filzmoos of fulpmes

Graag wat ervaringen van mensen die er geweest zijn
We gaan met de familie en kleine kinderen.
Tips over hotels kort bij de piste zijn ook welkom

@Jorian kent beide gebieden goed, hij kan dus hopelijk mooi wat informatie geven en vergelijken.

Schlick2000 heeft een aantal makkelijke pistes, maar bovenin bij de Zirmachbahn heb je toch best wat uitdaging. Ik vond het een erg leuk gebiedje!

Ben zelf alleen in Fulpmes geweest. Schlick2000 is inderdaad een leuk gebiedje. Boven bij de 1e gondel is Ron’s kinderland waar de kinderen terecht kunnen. Je hebt geen hotel echt direct aan de piste, je moet altijd een stukje omhoog lopen of anders de auto neerzetten bij de gondel. Voor een week vind ik het gebied wat te klein maar je kan natuurlijk uitstapjes maken naar de andere gebieden in het Stubai dal en de gletsjer zelf.
Voordeel is dat je bij Schlick altijd op 1 punt beneden uitkomt, dus verdwalen zal niet snel gebeuren.

Mieders (ook Stubai dal) heeft als het goed is wel een oefenweide bij de het dorp, skigebied daar is wel weer wat kleiner.

Idd zou ook kiezen voor het Stubaital. Filzmoos is erg klein en vond ook de aansluitingen niet altijd handig.

May the ski force be with you !!

Wij in 2014 in fulpmes geweest met twee kinderen onze dochter van toen vijf ging op les. Qua ski les vinden wij het beneden maats.

  • de eerste dag lang wachten voordat er een indeling was
  • de volgende dagen werdt er niet direct gestart met de lessen. Veel geklets onderling de instructeurs terwijl je staat te wachten. De starttijd was dus al verstreken, dus minder les tijd waarvoor je wel betaald
  • veel eenzijdige lesmethoden, de hele tijd 50 m omhoog op een loopband en weer naar beneden met minimale instructies. Je hoorde veel de pizza punten kreet.
    -limonade drinken in een tipi ziet er wel leuk uit als je er ook wat meer mee doet. De kinderen werden naar binnen geleid, kregen limo en dat was het. Het is daar koud binnen, koude drank, koud buiten tel op je winst.
    -als afsluiting een paar rondjes in de ski draaimolen en dat was het.

Het ski gebied qua prijs is oké en leuk genoeg vind ik voor een weekje skieen met kinderen. Dorp erg leuk met goede accomodaties om te overnachten.

Kortom als de kinderen al kunnen skieen s het een leuk gebied, komen er lessen aan te pas dan zou ik wat anders kiezen. Een suggestie is en daar zijn we nu vier keer geweest is Wagrain.

-Uitstekende skischool voor alle categorieën
-Mooi ski gebied
-Leuk dorp met faciliteiten zoals zwembad, kinder oefen pistes bij de flying Mozart

Succes met de keuzes

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

@chris , sorry voor de late reactie, druk weekend gehad…

Over filzmoos:
Hier ben ik ‘opgegroeid’, dus hier weet ik het meeste van wat betreft deze twee gebieden.
Met kleine kinderen is Filzmoos echt ideaal.
Kunnen ze niet skiën, dan gaan ze mee op les en kunt u zelf het gebied verkennen, wat zo groot is, waardoor u nooit te ver van de kinderen bent, en als u niet skiet en bij een restaurantje zit kunnen de kinderen op de oefenweide bij de bogräinlift prima vertoeven. Verder zijn de skischolen alle drie denk ik prima, ik heb als kind skiles gehad bij Bögei, als skischool heel kindvriendelijk en dat is ook vooral de doelgroep. Toen ik op mijn twaalfde leerde snowboarden heb ik dat bij Exklusiv gedaan, leek iets professioneler.
Qua après-ski is Filzmoos prima qua uitbundigheid, alleen zijn er maar twee echte après-ski tenten, waarvan Happy Filzmoos de leukste is. Het grote voordeel aan Filzmoos is ook dat, als je kinderen wel kunnen skiën, zij zich prima zullen vermaken, want je kan het hele gebied in een dag doen en dus kun je ze lekker laten gaan als je zelf ergens wil gaan zitten.
Qua hotels bij de piste weet ik niet wat goed en goedkoop is, wij hebben al die jaren in een appartement gezeten. hotels zijn er echter zat, aan de piste zitten o.a. Happy Filzmoos en Olympia.
Laatstgenoemde is één van de toppers qua restaurant.

Qua pistes is filzmoos natuurlijk niet zo heel veel. Ik vermaak me er prima omdat ik alle leuke spots precies weet en t heerlijk is om er elk jaar weer een dagje terug te komen en t hele gebied te doen waar ik heb leren skiën.
Leukste afdaling is die van de Papagenobahn, ook gelijk de langste.
Verder heb je om een leuk tochtje te maken de pistes van de 4-cld Grossberg en de piste van de DSB Mooslehen, die je naar Neuberg brengt, waar je nog twee ankers hebt zitten.
Voordeel: als er veel sneeuw ligt is de hoofdstraat ondergesneeuwd en kan je overskiën tussen de Grossberg en de oefenweide, waardoor je t hele gebied kunt skiën.
Qua uitdagendheid is filzmoos idd geen aanrader, daarvoor kan je beter naar fulpmes gaan.
In Schlick2000 heb ik geskied toen wij in Mieders verbleven, van het dorp fulpmes weet ik dus niks.
Het gebied is echter heel anders, voor kleine kinderen zou ik liever naar Filzmoos gaan, waar je de kleine kinderen bij de oefenweide zet en je de hele tijd op ze kan letten. Het kinderland in Schlick zit halverwege de berg, bij het middenstation van de kreuzjochbahn, wat ik persoonlijk een nadeel vind. Verder is Schlick qua skigebied veel uitdagender, door de steilere pistes en langere afdalingen. Ook vind ik de rotsachtige omgeving en het adembenemende uitzicht bovenop de kreuzjoch erg mooi.

Wat betreft skigebieden vind ik ze allebei erg mooi, want Filzmoos heeft met de vele bomen en de Bischoffsmütze ook erg mooie natuur, maar Schlick2000 is uitdagender. Zelf neig ik meer naar Filzmoos, omdat ik daar op mijn derde heb leren skiën en het dus als m’n broekzak ken.
Wat betreft kleine kinderen lijkt mij Filzmoos zeker een aanrader, eerder dan Schlick2000. Qua uitdagendheid kun je vanaf Filzmoos makkelijk uitwijken naar Flachau, Zauchensee of Schladming-Dachstein, al heb je dat met Schlick2000 natuurlijk met de Stubaier Gletscher (wel wat verder rijden).
Het ligt er dus heel erg aan of je op zoek bent naar iets met veel sfeer, gezelligheid en kindvriendelijkheid, of naar iets met uitdagende pistes…

Certified ski-boy, glijbewijs

@ray-boers , wagrain is zeker mooi en leuk, maar naar mijn mening lang niet zo kindvriendelijk en sfeervol als filzmoos, wij komen nu zelf al vijf jaar naar wagrain omdat het er uitdagender is, daarvoor altijd in Filzmoos gezeten… maar aangezien de vraag gaat over Filzmoos vs Fulpmes, zal ik niet verder over wagrain doorgaan :p

Certified ski-boy, glijbewijs

Bedankt voor de uitgebreide reacties.
Ik heb zondag zitten kijken of er nog een hotel vrij was kort bij de piste, maar dat is bijna onmogelijk voor de carnavals week (We zijn met 8 pers)
Ik zit nog op reacties te wachten van hotels die ik een mail gestuurd heb, maar ik zie het somber in.
Ik zit nu ook eens te kijken naar de plaatsen Rauris en Wildschonau.
Iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt

Gr
Chris

Plaats een reactie