Verhuizen naar Oostenrijk.

Hey wintersporters,

Als 17 jarige ben ik helemaal gek van Oostenrijk en hoor ik vaak de vraag: ‘‘waarom ga je niet in Oostenrijk wonen?’’

Zelf lijkt mij het een prachtige uitdaging, maar hoe denken jullie hierover?

Groeten,
Joost

Ik ben zelf op mijn 23tigste verhuisd naar het buitenland. Voor mij was dit ideaal want nog geen koopwoning, geen auto en toentertijd hoge werkeloosheid in NL en waar ik heen verhuisde was er in mijn sector genoeg werk.

Bevalt het je niet ben je nog steeds jong genoeg om terug naar NL te verhuizen en je leven weer op te paken.

Wel je opleiding afmaken!

@Marieke woon je nu nog steeds in het buitenland of ben je terug verhuisd?

@JWWietsma nee, ben al weer jaren terug. Ben 8 jaar weggeweest uit NL, teruggekomen en blijven plakken aan een man ;-)
Nu ik werk, man, huis en twee kinderen heb pak je de boel minder makkelijk op om het eens ergens anders te proberen. Ik ben wel heel erg blij dat ik het gedaan heb, juist in die periode van mijn leven. Ik heb veel geleerd zonder al te veel risico te lopen. Af en toe kriebelt het wel weer hoor!

Waar is je enthousiasme op gebaseerd?
Op die ene week wintersport en het gedurende 3 maanden van het jaar levendige dorp, waar de rest van het jaar niets te beleven valt?
Wat voor werk heb je in gedachten? En waar vind je dat?
Allemaal aspecten die je je af dient te vragen.

Rob

Nou daar is genoeg werk in jou vak de bouw!
Maar misschien intussen jou mentor @ Birdheart er meer over

Waar is je enthousiasme op gebaseerd?
Op die ene week wintersport en het gedurende 3 maanden van het jaar levendige dorp, waar de rest van het jaar niets te beleven valt?
Wat voor werk heb je in gedachten? En waar vind je dat?
Allemaal aspecten die je je af dient te vragen.

RCGrootveld op 26 okt 2015 13:27

Er zijn ook grotere dorpen en steden waar heel veel meer te beleven is dan alleen in die 3 maanden die jij aangeeft. Beetje kort door de bocht dat ze daar alleen maar leven op 3 maanden wintersport. Ik zou het zelf ook best willen en kunnen (wel voorkeur voor bepaalde gebieden), maar het vinden van de juiste baan is denk ik het moeilijkste.

Not all who wander are lost

Waar is je enthousiasme op gebaseerd?

Op die ene week wintersport en het gedurende 3 maanden van het jaar levendige dorp, waar de rest van het jaar niets te beleven valt?
Wat voor werk heb je in gedachten? En waar vind je dat?
Allemaal aspecten die je je af dient te vragen.

RCGrootveld op 26 okt 2015 13:27

Er zijn ook grotere dorpen en steden waar heel veel meer te beleven is dan alleen in die 3 maanden die jij aangeeft. Beetje kort door de bocht dat ze daar alleen maar leven op 3 maanden wintersport. Ik zou het zelf ook best willen en kunnen (wel voorkeur voor bepaalde gebieden), maar het vinden van de juiste baan is denk ik het moeilijkste.

Edwin. op 26 okt 2015 13:32

Inderdaad, Salzburg, Wenen en Innsbruck zijn bijvoorbeeld steden waar het hele jaar door wel dingen zijn te beleven. Bovendien zijn veel dalen ook immens populair tijdens de lente en zomer maar dan op het gebied van wandelen en mountainbiken.

Ik zou het zelf ook wel erg tof vinden maar heb tot op heden geen banen kunnen vinden waarvoor je geen Duits moet kunnen. Dat terzijde heb ik atm een baan in Nederland, maar mocht die wegvallen dan zou ik Oostenrijk of (totaal anders) Nieuw-Zeeland wel serieus overwegen.

Als 17 jarige ben je nog te jong om zomaar te gaan emigreren maar ik kan je zeker aanbevelen om over een paar jaar naar een plek te verhuizen dat dicht bij je grootste hobby ligt.
Ik ben zelf een halve nederlander (vandaar de spellingsfouten) en hoe leuk ik het ook in NL heb gehad ben ik na een paar jaar verhuist naar een plek waar ik met uitzondering van 2 maanden per jaar kan snowboarden op max 2 uur rijden afstand. Dat geeft een heerlijk gevoel van vrijheid vooral als je straks ouder bent een door je verplichtingen minder tijd voor je zelf overhoud. Dus maak een plan en vooral doen!

Ik ben zelf op mijn 23tigste verhuisd naar het buitenland. Voor mij was dit ideaal want nog geen koopwoning, geen auto en toentertijd hoge werkeloosheid in NL en waar ik heen verhuisde was er in mijn sector genoeg werk.

Bevalt het je niet ben je nog steeds jong genoeg om terug naar NL te verhuizen en je leven weer op te paken.

Wel je opleiding afmaken!

Marieke op 26 okt 2015 11:50

ik maak sowieso mijn opleiding af!

Waar is je enthousiasme op gebaseerd?
Op die ene week wintersport en het gedurende 3 maanden van het jaar levendige dorp, waar de rest van het jaar niets te beleven valt?
Wat voor werk heb je in gedachten? En waar vind je dat?
Allemaal aspecten die je je af dient te vragen.

RCGrootveld op 26 okt 2015 13:27

Ik vind de sfeer en omgeving prachtig, ik ben nu met opleiding bouwkunde aan het volgen…

[quote]Nou daar is genoeg werk in jou vak de bouw!
Maar misschien intussen jou mentor @ Birdheart er meer over

Beetje kort door de bocht dat ze daar alleen maar leven op 3 maanden wintersport.

Ook een beetje kort door de bocht, om dat zo zwart wit te zien…
Ik kom 's zomers ook in de Alpen en kom daarbij ook met enige regelmaat op plekken die in de winter bruisen van heb ik jou daar, maar waar je in de zomer bij wijze van spreken niet dood gevonden wilt worden.

Hoewel iets anders, maar in zekere mate wel vergelijkbaar:
Ik ken mensen die vol goede moed naar Portugal gingen en daar een huis hebben laten bouwen.
Gedurende de eerste winter kwamen ze er achter dat het in die periode toch niet zo leuk was als ze dachten.
De supermarkt, die 's zomers 7 dgn per week van 0700 tot 2200 een ruim assortiment had, bleek 's winters maar 2 dagen per week open te zijn van 10-12 met een beperkt assortiment.

De les:
Bezint eer gij begint, kijk niet alleen naar wat je daar krijgt, maar ook naar wat je hier achterlaat.

Rob

Ik zou eerst mijn opleiding afmaken of infomeren of je die daar kunt doen, ook daar hebben ze bouwkundige nodig en je bent gelijk op de hoogte van het Oostenrijkse systeem. Voor de rest krijgt je meer spijt van de dingen die je niet gedaan hebt ,als degene die je doet.

@Birdheart kom er maar in

Oorspronkelijk uit Tsjechie en na tien jaar in Nederland en enkele andere landen te hebben gewoond nu in Oostenrijk, in de buurt van Zell am See. Wij hebben gezocht naar een plek in de bergen waar gedurend het hele jaar veel te doen is… en deze gevonden. Blijf je droom volgen!

Haus Gassner in Niedernsill

@Hooykaas dan za ik maar iets zeggen :p
Wat bouwen in Oostenrijk betreft weet ik niet veel.
Wat bouwen in België Engeland en zeker Frankrijk kan ik wel iets meedoen gezien vanuit Nederlander gaat naar buitenland.
Wat in al deze landen geldt maar ook voor nederlanders in Nederland, is dat de bouw een enorm ons kent ons gehalte heeft, en gunnen we vrienden meer dan een ander. Om echt aan de slag te gaan in een van de genoemde landen zal je om te beginnen er eerst bekend zijn met De lokale gewoontes. De taal kennen, en er vrienden maken. Deze vrienden zijn je strohalm om aan de slag te gaan.
Uit ervaring weet ik dat er in sommige streken van frankrijk heel veel Nederlanders in de bouw actief zijn. Zorg dat je er bevriend mee raakt en spreek de locale taal, en je hebt gegarandeerd werk. Ik spreek Nog niet goed genoeg frans, om de stap te maken en verzekerd te zijn van continu werk maar als ik wat vrienden bel regelen ze zo wat werk voor een paar maanden. Maar als ik de taal iets beter spreek dan is er meer dan genoeg werk. Dus zodra mijn frans iets beter is, overweeg ik serieus om die kant op te gaan.

Maar denk erom dat er op twee manieren gekeken word vanuit de Nederlandse bouw naar bouwers die tijdelijk (en tijdelijk betekent minimaal 2 jaar) naar het buitenland zijn gegaan en weer in Nederland aan de slag willen.
De eerste is positief goed dat iemand dat doet en zorgt voor verruiming van denk patronen. Geldt ingeval van weinig arbeiders op de markt.
De tweede is minder positief, ze kennen daar niet de kwaliteit als in Nederland, in Nederland werken we met gekwalificeerd personeel en dat geldt vaak niet voor bouw bedrijven in het buitenland. En dan is er nog een functieverschil, als je in Nederland op een positie zit, dan heb je in het buitenland al gauw een functie hoger omdat je het Nederlandse papiertje hebt, en dat weet je toekomstige Nederlandse baas ook. Dus je zal terug moeten in functie als je terug komt. Dit argument hoor je vaak als er in Nederland te veel arbeiders zijn op de markt.

Ik kan niet spreken over Oostenrijk omdat ik daar zelf geen ervaring mee heb, of bij een bedrijf heb gewerkt met personeel die daar gewerkt heeft.
Maar ik vermoed dat het redelijk hetzelfde zal zijn.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik ben ook toen ik zo jong was in het buitenland gaan wonen/studeren voor bepaalde tijd.Een hele goede ervaring.Ik zou wel in de buurt van een stad of IN een stad gaan wonen waar je evt. Leuke dames tegenkomt.Maakt het alleen maar leuker

Plaats een reactie