paniekvraag omtrent waxen

Beste Allen,

Na behoorlijk wat gelezen te hebben hier op het forum over waxen heb ik een holmenkol waxijzer, wat wax en een toko schraper besteld. Via het filmpje hier op de site en de vele tekst en uitleg op het forum aan het waxen gegaan.

Alleen bij het afschrapen lijkt het mis te gaan. Er komen zwarte stukken mee met de wax die ik afschraap. Dus ofwel het is vuil wat er mee uitkomt maar dit lijkt me sterk.

Ofwel het is inderdaad het belag wat er mee afkomt. Naar mijn idee doe ik niets geks, ik heb volgens mij een goede schraper.

Wat gaat er mis of is het paniek om niks ?

Alvast hartelijk dank voor de reacties.

Mvg Marvin

Geen paniek ;-)

Wat voor en scraper heb je, kunstof hoop ik?

Is het echt zwart of is het gewoon viezigheid? Foto’s…

Is je ski wel eens gerepareerd?

Click. Click. Peace

Als het een beetje meezit heb ik nu 3 foto’s toegevoegd.

Het gaat trouwens om een snowboard.

Deze is al een keer of 3 weggebracht geweest om te waxen.
Maar omdat we nu 3 x ipv 1 x per jaar op skivakantie gaan toch besloten het zelf te doen.

null

null

null

Schraper is kunstof/plexiglas volgens mij ja…

Dat is gewoon troep wat in je belag zit, en alleen maar goed dat het eruit komt.
Bij het verwarmen van het belag openen de porien en komt deze rotzooi ’ bovendrijven’
Was goed vies trouwens!

Meestal zit op boards met een print aan de onderzijde ook kleurloos belag, en zit de print dus eigenlijk onder het belag

Is dat serieus zoveel, dan heeft degene waar wij hem normaal heen brengen ook weinig uitgevoerd.
Dit is van 1 weekend (3 dagen) en max 4 x indoor baan.

Alleen het rare van het verhaal is dat het zwarte er alleen afkomt t.h.v. het zwarte op het board.
En over de print gesproken, als ik schraap blijf ik geregeld achter de print hangen…

Ik houd de schraper overigens op een hoek van ongeveer 45 graden denk ik, want met 90 graden of iets minder komt de wax er niet af.

Ik heb trouwens ook eerst met goedkopere natural wax gehotscraped zoals dat hier op het forum genoemd word, en daarna de betere blauwe wax erop gedaan. Deze heb ik verwarmd en een aantal keer met het ijzer erover. Daarna een minuut of 40 laten intrekken, vervolgens weer gewaxt (met dezelfde wax), weer laten intrekken en daarna nog een keer. Daarna een aantal dagen laten staan (geen tijd) en vanavond begonnen met afschrapen. Waarna dit mee kwam (dit was trouwens met de eerste keer hotscrape ook).

Ik heb mijn eigen snowboard ook al eens gewaxt, hierbij was precies hetzelfde. Op de donkere stukken van het board kwamen er donkere stukjes af tijdens het schrapen.

Echter deze gaat voor het a.s. seizoen de deur uit dus die heb ik niet nogmaals gewaxt. Eigenlijk zomaar 1 x om te proberen…

Is dat serieus zoveel, dan heeft degene waar wij hem normaal heen brengen ook weinig uitgevoerd.
Dit is van 1 weekend (3 dagen) en max 4 x indoor baan.

Alleen het rare van het verhaal is dat het zwarte er alleen afkomt t.h.v. het zwarte op het board.
En over de print gesproken, als ik schraap blijf ik geregeld achter de print hangen…

Ik houd de schraper overigens op een hoek van ongeveer 45 graden denk ik, want met 90 graden of iets minder komt de wax er niet af.

Ik heb trouwens ook eerst met goedkopere natural wax gehotscraped zoals dat hier op het forum genoemd word, en daarna de betere blauwe wax erop gedaan. Deze heb ik verwarmd en een aantal keer met het ijzer erover. Daarna een minuut of 40 laten intrekken, vervolgens weer gewaxt (met dezelfde wax), weer laten intrekken en daarna nog een keer. Daarna een aantal dagen laten staan (geen tijd) en vanavond begonnen met afschrapen. Waarna dit mee kwam (dit was trouwens met de eerste keer hotscrape ook).

Ik heb mijn eigen snowboard ook al eens gewaxt, hierbij was precies hetzelfde. Op de donkere stukken van het board kwamen er donkere stukjes af tijdens het schrapen.

Echter deze gaat voor het a.s. seizoen de deur uit dus die heb ik niet nogmaals gewaxt. Eigenlijk zomaar 1 x om te proberen…

mdw737 op 14 sep 2015 19:06

Met name indoor heb je na 1 uurtje al een hoop zooi eronder! (meer dan 1 week buiten is mijn ervaring)

Lijkt er dus op dat op dat board alleen t.p.v. de print kleurloos belag zit, en t zwarte ook daadwerkelijk zwart belag is. (heb ook niet heel veel ervaring met boards)

Ik zie op die eerste foto in het midden een krulletje met een R erop, is dat er ook afgekomen of is dat iets anders? dan ben je namelijk wel echt belang eraf t krabben. Maar op de onderste foto zie ik echt alleen maar vuil. De manier van waxen is niks mis mee, mits je het ijzer niet te warm hebt staan en niet lang op 1 plek houdt

Wees niet bang je schraapt echt niet zomar het belag van je board. Het ziet er gewoon prima uit. En eerlijk gezegd denk ik dat die zwarte krullen een zeer slecht afgewekte kleine repartie was die gedaan is toen je je board hebt weggebracht. Je belag schraap je echt niet zomaar weg. Opvulmateriaal daarentegen wil nog wel eens loskomen.

Wat ik op de foto’s zie maakt me geen zorgen. Gewoon prima!

Click. Click. Peace

@Atomic- Denk niet dat ik het waxijzer te warm heb staan, gewoon volgens de beschrijving op het waxdoosje. Beweeg een rustig over men board, een keer of 3 heel het board alvorens ik het laat opdrogen.
@Rogier Oke dankjewel, laten we hopen dat dit klopt. Heb gisteren avond nog wat doorgeschraapt en daarna met een nylon borstel wat opgepoetst. Dan ziet het er best aardig uit.

Is een Nylon borstel voldoende zodat je de rest er wel af glijd of is het beter om alles er goed af te halen met b.v. de Koperborstel ?

Schrapen tot er geen wax meer vanaf komt, en daarna met de paardenhaarborstel en dan eventueel nog de nylonborstel voor extra smoothness ;)

In november zal Holmenkol wel weer clinics geven in Snowworld, misschien kan je die bijwonen? Daar wordt het allemaal haarfijn uitgelegd en kan je ook vragen stellen.

Ik heb mijn board ondertussen 1 keer bij d-store laten waxen en 1 keer bij decathlon, van beide keren was het te fel gewaxt. Daarna ben ik in peer geweest in de snowshop, waar ik me een waxset heb aangeschaft. Ook heb ik gevraagd achter uitleg aan de uitbater. Deze heeft me echt goed vooruit geholpen.

A day without snowboarding probably wouldn't kill me, but why risk it

Zie ook geen rare dingen hoor en inderdaad wat Rogier zegt dat zwarte is een slecht gerepareerde plek geweest waar nog wat van afkomt. Mij is overigens geleerd om na het waxen niet meer de koperen borstel te gebruiken…alleen met paardenhaar en nylon.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Oke, allemaal hartelijk dank.

Nu ik wat “groen licht” heb gekregen ben ik verder gegaan met waxen.
Alles ziet er goed uit na het afschrapen en afborstelen met een nylonborstel.

Na een stukje met een koperborstel te proberen kwam ik erachter dat dit gelijk een doffe plek opleverde.

@mdw737 Koperborstel alleen voor het reinigen van je belag gebruiken (voordat je gaat waxen).

Zie ook eerdere posts over het gebruik van borstels https://www.wintersport.nl/forum/topic/188298 en https://www.wintersport.nl/forum/topic/90388

Veel succes en plezier met je wax carrière!

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Plaats een reactie