Misschien krijg ik een kans... Maar twijfel om 'm te pakken...

Goedenacht allen,

Nog steeds op… Blijf twijfelen… Ik ben 16 jaar en krijg misschien de kans om skilessen te begeleiden in een indoor hal (met van die bewegende skibanen, zo’n band…)

Nu moet ik daarvoor (uiteraard) wel een diploma halen… Ik speel al tijden met het idee om mijn anwärter te halen… Deze zit er alleen voorlopig nog even niet in (i.v.m. school en geld), ik wil dan ook wel gelijk een seizoen lesgeven… Dat gaat natuurlijk niet i.v.m. school (en ook wel de leeftijd)… Overigens zou ik dat ook niet willen… Wil wel gewoon m’n opleiding afmaken… Maar eventueel een tussenjaar…

Nu kan als ik de skibegeleider opleiding van het nskiv doe misschien een (bij)baantje krijgen om zoals eerder gezegd kinderen te helpen begeleiden (dus nog wel met een officiele leraar er bij)…

Kosten… Zo’n € 500,- (materiaal huren, reiskosten etc. komt er voor mij bij). Kan ik betalen… Maar jullie zullen begrijpen dat dit voor mij veel geld is…

Ik twijfel heel erg… Ik zeg jullie eerlijk… Als het op een indoor hal met een échte afdaling was geweest… Had ik geen nee… Maar nu… Het is zo van… Ik heb dat zelf nog nooit gedaan… En ja… Ik weet ook niet of het wat voor mij is… Overigens zit er ook geen skihal met échte afdaling bij mij in de buurt… Dus daar contact zoeken is geen optie.

Aan de andere kant… Het is wel leuker denk ik dan mijn huidige bijbaantje (Mc Donalds…)…

Wat zouden jullie (als mede-wintersporters) hierover denken/zeggen?

Ik twijfel…

Als je nog nooit op de baan hebt gestaan. Vraag dan eerst of je een keer mag proberen. Ga eens op de baan skiën en kijk of je het wat vindt. Krijg je dezelfde kick, die je ook krijgt tijdens het skiën, dan moet je het zeker doen. ;)

Krijg je die niet, dan ga je er in ieder geval niet slechter van skiën.

Beste Suzanne
Je vraagt om een eerlijk advies.
Ik vindt een rollerbaan 3 maal niets en vooral als je daar een hele dag hulpje moet zijn.
En tjonge tjonge 500 euro is een hoop geld.En dan heb je nog eigenlijk niets.
Als je in de toekomst echt die kant wil opgaan dan moet je voor het echte werk gaan en in Oostenrijk het diploma halen en die 500 euro daar voor gebruiken.Ik zal het hele Forum wel over me heen krijgen maar het is niet anders.
Ik de Alpenlanden wordt je gewoon uitgelachen met een zg nederlands ski diploma.niet doen dus.
Je twijfelt dus dat is al een slecht teken.Ik zou zeker je school afmaken en in een paar jaar er evt. Voor gaan in het buitenland.

Als je een Nederlands diploma haalt heb je ook meer mogelijkheden dan enkel de skibaan. Je zou bijvoorbeeld in de schoolvakanties mee kunnen gaan met reisorganisaties die eigen leraren/begeleiding meenemen naar de Alpen. Meestal krijg je dan je volledige reis gratis (bus, hotel, half pension) en moet je gewoon 4u les geven aan kinderen.

Ik weet zelf niet wat de grote organisaties zijn in Nederland dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar in België heb je er een aantal, dus dat kan niet anders zijn in Nederland.

Als je dat ook wil doen heb je volgens mij een prachtige deal vast: Je kan tijdens de schoolvakanties naar de bergen en daarnaast kan je proberen om dat baantje te doen. Dan is het de investering alleszins meer dan waard. Een Nederlands diploma zal bovendien minder kosten dan de Anwarter (waar je toch snel 1500 euro voor moet ophoesten) en is in jouw geval dus best haalbaar.

edit @Hooykaas zoals ik het zie heeft ze de keuze tussen een klotejob in de McDonald’s en de rollerbaan begeleiden. Zelfs al is de rollerbaan niet hetzelfde als in de sneeuw staan, het is een pak beter dan burgers flippen. :P

De vraag is dan gewoon of het de 500 euro waard is. Als het puur om op de rollerbaan te werken is als job, dan moet je gewoon uitrekenen of je die 500 euro terug kan verdienen door die baan te nemen ipv de McDo.
Maar met die 500 euro gaan er nog andere deuren open, zoals ik hierboven schrijf. Als je in de schoolvakanties mee kan gaan als begeleiding dan heb je op twee “werkvakanties” je investering eruit gehaald.

Kijk vooral niet naar wat de Anwarters en Oostenrijkers van deze wereld denken van je “Nederlands diplomaatje”. Als een Nederlands diploma het meest haalbare is, ga er dan gewoon voor. Krijg je de smaak te pakken dan kan je later nog altijd voor die anwärter gaan, maar ondertussen heb je wel al ervaring opgedaan.
Ik ben zelf ook begonnen met een simpele opleiding bij een reisorganisatie zelf. Dat diploma is waardeloos. Maar ik heb dit jaar wel 30 dagen op m’n skilatten gestaan dankzij die opleiding. Daar kan @Hooykaas alleen maar van dromen. :P

tl;dr
Ga ervoor!

Hamburgers flippen ik moet zeggen leuk gevonden @Arhn
En je weet het he dromen zijn bedrog Marco Borsato zong er al over

Mocht je inderdaad graag als skileraar aan het werk willen is elke werkervaring meegenomen. Dus ook zo’n rollerbaan. Het is natuurlijk niet het echte werk in de sneeuw, maar wel erg goed om je techniek te verbeteren.
Dit lijkt me een nuttiger (en afhankelijk van je McD team) leuker baantje dan in een fastfoodketen.
Wat je lijkt me ook kunt incalculeren is dat je met grote regelmaat op de latten komt te staan en dus van de winter een stuk vooruit bent gegaan op techniek en kracht.
Reken erop dat je aankomende winter nog niet mee kan als begeleider/leraar vanwege je leeftijd, maar dit baantje is een grote stap in de goede richting. Zoals Hooykaas al zegt moet je nog wel een Oostenrijks diploma halen als je bij een skischool daar wil gaan werken, maar uitlachen zullen ze echt niet doen, zeker niet als je technisch erg goed de piste afstuift.

Dus ook ik zeg: Ga ervoor!

PS je schrijft @Arhn “Als ze de smaak te pakken heeft”
Lijkt me niet zo moeilijk als je de hele dag Hamburgers staat te flippen

Even tussendoor: ik ben nog geen Nederlandse organisaties tegengekomen die skibegeleiders vanuit Nederland in het arrangement hebben zitten (ook nooit naar gezocht overigens). Volgens mij is dit vooral een Belgisch fenomeen, waarmee Famiski en Josk ook echt adverteren.

Nu hoeft het denk ik geen probleem te zijn om als Nederlandse in België skimonitor/begeleider te worden op den duur, maar heb je daar dan wel wat aan je Nederlandse diploma? Of moet je dan alsnog het equivalent van Sneeuwsport Vlaanderen halen of zoiets? In dat laatste geval zou je dan dus nog eens een flink bedrag kwijt zijn. En dan kan je beter een jaartje door sparen en voor je Anwarter gaan, waarmee je in Oostenrijk een seizoen aan de slag kan en ik denk op Nederlandse banen en in België als skimonitor ook wel, mocht je dat willen.

Zou gewoon een rekensommetje maken. Kost je nu 500, maar levert het meer loon op? Zo niet, is jou de extra ervaring de 500 Euro waard?
Die extra ervaring opdoen is natuurlijk wel fijn als je straks wel een opleiding gaat doen.

Rollerbaan is heel anders dan echte sneeuw, maar je kan er wel techniek op oefenen en dat is altijd een plus.

Even tussendoor: ik ben nog geen Nederlandse organisaties tegengekomen die skibegeleiders vanuit Nederland in het arrangement hebben zitten (ook nooit naar gezocht overigens). Volgens mij is dit vooral een Belgisch fenomeen, waarmee Famiski en Josk ook echt adverteren.

Dat verbaasd me eigenlijk wel.

Je kan als Nederlander natuurlijk altijd mee met Belgische organisaties. Zeker tijdens krokus- en paasvakantie hebben ze sowieso een enorm groot tekort en zullen ze zeker geen probleem hebben met het feit dat je een Nederlands diploma hebt ipv een Belgisch initiatordiploma. Maar die vallen natuurlijk niet volledig samen met de Nederlandse vakanties (al is er ook de mogelijkheid om buiten de Belgische schoolvakanties mee te gaan met schoolreizen).

De leeftijd om mee te gaan als skimonitor ligt meestal trouwens op 16 jaar, dus in principe kan je deze winter al mee. @suzannevandepaverd92 als dat jou wel wat lijkt, mail gewoon eens rond naar de Belgische organisaties.

[quote]Hamburgers flippen ik moet zeggen leuk gevonden @Arhn
En je weet het he dromen zijn bedrog Marco Borsato zong er al over

In Nederland hebben we inderdaad niet meer zoets als ‘de’ krokusvakantie. Er zijn altijd twee weken waarin de verschillende regio’s vakantie hebben, en daar kunnen scholen ook nog eens van afwijken als ze willen. Komend jaar zal de Canavalsweek (6-13 feb) vooral Zuid-Nederland vakantie hebben, in plaats van de ‘aangewezen’ week van 20 t/m 27 feb, die ze delen met de regio Midden.

In het ergste geval zijn er dus drie vakantieweken in Nederland in februari: 6-13 (Zuiden van het land i.v.m. Carnaval), 20-27 (regio Midden) en 27 feb - 5 maart (regio Noord). Een Paasvakantie kennen wij ook al heel lang niet meer.

Voor een scholier die in dit soort weken wil bijverdienen als skimonitor/begeleider in de sneeuw zijn de opties dus beperkt. 1 week in februari en de kerstvakantie. Dat is het dan wel zo’n beetje denk ik.

Bedankt voor jullie vele reacties! In Nederland zijn ze er volgens mij wel, reisorganisatie met skibegeleiders vanuit Nederland… Maar je moet voor alles 18 zijn (en tegen die tijd heb ik, als het goed is, mijn middelbare schoolopleiding afgerond en wil ik dus een tussenjaartje gaan doen en mijn anwärter halen)… Ik ga is even rond mailen… Maar als ik niks vind wat waar ik mee zou mogen én kunnen draaien (in de vakanties dan) dan denk ik dat ik nog maar even wacht… Totdat ik mijn anwärter kan halen…

Nogmaals, heel erg bedankt voor jullie eerlijke meningen en uitgebreide reacties!

Ik ga is even rond mailen… Maar als ik niks vind wat waar ik mee zou mogen én kunnen draaien (in de vakanties dan) dan denk ik dat ik nog maar even wacht… Totdat ik mijn anwärter kan halen…

Nogmaals, heel erg bedankt voor jullie eerlijke meningen en uitgebreide reacties!

suzannevandepaverd92 op 17 jul 2015 10:39

Goede beslissing!

Stel het zeker niet uit. Ik heb er enorm veel spijt van dat ik tot m’n 23ste heb gewacht om les te gaan geven. Als ik op m’n 16 was begonnen dan had ik zo enorm vaak kunnen gaan skiën en zat ik nu al los voorbij de 40 weken ski ervaring. ;)

En ik heb het geregeld! Ik heb de desbetreffende persoon mijn probleem voorgelegd en ik ga de opleiding niet doen… Maar mag wel bij de baan gaan werken (iets ander werk dan echt skiles geven, maar krijg dáár wel (gratis) trainingen van NskiV docenten!).

Kortom, goede voorbereiding om op m’n 18e in mijn tussenjaar mijn anwärter te halen!

Bedankt voor jullie reacties! Anders was ik er waarschijnlijk mee akkoord gegaan en dit is een veel betere oplossing…

Dat is ook een prima oplossing.

Vergeet niet dat je vanaf je 16e al een anwärter opleiding mag doen.

Heel vestandig.
Wel je ogen open houden.
Stagiaires en jonge mensen worden soms niet altijd uitgebuit.En dat is dan weer niet de bedoeling.
Waak daarvoor zou ik zeggen.
Ik hoop dat NskiV docenten een beetje kunnen skiën en didactisch begaafd zijn.

Nog even wat anders “Skibegeleiders” is de nw Trend.
Maar wat is de zin of onzin daarvan @GiGi
Als ik een reis boek met een Skibegeleider die met moeite de berg af komt en ik steeds op haar/hem moet wachten wat is de meerwaarde van een Skibegeleider voor mij en anderen. Hoogstens dat de reis langer lijkt te duren.
Ik snap het niet zo goed.Een liftpas kan ik zelf wel kopen mijn ski’s kan ik zelf aan doen als het koud is weet ik welke jas ik moet aantrekken dus dat kan het ook niet zijn.

Kortom geen idee!

Ik denk dat het een soort reisleider is voor ski vakanties. Of iemand die op kinderen moet passen als de ouders aan het skiën zijn.Of ze zijn goedkoper dan reisleiders maar die verdienen ook slecht.Ik heb ook geen idee.
Verder lijkt het me inderdaad zinloos.

Ik heb nou een vraagje aan onze Hamburger Queen @suzannevandepaverd92
Het lijk wel of het vlees van de Hamburgers van McDonald’s steeds dunner worden de laatste jaren klopt dat?

mag ik vragen waar je woont en bij welke skischool je gaat werken?

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ja inderdaad @Greenfield dat wilde ik ook graag nog weten bij welke skischool?

Sorry voor mijn late reactie (mijn Facebook account deed raar en daarmee log ik in…)
@Greenfield, @Hooykaas Maar goed, ik woon in Arnhem. Daar ga ik ook werken. Bij indoorski-Arnhem…
@Hooykaas geen idee eigenlijk… Wat betreft die hamburgers… Zou goed kunnen!
@Lawine, @Hooykaas (hoe kom je trouwens aan die naam? Vind hem wel geinig!) Om ook nog even terug te komen op te term ‘skibegeleider’. Ach ja… Het is een korte opleiding en meer bedoeld voor het begeleiden van introductielessen, groepsuitjes en kinderfeestjes… Dus niet voor de gevorderde skiër…

Om een antwoord te geven op je vraag hoe ik op mijn naam ben gekomen.
Ik ben erg geïnteresseerd in Lawines Poedersneeuwlawine, Droogsneeuwlawine en mengvormen daarvan.
Maar vooral ook in de Schneebretlawine.
En ook om ze te voorspellen indien mogelijk (onmogelijk)
Grote namen ( ,als je wilt Googlen ) zijn Michael Hoffman, Martin Engler
Nou Ja zo is het gekomen.

Plaats een reactie