieden echt al veel ben geweest, misschien wel kan zeggen dat deze twee parels voor mij dé gebieden van de Alpen zijn, zit ik er toch niet op te wachten dat deze twee parels één grote parel zouden worden. Mogelijkheden zullen ongetwijfeld eindeloos worden, maar vrees dat je ook een heel ander publiek gaat trekken. Het publiek dat naar megagebieden trekt enkel omdat het een megagebied is, dit gaat de prijzen niet ten goede komen vrees ik. Also, de grensovergang tussen Breuil en Zermatt vind ik sowieso al een bottle neck hebben, met Monte Rosa er bij gaat dat er niet op beteren vrees ik.

Via de link hieronder het uitgebreide plan voor de verbinding tussen Frachey (MRS) en Cervinia.
Inclusief plaatjes en kosten (!!!) van alle varianten. De winnende variant staat vanaf pagina 44.
Kosten - 53 MIO

Volgens dit plan, wordt het een 3S in 2 secties (middenstation dus).
https://www.comune.valtournenche.ao.it//valtcms/images/stori…

*bericht bewerkt door Onnem op 23 okt 2019 23:07

The older I get, the better I was

Nee! Nee! NEE!

Compleet eens met DavidW. Monte Rosa vind ik echt geweldig.

Mr. Slow

Hoe ver is dit plan nu? Hopelijk gaan ze dan ook die achterlijk trage stoeltjeslift (lago gollet) vervangen. Dat ding gaat 2 m/s!

Je kan ook gaan kamperen in Valtournenche. Heb ik vorig jaar met pasen gedaan. Desondanks de gepeperde skipas was het een goedkope skivakantie. Check:

null

M’n hele bericht staat op het alpinforum: http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=53&t=510…

Frans op 9 jul 2015 21:13

Wij staan daar met kerst dit jaar ;)

null

Edwin van Riel

Hoe ver is dit plan nu? Hopelijk gaan ze dan ook die achterlijk trage stoeltjeslift (lago gollet) vervangen. Dat ding gaat 2 m/s!

DrPhil op 24 okt 2019 00:56

Las ergens dat de vergunningen nog niet rond zijn. Jammer, is wel vanuit BC een mooie aanvulling op dagen dat Zermatt gesloten is.

Edwin van Riel

Plaats een reactie