Walkie Talkies wie gebruikt ze nog

Vroeg me af wie er nog gebruik maakt van een walkie talkie nu de smartphone zo ingeburgerd zijn, de prijzen van gebruik in het buitenland ook overzichtelijk zijn en iedereen ze wel standbye heeft ivm skitracking app’s

null

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Vooral oost blokkers gebruiken ze nog veel

Denk dat smartphones en walki talki’s toch andere doelen hebben. Walki’s is wel sneller en makkelijker communiceren… Zonder verbinden, netwerk gedoe etc. in de bergen heeft het dus nog wel een doel denk ik…

Zat toevallig te denken om er 1 aan te schaffen voor de wintersport. Leek mij zo gek nog niet wanneer we met een hele groep gaan…

Iemand een idee welke goed zijn en een beetje bereik hebben?

Een maatje van me heeft een setje en die nemen we meestal mee de bergen in. Als we met z’n tweeën zijn zitten we meestal wel bij elkaar in de buurt en gaat de set ongebruikt de tas weer in aan het eind van de dag. Zijn we met meerdere personen en verschillende skiniveaus, dan is het best handig. Dingen zijn al meermaals van pas gekomen. Ook omdat je je telefoon niet zo snel te pakken hebt en dat maatje van me niet eens een telefoon meeneemt omdat ie dat ding toch sloopt door erop te vallen.

Wij gebruikte dat vroeger altijd, maar waren zo van die goedkope dinges en het bereik was dan ook superslecht.
Nu weet ik niet wat een goeie walkie talki kost, maar ik vind ne gsm toch handiger en ik denk niet dat ik op de piste ooit al zonder ontvangst heb gezeten of toch niet dat ik gezien heb :-)

Wij gebruiken ze vooral onderweg van en naar de bestemming. Op de piste hadden we lang niet altijd bereik omdat er vaak teveel afstand tussen de twee groepen zat. Dus we spraken aan het begin van de dag af hoe laat we boven of onder aan de dalafdaling waren of waar en hoe laat we wilden lunchen. Werkte ook prima. Als er tussendoor echt gecommuniceerd moest worden, toch maar een belletje wagen.

Wij gebruiken ze nog, maar dan enkel met film opnames omdat het iets fijner praat dan de berg (of net een kam over) te roepen ;) Maar op vakantie, gewoon de telefoon en zelfs die gebruik ik amper tot nu… want: vakantie ;)

Ik moet altijd lachen het lijkt wel of ze nooit bereik hebben!
Met uitzondering voor evt.een filmploeg zijn het vaak semi beginners zo te zien.

Hier al jaren een setje liggen. Altijd opgeladen met het idee “ze kunnen nog wel eens van pas komen”, maar in de praktijk nog nooit mee gehad. Niet op ski vakantie en ook niet hier in de buurt.
Ach, misschien als m’n kleine bengel straks wat groter is, lekker spelen :D

Ik moet altijd lachen het lijkt wel of ze nooit bereik hebben!
Met uitzondering voor evt.een filmploeg zijn het vaak semi beginners zo te zien.

Lawine op 18 okt 2015 19:28

Licentievrije portofoons (PMR446) hebben een ronduit zielig vermogen (500mW) en gevoeligheid (kleine inefficiënte antennes ergens diep weggestopt in een tas of tegen een lichaam). Daarbij helpt de topografie in de bergen ook niet echt mee. Het bereik houdt dan ook niet over: Op meer dan een kilometer hoef je niet te rekenen. In wintersportperspectief is dat nog geen twee minuten skiën of iets meer dan de lengte van de kortste pistes in een alpine gebied.

Walkie Talkies gebruikten we niet, maar als we met meer dan 2 auto’s lange afstanden reden, dan wilden we nog wel eens de 27MC’s (beter bekend als “bakkies”) gebruiken. Voornamelijk omdat je daarmee met meerdere mensen tegelijk kan praten, wat met telefoons een heel stuk ingewikkelder ligt. Niet onmogelijk, maar wel een stuk lastiger en aanzienlijk duurder natuurlijk in het buitenland.

De laatste jaren zijn we eigenlijk ongemerkt over gestapt naar whatsapp daarvoor, dus m’n bakkie ligt al een jaartje of 4 werkloos op de plank. Je zit meestal toch wel met 2 (of meer) in de auto dus appen kan dan prima. Toch had het wel zo z’n charme hoor, dat krakerige geluid, vrachtwagen-chauffeurs die op dezelfde frequentie zaten etc. Ergens is het wel jammer dat dit waarschijnlijk alleen nog iets is van het verleden.

Wij spreken gewoon punten af en zien elkaar vanzelf weer. Als dat onverhoopt toch mislukt bellen of appen of smsen we ff. Heb weleens overwogen walkie talkie te gebruiken maar had eigenlijk geen zin in zoiets te investeren terwijl je alle communicatie al bij je hebt.

🏂

Wij spreken gewoon punten af en zien elkaar vanzelf weer. Als dat onverhoopt toch mislukt bellen of appen of smsen we ff. Heb weleens overwogen walkie talkie te gebruiken maar had eigenlijk geen zin in zoiets te investeren terwijl je alle communicatie al bij je hebt.

Martin9 op 21 okt 2015 12:58

Ik zou er nu ook zeker niet meer in investeren. Destijds waren de belkosten in het buitenland behoorlijk hoog, en was het interessant. Ondertussen zijn de tarieven in de EU een heel stuk leuker geworden. Als je een bakkie hebt liggen of je kan er een lenen is het misschien het overwegen waard bij 3 of meer voertuigen, maar anders is bellen een stuk praktischer met aanzienlijk betere geluidskwaliteit.

Ik had ze ook. Relatief duur setje licentie vrij, en inderdaad dus een slecht bereik. Daarnaast ook nog een slechte accu dus door de kou snel leeg. Daarbij zat ie steeds of in de jas/broek/rugzak dus op de piste hoorde je het vaak niet alleen in de cabine, maar dan stond de andere kant weer net op de piste.
Al met al zou ik hem nu niet meer aanschaffen.

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Wij gebruiken ieder jaar nog walkie talkies stuk makkelijker dan smartphones, minder vatbaar voor kou, vocht en sneeuw, tevens een langere batterijduur. Plus wanneer je praat kan iedereen je horen, als je dus een boodschap hebt voor meerdere mensen is dat wel zo handig. Kosten van bellen e.d. mag dan omlaag gaan op de lange termijn kan het tot nu toe nog niet op tegen walkietalkies.

Wij hebben er 9 van 3 verschillende merken en die communiceren allemaal prima met elkaar. Ik zou niet zonder op wintersport gaan.

@JWWietsma Wat is het beste merk.En hoeveel kosten die. En wat is het bereik als er bergen tussen liggen. En waar te koop?
Zodat we een beetje een idee hebben waar we het over hebben.

Ik ben een paar jaar off-piste onderweg geweest met een goedkoop Motorola-setje. Werkte goed in tricky situaties, maar in extreme kou waren de batterijen op minder dan een dag leeg en het duurde bijna een hele nacht om op te laden. Sinds kort heb ik twee BC-links van BCA. Duur spul, maar werkt echt super. Handset aan de rugzak schouderriem en ontvanger achter in de tas. Ik mis geen enkel bericht. Mijn mobiel zit in de rugzak om geen storing te hebben met mijn pieper, dus die hoor ik eigenlijk niet.
Voor mij standaard mee, altijd. Zelfs op de piste.

@JWWietsma Wat is het beste merk.En hoeveel kosten die. En wat is het bereik als er bergen tussen liggen. En waar te koop?
Zodat we een beetje een idee hebben waar we het over hebben.

Lawine op 21 okt 2015 21:11

Van de walkie talkies die wij hebben (Alecto (FR-66), Cobra en nog een merk) vind ik de Cobra’s het beste werken, deze zijn mijn inziens ook het meest uitgebreid. Wij hebben de Cobra MT975-2 die kost circa €70 euro en heeft theoretisch een bereik van 12 km, uit ervaring kan ik zeggen dat we over de hele bergkam goed bereik hebben. Als je vanuit het éne dal naar het andere dal wil communiceren gaat dat ook nog wel (Hochfugen dal - tussendal Kaltenbach). Zodra je probeert vanuit Kaltenbach naar Hochfugen te communiceren wordt het toch wel wat twijfelachtig, maar meestal zitten we met z’n allen op dezelfde berg en dan werkt het super, zonder gekraak en gedoe.
Te koop bij Redcoon, Walkietalkiestore (van Coolblue).

Ik merk dat het kanaal + subkanaal nogal uit kan maken in kwaliteit van signaal e.d. hoe dat komt durf ik niet te zeggen.

Bedankt voor je reactie!

Het kost wat maar dan heb je ook wat. En geen last van irritante russen.
Vind het toch wel erg makkelijk. Kun je tijdens het boarden een beetje kletsen. Ook als je elkaar net uit het oog bent verloren. Of als het erg slecht weer is. Het bereik is super. Een paar km moet wel lukken en net een bergje over ook wel. En als je off-piste gaat is het erg handig om aanwijzingen te geven of elkaar op gevaar te wijzen.
Vind dit totaal niet te vergelijken met een mobiele telefoon.

null

Übung macht den meister!!!

Nadat we een keer geen bereik hebben gehad met de mobiele telefoon besloten een setje aan te schaffen. Gebruiken we eigen veel bij het off piste. Elkaar aanwijzingen geven en heel handig bij het filmen. Gaan eigenlijk off piste nooit zonder op stap.

Ook ideaal als babyfoon. (Vox functie)
Vooral de hotels in Oostenrijk waar een normale babyfoon niet goed werkt.

Wij hebben nog een setje liggen uit ons motor tijdperk. Werkte ideaal, maar reden eigenlijk altijd achter elkaar dus kwa bereik weet ik het niet. Op de verpakking staat dat ze vooral in de bergen goed en ver bereik moeten hebben. Nu gaan we dit jaar met 3 auto’s op wintersport en willen ze voor de heen en terug reis gebruiken. Haalde ze een paar weken geleden weer tevoorschijn en moesten nieuwe batterijen aanschaffen. Op de motor ging het goed dus verwacht het in de auto alleen maar beter!

Op de piste zie ik er niet zo’n heil in aangezien je dan beter een sms’je ken sturen wat de andere dan gewoon kan lezen wanneer het kan…

LA NORMA😍☃️

@JWWietsema Ik ga op jou advies de Cobra kopen bij Coolblue.Ik wil het wel eens avonturen als ik de verhalen zo lees! Toch handig zo’n Forum!

Excuus @JWWietsma natuurlijk

Ik ben heel benieuwd naar je ervaring

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Je smartphone gebruiken als walkie talkie - Zello
http://snowheads.com/ski-forum/viewtopic.php?t=120918#277519…

The older I get, the better I was

Grappig! Herkenbare reactie in de link over moderne communicatie.
Vroeger spraken we in de ochtend af welk restaurant we gingen eten en was iedereen er.
Tegenwoordig: “We appen wel bij de koffie…”

Vervolgens zit de helft aan de andere kant het gebied, zijn er 2 andere bekenden tegengekomen en de rest heeft een superleuk tentje gevonden waar de rest echt Zou moeten komen.
Gevolg: heel veel heen en weer appen, 3 verschillende groepjes bij de lunch en een hoop gedoe in de groep.

Fun Lovin' Skier

Sorry beetje off topic, maar vorig jaar net zo’n ervaring gehad

Fun Lovin' Skier

Als we met vrienden verspreidt over een paar auto’s op vakantie gaan gebruiken we walkie talkie’s, puur voor de communicatie bij b.v. tanken, planpauze e.d. dit is een stuk goedkoper dan bellen en/of een bericht sturen en sneller.

Ik heb meestal een sterke walkietalke mee en als je met wat verspreide groepjes bent is dit dolle pret ;)
Ook als je een verkeerde afslag hebt genomen is dit handig.

Wel moet ik ook zeggen dat ik een mondstuk heb die aan mijn rugzak hang, wat het heel makkelijk maakt om iets te zeggen.

Plaats een reactie