Nieuwe Skies

Na 5 seizoenen met enorme tevredenheid geskied te hebben met de 724 ski van Völkl ben ik nu op zoek naar een nieuwe set. De vraag is wat raden jullie mij aan? Zelf ben ik enorm op Völkl gefocust maar wellicht zijn er betere opties. Ik houd ervan te skieën met afwissellende snelheden, heb meer dan 20jr (lees 20wkn) wintersport ervaring. Mijn lengte is 1,88mtr en mijn gewicht 98kg.

Hallo Lars,
Allereerst de vraag, wat wil je uitgeven?
Ik heb 30jr ski ervaring en ski zelf op de SL en GL serie van Atomic.

sorry GS ipv GL…

Lars , ik ben wel lichter dan jij , voor de rest haast zelfde lengte en interesse. Ik heb vorig seizoen Atomic SX 10 gekocht. Geweldige ski ==> voor mij! Ik heb wel 4 1/2 dag ski’s getest , uiteindelijk, overduidelijk, mijn keuze gemaakt! Ik raad U dan ook aan hetzelfde te doen. In het slechtste geval, dus geen aankoop, zal betreffende skiwinkel je huur aanrekenen. Bij aankoop is deze service gratis! Nu, 3 skivakanties later, worden mijn ski’s nog steeds gratis gewaxt! Dus testen ! ! ! Zou ik aanraden!

Hallo Dennis,
De prijs welke ik wil uitgeven gaat tot 550 à 600 euro.
Maar ondanks dat ook bij mij de bomen niet tot in de hemel reiken vind ik het belangrijker dat ik een ski heb welke bij me past dan op de laatste tientjes te beknibbelen.

En, is de GS van Atomic ook een zgn. allround carver net als de AC serie van Volkl?

Nee de GS van Atomic is een echte reuze slalom ski voor ruime bochten en veel snelheid en de SL voor kortere bochten en kunnen hoge snelheid aan.
De SX10 waar Kris het over heeft is een fijne ski alleen ben je daar te zwaar voor. Een alternatief is dan de SX11, dat is een goede allround carver, snel goed in de bochten en redelijk off piste.

Wat ik het nadeel vind van een allround carver zoals de volkl is dat wanneer je even wilt knallen de ski onrustig wordt. Hier heb je met de sx11 en de GS geen last van. Je kan er rustig mee skien maar ook naar beneden vliegen. Wel is het zo dat het wat meer techniek vraagt.
Kris heeft een goed punt om een soort huur/koop af te spreken!

Inderdaad een goede tip om een huur/koop afspraak te maken.
Zag torvallig op de site van de Nederlandse Skivereniging dat Volkl dit jaar toch weer enorm goed scoort mat de AC serie. Met name de AC10 (de goedkoopste uit de serie) wordt het "Geheime wapen" genoemd en scoort hoog op alle punten.

Dennis, Ik ski zelf tot grote tevredenheid op Atomic SX10 (van 2006), ik ben 1.81m en 98KG. Het zijn perfecte skies, nadat ik deze heb afgeragd komen er zeker weer soortgelijke. Tevens heb ik een paar Volkl 724 EXT dit zijn ook goede skies maar voor het piste werk zal ik altijd de SX prefereren. Probeer Ebay (e.g. ski-bilek) scheelt al snel de helft (wel skies van vorig seisoen).

Lars, heb je al nagedacht over de Elan speedwave 12/14 of magfire serie. Ik heb zelf de magfire uit het topsegment. Perfecte skies zie test:

De Magfire 78 Ti maakte indruk als één van de best presterende supercruisers. Maar dit bredere broertje mist de vergevingsgezinde Shell Construction. Daardoor krijg je een superstabiele bijna racebak. Maar geen echte allmountainski. Op de piste ligt de Magfire 82 als een huis en geeft hij veel vertrouwen. Hij is supergedempt en dendert als een tank overal doorheen. Komt makkelijk in een carvebocht en laat zich er erg makkelijk uitrutschen. Prettig, want de radiuswissel in carvebochten is lastig. Buiten de piste moet je de ruimte hebben: de Magfire 82 is moeilijk beïnvloedbaar en vraagt kracht. Voor technisch en/of zwaardere skiërs en hij kan in relatief korte lengte geskied worden.

Stephan, fijn te horen dat je blij bent met de sx10, is en blijft een geweldige ski. Gezien je gewicht vind ik het jammer dat de verkoper je niet de sx11 heeft geadviseerd. De sx11 is namelijk beter dan de sx10!! Voorwaarde is wel dat je boven de 85kg moet zitten om al het goede uit deze ski te halen.

Mja, daar had ik het ook moeilijk mee. SX10 en dik boven de 90 kg… Ik weeg 83 kg en dit lijkt me ideaal voor deze ski.
Met 98kg is deze ski veel te licht. Mooi op de piste blijven, zou ik zeggen!

Plaats een reactie