Film: Everest

Click. Click. Peace

Rogier op 25 mrt 2016 11:39

Vet!! Zien!! Wanneer?

Not all who wander are lost

Premiere op het Banff Mountain Film Festival…

Click. Click. Peace

Zou mooi zijn als ie ook hier in de bios zou komen.

Not all who wander are lost

Een indrukwekkend artikel geschreven door Scott Fischers vrouw over de film Everest. Een must-read als je de film hebt gezien of gaat kijken: https://sondry.com/posts/Can-You-Hear-Me-Now-dMvd4-07-07-201…

Rogier op 9 okt 2015 08:55

Zeg dat wel! Of bedoel je als je de film daarom misschien wel niet gaat kijken? Zonder Scott Fischer ontbreekt een van de hoofdfiguren en moet de film wel heel anders zijn dan het werkelijke verhaal.

‘into thin air’ van Jon Krakauer heb ik ook gelezen. Ik moet zeggen, er zit een luchtje aan en gezien de reacties van anderen klopt dat ook wel. Een klim-recreant die een klim-prof terecht wijst, ik heb er wat moeite mee.

@Martin7182 Inderdaad, vooral als je weet dat voor de expeditie de beide mannen al wat strubbelingen hadden is het moeilijk om in de objectiviteit van Krakauer te gelove,.

Click. Click. Peace

Zeg dat wel! Of bedoel je als je de film daarom misschien wel niet gaat kijken? Zonder Scott Fischer ontbreekt een van de hoofdfiguren en moet de film wel heel anders zijn dan het werkelijke verhaal.

Martin7182 op 25 mrt 2016 15:56

Correctie, Scott Fischers vrouw heeft het over een andere film uit 1998 waarin Scott niet genoemd wordt: https://en.wikipedia.org/wiki/Everest_%281998_film%29…

In de 3d film van 2015 komt hij wel degelijk voor.

Ik heb de film gisteren gezien, kende het verhaal redelijk goed, mij lijkt het dan ook redelijk in beeld gebracht. Over algemeen ok film, niet top niet slecht.

Wel een vraagje. Everest is tegenwoordig absolute commerce geworden. In de film komt er op een bepaald moment een redelijk sarcastische voorstelling over gemaakt als een gids uitlegd aan zijn klanten hoe je stijgijzers moet omdoen. Het is geweten dat sommige klimmers eigenlijk niet de nodige ervaring hebben, maar dit lijkt me toch iets of wat overdreven. Klopt dit of is dit het hollywood effect?

better to be off piste, then to be pisted off

@Martin7182 : De 1998 film Everest was een Imax-film van David Breashears over de beklimming van Everest door zijn team, met als toetje dat in dat team o.a. een zoon van Tenzing Norgay meeklom. De film heeft aandacht voor de hele voorbereiding etc, maar wordt onderweg overschaduwd door de voorvallen met de teams van Fisher en Hall.
Breashears team was toen net als vele anderen betrokken bij de reddingswerkzaamheden.
De film is mooi en Breashears boek erover zeker aan te bevelen.

@Wim7, de film heb ik niet gezien, maar uit de verhalen hoor ik ook dat sommige klimmers niet eens klim-recreant, maar klim-toeristen zijn zonder enige kennis of ervaring maar met een grote zak geld. Sommige mensen worden bijna letterlijk de berg opgesleept door sherpa’s met touwen. Op tv heb ik wel eens docu’s gezien van mensen die de berg gingen beklimmen. Ook daar stond ik versteld van de onkunde. Alleen op de berg zouden deze mensen volkomen hulpeloos zijn en zouden ze het basiskamp niet eens halen. Maar laat ik niet te hard oordelen, ik ben zelf nooit boven de 5000 meter geweest. De hoogte doet gekke dingen met je brein. Iets wat op zeeniveau appeltje-eitje is, kan op grote hoogte opeens heel moeilijk zijn.

De eerder genoemde Touching the Void is al mooi, maar het boek is echt fantastisch. Prachtig geschreven nail biter. Los van correct of niet is het boek van Krakauer wel leker leesvoer. Dus voor mij geldt het cliche “fijne films, maar het boek is beter”. Tikkeltje off topic besef ik nu

Als ik soms beelden zie van Everest beklimmingen of verslagen lees dan lijkt het me meer een klettersteig in de death zone. Sherpa’s die aan het begin van het seizoen de touwen aanbrengen. Ladder op de Hillary step. Het zal ongetwijfeld nog heel moeilijk zijn maar hierdoor heeft het toch wel wat van zijn glans verloren voor mij. Enige tijd geleden The boys of Everest gelezen. Dan was het vroeger toch een stuk lastiger.

Ik kan mijn bericht niet editen maar als ik nog een boeken tip mag geven, De Witte Spin van H. Harrer over de eerst-bekliiming van de Eiger Noordwand

We gaan nogal off-topic, maar als Engels lezen geen probleem is, is mijn absolute topper qua bergsportboeken de Shining Mountain van Peter Boardman.

Click. Click. Peace

Ruiger, intenser, echter en het echte avontuur:

Click. Click. Peace

Plaats een reactie