Skien met een heupprothese

In september 2013 heb ik bij een ongelukkige val tijdens het schaatsen mijn linker heup gebroken, in eerste instantie leek het herstel voorspoedig te gaan en in maart 2014 kon ik alweer skiën, helaas blijkt nu toch dat er een heupprothese moet worden geplaatst omdat ik last heb van necrose.

Volgens mijn orthopeed is skiën met een prothese niet aan te raden en riskant omdat bij een eventuele val de prothese uit kan breken.

Ik ben nu 59 jaar en een enthousiast wintersporter dus dan is dit een zware tegenvaller. Ik ben een behoudende skier, ga nooit off-piste en draag sinds mijn ongeval ook een POC hip protector, ik denk niet dat dat het meteen mis zal gaan, maar zou graag wat ervaringen horen.

Wie heeft ervaring met skiën met een heupprothese, of kent er iemand ? Is het echt zo riskant of valt het wel mee? Hoelang heeft het herstel geduurd voordat je weer kon skiën?

Ik durf hier weinig over te zeggen, maar ken aardig wat skiërs met heupproteses, maar deze nemen misschien onaanvaardbare risico’s (allemaal gidsen/freeride freaks etc…).
Mij lijkt het verstandigste om een second opinion aan te vragen bij een goede sportarts die de liefde voor wintersport en andere sporten begrijpt…

Click. Click. Peace

Zolang je niet valt of verkeerde beweging maakt met je heup kan er natuurlijk niets mis gaan. Maar het probleem is dat je niet alles zelf in de hand hebt. Ik denk persoonlijk dat alles dus afhangt van welke risico’s je neemt en wat jou niveau van skiën is. ook moet je er aan denken om geen ploeg meer te skien of in die houding te staan. U orthopedist raadt het af maar verbiedt het ook niet. Dus hij legt de bal in jouw kamp lijkt me…
Maar denk er echter aan dat wanneer je weer slecht valt met een prothese of u prothese luxeert door een verkeerde beweging dat je met de gebakken peren zit… Of jij dat risico wil nemen kan alleen jij beslissen ook niet jou orthopedist denk ik… :-)

Maar denk er echter aan dat wanneer je weer slecht valt met een prothese of u prothese luxeert door een verkeerde beweging dat je met de gebakken peren zit… Of jij dat risico wil nemen kan alleen jij beslissen ook niet jou orthopedist denk ik… :-)

Ign09 op 15 aug 2015 09:59

Dit dus.
En realiseer je dat je het grotendeels in eigen hand hebt, maar dat er ook andere mensen op de piste zijn die jou, in het slechtste geval, omver kunnen maaien…

Daar kun je natuurlijk zelf ook veel aan doen. Ga naar kleine rustige gebiedjes. Probeer buiten de vakanties te gaan… En je eigen skiniveau is ook van groot belang, kun je skiën zonder te vallen? Altijd en overal?

Een voorbeeld.
Sandra heeft nog tot bijna 7 maanden zwanger geskied, een val zou natuurlijk ernstig kunnen zijn. Veel mensen vonden het ‘onverantwoord’, maar in Nederland kijkt niemand ervan op als je met zeven maanden in Amsterdam nog op de fiets stapt…

Click. Click. Peace

Ik ben zelf fysio en deze discussie al vaker geleverd met de orthopedie. De orthopeed zal het niet verbieden maar geeft wel de risico’s aan.
Het is precies wat je zelf en wat de mensen hierboven al aangeven. Het gaat erom dat je niet meer de risico’s neemt die je zou doen toen je 20 was.

Om een voorbeeld te geven, Ik had een vrouw van rond de 60 en ging altijd met haar man en kinderen skieen. Ze heeft vorig jaar een heupprothese gekregen, maar kreeg hetzelfde advies van als jouw van de othopeed. Mijn advies richting haar was: Ga 's morgens relax skieen, niet te gek doen, en als je merkt dat je te vermoeid word in de benen ski je terug. Ze gaf aan dat ze graag bij haar familie was en dat ze het niet erg vond om alleen 's morgens te skieen en later op de dag een terrasje te pakken. Natuurlijk heb je niet in de hand als andere tegen je aanskieen, maar je hebt wel in de hand wat je zelf doet.

Ik denk ook dat het afhankelijk is van welk type heuprothese er geplaatst word/is. Bij mij is er in 2007 een BHRprothese geplaatst, ik was toen 42 jaar. Mijn mening is dat als je de traditionele protheses plaatst er meer kracht komt op de plaatsen waar de prothese het bot in gaat en bij een BHR juist niet om daar minder bot is weg gehaald.Het klinkt vrij technisch maar voor meer info zou ik even kijken op de site van de Ancakliniek in Gent.
http://www.ancakliniek.be/nl/.
Ik ski zelf ook nog en heb totaal geen last tijdens het skien, ben wel een rustige skier heb mijn stijl en tempo wel wat (proberen) aan te passen. Tuurlijk als je valt kan er altijd wat gebeuren, ik ben banger voor mijn knie dan voor mijn heup. ( mis mijn voorste kruisband in mijn rechterknie en skie met Brace).
Het is natuurlijk verstandiger om op de thuis op de bank te blijven zitten, maar ik vind skien en de bergen zo verschrikkelijk leuk dat ik het niet wil missen.
Het belangrijkste is om een goede afweging te maken welke prothese ( in overleg met de Orthopeed) voor jou het beste geschikt is. Ikzelf heb goede ervaringen met de BHR. Succes. Harold

Mijn man is heeft ook een nieuwe heup gehad. Hij is hiervoor naar Gent geweest. De kliniek die Harold al noemt.
Hij is geholpen door Coen de Smet, zeer kundige arts.
In Nederland werd ook tegen hem gezegd dat hij niet meer mocht skien en wielrennen.
In Gent werd gezegd dat hij alles weer mocht doen. En het gaat ook heel goed met hem.
De techniek die ze in België gebruiken is beter dan hier in Nederland. Vanuit de hele wereld komen ze naar hem toe. Zelfs tennisser Jimmy Connors.
In Gent worden grotere heupbollen geplaatst waardoor je je beter kunt bewegen. Ze blijven ook levenslang zitten. Ik raad je zeker aan om eens contact met hem op te nemen voordat je je in Nederland laat opereren. Succes

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe, het zal er inderdaad wel op neer komen om zelf te bepalen wat wel of niet goed is en risico’s inschatten.

Ik ben, of misschien was, ook een fervent schaatser, van september tot maart 2 x per week een avond op de ijsbaan, 1,5-2 uur rondjes draaien, welk risico heeft dat met een prothese ten opzicht van 1 weekje skiën? En ik kan ook ongelukkig met m’n racefiets vallen tijdens de 3000 km per jaar die ik gemiddeld fiets of erger nog, aangereden worden, moet ik dat dan ook maar niet meer doen?
Zoals het voorbeeld van Rogier en Sandra : risico’s liggen overal op de loer, ook wanneer je gezond bent, ik heb er in al die jaren dat ik schaats (en ski) ook nooit zo bij stilgestaan dat zoiets als dit zou kunnen gebeuren.
Het is wat Harold ook zegt thuis op de bank blijven zitten is het veiligst, maar skiën is inderdaad zo verschrikkelijk leuk dat ik minder of misschien helemaal niet meer schaatsen en hardlopen wel op de koop toe wil nemen.

Wat Rogier adviseert doen we eigenlijk altijd al, we gaan buiten de drukke vakantieperiodes meestal naar Nauders/Schöneben en af en toe een paar dagen naar Lermoos/Ehrwald, dat zijn op zich vrij rustige gebieden waar ik me goed thuis voel, daar hoeft het dus niet aan te liggen.
Ik val zelden of nooit, ski heel beheerst en risicomijdend, maar ja dat was met schaatsen ook zo en toch is het misgegaan, ook door een ander, geen garantie dus, dat snap ik goed.

De BHR prothese die Harold heeft, en volgens mij ook Claudia bedoeld, is misschien wel de beste oplossing maar die wordt, althans in Nederland, niet meer geplaatst omdat die veel problemen opleverden met metaalslijpsel van deze metaal-op-metaal prothese, daar heb ik al heel veel over gevonden op medische forums, dat lijkt dus geen goede oplossing, wat dat betreft vertrouw ik maar op het advies van mijn eigen orthopeed.

Helaas heb ik ook weinig keuze, een heupprothese zal moeten om ieder geval weer gewoon en pijnloos te kunnen lopen en bewegen, ik wil ook graag weer in de zomer bergwandelingen kunnen maken (een andere passie). Zoals ik er nu tegen aan kijk hoeft het niet te betekenen dat skiën niet meer kan, maar wel rekening moet houden met mijden van risico’s, én als er zelfs freeride freaks met een heupprothese zijn dan zou het voor mij ook geen groot probleem moeten zijn .

De heup die mijn man heeft is er niet een van metaal maar van keramiek op keramiek. Geeft geen slijtage.
Is een modulair systeem. Beter kan niet.
Kijk eens op heup.be
Adviseer je echt om eens met Coen de Smet te gaan praten.
Mijn man is een groot liefhebber van wielrennen, 1100 km per jaar. Als hij de Nederlandse heup had genomen, dan had hij niet meer kunnen fietsen.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar mijn advies is Coen de Smet.

Moet 11000 fietskilometers per jaar zijn

Ik heb een aantal keren les gegeven aan mensen met een heupprothese. Het is zoals hierboven al word aangegeven meer de vraag of je het risico wilt nemen dan of het überhaupt wel mogelijk is. Ik merkte bij de mensen waarmee ik zelf geskied heb, dat het vooral erg opletten was, en er wel constant wat “druk” op zat om maar niet te vallen.

Lijkt me best een lastige beslissing, succes en ik hoop dat het allemaal in orde komt:)

Ik ben een leek, maar als er zo’n druk is om niet te vallen, zou het dan een optie zijn om die heup te beschermen?

Door bijvoorbeeld een crashpant pant te dragen? Of heeft dat te weinig effect?

Let it snow, let snow, let it snow!

Toen ik de eerste keer ging skiën na mijn breuk voelde ik in het begin wel de druk om niet te vallen maar na een paar afdalingen was dat weg, het goede gevoel was er weer en ik voelde me daarna vrij zeker.
Ik ben toen bovendien een goede crashpant of hipprotector van POC gaan dragen, (ook bij het schaatsen) wat zeker bijdraagt aan een veiliger gevoel.

Of een crashpant ook bij een heupprothese voldoende beschermend effect heeft weet ik niet, bij een directe val op je heup zal het allicht helpen, als je rare capriolen of buitelingen maakt is het maar de vraag of het helpt, maar dat geldt waarschijnlijk ook voor iemand zonder prothese, verschil is alleen dat je dan misschien iets breekt of scheurt wat nog weer kan herstellen, met een prothese kan de schade veel groter zijn.

Aan rare capriolen en buitelingen had ik nog niet gedacht…

Let it snow, let snow, let it snow!

nu zijn er ook nog andere manieren van skiën, is zitskiën een optie, check: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zitski.

zelf gedaan toen ik met mijn knie niet mocht skiën en toch de berg op wilde. als je al ski ervaring hebt, leer je dit in een middag en knal je daarna harder de berg af dan voorheen.

Plaats een reactie