Op zoek naar een ander snowboard

Dag Wintersporters,

Ik heb nu voor een aantal jaar een Head True White 157. Hier heb ik in totaal 8 weken snowboard ervaring mee opgedaan. (wat is een nette verkoopprijs voor dit board incl. zgan. Elan Xenon bindings)

null

Echter ben ik nu op zoek naar een ander board. Dit wordt gezien mijn budget een 2ehandsje (Student). Ik ben 185 lang en weeg ca. 85 kg. Het board wat ik heb is dus aan de kleine kant, wat wel mijn voorkeur krijgt. Ik denk dat ik een Allmountain/freestyle board nodig ben. Ik vind het leuk om pops, jumps en wheelie’s etc te maken en zoek af en toe ook een park op. Daarnaast gaat er ook niets boven het carven en ‘standaard’ afdalen. Tot op heden ben ik niet veel offpiste geweest, het is gebleven bij af en toe wat afwijken van de piste.

Het geval wil dat ik enkele snowboards op het oog heb, en mijn vraag is welke adviseren/afraden jullie mij en waarom:

1e: Rossignol Angus Amptek 2012 159cm (ca. 150 euro incl. bindings)
http://www.evo.com/outlet/snowboards/rossignol-angus-snowboa…

2e: Nitro Team 2008 157cm (Ca. 180 euro incl. burton p1 bindings)
http://www.evo.com/outlet/snowboards/nitro-team-snowboard-20…

3e: Rossignol One Magtek 2012 159cm(Ca.200 euro incl. bindings)
http://blistergearreview.com/gear-reviews/snowboard-reviews/…

4e: Salomon Surface 159cm (ca. 150 euro incl. bindings)

null

In de links heb ik vast de specificaties opgezocht, deze zeggen mij niet zo veel omdat ik simpelweg (nog) niet zo veel verstand heb van snowboard jargon. Ook weet ik niet precies wat ik nodig ben.

Sieb

Gezien het feit dat ik op 2 centimeter extra lengte na precies hetzelfde scenario heb ben ik benieuwd :P ook ben ik benieuwd waar je de prijzen hebt gevonden van die boards?

Iedereen moet het leren met vallen en opstaan!

Niet geheel objectief, maar ik ben zwaar fan van de One Magtek (heb de vrouwen versie). Hij is wel redelijk stijf dus butteren is wat lastiger. Springen en wat carven kan er echt prima op.

De Angus is wat dat betreft iets meer freestyle gericht.

Team uit 2008 vind ik vrij oud. Die salomon ben ik niet bekend mee.

Wat zijn de nadelen van een ouder board?
Kan ik hieruit opmaken dat de Angus wat flexibeler is als de One Magtek? Dus makkelijker is met 'butteren?
De fabrikant zegt volgens mij dat ze allebeide een 7 zijn dus redelijk ‘stiff’. Waar zit hem dit verschil dan in?

Bedankt voor de snelle reactie!

Update, Ik kan de Angus Amptek 2012 samen met Rossignol Cobra bindingen voor 150,- overnemen. Het board heeft alleen een kleine chip aan de voorkant. Dit lijkt me een goede deal! Waar moet ik op letten bij het kopen van dit (een 2e hands board). Ik weet dat de staalrand een van de meest belangrijke dingen is, hoe dik moet deze zijn en waar moet ik op letten?
Ik gok er op dat het board niet te klein voor me is. aangezien ik aan de lange en zware kant ben voor dit board is het misschien ook makkelijker om te ‘butteren’.

De meeste boards zijn minder stijf naar mate ze korter zijn. hier lever je al snel flink wat stabiliteit op hogere snelheid voor in. (Veel) te kort is zeker niet aan te raden gezien je wensen. In principe is met elk board te butteren. Hoe spectaculair het er dan uit ziet is dan weer afhankelijk van oa. de stijfheid.

Let bij de aanschaf van een gebruikt board goed op beschadigingen, scheuren (onder én bovenkant), haarscheurtjes, en deuken. Veer het board een paar keer goed in en kijk dan of het boardje niet op een vreemde plek doorbuigt of dat een van de lagen ‘open gaat staan’. Kijk bij de beschadiging héél goed of dit vers is, is gerepareerd, maar zéker geen kans heeft gegeven aan vocht om in een van de binnenlagen te trekken. In zo’n geval kan het best zo zijn dat een groot gedeelte van je board na een jaartje uit elkaar begint te vallen.

Vergeet ook niet om héél goed naar de vorige eigenaar te kijken. De meesten zijn van ons zijn redelijk zuinig op onze spullen, maar er zitten figuren bij… :P

Daar koop je dan dus sowieso niet van ;)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Bedankt voor deze reactie, deze info kan ik zeker gebruiken als ik het board ga bekijken. Verder zeg je: (veel) te kort is af te raden. Is naar jouw mening 157 te kort voor mij? (185cm lang 185 zwaar. )

Daarnaast kan ik zowel de magteg one(159) als de agnus amptek(157) voor 150 euro ophalen. Dit lijkt me een zeer goede prijs incl. Bindingen. Dit maakt mijn keuze wel een stuk moeilijker. Is het ene board beter als het andere? Ik vind de agnus amptek mooier om te zien maar deze is wel iets korter, en ik weet niet of ik dat verschil ga merken.

Gr.

Sieb

Bedankt voor deze reactie, deze info kan ik zeker gebruiken als ik het board ga bekijken. Verder zeg je: (veel) te kort is af te raden. Is naar jouw mening 157 te kort voor mij? (185cm lang 185 zwaar. )

Daarnaast kan ik zowel de magteg one(159) als de agnus amptek(157) voor 150 euro ophalen. Dit lijkt me een zeer goede prijs incl. Bindingen. Dit maakt mijn keuze wel een stuk moeilijker. Is het ene board beter als het andere? Ik vind de agnus amptek mooier om te zien maar deze is wel iets korter, en ik weet niet of ik dat verschil ga merken.

Gr.

Sieb

sieb op 4 nov 2015 21:02

157 is niet gek. Het zou een maatje groter mogen, maar dit mag geen probleem geven.
Beide boards ontlopen elkaar niet veel. Als er een mogelijkheid is zou ik ze beide testen en dan een keuze maken.
Aangezien je voornamelijk lijkt te spelen op de berg gaat de lichte voorkeur uit naar de 157.

ps. Voor bovenstaand gewicht maakt men geen planken meer ;)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

ik bied een z.g.a.n. Rossignol Angus amptek 159 aan uit 2013/2014. heb er ivm blessure bijna niet opgereden. wel een kleine chip aan de voorkant, deze is netjes geplakt met epoxy dus zie je niks van.
r.p. is 175 eu, maar is echt nog een heel knap board. (weet niet hoe de andere Angus voor 150 eruit ziet, dus kan niet oordelen haha)

ik bied een z.g.a.n. Rossignol Angus amptek 159 aan uit 2013/2014. heb er ivm blessure bijna niet opgereden. wel een kleine chip aan de voorkant, deze is netjes geplakt met epoxy dus zie je niks van.
r.p. is 175 eu, maar is echt nog een heel knap board. (weet niet hoe de andere Angus voor 150 eruit ziet, dus kan niet oordelen haha)

DennisKoopmann op 4 nov 2015 21:44

Dit board heeft ook alleen een kleine chip aan de voorkant. Echter weet ik niet of dit gelijmd oid is. Een ‘chip’ is toch gewoon een beschadiging en hoeft niet direct voor een probleem te zorgen toch?

157 is niet gek. Het zou een maatje groter mogen, maar dit mag geen probleem geven.
Beide boards ontlopen elkaar niet veel. Als er een mogelijkheid is zou ik ze beide testen en dan een keuze maken.
Aangezien je voornamelijk lijkt te spelen op de berg gaat de lichte voorkeur uit naar de 157.

ps. Voor bovenstaand gewicht maakt men geen planken meer ;)

Sneeuwbaard op 4 nov 2015 21:43

Hahaha scherp! Heb ik even pech…
85kg uiteraard. Helaas ben ik niet in de mogelijkheid om de boards uit te proberen. Zoals hierboven beschreven heeft de angus amptek alleen een chip aan de bovenzijde. Echter weet ik niet eens zo goed wat een ‘chip’ is. Dit lijkt me gewoon een random beschadiging of heb ik dit mis?

null
Dit is de foto van de desbetreffende chip.

Ai… Dit is een lastige. Het lijkt erop dat een gedeelte van de bovenkant los heeft gelaten. Je moet je afvragen hoe zo’n schade ontstaat én of de structuur niet ook is beschadigd. Tenzij dit vrijwel direct professioneel gerepareerd is, is wat mij betreft het risico op interne schade of inwerking door vocht te groot.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Oke, ik dacht dat dit slechts een krasje was maar het lijkt inderdaad dat de laag iets los heeft gelaten. Dan is het wellicht verstandiger om deze te laten lopen. Dan houden we de Magtek one en het aanbod van DennisKoopmann over…

Het is erg lastig te beoordelen op deze foto, maar als het hele stuk daadwerkelijk losgelaten heeft, dan is de kans op interne schade aanwezig en lijkt mij het risico te groot voor dit board te gaan. Zijn het nou alleen krassen en een kleine beschadiging, dan hoeft dat weer geen probleem te zijn.

Als je Magtek one enigszins lijkt op de vrouwenversie van het board, is dit een héél prettig boardje, maar iets minder geschikt voor het park.

Ik zou @DennisKoopmann eens vriendelijk vragen wat mooie foto’s van zijn board en de beschadiging te posten. Niemand die hier zijn reputatie op het spel durft te zetten door een ander slecht materiaal aan te smeren! ;) :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Volgens mij gaat je keuze naar andere boards maar ik rijd zelf een nitro team maar dan een 2011. Weet je wel of het een team gullwing is of een traditional Camber? Ik rijd namelijk een camber en als je wat meer Freestyle zoekt zou ik die niet nemen. Het gaat wel maar het is een stijf board waar je hard mee kan. Het park of een beetje spelen en jibben enzo kan wel maar het is wel wat harder werken zegmaar. Ik vind het echt een wereld board hoor en heb nog geen seconde spijt van mijn aankoop maar Mijn volgende zal denk ik geen camber meer zijn maar iets speelser.

Dus dat. Succes met je keuze verder.

🏂

Volgens mij gaat je keuze naar andere boards maar ik rijd zelf een nitro team maar dan een 2011. Weet je wel of het een team gullwing is of een traditional Camber? Ik rijd namelijk een camber en als je wat meer Freestyle zoekt zou ik die niet nemen. Het gaat wel maar het is een stijf board waar je hard mee kan. Het park of een beetje spelen en jibben enzo kan wel maar het is wel wat harder werken zegmaar. Ik vind het echt een wereld board hoor en heb nog geen seconde spijt van mijn aankoop maar Mijn volgende zal denk ik geen camber meer zijn maar iets speelser.

Dus dat. Succes met je keuze verder.

Martin9 op 6 nov 2015 08:02

Bedankt voor je reactie, het Nitro Team board lijkt me een camber board, dit omdat het een ouder board is.

Ik zou @DennisKoopmann eens vriendelijk vragen wat mooie foto’s van zijn board en de beschadiging te posten. Niemand die hier zijn reputatie op het spel durft te zetten door een ander slecht materiaal aan te smeren! ;) :P

Sneeuwbaard op 6 nov 2015 01:38

Dit heb ik inderdaad gedaan en het board van hem ziet er erg goed uit!! echter is dit board excl. bindingen. Dit houd mij toch nog tegen om de knoop door te hakken. Heeft er toevallig hier iemand nog een mooi goedkoop setje bindingen te koop?

De magtek one kan ik voor dezelfde prijs ophalen incl. de bindingen. Echter heb ik wel wat foto’s van dit board ontvangen en er zit wat roest op de staalkant, is dit erg? De verkoper zegt dat dit slechts oppervlakte is en dat dit na het nemen van enkele ijsplaten al weer verholpen is…

Ik heb mijn oude board, bindingen en nog een paar damessnowboardschoenen ook op dit forum te koop aangeboden. Wellicht een kijkje waard!

Roest op de staalkant, mits oppervlakkig, is geen probleem. Kan jou aanraden om voordat je de berg opgaat het board eerst te waxen en slijpen, dan weet je in elk geval zeker dat de kanten scherp zijn en dat je board lekker glijdt. Succes!

Ik weet niet wanneer nitro precies met de gullwing is gekomen. 2009 was die er sowieso wel al maar 2008 kan ik zo ff niets over vinden. Als dat wel zo is hoeft het dus geen camber te zijn.

🏂

Ik weet niet welke schoenmaat je hebt, maar bindingen zijn alleen nuttig als je schoenen er ook inpassen. Anders heb je er niets aan. Zeker in het geval van een tweedehands board nog wel even de moeite om na te vragen.

Let it snow, let snow, let it snow!

Ik heb totaal geen verstand van snowboads, dus wellicht slaat mijn reactie helemaal nergens op…

Bij verhuurders van ski’s en snowboards kun je je gehuurde ski’s soms ook kopen. Wellicht gaat dat ook zo met snowboards. In dat geval zou je terwijl je aan het wintersporten bent meerdere boards uitproberen en het board dat jou bevalt kopen. Ik weet niet of dit jullie verder helpt, maar wellicht zou het een optie kunnen zijn.

Wacht op de Nederlandse berg

@Jos_B ook bij snowboardverhuur zijn er wel toko’s waar je kan testen / huren voordat je koopt. Dus je onwetendheid over snowboarden maakt niet zoveel uit verder. Je reactie slaat wel ergens op dus

🏂

[quote]@Jos_B ook bij snowboardverhuur zijn er wel toko’s waar je kan testen / huren voordat je koopt. Dus je onwetendheid over snowboarden maakt niet zoveel uit verder. Je reactie slaat wel ergens op dus

Wacht op de Nederlandse berg

De magtek one kan ik voor dezelfde prijs ophalen incl. de bindingen. Echter heb ik wel wat foto’s van dit board ontvangen en er zit wat roest op de staalkant, is dit erg? De verkoper zegt dat dit slechts oppervlakte is en dat dit na het nemen van enkele ijsplaten al weer verholpen is…

sieb op 6 nov 2015 13:04

Zolang er geen roestpitten in je belag zitten en het inderdaad oppervlakkig is, is dit absoluut geen probleem. Deze aanbieding klinkt wel erg aanlokkelijk. Ben alleen een klein beetje bang voor de parkeigenschappen van dit board.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Zolang er geen roestpitten in je belag zitten en het inderdaad oppervlakkig is, is dit absoluut geen probleem. Deze aanbieding klinkt wel erg aanlokkelijk. Ben alleen een klein beetje bang voor de parkeigenschappen van dit board.

Sneeuwbaard op 7 nov 2015 01:40

Waarmee ga ik merken dat dit board minder goed geschikt is voor het park? Heeft de ‘wavy edge’ daar nog iets mee te maken? Ik ben wel benieuwd waar dan echt het verschil in zit, is dit in het genereren van pop of het gemakkelijke draaien?

Mvg,

Sieb

Nu beredeneer ik alles vanuit de vrouwenversie van dit board waar ik zelf ‘uiteraard’ geen ervaring op heb. (stiekem wel, maar dat vertel ik hier natuurlijk niet). Dit board was heerlijk op de piste en voor wat freestyle-werk, maar was inderdaad wat happerig en wat te stijf voor in het park. Ik sluit overigens niet uit dat de Angus dat ook niet heeft.

Omdat je het beste van alle werelden in één board wilt vangen moet je altijd concessies doen. De one lijkt van de twee íets meer pistegericht en dus iets minder geschikt in het park. Toch denk ik dat je je er in het park best op kunt vermaken, maar zal je boardje op de piste pas z’n ware gezicht kunnen laten zien.

*bericht bewerkt door moderator op 07 nov 2015 14:36

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Dag allen,

Na een poosje wikken, wegen en bezinken denk ik een keuze gemaakt te hebben.
Ik zit te denken aan een Forum Kitchen Sink, ik lees hier veel goede reviews over.
Het board heeft helaas niet de magnetraction wat de Magtek one wel heeft maar zal wel iets speelser zijn dan de magtek one.

Heeft er iemand ervaring met de Forum Kitchen Sink? Ik kan dit board incl. witte burton custom bindingen voor ca. 200,- overnemen, dat lijkt me een redelijke prijs!

Mvg,

Sieb

Check eens het review op Thegoodride;)

Ik ben vooral benieuwd naar wat jullie er van vinden, vooral in vergelijking met de magtek one!

Iemand toevallig ervaring met de GNU street series 157 2013 of de Bataleon Whatever 157 2015?
Wat is een redelijke prijs voor deze boards zgan?
Welke krijgt jullie voorkeur?

Bij de opties is bijgekomen: Ride Buckwild 2014

Plaats een reactie