Welke ski's moet ik testen?

Ik ga in november twee testreizen maken. Het eerste weekend (8 t/m 10 nonvember) ga ik naar het testevent van de Nederlandse retailvereniging FGHS in Sölden, waar alle grote merken hun nieuwste modellen in de spotlight zetten (en ook nog wat ‘oudgedienden’ te testen zullen zijn). Twee weken later ga ik met Tirol Events weer naar Sölden, waar wordt meegelift op een testevent van een Zwitserse vereniging. Hier zullen al voorgeselecteerde, meer pistegeöriënteerde ski’s te testen zijn. Beide testevents bevatten 3 dagen op de sneeuw, dus ik heb 6 dagen in totaal, hopelijk met uiteenlopende condities.

Voor mijzelf zou ik in ieder geval de volgende ski’s willen testen (indien aanwezig):

  • Atomic Vantage 100 CTI
  • Black Crows Navis
  • Blizzard Regulator
  • Faction Candide 3.0
  • Fischer Motive 86 TI
  • Fischer Motive 95 TI
  • Fischer Ranger 90
  • Head Monster 88
  • Line Sir Francis Bacon
  • Nordica Enforcer
  • Völkl Kendo

Zijn er nog verzoeknummers?

Ik beperk me wel tot allround pisteski’s en all-mountain ski’s (dus geen specifieke SL-, GS-, park-, dames- of poederski’s). Ik kan niks beloven, maar ga mijn best doen ze onder te klikken als ze de ski hebben en ik het in mijn programma kan inpassen.

Wat leuk dat je dat doet! @GiGi
Ik zou het zo gauw niet weten welke allrounder nog meer getest zou kunnen worden.

Wel ben ik erg nieuwsgierig naar het verschil in sfeer tussen de Nederlandse retailvereniging en het testevent van de Zwitsers ! Ik hoor graag van je als je weer terug bent !

de nieuwe Volkl rtm 84?

Hebben ze op die testdagen ook de nieuwe Elan ski’s: Amphibio 16 T12 Fusion en de Explore 10 TI QT ?
En wellicht nog de Stöckli Laser CX, Otwo en Spirit Globe?

Ik ga kijken, @Hans- Hoewel… die Amphibio’s van Elan zij niet mijn favoriet. Dus als ik die kan skippen…

Die Stöckli’s ga ik wel bekijken.

Ik zou ook de Black Crows Atris onder binden. Net iets breder dan de Navis, maar een heerlijke ski.

When life gets too complicated.... SKI

Misschien de Line Supernatural 92 (of de 100’s), ik hoor hier vanuit US/CA veel goede dingen over maar ben wel benieuwd wat een Nederlander van deze ski’s vindt.

Ben ik ook benieuwd naar @ITWarrior. Staat op de lijst.

Aflopen jaar heb ik korte stukjes geskinned op een line mr pollard. Maar als de weg omhoog wat langer wordt zijn deze ski’s toch echt te zwaar. Ben dus benieuwd of de line mordecai (ben beetje line ski fan :)) een ski is waarbij er weinig tot geen compromis is op de weg naar beneden.

Misschien de Line Supernatural 92 (of de 100’s), ik hoor hier vanuit US/CA veel goede dingen over maar ben wel benieuwd wat een Nederlander van deze ski’s vindt.

ITWarrior op 19 sep 2015 15:48

Deze heb ik vorig jaar willen kopen maar niet kunnen testen dus ook niet gekocht. gigi ik kijk ook uit naar je verslag van deze skies :-))

Heb je zelf ook iets van Line, @btbt? Zal eens kijken naar de Mordecai, hoewel die wel wat breed is voor wat ik (misschien ooit) zou willen.
@Ign09 ik ben zelf ook benieuwd. Vooral de 92 zou best wel eens kunnen passen voor wat ik in mijn hoofd heb als daily driver. Hoewel ze misschien een wat grote radius hebben en wat stijf zijn voor mijn smaak en kunnen om op de piste het niveau te halen wat ik zoek.

Heb de Line SFB en de Opus (en nog een Head piste ski). In de praktijk ski ik meestal op de SFB met de opmerking dat ik meestal last minute boek en alleen ga in het laagseizoen. Dus het merendeel van de tijd ski ik in goede omstandigheden. Vind het fijne skies die erg licht te draaien ondanks de breedte.

Ik zie geen Salomons staan @GiGi. Is dat toeval of een bewuste keuze? Ben zelf wel benieuwd naar de nieuwe serie X-drive’s !

Aequilater Nubila

Heb op 6 september in Landgraaf de X-Drive 8.0 FS geskied in 175 en 182 en ook de nieuwe X-Max. De X-Drive was een aangename verrassing na diens voorganger de XT800, maar de X-Max drukte de sfeer weer behoorlijk. Ben niet zo’n Salomon-fan.

Oke, interessant. Ben ook aan het oriënteren naar een echte 100% piste knaller voor het betere ‘carve-werk’ :)
Hou je recensies in de gaten! Alvast plezier gewenst maar dat zal vast goed komen!

Aequilater Nubila

Voor de ski’s met korte radius kan ik je vast doorverwijzen naar wat ik in juni heb getest op de Hintertux: https://www.wintersport.nl/forum/topic/197174

@GiGi

Heb je de Atomic Redster XTI al getest ? (Model 2015/2016)

Ski nu op de Atomic SX B5i (model 2008) en ik was van plan deze ski in te ruilen voor bovenstaande model.

Zo ja ben ik erg benieuwd naar je ervaring.

Met vriendelijke groeten,

Ties

@tieswijnen, ik heb die ski niet geskied. Maar @ThijsMeeusen heeft zowel de XTI geskied als de SX (2013 of 2014) geskied, ik zou het hém eens vragen.

Yo, @tieswijnen ik heb de xti inderdaad geskied. Ik ben zeer tevreden over deze. Hij stuurt heel direct in en voor iemand die niet zo zwaar is is hij erg makkelijk te buigen. Verder is hij ook heel stabiel. Nu ben ik niet zo zwaar dus ik weet niet of mijn ervaring overeen zal komen met de jouwe.

Ik weet niet in hoeverre hij overeenkomt met jou eerdere ski

Hopelijk weet je nou iets meer!

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Het blijft toch moeilijk ski’s voor een ander te beoordelen/testen het is toch sterk afhankelijk van iemands persoonlijke voorkeur.
Met als tweede factor:
Lengte, gewicht, technische vaardigheid, ervaring en wat hij/zij ermee wil doen.

@ThijsMeeusen

Hey Thijs,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben zelf 1.85m lang en weeg ongeveer 90 kilo.
In de skitest van wintersport.nl kwam deze ski heel goed uit de test. Het voordeel van dit model is dat hij het goed doet als slalom en tevens als reuzenslalom.

https://www.wintersport.nl/blog/gear/atomic-redster-xti/…

Verder denk ik dat deze wel redelijk te vergelijken is met de Atomic sx b5i.

Verder nog een vraagje.

Zijn het stugge latten? En zijn ze zwaar??

Dat zijn mijn huidige latten namelijk wel.

Ik hoop dat je hier nog een antwoord op kunt geven :-)

Gr Ties.

Uit oudere “discussies” weet ik dat GiGi niet zo’n liefhebber is van de Elan ski’s. In het deze week uitgekomen
nummer van Wintersport magazine zie ik dat de nieuwste Elan Amphibio 16ti weer een belangrijke prijs heeft
gewonnen en als favoriet wordt aangeduid in de categorie sportski’s. Prijzen zijn voor Elan ski’s niets nieuws.
In de beschrijving niets dan positiefs.
Ik ski zelf de Amphibio 12 (had liever de 14) maar ben nu wel erg benieuwd naar deze 16. Ik ben zelf
“op leeftijd” maar vindt het elk jaar toch weer een uitdaging om iets nieuws te proberen. Misschien dat je
hier iets mee kunt of nu alvast een reactie kunt geven.

Hen48

Als ik er de ruimte voor vind, zal ik een Amphibio weer eens proberen (het heeft echter niet mijn prioriteit). Ik wil je parafrasering van mijn mening over Elan ski’s echter wel wat nuanceren: ik ben geen fan van Amphibio. Nu is zowat alles van Elan Amphibio, behalve de echter beginnerslatten en de raceski’s. Zelfs de poederlatten zijn Amphibio. Dat vind ik jammer.

Dat merken innoveren en daarmee prijzen in de wacht slepen zegt natuurlijk niks over of een bepaalde ski wel of niet past bij wat ik fijn vind. Zo eindigt bijvoorbeeld de Blizzard Brahma in elke top-3 van all-mountain ski’s. Ongetwijfeld een hele goede ski, maar toen ik hem skiede, merkte ik dat het voor een ander soort skiër gemaakt is dan ik ben. Daarom zegt zo’n prijs of waardering ook niet zo veel. Ik vind de beschrijving van de ski veelzeggender. Nog liever heb ik een review van één skiër die dezelfde voorkeuren heeft als ik (een luie, maar niet al te lichte skier, die niet op kracht, maar op techniek de berg af komt) dan een geconsolideerde test waar een hele range van skiërs hun input aan hebben gegeven. Als dat laatste het geval is (zoals bij de NSkiV, de ANWB, hier op Winersporters), zie je vaak ook tegenstrijdige quotes terug in beschrijvingen. Dan weet je dus eigenlijk nog niet veel.

Juist ja.
En de merken die in de prijzen vallen.
Zullen politiek goed liggen en over een goede sponsering beschikken.Begrijp me niet verkeerd daar is niets mis mee dat is het spel maar we moeten dat evt. wel in ons achterhoofd houden.

@GiGi. Antwoord is helder. Waardering is altijd erg persoonsgebonden. Ik heb naast de
Amphibio 12ti ook nog de oudere Atomics Metron 9 en Supercross SX 7, die ik hoofdakelijk indoor nog
wel eens gebruik. Met name de Metron 9 heb ik ook enkele jaren in Trois Vallees gebruikt en ik moet
zeggen dat ik daar heerlijk op heb geskied. Bij de Amphibio zou je wat meer hulp krijgen bij het bochtenwerk,
maar als ik eerlijk ben voel ik niet erg veel verschil. Mijn leeftijd speelt natuurlijk ook een grote rol. Ik ski 10 jaar
maar ben pas begonnen op 57-jarige leeftijd. Hoe dan ook kan ik je uitgebreide beschrijvingen en beoordelingen
best waarderen. Ik heb nog steeds wel moeite om me in te leven in de technische beschrijvingen in alle testen,
afgezet tegen de wijze waarop ik het zelf ervaar. Op testavond vorig jaar heb ik een 4-tal merken geskied en
voor mijn gevoel waren ook daar de verschillen beperkt, maar dat zal ook wel met de beperkingen van een
hal te maken hebben.

Hen48

Ik zal eens opletten of ik @GiGi voorbij zie komen 7 t/m 10 November in Solden :), ik ga wat snowboards testen.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Je kan hem herkennen aan z’n ski’s;-);-);-)

LA NORMA😍☃️

Je kan hem herkennen aan z’n ski’s;-);-);-)

Piefke op 8 okt 2015 09:29

Ik heb dan niet m’n eigen ski’s onder, dus ik denk het niet…

nog 4 weken @GiGi, ook wij zijn er bij in Sölden! @Bobdeboarder jij gaat ook dan naar Sölden? Zijn er nog meer forumleden die er dan zijn?

Ik zie nu ook bij Wim Jaquet en andere zaken dat je je via hen kan inschrijven voor dit testevent (FGHS). Allemaal een vergelijkbaar arrangement (hotel halfpension, skipas, testkaart) voor vergelijkbare prijzen. Mooi dat het testen van materiaal voor consumenten steeds toegankelijker wordt.

Klopt @Joost7 ik ben er ook.
Ik ben er inmiddels ook weer erg aan toe :)

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Plaats een reactie