skileraren ski's

Hallo!

Ik ga dit seizoen in Kaprun lesgeven waar ik heel veel zin in heb!
Alleen heb ik nu echt nieuwe ski’s nodig voor 4,5 maand elke dag de sneeuw in…
Ik heb alleen niet echt een idee welke ski’s er voor een skileraar handig zijn.
Ik zit te denken aan de atomic cloud 9 ARC, maar andere mensen raden mij toch een race ski aan?
Heeft er iemand advies of ervaring?
Thanks!

Hee @martine-laura .

Ik zit in precies het zelfde schuitje en heb deze discussie al vaker gevoerd mer leden van dit forum.
Helaas moet ik je mededelen dat zij mij overtuigd hebben en je voor het lesgeven zelf echt voor een piste ski moet gaan. Ik weet niet wat ne zelf skiet, maar ik ga ook 4 maanden les geven en heb toch echt voor een 2e hands piste knaller gekozen.

Je moet je wel realiseren dat die ski’s helemaal afgeragd worden door kinderen die er overheen skiën of stenen waar je aan het begin en eind van het seizoen overheen zal skiën.

Ik weet niet welk terein je zelf het liefste skiet, maar als dat geen piste is dan zou ik voor een goedkope 2e hands lesgeef ski gaan en voor je vrije tijd je ideale ski kopen. Want 4.5 maanden op een all-mountain staan terwijl je 70 procent op de piste staat is toch zonde. Maak van allebei het maximale en koop en les-geef-ski voor het lesgeven en koop je droom ski voor je vrije tijd.

Tip: nu zijn 2015 modellen zwaar in de aanbieding! Dus nieuwe ski’s voor weinig is nu kopen!

Succes!

De ski ken ik zelf niet, @martine-laura, maar als ik de reviews lees lijkt het mij geen verkeerde keuze.

Zelf denk ik dat je op basis van wat je aangeeft ook kan kijken naar een SC ski. B.v. de Fischer RC4 Superior SC. Her en der verkrijgbaar voor rond de 250 euro (nieuw, maar uiteraard het oude model).

Aangezien mijn vrouw hier niet op het forum zit zal ik voor haar (=instructeur, vnl beginners) reageren:
Als je voor een groep beginners staat zul je weinig aan hard of scherp skiën toekomen en heb je meer aan een stevige ski die ook op (zeer) lage snelheden wendbaar is. Zelf heeft ze daarvoor gekozen voor een Fischer Progressor (9 / 900) en inmiddels ski ik daar zelf ook op. Heerlijk in alle omstandigheden en stabiel genoeg om ook een keer goed door te kunnen trappen.
Prijzen zijn net als de hierboven genoemde RC4 rond de 250 euro, dus niet meteen je kop af.

@martine-laura ik ben zelf geen skileraar, maar heb afgelopen seizoen veel onder skileraren verkeerd in Serfaus. Ik denk dat dit de zaken zijn waar je rekening mee moet/wil houden:

  • een ski die niet veel energie kost om te skiën en makkelijk draait (dan hou je het langer vol op een lesdag)
  • niet al te zwaar (je loopt en schaatst veel op die dingen)
  • een ski die makkelijk rutcht (carven doe je niet veel als je beginners les geeft)
  • een ski die redelijk vergevingsgezind is en oneffenheden wegvaagt/negeert (je staat vrij vaak naar achteren te kijken, dan wil je niet over hoopjes struikelen)
  • stabiel genoeg om ook op zaterdagen op je eigen tempo door het skigebied te raggen (een onstabiele ski geeft alles behalve vertrouwen, wat al het skiën daarop erg onzeker maakt - je moet letterlijk blind op je ski’s vertrouwen).

De Atomic die je noemt is wel mooi binnen budget, maar dat komt omdat ie geen houten kern heeft. Dat heeft twee effecten: 1. het is een van de meest onstabiele ski’s waar je op kan staan en 2. aan ergens in maart, als het seizoen nog niet ten einde is, verliest ie alle eigenschappen die maken dat je er nog op naar beneden kwam.

Ski’s die voldoen aan bovenstaande zaken zijn (in mijn ervaring):

De RC4-serie heeft hele mooie ski’s maar daar moet je doorgaans wel met je koppie bij blijven. Maar als jij met een sliert kleintjes achterom kijkend in Pflug naar beneden komt over een kapotgeskiede, buckelige piste 's middags, dan zou ik niet op zo’n ski willen staan denk ik.

Wat is je lengte, gewicht? Dan krijg je nog betere adviezen (want in welke lengte je die ski’s moet nemen is de volgende vraag).

Als je graag off-piste skiet, zou ik voor de momenten dat je dat gaat doen (buiten de lessen om) een aparte ski nemen (kopen of huren). En je moet natuurlijk zorgen dat je weet wat je doet, goed voorbereid bent en de safety-gear hebt en daar mee weet om te gaan.

De Superior SC ski je weldegelijk gedachtenloos, @gigi. Is een typische SC. Zeer vergevingsgezind. In dezelfde lijn zit ook een SC die meer lijkt op een SL vwb karakter. Die verlangt wel aansturing.

De Superior SC ski je weldegelijk gedachtenloos, @gigi. Is een typische SC. Zeer vergevingsgezind. In dezelfde lijn zit ook een SC die meer lijkt op een SL vwb karakter. Die verlangt wel aansturing.

DSvier op 23 aug 2015 10:50

In vergelijking met jouw Racetigers zijn ze heel rustig te skiën inderdaad, maar in vergelijking met de allround pisteski of de pistegerichte allmountain-ski’s die hierboven worden genoemd is de hele RC4-serie behoorlijk pittig, zeker voor lesgeven op laag tempo.

Ik kan best aardig skiën, maar ik kon ze niet gedachteloos skiën. En een aantal skileraren die er ook op hebben geragd zeiden letterlijk: “lekker om op te knallen op zaterdag, maar ik zou er geen les op willen geven.” Een klein beetje in de back seat en je merkt dat meteen. En hij zet je snel in de back seat als je niet oplet.

Het feit dat ie overal doorheen knalt maakt dat je je geen zorgen hoeft te maken om verspoorde sneeuw, oneffenheden e.d., dat is zo. Maar de meeste skileraren hanteren tijdens hun lessen een behoorlijk andere stijl dan waarmee jij de heuvel af knalt ;)

Ik denk dat er voor lesgeven betere modellen te vinden zijn. En of het nu een typiche SC, SL, GS, AM, EO of K-ski is dat doet er voor mij nooit zo veel toe. Dat zijn labels die te weinig consequent worden toegepast om er mee uit de voeten te kunnen in het typeren van een ski.

@gigi: toevallig ken ik deze ski, dus ik kan er iets over zeggen en dat geldt nu eenmaal niet voor vrijwel alle andere ski’s.

Dat gezegd hebbende vind ik dit echt een ski die erg makkelijk is en waar ikzelf iig gedachtenloos mee over de piste kan, ook als die compleet kapot is geploegd. Aan de ene kant is dat een beeld wat ook wat wordt beïnvloed door wat ik gewoon ben, maar aan de andere kant heeft een van mijn beste vrienden deze ski en die heeft dezelfde mening met veel beperktere techniek en ervaring.

Dat de benaming van de ski niet doorslaggevend is ben ik met je eens, daarom geef ik ook aan dat ik deze ski ook echt het karakter vind hebben wat bij een SC hoort.

en ik maar denken dat ik aan een skileraar moet vragen wat voor ski’s voor mij het beste zijn…
Jammer dat ze het zelf niet weten… ;)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

en ik maar denken dat ik aan een skileraar moet vragen wat voor ski’s voor mij het beste zijn…
Jammer dat ze het zelf niet weten… ;)

Greenfield op 23 aug 2015 14:58

Materiaalkennis is iets apart hoor. Als je die specifieke kennis wil opbouwen dan moet je handenvol geld investeren in test-reisjes en nieuw materiaal. Neem het hen niet kwalijk dat ze dat geld liever uitgeven aan opleidingen en apres ski :p

en ik maar denken dat ik aan een skileraar moet vragen wat voor ski’s voor mij het beste zijn…

Jammer dat ze het zelf niet weten… ;)

Greenfield op 23 aug 2015 14:58

Materiaalkennis is iets apart hoor. Als je die specifieke kennis wil opbouwen dan moet je handenvol geld investeren in test-reisjes en nieuw materiaal. Neem het hen niet kwalijk dat ze dat geld liever uitgeven aan opleidingen en apres ski :p

Arnh op 23 aug 2015 15:15

Haha, bij de opleiding anwärter krijg je maar een heel klein stukje materiaalkunde, en het is sowieso fijn om de mening te horen van anderen.
En inderdaad geef ik mijn geld liever uit aan mijn niveau verbeteren of lekker de après ski in ;)

@gigi @FreekvdKamp @interjrs Heeel erg bedankt voor jullie reactie’s, hier heb ik echt heel veel aan!
Ik ben 178 en 65 kg en ik vind off-piste heel vet maar ik hou ook wel van een beetje freestyle :)
Ik ga zeker even internet afspeuren naar de door jullie genoemde ski’s en dan komt er vast wel wat uit.

Welke ski’s bij ons in de skischool veel voorbij komen om op les te geven en waar ook prive op geskied wordt:

  • atomic sl
  • atomic gs
  • atomic allmountains als de nomad blackeye ti, nomad (s) colt black

Wij zitten zowat om de hoek bij de Atomic fabriek dus vandaar veel Atomic haha;)

Thank God summer is over!

De SL snap ik goed: stabiel, leuk en ook op lagere snelheid heel goed te skiën. Van de andere ben ik persoonlijk geen fan (maar ja, dat ben ik).

Toch zie je idd veel (ervaren) leraren op een GS lesgeven…

Heb zelf afgelopen winter op Fisscher Progressor 800 lesgegeven. Heerlijke makkelijke ski voor het lesgeven. De ski draait makkelijk op lage snelheid, is vergevingsgezind en niet al te duur. Dus heel erg zeer doet het niet als er weer een kind recht over skiet.

Het enige nadeel was dat ik de ski te licht vond voor het echt knallen op zaterdag. Dus hiervoor heb ik tijdens het seizoen de Rossignol Master gekocht. Deze heb ik 2e hands uit de verhuur gekocht, ze waren 10 dagen gebruikt. Het voordeel hiervan was dat ik deze ski met 60% van de nieuw prijs heb kunnen kopen.

Ik zou dus een paar makkelijk skiënde en niet al te dure les geef ski’s kopen en tijdens het seizoen kijken voor een mooi paar voor jezelf.

om even in te haken, ik ben van mening dat een leraar nooit `gedachteloos´ op zijn ski´s moet staan. je moet altijd bezig zijn met je techniek, ben je dit niet dan zal je het ook niet zo makkelijk kunnen overbrengen naar iemand anders.

verder kan ik alleen als tip meegeven dat je goedkope lesgeef ski´s koopt, en voor je vrijedagen en trainingen fatsoenlijke ski´s waar een beetje uitdaging inzit.

een gs ski voor lesgeven is prima te doen, uiteraard niet bij beginners!

Gedachtenloos er op kunnen staan als je bezig bent met anderen. Als je voor skiet moet je natuurlijk wel technisch juist skiën.

Onbewust bewust technisch skiën inderdaad.Ik denk dat een beetje leraar uit het hogere sigment helemaal niet anders meer kan.En die willen gewoon goede en Prettige ski’s hebben voor hun werk waar ze op kunnen vertrouwen voor als het af en toe hard gaat of als de piste er niet zo mooi bij ligt. Of een ski van 250 euro voldoet waag ik te betwijfelen. Ik heb het hier voor alle duidelijkheid niet over beginnende kinder skileraren. Trouwens de meeste leraren hebben meerdere ski’s ook voor als de piste erg slecht is bijvoorbeeld.

Onbewust bewust technisch skiën inderdaad.Ik denk dat een beetje leraar uit het hogere sigment helemaal niet anders meer kan.En die willen gewoon goede en Prettige ski’s hebben voor hun werk waar ze op kunnen vertrouwen voor als het af en toe hard gaat of als de piste er niet zo mooi bij ligt. Of een ski van 250 euro voldoet waag ik te betwijfelen. Ik heb het hier voor alle duidelijkheid niet over beginnende kinder skileraren. Trouwens de meeste leraren hebben meerdere ski’s ook voor als de piste erg slecht is bijvoorbeeld.

Hooykaas op 24 aug 2015 21:25

Dat laatste waag ik te betwijfelen voor een gemiddelde Anwärter, @Hooykaas. De meeste waren allang blij dat ze één paar eigen ski’s hadden… De topic starter, voor wie al deze adviezen bedoeld zijn, is ook (nog) niet een Staatlich geprüfte skilerares. Dat is echt een andere doelgroep.

Toch zie je idd veel (ervaren) leraren op een GS lesgeven…

DSvier op 24 aug 2015 08:23

Logisch verhaal! Een SL ski is redelijk beperkt ten opzichte van een GS.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Logisch verhaal! Een SL ski is redelijk beperkt ten opzichte van een GS.

Greenfield op 24 aug 2015 22:35

Het blijft een kwestie van smaak hoor… Een SL vraagt gewoon nog iets meer van je.

Veel hoog gediplomeerde skileraren hebben een GS ski. Om de simpele reden dat voor de examens van Landes en Staatlich een reuze slalom moet worden afgelegd. Voor reuze slalom is een grote radius ski wenselijk/gemaakt. Overigens hebben de meeste van de deze leraren een dakkoffer vol ski’s.

Ik raad je af om twintips te nemen. Deze sprayen je vlogelingen onder, wat ze nog wel eens storend vinden.

Als je als anwärter gaat werken is een SL een prima keuze. Deze ski’s zijn wat korter. Dat is prettig met kinderen werken. Je bent een stuk mobieler in de krappe ruimte.

Ga je met 1 paar naar de bergen kies dan vooral wat je zelf prettig vindt. All mountain ski, sl, sc, gs (ook menig anwarter op poederbak gezien, prima) Houd je van veel korte bochten neem je een sl of sc. Wil je een veelzijdige ski neem je een allmountain. Houd je van de hoge snelheid lange kurve neem dan een GS. Radius varieert nogal dus kijk hier goed naar.
Koop je ski op de goede lengte!

Veel plezier in Kaprun!

Persoonlijk zou ik geen SL ski nemen. Je anwarter bestaat voornamelijk uit skivormen met rutschen. Een SL ski wil graag op zijn kanten geskied worden en dwingt je daar vaak ook toe. Dit is dus niet ideaal en vraagt veel concentratie tijdens het rutschen. Zou zelf voor een ski gaan kijken die een radius van 15 of hoger heeft en ongeveer lichaamslengte.
Ski zelf ook op een GS ski, gewoon omdat je de ski makkelijk kan laten rutschen. Wil je dan eind van de dag nog even gas geven dan kan dat ook super.

Succes met je skikeuze.

Voor lesgeven van groepen kinderen zou ik ook geen SL nemen eerlijk gezegd. Zou zelf vooral een piste-ski nemen die vooral ook weinig weegt. Je moet nogal eens wat met die dingen gaan “klunen” dan, lijkt mij zo. En dan is een vrij lichte ski (liefst ook kort voor dat doel) wel prettig.

Vandaar dat ik in de richting van een SC denk voor TS.

Als je privéles geeft ligt dat al weer heel anders. Dan zou een SL prima kunnen, net als een GS. Tenzij je natuurlijk de poeder in gaat ofzo… Er is dus ook niet zoiets als “de beste” voor een leraar, want het hangt zoals altijd af wat je ermee gaat doen.

Nog nooit problemen gehad om gegleden bochten te skiën met mijn sl’s om eerlijk te zijn…

Een ski die weinig weegt en dan bedoel ik echt weinig weegt dat is elke dag weer een pure luxe kan ik je vertellen @DSvier En die komt uit…Zwitserland.

Völkl is met veel modellen ook zeer succesvol ten aanzien van gewichtsreductie, @hooykaas.

En stöckli (ik neem aan dat je daar op doelt) is prijstechnisch weer niet ieders kopje thee… Al vind ik zelf dan weer dat een professional ook moet investeren in materiaal.

Een professional moet investeren in materiaal. Dat ben ik helemaal met je eens! Hij moet het goede voorbeeld geven.Iemand die met oude troep aan komt zetten is niet erg serieus te nemen. Maar ja dat is mijn mening. Ieder heeft waarschijnlijk weer een ander idee daarover @DSvier

In het ideale geval hoort daar natuurlijk ook bij boeken lezen, vortbildung (verbeteren van eigen techniek)
Test events (materiaal kennis) Af en toe een congresje kan ook geen kwaad.
Dan ben je goed met je vak bezig, en is het niet een vrijblijvend/gratis gevalletje wintersport/après ski.

Betaal jij dan voortaan liever het tienvoud voor de skiles van je kinderen @Hooykaas ?

Slaat helemaal nergens op. Een skileraar voor beginners heeft al die kennis niet nodig.

Plaats een reactie