Mölltaler Gletscher 24-06-2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Mölltaler Gletscher

Beter laat dan nooit! Dit is een klein verslagje van ons bezoek aan de Mölltaler Gletscher eind juni. Al de derde skidag van onze korte trip, na bezoeken aan de Stubaier Gletscher ( https://www.wintersport.nl/forum/topic/199984 ) en de Hintertuxer Gletscher ( https://www.wintersport.nl/forum/topic/201610 ). Bij het terugzien van de foto’s krijg ik zo’n zin in de winter. Hopelijk jullie ook!

Goedemorgen vanuit een heerlijke verblijfplaats bij Mariapfarr! Eind juni, maar toch witte bergtoppen:

null

Het kriebelde enorm! Helaas moesten @HenriS en ik eerst nog anderhalf uur reizen voordat we aan het treintje naar de Mölltaler Gletscher stonden:

null

Pisteplan:

null

Het treintje komt uit op 2234 meter hoogte. Hier bevindt zich een soort van plateau met verschillende oefensleepliftjes en een vliegende Schirmbar.

null

De oude Eisseebahn brengt je naar de gletsjer:

null

Mooie uitzichten:

null

Stübele See:

null

null

null

Links de Weißsee, rechts de Hockwurtenspeicher:

null

Hier is het echt winters! De wind schommelde de gondels heftig heen en weer:

null

Aangekomen bij het Panorama Restaurant Eissee:

null

Meteen de gletsjer op! Die sneeuwkanonnen staan op grote palen. Dat zou je hier niet zeggen:

null

Twee skiliften naast elkaar: een oude en een nieuwere. Gelukkig was vandaag de nieuwere open!

null

Croatia National Paralympic Team aan de lift:

null

Een paar meter hoger gingen we meteen de mist in:

null

null

null

Dan sta je boven op 3089 meter hoogte en zie je niets meer… Ik kende dit gebied niet, dus had geen idee waarnaartoe te gaan! Bovendien was de laag nieuwe sneeuw al helemaal samengeskied op hopen. De kriebels waren ineens weg! Ik had totaal geen zin meer:

null

Ik zei @HenriS zijn eigen weg te gaan om hem mijn gechagrijn te besparen. Uiteindelijk werd het snel beter, zowel mijn humeur als het weer. Prachtig dit:

null

null

null

null

null

null

null

’s Winters vormen de dalstations van de twee stoeltjesliften niet het eind van de piste. Je kan hier dan verder naar beneden skiën naar de Altecklift. Volgens mij lag er nog genoeg sneeuw om af te dalen, maar om heel dat stuk vervolgens weer omhoog te lopen? Laat maar!

null

Tijdens de zomermaanden sluiten de stoeltjesliften om 14 uur. Jammer! Het weer knapte steeds verder op. De ski’s gingen dus uit, maar we bleven nog even rondhangen.
De stoeltjes van de Gletscher Jet werden direct na sluitingstijd binnengehaald:

null

null

@HenriS staat mij stiekem te fotograferen:

null

De bloemen vechten terug tegen de winter:

null

Een mooi zicht heb je op de pistes rondom de stoeltjeslift ‘Alteck’. Dat lijkt me het mooiste deel van het skigebied. Ondanks dat er genoeg sneeuw lag, waren de pistes daar allang gesloten:

null

Het werd tijd om weer naar het dal te gaan. Een lange terugreis hadden we nog voor de boeg… Dag gletsjer!

null

Tijdens het wachten op het ondergronds treintje zagen we een vos. Deze werd door het liftpersoneel gevoerd! Volgens mij gebeurt dit dagelijks, aangezien de vos weinig angst had voor ons. Mooi beestje:

null

Alles bij elkaar was het toch nog een leuke dag. Ik kreeg echt een wintergevoel.
Het skigebied zelf is ’s zomers niet zo speciaal. Je neemt namelijk telkens dezelfde lift. Daarenboven is de rode piste meestal gereserveerd voor skiteams, waardoor je als toerist enkel de blauwe piste kan gebruiken. Gelukkig heeft de piste een aangename en vermakelijke hellingsgraad.
Door de technische besneeuwing op de gletsjer ligt er meestal de ganse zomer voldoende sneeuw op de piste. Gletsjerijs zie je hier dus minder snel.
Nadelig is de lange rit door het dal met de auto en de liften. Bij meerdere gletsjerskigebieden is dit het geval… Je moet het erbij nemen. Gelukkig zijn deze dalen altijd mooi!
Langer dan één dag zou ik hier niet direct verblijven. Als daguitstap is de Mölltaler Gletscher echter wél een prima keuze.

Bedankt voor het lezen! Binnenkort volgt het laatste verslagje.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 14:03

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Leuk dat je nog even tijd hebt genomen om een verslag te maken @SnowJan, bedankt! :)

Ik vond het ook een prima dagje skiën. 's Ochtends had ik ook moeite met de combinatie van slecht zicht en de hopen sneeuw op de pistes. Even later was het wel weer genieten, ongelofelijk, zo winters in eind juni! Zeker het uurtje voor de sluiting van de lift was het geweldig. de vele mogelijkheden op die brede piste waren heerlijk. De beste sneeuw lag offpiste tussen de rode piste en de 2 stoeltjesliften. Daar ‘zweefde’ je heerlijk naar beneden :)

Ik ben het ook met je eens dat het skigebied verder in de zomer niet heel veel voorstelt. Bij Stubai en vooral bij Hintertux heb je gewoon meer mogelijkheden.

Dit is trouwens het resultaat van mijn foto: ;)

null

Leuk! Wel apart eigenlijk die twee liften zo vlak naast elkaar. Is het gehele tracé van beide liften gelijk?

Heerlijk winters verslag met barre omstandigheden voor deze tijd van t jaar :D ondanks de mist nog mooie foto’s geschoten! fijne gletscher :)

Certified ski-boy, glijbewijs

@HenriS Haha leuke foto! xp
@joepiedepoepie Thanks! Vond ik ook! Er zit schijnbaar ook maar drie jaar verschil tussen die twee stoeltjesliften (1997 en 2000). Beetje misplanning?
De nieuwere zespersoons gaat een paar meter verder bergop tot het bittere eind.
@Jorian Bedankt!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

leuke vos

Gang is alles

Plaats een reactie