snowboarden/skien half december

Beste Wintersporters,

Dit jaar willen wij, gevorderde wintersporters, voor het eerst een keer vroeg in het seizoen gaan snowboarden/skiën; van 11-20 december. Waar kunnen wij het beste naar toe gaan qua sneeuwzekerheid? We houden erg van Oostenrijk, maar andere landen komen ook zeker in aanmerking. Het skigebied moet minimaal +/- 100km piste hebben die open zijn (hoe groter hoe beter). Wat raden jullie ons aan?

Bedankt voor de tips!

Last minute boeken via airbnb , booking.com en dan zien waar het beste is :-)

Natuurlijk kun je voor de gebieden gaan met gletsjers, maar ik zou bij voorkeur ook echt last minute boeken. Het is geen drukke periode, dus zouden nog genoeg acco’s moeten zijn.

Wachten tot dat het ergens goed sneeuwt en de pistes open zijn, genoeg onderdak te vinden dan. Ga zelf ook in die week, en hoop natuurlijk op een flink pak sneeuw ;)

Dienten Die Alte schule

En als je toch graag vantevoren wilt boeken: Soelden.
Heb je goede kans dat al een flink deel van het gebied open is en altijd nog de zekerheid van een gletscher.

Gebieden van 100km en meer die dan al open zijn zijn er niet heel veel. Je komt dan toch snel op de bekende namen uit (Solden, Arlberg, Ischgl, maar ook bijv. Tignes etc.) Je kunt even kijken op bergfex.at daar hebben ze altijd een overzicht van de seizoensdata.

Boeken zou ik nu nog niet doen. In die week is overal nog wel wat te vinden qua acco. Dan checken waar de condities het best zijn en dan daar last minute iets boeken.

@Hessel, er zijn best al wel veel gebieden open dan hoor!, en niet alleen de bekende die jij hier boven benoemd.
In het Salzburgerland, ski Amadè is de start ook begin/half december.

Dienten Die Alte schule

@Elly er zijn er meer inderdaad, maar daarom verwees ik ook naar de seizoensdata lijst. Zeker in Frankrijk gaan een flink aantal gebieden pas open met de kerstvakantie

  1. NIET op voorhand boeken!
  2. 3 dagen op voorhand kijken waar er op dat moment voldoende sneeuw ligt
  3. Als er lager gelegen gebieden (denk Saalbach, Kitzbühel, Skiwelt, …) voldoende pistes open hebben: daarheen! De pistes in deze gebieden liggen hoofdzakelijk op grashellingen en hebben maar een goeie 20 centimeter sneeuw nodig om goed skibaar te zijn (de steenhellingen in gebieden boven 2000m hebben ruim een halve meter sneeuw nodig) en bovendien is in deze gebieden nagenoeg 100% van de pistes voorzien van sneeuwkanonnen. Er is in die periode bovendien geen kat in deze gebieden.
  4. Als het toch een sneeuwarme december is: Ischgl. Daar is ook een groot deel van de pistes kunstmatig besneeuwd en zij slagen er altijd in om een goed aanbod aan pistes te voorzien.
  5. Obergurgl, Sölden, Obertauern, … hebben normaalgezien ook een meer dan degelijk aanbod
  6. NIET op voorhand boeken! Of had ik dat al gezegd? ;)

Kitzbühel is een droom in die periode. Maar ze kunnen idd niet elk jaar alles opengooien ivm. de hoeveelheid sneeuw. Ik zelf was er in 2012 en toen was gewoon heel het gebied open met 80cm sneeuw. Je bent er gewoon alleen! Crazy, maar super leuk. Gewoon wachten met boeken is de boodschap!

Bedankt voor alle tips!
Ik ga wachten tot de sneeuw gaat vallen.
Nu maar duimen draaien dat er een dik wit pak gaat komen…

Obertauern en Obergurgl zijn ook behoorlijk sneeuwzeker tegen die tijd

Plaats een reactie