Aanschaf kinder ski voor volwassenen

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje opzoek naar nieuwe ski’s. De Fischer RC4 SL trekt mijn aandacht. Nu zag ik op de onderstaande site een kinder model staan. Mijn vraag is hoeveel verschil zit hier in vergeleken met een volwassenen ski?
Qua lengte kan ik een kinder ski prima hebben, maar hoe skiën ze?

http://www.sport-conrad.com/ski-alpin/ski/race-ski-inkl-bdg/…

Alvast bedankt,
Groet Jose

Volgens mij speelt behalve lengte, ook gewicht een grote rol bij het uitzoeken van een geschikte ski. Ik denk dan ook dat de meeste kinderski’s niet geschikt zijn voor volwassenen, tenzij je echt een “vlieggewicht” bent. Dat verschil merk je vooral in de stijfheid van de ski. Ik verwacht dat de meeste kinderski’s onrustig zijn in de bochten, omdat ze te zwaar belast worden door het gewicht van de skieër.

Daarnaast geloof ik ook dat deze kinderski’s qua bouwkwaliteit tot de 3e kwaliteitssoort behoren. De eerste is in principe alleen voor wedstrijskieërs. De tweede zijn de volwassenenvarianten die van de wedstrijdski’s zijn afgeleid. En als 3e dan de kinderskivariant. Omdat een kind er toch na een paar jaar is uitgegroeid, hoeft het ook allemaal niet superdegelijk te zijn.

De volwassen versie van deze ski is wel geniaal trouwens. Mits je de juiste techniek hebt. Ze zijn vrij zwaar dus als je geen goede techniek hebt dan zal het vrij zwaar voelen aan het eind van de dag.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Heel simpel: niet doen. Een kinderski, alhoewel dit een wedstrijdski is, is gemaakt voor lichtere kinderen die zelden het gewicht van volwassenen hebben. Als je naar een even stijve ski opzoek bent dan zal je je bedrogen voelen met een kindermodel.
Deze ski’s zijn slapper en minder stijf dan ski’s voor volwassenen. Heel prijsverschil zit hem hier echt niet alleen in de kinder/volwassen aanduiding, maar ook echt in de bouw. Verder zijn vaak de meegeleverde bindingen kinderbindingen die een vrij lage maximale DIN hebben.

Click. Click. Peace

Ik heb me recent de “volwassen” (niet-FIS) versie van deze latjes gekocht, model van 14/15. Even zoeken op ebay en je vindt ze met een beetje geluk inclusief transport nieuw voor minder dan 350 of 400 euro. Iets duurder dan deze kinderlatten, maar nog steeds betaalbaar en een stuk minder duur dan het model 15/16.

Ik heb ook de volwassen versie van deze ski, maar als we niets weten van wat jouw voorkeuren zijn, kunnen we geen zinnige adviezen geven, @jose9

Als je iets meer vertelt over jezelf (lengte, gewicht, niveau) en wat je in een ski zoekt kunnen we zinnige suggesties doen. Zeker nu dit weekend en volgende week veel indoorbanen open dagen hebben en shops leegverkoop organiseren is het handig om nu te gaan shoppen.

Bedankt voor jullie reacties! Natuurlijk wel logisch anders had iedereen wel op kinderski’s gestaan.

Ik ski zelf vanaf mijn 3e elk jaar 2 weken. Ben klein van stuk slechts 1.63 en niet de lichtste. Als ik mij zelf vergelijk met andere kan ik toch wel redelijk goed skiën. Afgelopen 2 jaar heb ik les gegevens in Oostenrijk.

Momenteel ski ik op Atomic GS ski van 160 CM, dit is een heerlijke die ik super stabiel vind op hogere snelheid. lesgeven is het niet altijd ideaal doordat ie vrij veel inspanning vraagt en wat moeite heeft met kortere bochten. Nu ga ik altijd naar Westendorf, waar in de middag de sneeuw vaak slecht worden daarom lijkt mij een SL ski meer op zijn plaats, maar welke blijft er stabiel met hogere snelheden?

Alvast bedankt!

Ook de skibindingen zijn verschillend voor juniors en volwassenen. In volwassen bindingen passen over het algemeen geen junior-schoenen, en lang niet alle junior-bindingen accepteren volwassen schoenen.

Nog een reden waarom het een slecht idee is…

De Völkl Racetiger SC UVO Efficiency wellicht?

De huidige GS van Völkl zal jou waarschijnlijk ook meer bekoren dan degene die je nu hebt.

Plaats een reactie