Zin in de winter beelden....

Ai ai ai. Wat begin ik een zin in de winter te krijgen. Heel eerlijk gezegd heeft de zomer alweer lang genoeg geduurd. En nu beginnen langzaamaan ook de teasers weer op te springen. En deze van TGR is er eentje waar wij ons sinds vorig jaar wel in kunnen leven. Een winter die langzaam en matig op gang komt… Maar gelukkig komt het vaak goed. Gave beelden. Ik hoop wel dat volgend jaar het thema van hun film eerder iets is in de trant van: " Meeste sneeuw ooit in de Alpen van november tot mei. Hopen jullie mee ;-)

Click. Click. Peace

Gaaf hoor!

Wintersport.. daar kan je me 's nachts voor wakker maken!

Heel dik filmpje! Doe mij in augustus eerst nog maar een maand zomer :) ben die herfst helemaal zat en ook al mogen we eigenlijk niet klagen, er mogen nog best wat zomerse dagen bij. Ik ga nog naar de Alpen :)

Not all who wander are lost

Lovely!!!

Aftellen maar!

Very cool! Maar eerst maar eens genieten van mijn zomervakantie die nog moet beginnen…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Dit wordt wel een must see!

Gaaf!!

@Rogier, voor jou is het niet zo heel erg ver naar Saas Fee, toch? 2 daags tripje :P

null

Dit was vanochtend

Not all who wander are lost

@Edwin. Dat is zeker waar. Maar alhoewel Saas-Fee er prima bij ligt doet dit toch een beetje pijn aan de ogen. Ik zie ook meer wandelaars dan skiërs op de foto ;-) Ik hoop op een flinke retour d’est begin november.

Click. Click. Peace

Een retour de wat? :D net die retour waar vele wintersporters op zitten vloeken als jij weer met alles gaat lopen :)
Haha laat eerst de gletsjers nog maar wat ‘herfst sneeuw’ vangen zodat we weer vroeg op pad kunnen.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Twordt stilaan wel tijd dat de temperaturen gaan dalen. Juli ligt op recordkoers in Oostenrijk qua gemiddelde temperatuur… En ik denk dat het in Franse alpen niet beter is. :(

Mooi laat de winter maar komen

@Kristof het één sluit het ander niet uit ;-)

Click. Click. Peace

Nice

Nou, @Rogier, de zomer weet vooralsnog van geen wijken en de volgende porties hete lucht komen jouw kant al op. T/m vrijdag en na het weekend weer ruim boven de 30 graden. Was het de afgelopen jaren ook zo (lang) zo warm?

Not all who wander are lost

@Edwin. Nou zo lang misschien niet. Maar dat het lang warm kan zijn in de Zuid-Alpen is niets nieuws, wij hebben hier ook minder problemen dan in het Mont Banc massief of bij de Matterhorn. Momenteel, tegen de 30° zijn gewoon temperaturen van het seizoen…

Ik heb wel eens een theorie gehoord dat een warme zomer voor warm middelandse zeewater zorgt en dat er dan meer kans is op veel sneeuw in de Zuid-Alpen. Maar of dat waar is wet ik niet en kunnen we beter aan @Roel vragen…

Click. Click. Peace

Dat vroeg ik mij een week of 2 geleden ook al eens af en na aanleiding van een bericht op weer.nl en een bericht op meteociel die vraag eens gesteld aan Johann, die in Wallis woont.

Bericht Meteociel:
An exceptional analysis map of the sea surface temperatures across the Mediterranean sea this week. Since we are experiencing strong heat waves in the past weeks, sea temperatures are rising as well, in many areas already into the 30°C - which is extremely rare! Depends on the weather patterns later this summer and autumn, such warm waters could lead into dangerous weather setups (flooding, etc.) but indeed nothing can be predicted so far in advance. But potential is there!
Source: meteociel.fr

null

Johann zei vervolgens:
De hoge temperaturen kunnen (en zullen)zeker gevolgen gaan hebben voor het weer rondom de Middellandse Zee (landen). Sind circa 50 jaren constateren wetenschappers al een toename van het aantal zware onweersbuien als ook een toename van het aantal “subtropische stormen” ook wel medicans genoemd. Vooral de laatste jaren zagen we deze medicans steeds meer verwoestingen aanrichten “Cleopatra november 2013”. De schuld hiervoor zoekt met in het steeds warmer worden van het zeewater door de opwarming van het klimaat. Ook nu zien we inderdaad dat het zeewater extreem warm is geworden door de hittegolf die sinds een maand (globaal) aan de gang is.

In het gebied van de Middellandse Zee is de jetstream minder actief en hier zijn voor het het ontstaan van lagedrukgebieden (stormen) andere factoren van belang. Eén van de belangrijkste is de temperatuur van het zeewater. Boven de warme Middellandse Zee stijgen dan grote hoeveelheden warmte en vocht op die daarbij afkoelen en leiden tot vorming van wolken en neerslag. Bij dit proces komt extra warmte en energie vrij waardoor de lucht nog sneller gaat stijgen. Depressie krijgen dan extra voeding kunnen dan zelfs tropische trekjes gaan vertonen.

Natuurlijk zal vanaf de herfst en in de winter het warme zeewater ook een versterkte invloed gaan hebben op de Genua cyclogenese en ook andere cyclogenese (medicans) boven de Middellandse Zee wanneer koudere (polaire) luchtmassa’s over het warme water gaan uitstromen en de instabiliteit zullen gaan triggeren. Kon dus wel eens een onrustige herfst en winter daar gaan worden.

In hoeverre de (zuidelijke en oostelijke) Alpen hier ook weer mee te maken gaan krijgen valt niet te zeggen. Veel hangt daarbij af voor welk stromingspatroon de atmosfeer gaat kiezen.

Op weer.nl stond o.a dit:
De rekening komt in het najaar
De opwarming van het zeewater wordt op dit moment als positief ervaren, heerlijk voor badgasten en watersporters. Maar de hoge temperaturen kunnen in het najaar een grote invloed hebben op het weer. In de herfst zien we op de weerkaarten meestal een omslag. Hogedrukgebieden worden minder krachtig. Geleidelijk aan schuift de westelijke stroming (deze week actief boven onze omgeving) naar het zuiden en ontwikkelende depressies kunnen boven het warme zeewater van de Middellandse Zee wordt geïntensifieerd en uitgroeien tot enorme waterbommen. Hoe warmer het water, hoe meer energie voorradig voor de vorming van buien. Niet alleen water, maar ook de onweersactiviteit en hagelproductie zal toenemen. Dat kan er toe leiden dat we in het najaar in de landen rondom de Middellandse Zee plaatselijk heftig noodweer kunnen verwachten.

Hele bericht vind je http://www.weer.nl/nieuws/detail/2015-07-21-spaans-zeewater-…

*bericht bewerkt door moderator op 04 aug 2015 11:56

Not all who wander are lost

@Rogier, heb net een bericht geplaatst, maar dat is automatisch gemarkeerd als spam. Zou niet weten waarom, maar hoop dat ie wordt geplaatst ;)

Not all who wander are lost

Heb hem uit spam gehaald we gaan er naar kijken…

Click. Click. Peace

Overigens ook benieuwd naar de mening van @Roel :)

Not all who wander are lost

Het klopt dat de “potentie” op zware regen- (en in de winter sneeuw)buien met alle overlast van dien groter wordt bij warm Middellandse Zeewater. Er zit eenvoudigweg meer energie in zee opgeslagen. Toch valt of staat het met maar één ding, dat is de luchtdrukverdeling. Als de luchtdruk boven de Middellandse Zee in het najaar hoog blijft gebeurt er niks.

Zoals een jaar na orkaan Katrina (2005) de temperatuur van de Atlantische Oceaan nog hoger werd en wetenschappers voor 2006 het ergste vreesde, maar er in werkelijkheid nauwelijks wat gebeurde (reden hier was o.a. een opkomende El Niño). Kortom noodweer hangt met meer dingen samen dan alleen de watertemperatuur.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Laten we het hopen, ben de zoveelste +35ºC hier aan het Gardameer aardig zat, over drie dagen begin ik meer en meer aan de wintersport te denken (in zoverre ik dat al niet deed).

Vooral als er dan mensen beginnen met schrijven van ik heb mijn wintersportvakantie geboek, dan denk ja jaa jaaa wintersport. We bouwen het langsaam op. Nog even en de winkels krijgen hun nieuwe spullen dan kan de voorpret van het inslaan van spullen beginnen en dan de toppunten van het Wintersporten zelf

Elk seizoen heeft zo zijn charmes ;)! T/m volgend weekend 25-30 graden in grote delen van Nederland. In grote delen van de Alpen, zeker zuidzijde, nog veel warmer.
@GerGio, daar nog last van slecht weer gehad? Italiaanse Alpen (volgens mij Trentino) zeer slecht weer gehad. Aardverschuivingen en doden tot gevolg.

null

null

Not all who wander are lost

Ik miste van de week van 6 tunnels het plastic omdat dat eraf was gewaaid dus je kan zeggen dat ik het slechte weer niet echt gemist heb

Weer even on-topic deze film is op het freeride film festival te zien komende oktober. Ik zeg gaan! doen Sandra en ik ook!

http://wepowder.nl/weblog/6006/Freeride-Film-Festival-op-30-…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie