Atomic cloud 8 of 9?

Eigen ski’s kopen, wat een dilemma!

Ik ben een licht gevorderde skiër (vrouw) die de blauwe en rode piste prima af kan komen. Zwart waag ik me liever (nog) niet aan. Ik heb tot mijn twaalfde geskied en toen tien jaar niks. Nu weer 4x een week geskied en elke keer een (halve) dag privéles om mijn techniek bij te schaven. Ik ben soms wat angstig (toen ik na tien jaar weer begon ging het de eerste dag namelijk al mis met een vervelende val) dus ben op zoek naar een ski die mij vertrouwen geeft. Vorig jaar heb ik ski’s gehuurd met een tiprocker en de tweede keer full rocker en dat beviel me zeer goed.

Nu is mij in de winkel een atomic cloud 8 geadviseerd. De 9 hadden ze niet, maar ik zou hier te licht (1.68 / 57 kilo) en nog niet technisch genoeg voor zijn. Nu heb ik wat op internet gezocht en twijfel ik toch of ik wel genoeg met de 8 kan groeien of dat het teveel een beginners ski is.

Hopelijk kan iemand mij adviseren. Alvast bedankt!

Ik ben het met je eens dat je op de Cloud 8 snel bent uitgegroeid. Op de 9 trouwens ook. Om op door te groeien zou ik gaan voor een pisteski die goed gebouwd is (houten erin, wat beide Clouds niet hebben, en het liefst met een sidewal, wat veel kantengrip geeft). Dat is voor de stabiliteit echt fijner, bovendien kan je er ook als je beter wordt en sneller gaat fijner op skiën zonder dat de ski’s hun eigenschappen verliezen.

Fischer Motive 80 kan je eens bekijken, of de Progressor 800 (Lady). Ook Dynastar Chrome-serie is een aanrader (op de CR 70 na, die weer geen houten kern heeft en waar je minder snel op kan doorgroeien). De meest vergevingsgezinde (als in: ook rustig/makkelijk te skiën) en stabiele ski die ik heb geskied is de nieuwe K2 iKonic 85 TI. Laat je niet intimideren door de breedte en ook niet door het feit dat er metaal in zit. Het is de meest smoothe ski die ik ken en iedereen die van lichtgevorderd wil doorgroeien naar expert kan aanraden. Bovendien kan je er ook op een kapotgeskiede piste, in slush of in wat verse sneeuw (op de piste) perfect op weg dankzij de rocker, de ideaal gevormde punt en de rocker. Van alle genoemde ski’s zou ik tussen 163 en 168 ga zitten qua lengte.

Zoals iedereen aanraadt is zelf testen het beste. De komende tijd hebben veel indoorbanen open dagen en test-dagen (komend weekend heeft Rucphen open dag, en ook Snow Planet in Spaarnwoude, het weekend daarna Terneuzen, op 21 november kan je ski’s testen in Zoetermeer). Ik zou zeker informeren of er mogelijkheid is om wat ski’s te testen. Test dan ook vooral ski’s die voor wat hoger niveau zijn (volgens de brochure) dan jijzelf: je zal zien dat dat prima gaat (nu al) en naarmate je meer lessen neemt en beter wordt alleen maar lekkerder wordt.

Kijk hier heb ik iets aan! Super bedankt Gigi!

Hai Gigi,
We zijn inmiddels een jaartje verder. Ik kwam via google op deze pagina terecht en zag je uitvoerige antwoord. Daar hebben we inderdaad wat aan. Qua profiel kom ik overeen met Marie90, raad je hiervoor nog steeds de K2 iKonic 85 TI aan of heb je inmiddels een ander inzicht? Hoor het graag, thanks!
groet,
Karin

Ik zal @gigi even voor je oproepen :)

*bericht bewerkt door bram82 op 28 okt 2016 22:24

Gigi had al een privéberichtje gestuurd ?

Plaats een reactie