Tips voor zoeken & boeken

Het boeken kan weer beginnen. Er worden veel vragen gesteld (tips voor skigebieden, accommodaties, e.d) en dat moet ook op een forum als dit. Maar er zijn wat zinnige zaken op papier te zetten die de eerste vragen al kunnen beantwoorden.

Nu al boeken of wachten?
Er zijn hier twee factoren waar je rekening mee moet houden: 1. vakantieperiodes en 2. gewenste bestemmingen.

Vakantieperiodes zijn:

  • kerstvakantie (19 t/m 26 december en 26 december t/m 2 januari; veel Oostenrijkers hebben vrij tot Driekoningen op 6 januari)
  • de voorjaarsvakanties (6 februari t/m 5 maart; van de carnavalsweek tot en met de officiële schoolvakanties eind februari)
  • Paasweekend (vrijdag 25 maart t/m maandag 28 maart voor de meeste Nederlanders)
  • Paasvakantie (België onder andere): vrijdag 25 maart t/m 2 april
    In vakantieperiodes is het druk, vooral in Oostenrijkse gebieden waar veel Nederlanders en Duitsers komen (denk aan bijvoorbeeld het Zillertal, Wilder-Kaiser, Sölden, Serfaus-Fiss-Ladis, Ischgl, Ski Amadé). Ook in Frankrijk moet je echt rekening houden met drukte, vooral in Les Sybelles, Paradiski en de familiegebieden in de Mauriënne-vallei (La Norma, Grand Domaine, etc.). In Zwitserland is het iets rustiger vanwege de ongunstige koers van de Zwitserse Franc. In Italië is het eigenlijk alleen wat drukker in de week van Oud en Nieuw. In februari hebben de Italianen zelf geen vakantie.
    Drukte betekent niet alleen mogelijk wachttijden bij liften, maar ook sneller volgeboekte accommodaties.

Ben je dus gebonden aan vakanties en wil je naar Oostenrijk of (in mindere mate) Frankrijk, wacht niet al te lang met boeken.

Als je niet gebonden bent aan vakanties, of wil je graag naar Italië, dan kan je wachten met boeken tot je meer weet over de sneeuwcondities. In de grote Italiaanse gebieden (Van Gardena, Breuil-Cervinia, Sestrière) is voldoende accommodatie in alle prijsklassen om ook relatief last-minute iets moois te vinden.

Welk gebied is wanneer sneeuwzeker?
Het is natuurlijk niet te voorspellen wanneer en waar de sneeuw gaat vallen. Maar je kan wel bedenken dat in december minder sneeuw gevallen is dan in maart. Voor sneeuw heb je twee ingrediënten nodig: 1. kou en 2. neerslag. Met alleen kou en weinig neerslag hebben de meeste gebieden gelukkig veel sneeuwkanonnen, die dan in ieder geval ervoor zorgen dat genoeg pistes open zijn. Maar het kan natuurlijk zijn dat het lang warm blijft (boven 0, ook ’s nachts) – zoals afgelopen seizoen het geval was.
Ook daar kan je rekening mee houden door relatief vroeg of laat in het seizoen (grofweg t/m de kerstvakantie en vanaf half maart) je een gebied te kiezen dat vrij hoog ligt (hoe hoger je komt, des te kouder de lucht is). In Oostenrijk is een laagste punt van 1200 meter ‘hoog’, in Frankrijk en Italië is dat 1500 m, in Zwitserland is dat 1400 m. Deze grenzen zijn natuurlijk arbitrair. De minimale hoogte kan je niet ingeven in de skigebieden-zoekmachine op deze site (van het hoogste punt wel), maar je kan het wel gewoon opzoeken op de gebiedspagina op deze site (rechter kantlijn).
Natuurlijk kan je voor de zekerheid ook kiezen voor een gebied met of in de nabijheid van een gletsjer. Die liggen doorgaans hoog en kan je er van november tot april skiën. Mogelijk nadeel is echter wel dat als de condities lager slecht zijn, iedereen naar die gletsjers trekt en het er dus behoorlijk druk kan zijn.

Tips voor accommodaties
Er zijn grofweg 3 mogelijkheden om accommodatie te vinden: 1. via een touroperator (vaak met skipas en eventueel vlucht of busreis inbegrepen), 2. via het VVV van een dorp of gebeid (zoekmogelijkheden via de officiële website van het skigebied) en 3. particuliere aanbieders (vaak goedkoper, maar je moet zelf organiseren, skipas kopen en troubleshoooten als er iets mis gaat).

Bekende Touroperators in Nederland en België zijn:

  • Sunweb.nl
  • Bizztravel.nl
  • Summittravel.nl
  • Husk.nl (gericht op studenten, dus vooral budget- en après-skibestemmingen, veelal met busreis)
  • Snowtime.nl
  • Josk.be (vaak een formule met verblijf, skipas, reis en skilessen)
  • Famiski.be (vaak een formule met verblijf, skipas, reis en skilessen)
  • Wintertrex.nl
  • En nog een heleboel meer…. Even Googelen doet wonderen.

Bekende sites waar particulieren huisjes/kamers aanbieden:

  • Airbnb.nl
  • Mediavakanties.nl
  • Homeaway.nl
  • Wimdu.nl
  • Van deze aanbieders is meestal ook een .be versie

En overige aanbieders van accommodaties:

  • Chalet.nl
  • Belvilla.nl
  • Interhome.nl
  • Casamundo.nl
  • Booking.com (hotels)
  • Trivago.nl (hotels)
  • Van deze aanbieders is meestal ook een .be versie

Een heleboel standaard antwoorden die op dit forum worden gegeven op de meest gestelde vragen staan hierboven genoemd en/of uitgelegd. De lijsten zijn niet uitputtend en specifieke vragen over heel vreemde wensen, detailzaken of ervaringen van mensen die er zijn geweest (hoewel je die ook kan vinden onder ‘reviews’ op de gebiedspagina op deze site) moet je uiteraard gewoon blijven stellen.

Knappe en zeer uitgebreide informatie voor diegenen die nog niet heel erg thuis zijn in de wondere wereld van het zoeken naar acco’s en skigebieden. Lijkt wel een blog! @redactie: Ik zou @GiGi een aanbod doen :)

Aequilater Nubila

Vorig jaar heeft vele wintersporters stof tot nadenken gegeven met de sneeuw condities die zolang ik op wintersport ga nog nooit zo slecht waren…12 graden op 10 januari!!
Maar ik merk bij sunweb dat je als je rond die periode nog ruime keuze wilt hebben toch echt wel op tijd moet zijn met boeken als je vele wensen en eisen hebt (zoals ik ;).
De 2 persoons kamer in onze residence is al niet meer te boeken wij hadden de laatste, het is nu uiteraard hopen dat komend seizoen een die in de boeken mag gaan als beste ooit inplaats van slechtste ooit :)

Handige uitgebreide informatie @GiGi Chapeau !

Vergeet voor het boeken ook niet de sites van de skigebieden zelf, de afgelopen jaren al meerdere keren wat gevonden direct via de site van bv zillertal.at of dit jaar montafon.at.

Ook http://www.homeaway.nl is een goede om huisjes te zoeken. Zo zijn we vorig jaar in Montriond terecht gekomen voor een heel redelijke prijs.

Een bumpje omdat het weer actueel is. Alle informatie in de openingspost is van toepassing, behalve het overzicht van de schoolvakanties. Daarom hier het vakantie-overzicht voor komend seizoen:

null

Zo kan de 2de week kerstvakantie zeer voordelig uitpakken in Frankrijk, want zoals in het overzicht te zien is hebben die een week eerder, wel rechtstreeks boeken om er je voordeel uit te halen!

LA NORMA😍☃️

Wat minder Fransen na Oud en Nieuw, maar wel veel anderen uiteraard. Dus daar gewoon 3 weken hoge prijzen.

Knappe en zeer uitgebreide informatie voor diegenen die nog niet heel erg thuis zijn in de wondere wereld van het zoeken naar acco’s en skigebieden. Lijkt wel een blog! @redactie: Ik zou @GiGi een aanbod doen :)

winterwonderland op 22 aug 2015 00:08

Had het niet beter kunnen verwoorden!

Wat minder Fransen na Oud en Nieuw, maar wel veel anderen uiteraard. Dus daar gewoon 3 weken hoge prijzen.

GiGi op 13 aug 2016 11:00

Nou wij zijn dus bezig om die “derde” week te boeken en als je rechtstreeks boekt via punt 2 of 3 in jouw openingspost en niet via een reisorganisatie zoals punt 1 kun je in de 2de week kerstvakantie hele mooie deals vinden, zodat je in die week net zoveel betaalt als in de 2-3 weken die erop volgen van januari!:-)
Dit zal natuurlijk wel per plaats nog verschillen, vooral in kleine gebieden zal dit wel zo zijn, wij gaan voor la norma, in de grote gebieden zullen ze de prijzen idd wel op vakantie niveau houden!

LA NORMA😍☃️

Wordt steeds lastiger om en rustige periode te vinden zie ik, en dan ontbreken nog de Russen deze komen meestal rond de Russisch Orthodox Kerstmis 7 en 8 januari.

De hele maand maart ligt open zowat. Betere sneeuwcondities kan je denk ik niet rijgen, al wat langere dagen…

Wij hebben geboekt! Voor de week van 11 maart in Mayrhofen. Waren op zoek naar een huis met 4 slaapkamers. Viel op dat ook diverse appartementen al weg waren. We hadden bijna een huis via homeaway geboekt, maar na de organisatie gegoogled te hebben, besloten het niet te doen. Veel slechte recensies en zelfs een aflevering bij opgelicht van de avro/tros.

Nu een leuk huis bij sunweb gevonden. Vorig jaar bij bizztravel geboekt, maar daar helaas niks gevonden.

Ik weet niet wie hier zo kinderachtig moet doen of wat dan ook maar deze topic is er een waar energie in is gestoken door iemand die op meerdere fronten mensen hier op het forum helpt en een winterporter in hart en nieren is.
om dan een duimje naar beneden te geven zonder enige zinnige reden vind ik respectloos,
Als het aan mij lag kreeg GiGI met alle energie dat hij hier voor anderen insteekt eerder een “titel”
Net als Skifan de titel “L3V expert” zou moeten krijgen want ze maken het voor mij zeer aangenaam op het forum!

Mooi overzicht @GiGi zoals altijd. Enige wat ik hier aan toe kan voegen (lees extra benadrukken) is dat als je van te voren boekt je je moet realiseren dat de belangsrijkste factor, HET WEER, zich niet laat controleren en dat resultaten uit het verleden (aka statistieken) geen garantie bieden voor succes. Zelfs de meest ervaren powder chasers kunnen de, voor hun prefecte sneeuw condities gevonden hebben en toch niet kunnen skien om dat het weer geen veilige afdaling toelaat.

Mensen die zich laten verleiden tot sneeuw stress, realiseer je dat veel gebieden redelijke tot zeer goede kunst sneeuw faciliteiten hebben (zoals @GiGi al aangeeft) en dat je vakantie je flink zal meevallen, zeker in vergelijking tot de horror scenarios die je je op voorhand voorstelde. Ga je vroeg in het seizoen selecteer je vakantie gebied zoals @GiGi dat aangeeft, meer kun je niet doen. En als er echt geen sneeuw is staan veel reisorganisaties een (zeer beperkte) omboek optie toe.

Veel eisende mensen zoals de recente posts van bijv. @freerider laten zien dat een (te) hoge verwachtimg qua weer/sneeuw in combinatie met hoge eisen aan de accommidatie (luxe) en ski gebied (veel km’s etc). resulteert in een erg korten beperkt lijstje met opties. Ook bestaat er zo een significant risico dat je nog betere opties al uitgesloten hebt.
(Zie bijv. https://www.wintersport.nl/forum/topic/243281)

Ik begrijp dat mensen deze wensen hebben, maar andere kant verwacht ik ook van mensen die al een aantal jaar op vakantie gaan (en @freerider valt hier toch wel onder gok ik zo), een wat reelere verwachting zouden hebben.

Ikzelf ski vanaf mijn 12de minimaal een week per jaar, en ik heb eigenlijk nooit een “slechte” vakantie gehad (ik ben nooit ingesneeuw - afkloppen), maar ik heb zeker mijn portie slecht weer en sneeuw gehad. En ik heb me daar altijd op kunnen kleden en instellen. Skien in een blizzard of op harde pistes (ijsplaten)
hebben mij alleen maar een completere skier gemaakt, waardoor ik mij steeds minder ben gaan druk maken om het de omstandigheden. Ik heb tegenwoordig de luxe dat ik meerdere weken per winter in de bergen ben, wat natuurlijk ook veel stress weg neemt.

Mijn ervaring is dat het belangrijkste factoren voor een goede wintersport, je gezeldschap en je voorbereiding is. Leuke mensen om mee te skien en je kunnen kleden op de omstandigheden maken je vakantie tot een succes.

Geef mijn een plek om te slapen (en douchen) op een plek waar sneeuw ligt en ik ben blij.

Allereerst een zeer mooi lijstje @GIGI. Kleine toevoeging: op Booking.com heb je ook prima appartementen, dus niet alleen hotels. Persoonlijk boek ik heel graag via booking.com want ik heb al vaak genoeg problemen gehad pre Booking.com tijd. Met Booking.com ook weleens een probleem gehad vanuit appartement en dat wordt dan door Booking.com uitstekend opgelost ondanks het niet hun schuld is.

Goede toevoeging @JWWietsma. Ik gebruik Booking.com vooral vanwege het feit dat je vaak kosteloos kan annuleren vrij laat.

Ik ben voornamelijk even de weg kwijt door de dramatische starten van het winterseizoen afgelopen keren dat ik niet meer weet wat “normaal” is halverwege januari.
Dat is de reden dat ik later in januari wil gaan om de zekerheid weer een beetje terug te krijgen, het weer is zo veranderlijk dat zelfs last minute soms anders kan uitpakken omdat het met de dag veranderd :)

Normaliter ski ik altijd zo rond de derde week van januari (over het algemeen de goedkoopste week qua accomodatie) en sommige seizoenen plak ik er nog een weekje in maart aan vast.

Afgelopen jaar waren de omstandigheden half maart vele malen beter dan in de laatste week van januari… Er valt soms geen pijl op te trekken.

Dit seizoen moet ik vanwege mijn werk al in december en wil ik de eerste week van april nog een keer. De wintersport voor december is reeds geboekt, we reizen 30 december af naar Ischgl. In dit geval zeer bewust gekozen voor een gebied dat het grootste gedeelte van zijn pistes erg hoog heeft liggen. Op deze manier denk toch een klein beetje goede ski omstandigheden af te dwingen ;)

Voor de eerste week van april ben ik inmiddels aan het kijken naar Sölden, wederom een hooggelegen gebied om de kans op goede omstandigheden in deze periode te verhogen…

PS: De hotels/appartementen/pensions vliegen er uit voor de oud en nieuw periode in Ischl.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Het blijft uiteindelijk toch een natuur verschijnsel @Freerider dat vergeten veel mensen wel eens.Ik wacht ook nog steeds op het moment dat de elfstedentocht door gaat.

Ik ben voornamelijk even de weg kwijt door de dramatische starten van het winterseizoen afgelopen keren dat ik niet meer weet wat “normaal” is halverwege januari.
Dat is de reden dat ik later in januari wil gaan om de zekerheid weer een beetje terug te krijgen, het weer is zo veranderlijk dat zelfs last minute soms anders kan uitpakken omdat het met de dag veranderd :)

Freerider op 14 aug 2016 21:41

Dat begrijp ik inderdaad uit je verhalen. Helaas is niemand die je kan helpen de goede keuze te maken. Ik zou de laatste twee jaar niet meetellen gewoon een keuze maken op basis van je voorkeuren. In de L3V en/or Paradiski kom je in January echt niet in de problemen qua sneeuw). De week voor kerst kom ik wel eens in Königsleiten en dat ligt een stuk lager, de boel is bruin met witte spoortjes maar prima te skien.

@Jeffvdv, oktober is ook zeer goedkoop. Als mijn voet op normale manier geneest dan ga ik eerste of tweede week oktober dan is het echt heel goedkoop, ook de skipas. En dan daarna nog weer een week in voorjaarsvakantie.

Heb reeds geboekt , met VOS Travel, (reeds jaren de goedkoopste), heb er vroeger als snowboard-instructeur les gegeven.
Dit jaar maar 2 keer geboekt, nl 4 februari tot 12 februari en dan 18 maart tot 26 maart, maar een paar % fransen, en zeker geen nederlanders en ook niet te veel belgen, gaat goed komen. ;-)

@JWWietsma, nog nooit in mij opgekomen om in Oktober al te gaan… Wel leuk hoor, dan is 3x misschien ook nog een optie ;) Waar ga je heen in Oktober en is het überhaupt wel een beetje te doen op de pistes?

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Vorig jaar ben ik half oktober wezen skiën (techniektraining). In Kaprun op de gletsjer alleen maar klasjes voor Anwärter, Landes en trainingen. In het weekend wat Hongaren, voor wie de herfstvakantie was begonnen. Op andere gletsjers ook vooral wedstrijdteams en andere professionals (in spe). Maar niet alle gletsjers zijn dan open. En met de condities moet je veel geluk hebben. Wij hadden een sneeuwdag aan het begin van de week (50 cm vers!), maar het jaar daarvoor - vertelden de horrorverhalen - stond men met 18 Anwärter-klasjes op 2 geopende pistes…

Het zal ongetwijfeld een gok blijven idd en voornamelijk de gletcher gebieden, maar wat ik zei nooit bij nagedacht eigenlijk! Toch weer een optie om in de gaten te houden, hoe vaker skiën hoe beter!

Oh ja, voor techniek training sta ik wel eens bij ons in de sporthal op de band persoonlijk vind ik dit een aanrader!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@JWWietsma, nog nooit in mij opgekomen om in Oktober al te gaan… Wel leuk hoor, dan is 3x misschien ook nog een optie ;) Waar ga je heen in Oktober en is het überhaupt wel een beetje te doen op de pistes?

Jeffvdv op 15 aug 2016 18:52

Ik ben vorig jaar op de Stubaier Gletscher geweest, derde week van oktober écht prima condities en iets van 10 pistes open toen, was meer dan prima. Nu ga ik waarschijnlijk eerste of tweede week naar Stubai, al geloof ik dat Sölden ook alweer redelijk vroeg open gaat. Voordeel is dat je eigenlijk niet vooruit hoeft te boeken, dus als het éçht dramatisch is kan je altijd nog niet gaan.

Aanvullend: skipas is iets van €180 voor een week en accomodatie heb je voor €200/300 ook wel.

https://www.stubaier-gletscher.com/skigebiet/skipass-preise/…

Thx voor de info, mijn vriendin is gelijk al aan het googelen haha

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Mooi topic! Ik ben inmiddels ook druk bezig de reis op te zetten voor een mannetje of 12, echter willen wij een deluxe versie van wintersport voor de verandering. Een all-inclusive chalet zullen we maar zeggen. Ik struin heel het internet af en soms zie je door de bomen het bos niet meer. Ik denk ik maar eens bovenstaande lijst gebruiken en afvinken. Owja, voor de mensen die willen helpen zoeken wij gaan de 1e week van januari :D

Voor mooie en luxe chalets zijn wij hier al een aantal keer goed geslaagd, wie weet zit er wat voor je bij:

https://www.chaletsplus.com/nl/chalets/?gclid=CN-K2Mmty84CFc…

Succes met de zoektocht :)

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Dank je wel @Jeffvdv staat inmiddels op mijn lijstje,

Plaats een reactie