Film: Everest

Veel ijs, sneeuw en extreme sporten/adventure. Lijkt mij een dikke film en ga 'm zeker kijken.

null

Synopsis
Everest brengt de ontzagwekkende tocht van twee verschillende expedities in beeld, die te maken krijgen met één van de meest hevige sneeuwstormen die de mensheid ooit heeft gekend. De bergbeklimmers krijgen te maken met de meest barre omstandigheden op aarde wanneer hun levenslange obsessie om de top van de Everest te bereiken verandert in een adembenemende strijd om te overleven.

Trailer:

https://youtu.be/SWxzNsZLr_w

Not all who wander are lost

Ik ga woensdag vol verwachting heen. Ben erg benieuwd; hoop op een realistische verfilming.

mama on a mission in the snow

Woensdag voorpremiere! Ben benieuwd!!! Ik moet toch het boek van John Krakauer eens geen lezen…

Aftellen maar!

Alleen de titel klopt al niet helemaal ‘The most dangerous place on earth’ ;-) Ben benieuwd naar jullie meningen

Click. Click. Peace

Ben benieuwd!!

Boek van Jon Krakauer is erg goed. De Klim van Anatoli Boukreev gaat over dezelfde gebeurtenissen maar dan vanuit een andere klimexpeditie gelezen. Krakauer bekritiseerde Boukreev in zijn boek. Boukreev heeft weer zijn visie op het hele gebeuren. Boukreev was wel de enige die na aankomst in het hoogste kamp weer de berg op ging om nog een aantal mensen te redden. Ik ben benieuwd wat er uit de boeken van Krakauer en Boukreev terug komt in de film.

Wil ik zeker kijken, liefst in de bios vanwege de grootsheid van de beelden.
Of het nou volledig realistisch is, echt de gevaarlijkste plaats op aarde is, en volledig naar waarheid nagefilmd is zal mij eerlijk gezegd een worst zijn: de omgeving is gewoon ruig, in de trailer lijkt het supermooi in beeld gebracht te zijn en tja, een helden epos op z’n tijd is gewoon lekker vermaak, of het nou om een Hobbit, een vis of een mens gaat.

De trailer ziet er in ieder geval zeer realistisch uit voor een film! Mooie beelden. Even kijken of hij hier in Frankrijk niet na-gesynchroniseerd draait. Verder eens met @interjrs

Click. Click. Peace

Bizar hoe de lezingen van Krakauer en Boukreev zo uit elkaar lopen. Ik ben geneigd het “kamp Boukreev” te kiezen. Krakauer kan leuk schrijven, maar heeft nogal de neiging de waarheid geweld aan te doen. Zo heeft hij niet alleen in “Into thin air” maar ook in zijn boek “Into the wild” ook nogal wat dingen verdraaid.
Over het Everest rampjaar heeft Lene Gammelgaard ook een boek geschreven, die versie zou nog wel eens het meest bij de waarheid kunnen liggen @skijoy

Ik ben vorig jaar bij een lezing van Simone Moro geweest. Een klimvriend van Boukreev.
Hij had een duidelijke mening over het boek van Krakauer. Daar stond volgens hem niet het echte verhaal in.

Hier nog wat info over de klim van Moro en Boukreev waarbij de laatste in een lawine het leven liet…
http://www.boukreev.org/SimoneMoro.html

Aftellen maar!

Ik denk dat ik ieder boek die die tragedie aanhaalt wel gelezen heb.
Naast de boeken van Krakauer en Boukreev en de door mij al eerder genoemde Lene Gammelgaard waren onder andere David Breashears (maakte daar toen een Imax-film), Göran Kropp (kwam fietsend uit Denemarken), Peter Hillary (zoon van) en Jamling Tenzing Norgay (ook zoon van) destijds ook op Everest.
Zij hebben allemaal op één of andere manier meegeholpen met reddingsacties en er ook in hun boeken over geschreven. Volgens mij heeft iedereen die destijds binnen een straal van 150 km van Everest was wel een boek er over uitgebracht.
Alles lezende kan ik niet anders er van maken dan dat Rob Hall en Scott Fisher aardig wat fuck-ups hebben geproduceerd op die berg.

Ik heb inderdaad ook het verhaal van Lene Gammelgaard gelezen en voor mijn gevoel heeft Boekreev inderdaad niet zoveel verkeerd gedaan. Op die hoogte kun je waarschijnlijk niet meer verwachten dat anderen je redden, zelfs van de gidsen kun je dat niet verwachten. Beslissingen zijn inderdaad discutabel maar normaal denken is er vaak niet meer bij. Heerlijk om dergelijke verslagen te lezen. Veel tragiek maar uiteindelijk is dat een keuze die ze allemaal zelf maken. De meeste mensen zullen niet vrijwillig zoveel risico’s nemen. Alhoewel je daar natuurlijk ook weer over kunt discussieren. Er zijn mensen die skien en duiken als risicosport zien. 2 risico’s waar ik mezelf graag aan bloot stel ;)

Dank voor de tip!

Ben ook erg benieuwd :)

Ik krijg al hoogtevrees van de trailer ;) Zal wel een heftige film zijn met bijzondere beelden, ben benieuwd!

Ik ga vrijdag, ben heel benieuwd.
@Hans- Ik ben het niet helemaal met je eens en zeker niet als die mening baseert op Into the Wild. In dat boek staat namelijk in het voorwoord dat er delen fictie bij zijn.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Wat betreft Into the Wild:
Het punt is welke delen hij gefantaseerd heeft, dan wel als een soort semi-wetenschappelijke waarheid in het boek presenteert. Denk aan de zogenaamde giftige zaden die na wetenschappelijk onderzoek helemaal niet giftig bleken.
Ook heeft Krakauer essentiële waarheden weggelaten, zo had Chris Mcandless wel degelijk geld bij zich, een kaart, en ID papieren.

Ik heb in Into thin air met name moeite hoe hij Anatoli Boukreev neerzet, temeer daar zijn zienswijze haaks staat op hoe andere betrokkenen over Boukreev geschreven hebben.

Ik heb in Into thin air met name moeite hoe hij Anatoli Boukreev neerzet, temeer daar zijn zienswijze haaks staat op hoe andere betrokkenen over Boukreev geschreven hebben.

Hans- op 16 sep 2015 19:22

Het is lang geleden dat ik deze boeken gelezen heb, maar ik vond hetzelfde. En heb enorm veel repect voor de alpinist Boukreev

Click. Click. Peace

Woensdag voorpremiere! Ben benieuwd!!! Ik moet toch het boek van John Krakauer eens geen lezen…

Matthieu op 15 sep 2015 07:41

Een korte review:
Mooie film met indrukwekkende beelden. Hoewel ik het boek nog niet gelezen heb kreeg ik de indruk dat de film het verhaal objectief verteld. Wie wel en niet helpt met het redden wordt wel getoond maar nergens in de film wordt getracht de schuld in iemands schoenen te schuiven. Alles is een zeer ongelukkige aaneenschakeling van een aantal (begrijpelijke) beslissingen en slecht weer.
Een laagje Hollywood zit er natuurlijk ook overheen maar al met al een aanrader.

Deze film zet je nog meer aan het denken over wat mensen beweegt om dit soort beklimmingen te ondernemen.
Respect voor diegene die dat doen!

Aftellen maar!

Toevallig gister middag ook bij de film beland. Helaas niet in een Imax bioscoop, maar denk dat dat m’n mening van de film wel had beïnvloed. Nu vond ik het gewoon een prima film, niet wow, niet slecht, gewoon prima. Enig nadeel vind ik dat door de dikke Hollywood saus die eroverheen is gegooid sommige keuzes en overwegingen van de klimmers er als “dom” uit komen. Een front zie je niet pas 10 seconden voordat het binnenkomt aankomen en dat soort zaken. Ook miste ik op de een of andere manier de grootsheid van het gebergte. Dat kan dus komen dat ik hem niet in Imax heb gezien. Maar zelfs de foto’s van m’n zus die een heel eind omhoog is gegaan waren nog indrukwekkender dan de hele film me heeft gegeven…

Al met al wel weer een goed besef dat zo’n berg beklimmen niet niets is, al blijf ik het een deel van een klim ervaring weghalen als er zoveel al voor is bereid (overal ladders en touwen al geïnstalleerd).

Ik heb hem afgelopen Zaterdag gezien (In 3d en dat voegde niets toe) en hoewel ik het een vermakelijke film vond was ik er niet heel enthouisast over.
Het deed mij vooral denken aan de documentaire over de beklimming van de Mount Everest die door Discovery Channnel (Of Nat geo, daar wil ik vanaf zijn) in meerdere delen is uitgezonden, die vond ik zelf interessanter.
Kortom: Prima film maar zeker geen “must see”

Ik heb de film nog niet gezien. Maar films over alpinisme hebben een groot probleem en dat is dat alpinisme voor de kijker vaak saai en zelf ondoorgrondelijk is. Klimmen gaat relatief langzaam, en een berg is erg hoog. Dus er moet wel een hollywood sausje overheen om het spannend te houden.

Dat zeggende is dat niets raars in filmwereld. Agenten zijn geen miami vice, de coordinator terrorisme bestrijding is geen Jack Bauer enzovoort…

Click. Click. Peace

Ik was er wel van gecharmeerd, denk alleen dat het een lange zit is als je geen affectie met het onderwerp hebt.

Ging toevallig met een “ervaren” alpinist en die gaf aan dat het grotendeels toch allemaal wel klopte

Life's Journey is not to arrive at the grave Safely in a well preserved body, But rather to skid in

[offtopic] Voor wie minder holywood wil is “Touching the Void” wellicht een goede klimmersfilm. Half docu, half film, je weet al snel hoe het af gaat lopen maar de manier waarop blijft boeien tot het bittere eind. [/offtopic]

Als de tijd het toelaat vanavond Everest kijken.

Wat een heftige berg is dat zeg van Touching the Void… Heel lang geleden toen ik nog geen doodsangst had heb ik daar nog wel eens op geklommen :-) Op precies hetzelfde moment dat deze docu werd opgenomen. Foto uit een iets andere generatie ;-)

null

Click. Click. Peace

Ik heb de film nog niet gezien. Maar films over alpinisme hebben een groot probleem en dat is dat alpinisme voor de kijker vaak saai en zelf ondoorgrondelijk is. Klimmen gaat relatief langzaam, en een berg is erg hoog. Dus er moet wel een hollywood sausje overheen om het spannend te houden.

Dat zeggende is dat niets raars in filmwereld. Agenten zijn geen miami vice, de coordinator terrorisme bestrijding is geen Jack Bauer enzovoort…

Rogier op 21 sep 2015 16:33

Ik denk dat het nog wel meevalt met hoe enorm hollywoodsaus er hier overheen zit. Oké ik ben geen alpinist, heb als toerist in Ecuador de Cotopaxi beklommen, bleek een onmogelijke opgave en dat is nog ontiegelijk veel makkelijker dan dit natuurlijk, maar desondanks had ik wel het gevoel dat ik me redelijk kon verplaatsen in de personages.

Je kan moeilijk een film van 5 uur maken om alles stap voor stap langs te lopen, maar ik denk dat de film juist prima laat zien dat de Everest beklimmen niet iets voor toeristen is en dat zo’n berg onnoemelijk veel gevaren met zich meebrengt. Natuurlijk zijn er dingen gedramatiseerd, maar anders trek je een publiek van 2,5 man en een paardenkop waarschijnlijk.

Wat er wel en niet feitelijk correct is kon me niet heel veel schelen. Ik vond het zeer boeiend weergegeven.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Lange film, inderdaad sommige stukken langdradig, maar vooral om het emotionele stuk in beeld te brengen. Maar verder: ruig! Indrukwekkend! Gaat zien, gaat zien!
Wel vooraf goed eten, de rolprent duurt toch 2,5 uur en de popcorn tijdens de film is niet passend.

Erg genoten van deze film. Denk wel dat de Imax beleving deze fim “maakt”, hierdoor voel je je echt onderdeel van het verhaal en deze indrukwekkende berg. Zonder de Imax toevoeging denk ik dat de film vrij vlak overkomt, maar dat kan ik mis hebben.

Ik vond 'm ook zeker de moeite waard. Van mij hadden ze nog best iets meer in detail mogen treden. Op bepaalde hoogtes liepen ze zonder helmen en andere bescherming, dat vond ik wel enigszins apart. Zijn trouwens dure grapjes om zoiets te doen want je betaald er tientallen duizenden euro’s voor en 1 op 4 mensen overleefd het niet. Je moet het maar willen. De Mont Blanc lijkt mij bijvoorbeeld nog wel wat, maar zoiets als de Everest zou ik al genoegen nemen met Base Camp, denk ik :P

Not all who wander are lost

Ik vond 'm ook zeker de moeite waard. Van mij hadden ze nog best iets meer in detail mogen treden. Op bepaalde hoogtes liepen ze zonder helmen en andere bescherming, dat vond ik wel enigszins apart. Zijn trouwens dure grapjes om zoiets te doen want je betaald er tientallen duizenden euro’s voor en 1 op 4 mensen overleefd het niet. Je moet het maar willen. De Mont Blanc lijkt mij bijvoorbeeld nog wel wat, maar zoiets als de Everest zou ik al genoegen nemen met Base Camp, denk ik :P

Edwin. op 24 sep 2015 12:24

vergis je dan niet in de mont blanc. Vallen in dat massief ongeveer 100 dooien per jaar. Een totaal van tussen de 6 en 8000 word er nu geschat. Neemt alleen niet weg dat veel van die dooien toeristen zijn zonder enige alpinisme ervaring en graag de mont blanc een keer gedaan willen hebben…

Everest gisteren gezien. Vond het een mooie film. Kan de film iedereen die iets met bergen heeft zeker aanraden.

Een indrukwekkend artikel geschreven door Scott Fischers vrouw over de film Everest. Een must-read als je de film hebt gezien of gaat kijken: https://sondry.com/posts/Can-You-Hear-Me-Now-dMvd4-07-07-201…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie