Topsnelheid Topic

Aangezien we allen enkel kunnen afwachten tot de eerste sneeuw moeten we ons toch actief bezig houden…Ik dacht dat het wel leuk zou zijn als iedereen in zijn gps ski/board tracker even rond neust en een screenshot neemt van zijn topsnelheid. Vermeld steeds of je skier / boarder bent! Hopelijk hebben we hier veel mach7 piloten :D

*bericht bewerkt door moderator op 14 sep 2015 08:13: In goede subforum geplaatst

Ik zal dan maar eens trachten te beginnen…

Boarder:

null

103,9 km/u gehaald op een grote brede zwarte piste in Obereggen. Was rond 8u30 in de paasvakantie toen ik quasi alleen op de piste was. Maximale sustained speed (snelheid die 10s werd aangehouden) is 87 km/u.

En ik ben een skiër. :)

null

Krijgen we nu weer alle discussies over wat wel en niet betrouwbaar is en met hoeveel korrels zout het genomen moet worden.

116,6 km/u als max. Piek elke dag wel geregeld boven de 80 en afhankelijk van de drukte en de kwaliteit van de pistes nog wel hoger. Maar boven de 100 is me alleen nog gelukt door echt een zwarte piste in schuss naar beneden te nemen. Moet er wel voldoende uitloop zijn.

Edit: Oh en skiër ;)

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Ik heb ooit volgens mijn GPS 143 km/u geskied. Een lachwekkend resultaat. Ik vertrouw die telefoon GPSen voor geen meter…

Een keer tijdens een speed-ski clinic op een speciale afgesloten piste en met officiele geijkte snelheidsmeter de 115 km/u aangetikt.

Click. Click. Peace

Ik heb afgelopen skiseizoen op mijn laatste dag de zwarte 31 in Sölden genomen in volle schuss, die piste lag toen optimaal. GPS-tracker gaf toen 119km/u aan, maar ik ben er bijna zeker dat de werkelijke snelheid lager moet hebben gelegen.

null

@Rogier wat vind je van dit? Gemeten met Ski Tracks app en Garmin Virb tegelijkertijd. We kunnen trouwens een nieuwe topic over betrouwbaarheid van deze app’s openen. Maar, had ik alleen een van deze twee gebruikt dan had ik zeker nog twijfels. Maar met twee?? Voral Garmin lijkt me niet onbetrouwbaar.
Het is een spectaculaire snelheid, lijkt wel op Lauberhorn (Wengen)! Ik had wel iets rond 120km verwacht maar dit was idd. behoorlijk boven verwachting. Trouwens, velen zouden schrikken van deze cijfers maar in wekelijkheid viel het best mee. Het heeft plaatsgevonden op de Saas Fee gletsjer. Eigenlijk op de overgang van gletsjer naar Morenia. Een enorm brede en verlaten snelweg met een zwarte (geprepareerde) duik van een paar honderd meter en voilà! Snelle aanloop, steile duik, GS ski’s, perfect weer enz… En natuurlijk het ging om een piek snelheid. 200m verder was het al 40 km minder.

null

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Zelfs mijn garmin op racefiets gaat weleens, zeker in de bergen, compleet de mist in… Minder vaak dan m’n telefoon. Maar twee GPSen samen lijkt mij wel een goede test.

Click. Click. Peace

Volgens mij geeft een GPS eerder te weinig aan, omdat een GPS m.i. zal meten welke snelheid je horizontaal hebt. Ik ben daar zo op gekomen omdat ik merkte dat de iPhone relatief lage snelheden aangaf als er sprake was van een flink verval en relatief hoge snelheden daar waar het “vlak” is. Steevast haalde ik de beste resultaten als ik van een stuk met flink verval op een stuk waar het vlak(ker) is terecht kwam.

Wellicht zijn er ook GPS meters die wel rekening houden met het verval, al lijkt mij het voor die dingen nog vrij lastig om dat goed te berekenen omdat die GPS dan ook erg afhankelijk is van beschikbare data en die zal ten aanzien van de hoogte op ieder punt at best niet volledig betrouwbaar zijn.

Plus vergeet niet dat GPSen in de bergen nog regelmatig heel erg mis zitten, door matig ontvangst satelieten. Af en toe maakt de mijne bij het terug lezen uitstapjes naar dalen aan de zijkant. Als ie dat ook in de snelheid meerekent dan gaat het snel mis…

Click. Click. Peace

@DSvier dat wat jij zegt klopt helemaal maar ik zou toch verwachten dat de ontwikkelaars van deze gespecialiseerde app’s wel rekening houden met de hoogtemeters. Apparaten en app’s kunnen allemaal ook de hoogtemeters meten! Zo’n ingewikkelde berekening is het helemaal niet. @Rogier dat probleempje hebben alle GPS apparaten als ze zich in de buurt van steile wanden of gebouwen bevinden. Alleen auto’s die (ingebouwde) GPS systemen met sterke externe antenne hebben en constant het signaal van 6 a 7 satellieten ontvangen zijn daar minder gevoelig voor.

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

@Rogier ik zag net je reactie en we hebben eigelijk over hetzelfde!

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

@Rogier ik zag net je reactie en we hebben eigelijk over hetzelfde!

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

null
null

Bier, sex , en patatjes

Een screenshot van uit Google Earth. (gegevens komen vanuit My Tracks van Google)
De rode 9 op de Stubaier Gletscher. Vers geprepareerd en heel rustig. Haalde 97.2km/h.

In ieder geval mijn snelste ooit. (met bochten). Nog wel eens geprobeerd sneller te gaan maar tot nu toe niet gelukt.

null

Aftellen maar!

104 in Winterberg, tot ik erachter kwam dat de tracker nog aanstond op de weg terug in de auto

Verder 74 , ben meer de relaxte cruiser op ski’s

Volgens mij geeft een GPS eerder te weinig aan, omdat een GPS m.i. zal meten welke snelheid je horizontaal hebt. Ik ben daar zo op gekomen omdat ik merkte dat de iPhone relatief lage snelheden aangaf als er sprake was van een flink verval en relatief hoge snelheden daar waar het “vlak” is. Steevast haalde ik de beste resultaten als ik van een stuk met flink verval op een stuk waar het vlak(ker) is terecht kwam.

Wellicht zijn er ook GPS meters die wel rekening houden met het verval, al lijkt mij het voor die dingen nog vrij lastig om dat goed te berekenen omdat die GPS dan ook erg afhankelijk is van beschikbare data en die zal ten aanzien van de hoogte op ieder punt at best niet volledig betrouwbaar zijn.

DSvier op 14 sep 2015 14:59

In een beetje een goeie chipset wordt de GPS snelheid berekend aan de hand van positiebepaling en Doppler-shift van de draagfrequentie (in 3D-ruimte, dus betrouwbaarheid van de hoogtemeting heeft weinig impact op de precisie). Ik denk wel dat de Kalman filters die gebruikt worden geoptimaliseerd zijn om een zo laag mogelijke fout te hebben bij een vaste snelheid, zodat de foutenmarge wat hoger gaat bij variabele snelheden (maar in principe nog vrij beperkt). Op basis van die 3D snelheid wordt dan de 2D-variant berekend (ground speed), en sommige GPS chipsets geven enkel die snelheid vrij, waardoor het me niet zou verbazen dat veel ontwikkelaars zich beperken tot het uitlezen van dat gegeven omdat hij “beter beschikbaar is”.

Komt daarbovenop dat er toch best veel app-ontwikkelaars zijn die eigenlijk niet goed weten hoe ze signaalgegevens moeten interpreteren, waardoor de resultaten van zo’n metingen alle kanten kunnen opgaan.

Hoe dan ook: in principe zou je met GPS heel precieze snelheidsmetingen moeten kunnen uitvoeren als het volgens de regels van de kunst verloopt. In praktijk lijkt dat niet altijd even evident.

@DSvier dat wat jij zegt klopt helemaal maar ik zou toch verwachten dat de ontwikkelaars van deze gespecialiseerde app’s wel rekening houden met de hoogtemeters. Apparaten en app’s kunnen allemaal ook de hoogtemeters meten! Zo’n ingewikkelde berekening is het helemaal niet.
@Rogier dat probleempje hebben alle GPS apparaten als ze zich in de buurt van steile wanden of gebouwen bevinden. Alleen auto’s die (ingebouwde) GPS systemen met sterke externe antenne hebben en constant het signaal van 6 a 7 satellieten ontvangen zijn daar minder gevoelig voor.

Lange op 14 sep 2015 15:37

Het probleem zit voor een deel in de software maar zeker ook in de hardware. De GPS chip die in je telefoon zit is lang niet zo nauwkeurig als de chip in een handheld GPS. Dit heeft te maken met de logging frequenties, het aantal satellieten dat de GPS kan locken, doppler registratie, 3D weergave en foutregistratie.

Voor speedwindsurfen zijn al jaren dedicated GPS’en in omloop die zeer nauwkeurig de snelheid kunnen meten. Deze GPS’en zijn gecheckt tegen videotiming welke werkt op 60 fps en de afwijking zit in hondersten van km’s.
De chips in deze GPS’en zijn vele malen krachtiger, hebben veel meer functies en een sterkere antenne dan de GPS in je telefoon. De trackpoints worden aan meerdere parameters getoetst waaronder doppler effect, het aantal gelockte satellieten en de max. versnelling. Ik vergeet er ongetwijfeld nog een aantal, maar dit zijn zaken die je telefoon niet meeneemt simpel weg omdat de chip in je telefoon deze gegevens niet registreert of wegschrijft.

De gegevens die zo’n GPS wegschrijft naar de SD kaart moeten vervolgens nog op je PC software matig getoetst worden. Dit is om zogenaamde ‘spikes’ te verwijderen. Nu komt met de moderne GPS’en voor speedsurfen een spike niet tot nauwelijks meer voor. Echter met een oude GPS die werkt met GPX data of de GPS chip in je telefoon komt het fenomeen spike regelmatig voor. Een spike is een GPS trackpoint die wordt weggeschreven door een aanname van je chipset. Dit kan gebeuren wanneer je chip het contact met 1 of meerdere satellieten verliest.

Als je vervolgens weet dat een GPS chip in je telefoon het contact met de satelliet al verliest onder een blader dak dan kun je wel nagaan wat er gebeurt wanneer je de telefoon in je broek of jaszak hebt en jij vooroverbuigt in schuss. Dan zit niet alleen je kleding in de weg maar ook jou romp.

Als voorbeeld, afgelopen maart haalde een vriend van mij volgens zijn telefoon 102 km/u op een stuk waar ik op hem uitliep en met mijn windsurf GPS 83 km/u klokte. Gedurende de dag logde hij een totaal afstand van 124 km en ik 87 km. Vervolgens 's avonds de gegevens van zijn telefoon in een stukje GPS software voor het surfen gegooid en na controle kwam zijn top op 64 km/u en zijn totaal afstand op 88 km.

Zo’n app op je telefoon is een leuke gadget en niet meer dan dat. Je mag de snelheid maar ook de gemeten afstand dus met een zeer dikke korrel zout nemen!

Altijd leuk zo’n snelheidstopic! Zie nu al snelheden voorbij komen die ik straks ook weer ga zien bij de worldcup wedstrijden. Dat wil zeggen als hoogste snelheid op een speciaal geprepareerde wedstrijd piste. Ik zeg … Waar blijft het NL skiteam? We hebben kampioenen in spe genoeg

Als ik mijn app in de auto aanzet En de snelheid vergelijk met de snelheid op de gps van de tom-tom dan zitten deze bijna gelijk.
De vergelijking met wedstrijd skien gaat volgens mij niet op. Zelfs bij de afdaling is het veel bochtiger als wat ik toen deed. (gewoon recht naar beneden op een stijle piste.)

Bier, sex , en patatjes

null

115.6 maria alm 2014!

NielsT93

@MrSKI ik kan met mijn auto op een Duitse autobahn een hogere piek snelheid halen dan F1 bolides op een straat circuit. Maar dat maakt me dus nog geen F1 coureur! Het zelfde geldt voor de afdaling wedstrijden met vele technische stukken! Dat is geen Speed Downhill waar we een beetje vergelijken want meeste van deze snelheiden zijn gemaakt op lange rechte stukken met veilige uitlopen.

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

2 jaar geleden op de Rosael piste in Val Thorens.
Pistes waren hard en strak, en niemand te bekennen.
Eerste keer 89 geklokt, waarna ik nog een keer ben gegaan, harder dan dit kon ik daar niet naar beneden
op mijn snowboard

null

Echt een mannentopic, dit!

Ik heb het op de zelfde piste als jou gehaalt @yokey

Bier, sex , en patatjes

Lekkere piste he? Laatste stuk steil naar beneden en dan vlak uitlopen richting de lift

In Ischgl 92 km/h aangetikt op snowboard.

null

http://www.maprika.com/tracks/show.html?mapid=1474&track…

null

Speedtrap op de Seiser Alm, 101km/h. :) Was vorig jaar op tripje via dit forum.

Hieronder een filmpje van iemand anders op dezelfde speedtrap ter referentie met 95km/h.

https://youtu.be/KGap1gMWaEk

Na de snelheidsmeting gaat het steil omhoog, waardoor je enorm geremd wordt, hierdoor sta je redelijk vlot stil, dit vertekend het beeld een beetje, maar gaat echt hard. ;)

Merijn Vunderink al gereageerd? Zo ja dan kan de rest wel inpakken hehe

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Hmm, ik denk dat ik mijn boardje maar eens moet laten waxen, kwam afgelopen winter tijdens eerste week op 77 km/u uit, dus hier valt nog wat te winnen dan!

Plaats een reactie