Stabiele videobeelden / non-shaky

Hallo iedereen :-)

Ik weet eigenlijk niet goed of dit topic hier moet, of bij het “foto en filmpjes” categorie.

Op wintersport wat filmpjes/beeldmateriaal gemaakt. Naast het gebruik van de actiecamera (chineese gopro) op de helm, deze ook vast gehad in de hand. Aan een selfie-stick. Hierbij kijk je van die schuddende beelden.

Een oplossing daarvoor is om een gimbal te kopen á > €300,-
http://www.cameranu.nl/nl/p558232/feiyu-tech-fy-g3-ultra-han…

Daarnaast bestaan er ‘stabilizers’…
En handvat waar dmv (vaak) een kogelgewricht en een gewicht de camera in een stabiele positie wordt gehouden.
Enkele voorbeelden hiervan:

http://www.statiefshop.nl/product/201228/category-189851/sev…

http://www.statiefshop.nl/product/404044/steadicam-smoothee-…

Nu was ik benieuwd of er mensen zijn die gebruik maken van z’n stabilizer én hoe dat bevalt.
Bevalt als in gemak én kwaliteit qua stabiel blijven.

Alvast hartelijk bedankt voor de nuttige reacties.

Gr. Koopie

Ik heb met deze producten geen ervaring, maar ik heb ooit de volgende tip gelezen: bij het filmen vanuit een monopod (dat woord gebruik ik liever dan selfiestok) moet je je gopro niet omhoog proberen te houden, maar juist omlaag hangen, zodat het beeld als het ware op de kop word geschoten. Dit levert extra stabiliteit op, vooral als je de monopod losjes in je hand kunt houden zodat de zwaartekracht ook nog meehelpt om hem naar beneden (=stabiel) te houden. Gopro’s hebben een functie die bij op de kop filmen automatisch het beeld 180 graden draait, zodat het bij terugkijken gewoon normaal is.

Ik heb nooit de beelden van de beide manieren kritisch vergeleken, maar ik ben altijd wel tevreden over de stabiliteit op deze manier.

Verder is het (dacht ik) algemeen bekend dat gopro’s over de betere beeld stabilisators beschikken, wat natuurlijk ook meehelpt.

Monopod met camera omlaag scheelt inderdaad een hoop. Daarnaast let ik er met bevestiging op meerdere accessoires op dat er zo min mogelijk tussenstukken op zitten. Scheelt ook weer met trillen. En meestal de view op wide.

Met dit alles vind ik het over het algemeen nog redelijk meevallen hoe erg de beelden trillen.

Ik zelf ben wel gecharmeerd van bijv de DJI Osmo, alleen wat prijzig, dus ik twijfel nog :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ja leuke dingen, ook vaak overwogen maar nooit de knoop doorgehakt, vanwege prijs, weer iets erbij in de rugzak en dat gopro beelden mogen bewegen ennnn kun je met die dingen wel filmen onder de hellingshoek van de piste…

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Ik heb een stabilizer zoals in je eerste link. tot nog toe heb ik m niet gebruikt voor de gopro, wel voor de gewone camera. Je moet wel even een beetje oefenen om soepel te filmen maar het scheelt wel qua beeld. Had zelf even vergeleken door filmend de trap op te rennen. Je kan van alle opties op youtube vast wel zien hoe het verschil er uit ziet. Ik vind die (hand)gimbals net even te prijzig eigenlijk. Wat enorm scheelt bij het filmen is een vast punt in beeld. Zoals net een stukje van je helm of bij het fietsen je frame. Dan lijkt het allemaal net even minder te schudden. Zoals Tiny-M al aangeeft schelen die trucjes ook enorm om beter beeld te krijgen.

No whining, more play.

Ik weet niet of dit voor jou een uitkomst kan bieden maar er bestaan veel programma’s die beelden achteraf kunnen stabiliseren. Dan verlies je uiteraard een klein deel van je beeld materiaal (de randen) maar daarentegen hoef je niet een duur hulpmiddel te kopen die waarschijnlijk niet heel goed om kan gaan met een stootje! Zoek maar eens op google ;)

Hoewel een stabilisator enorm knappe beelden oplevert, zou ik het extra gewicht niet aan m’n arm willen hebben en komen de beelden wat minder spectaculair over. Goed laag filmen in een zo breed mogelijke hoek (nooit digitaal inzoomen!) levert wat mij betreft goed bruikbaar beeld op.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Voor wat de gimball betreft: http://www.dx.com/p/fy-g3-steadycam-gopro3-handheld-3-axis-r…

Dit is dezelfde als die van jou link, maar dan al 120€ goedkoper. Wellicht word het dan interessant. Ik bestel geregeld spul bij dx.com, echter bij dit soort bedragen loop je wel het risico dat je alsnog invoer belasting moet betalen, waardoor de winst grotendeels verdwenen is… Je kunt er bij bestellen wel voor kiezen dat ze het niet in een verpakking verzenden waar hun gegevens op staan.

Ben zelf ook op zoek naar een stabilizer of gimball voor mijn contour. Ik vraag mij af of er echt zoveel verschil zit op de beelden.
Voorkeur gaat wel uit naar de stabilzer omdat dit meer tegen een stootje kan maar heb je dan niet zoals tum zegt problemen met de hellingshoek van de piste.
De osmo vind ik ook wel fantastisch maar iets te duur :(

Ben is benieuwd of er hier al meer mensen ervaring mee hebben…

De contour heeft helaas een vrij onnatuurlijke vorm, wat het voor vele stabilizers moeilijk maakt. @Kristy gebruikt voor de filmpjes van locatie in ieder geval de LanParte Handheld Gimbal HHG-01 welke naar mijn mening veel beter is dan de Feiyu Tech FY-G3 (gaat snel kapot) en heeft ook de optie tot een telefoon er op te zetten.

Verder zijn we dit seizoen gaan filmen met de Osmo :) Maar snap dat dat voor 1 weekje wintersport per jaar een vrij dure oplossing is + je kan hem niet gebruiken als het sneeuwt (geld overigens met alle elektronische gimbals).

En of je dat verschil merkt met of zonder? Ja, heel-erg-veel ;)

Ik heb onlangs de feiyu tech G3 gekocht. Heb er nog maar 3 dagen in Ischl kunnen mee oefenen (en wat oefenen is echt wel nodig), maar het resultaat vind ik verbluffend.

Een (redelijk) nieuw idee is de SteadXP, een toevoeging aan je camera zoals een GoPro die (voor zover ik het begrijp) informatie bij houdt en deze later met het ruwe materiaal gebruikt om zo tot een stabiel beeld te komen. Resultaten zien er (voor zover van een youtube filmpje te beoordelen) goed uit.
Kickstarter campagne: http://steadxp.com/
Test: https://fstoppers.com/gear/steadxp-aims-stabilize-all-your-s…

Ik heb sinds een paar weken de Feiyu G3 ook, echt een topding ! Kan ik je zeker aanraden zo’n gimball.
Op marktplaats staan ze nieuw voor 175, geld zeker waard naar mijn mening.

Helaas is ie niet waterdicht en kan er ook geen waterproof casing om de gopro zelf, dus voorzichtig in de sneeuw.
maar check die beelden dan, wow ! https://youtu.be/r09R7Ez555c

Je ziet in dit filmpje wel dat er naderhand nog wat extra stabilisatie op is toegepast.

Voordeel van de gimbal is dat ie super easy in gebruik is, in tegenstelling tot een stabilizer. Ik heb een stabilizer/steadicam voor mijn spiegelreflex camera, daar moet je echt mee oefenen en leren omgaan. Is niet zo gemakkelijk in gebruik als het lijkt! Terwijl de gimbal super easy in gebruik is.

Over een paar weken zal ik de G3 gimbal zelf gaan gebruiken op de pistes, ben benieuwd!

Die G3 ziet er wel super uit qua prijs en toestel. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat hij toch niet direct kapot is. @rene wat is het verschil met de Lan parte? Spijtig genoeg wel niet voor Contour :(. We hebben hier thuis nog wel een gopro :)

Nog maar eens even deze discussie opschudden, ik overweeg er ook een te kopen. Voor bedragen rond de EUR 220,- is er het een en ander te koop, maar waar moet ik op letten? Zijn er gebruikers ervaringen dan hoor ik ze graag. Concrete vragen: 2 of 3 assen? Hoe houden de accu’s / batterijen zich bij kou? Is het raadzaam een model te nemen waarbij de “tilt” aan te passen is (ivm hellingshoek pistes?)

*bericht bewerkt door Binnenwerk op 11 dec 2016 01:16

Ik zit ook maar weer eens het internet af te struinen naar een gimbal. Ben iedere keer teleurgesteld met de gopro beelden (ook van anderen…) zonder gimbal.

Maar, welke gimbal kopen voor de wintersport? Waar te bevestigen? Is het een beetje te doen qua gewicht, belemmering etc?
Als er mensen zijn die ervaringen hebben, hoop ik dat ze hier gedeeld kunnen worden.

@Schulo Welke gopro heb je?

Click. Click. Peace

@Schulo Welke gopro heb je?

Rogier op 27 aug 2018 14:15

Gebruik de Hero 5, maar is helaas niet van mij. Zit te dubben over aanschaf en kwam tot de conclusie dat een gimbal wel erg tof is qua beelden, maar of het werkbaar is op de piste, dat is de grote vraag!

Het is zeker werkbaar, wij doen niet anders. Als je een paar weken geduld hebt dan zullen wij redactioneel heel veel meer info geven ;-)

Maar nu alvast als tip: de Gopro 6 is zelf al heel goed gestabiliseerd en samen met de Karma is het een heel makkelijk apparaat om tijdens wintersport te gebruiken, wel vrij kostbaar in totaal…

Click. Click. Peace

De beste en tevens goedkoopste gimbal is nog altijd een levende kip. Nou nog hopen dat ze de goede kant opkijkt ;)

De Gopro 6 is inderdaad goed gestabiliseerd, deze zomer heb ik deze gebruikt met een Feiyu Tech G6 en erg tevreden over. Is een stuk goedkoper dan de karma grip en zeker geen mindere kwaliteit (accuduur is veel langer en ook redelijk vochtbestendig). Hoe de combi het in de sneeuw doet moet ik nog uitproberen natuurlijk.

De Gopro 6 is inderdaad goed gestabiliseerd, deze zomer heb ik deze gebruikt met een Feiyu Tech G6 en erg tevreden over. (accuduur is veel langer en ook redelijk vochtbestendig).

EdH op 27 aug 2018 23:49

Redelijk vochtbestendig??? Gewoon waterdicht toch?

Dat slaat volgens mij op de Feiyu Tech G6, welke zeker niet volledig waterdicht is…

Click. Click. Peace

Dat slaat volgens mij op de Feiyu Tech G6, welke zeker niet volledig waterdicht is…

Rogier op 28 aug 2018 10:47

Ik zie het nu in de detailed specs idd: “Splashproof”.

Zhiyun Smooth Q heb ik zelf
https://tweakers.net/pricewatch/815973/zhiyun-gimbal-smooth-…

100 euro, niet waterdicht, maar dat is ook ect niet nodig… Zo snel gaat dat niet stuk tenzij je in het water springt. Een beetje sneeuw kan die prima hebben.

Je heb wel een adapter nog nodig voor je Gopro (of een stukje tape, zoals ik deed). Geeft heel stabiele beelden! en gaat 8 uur op een accu + je kan je Gopro (of chinees merk) er mee opladen.

en je kan je telefoon er ook nog in doen. Wat ik ook heb gedaan… want die geeft ook mooi beeld!

Zhiyun Smooth Q heb ik zelf
https://tweakers.net/pricewatch/815973/zhiyun-gimbal-smooth-…

100 euro, niet waterdicht, maar dat is ook ect niet nodig… Zo snel gaat dat niet stuk tenzij je in het water springt. Een beetje sneeuw kan die prima hebben.

Je heb wel een adapter nog nodig voor je Gopro (of een stukje tape, zoals ik deed). Geeft heel stabiele beelden! en gaat 8 uur op een accu + je kan je Gopro (of chinees merk) er mee opladen.

en je kan je telefoon er ook nog in doen. Wat ik ook heb gedaan… want die geeft ook mooi beeld!

Waah op 28 aug 2018 12:40

Heb deze ook. Werkt gewoon goed

May the ski force be with you !!

Ik heb redelijke ervaringen met ‘achteraf’ stabiliseren met software, in mijn geval Photoshop Elements

Ik weet niet of dit voor jou een uitkomst kan bieden maar er bestaan veel programma’s die beelden achteraf kunnen stabiliseren. Dan verlies je uiteraard een klein deel van je beeld materiaal (de randen) maar daarentegen hoef je niet een duur hulpmiddel te kopen die waarschijnlijk niet heel goed om kan gaan met een stootje! Zoek maar eens op google ;)

sjorsdk op 10 nov 2015 08:47

Geldt dat niet onverminderd voor ingebouwde stabilizers?
Die werken volgens mij ook niet ‘mechanisch’, maar software matig door een bepaalde uitsnede continue te verplaatsen.

Rob

Ik heb redelijke ervaringen met ‘achteraf’ stabiliseren met software, in mijn geval Photoshop Elements

Ik weet niet of dit voor jou een uitkomst kan bieden maar er bestaan veel programma’s die beelden achteraf kunnen stabiliseren. Dan verlies je uiteraard een klein deel van je beeld materiaal (de randen) maar daarentegen hoef je niet een duur hulpmiddel te kopen die waarschijnlijk niet heel goed om kan gaan met een stootje! Zoek maar eens op google ;)

sjorsdk op 10 nov 2015 08:47

Geldt dat niet onverminderd voor ingebouwde stabilizers?
Die werken volgens mij ook niet ‘mechanisch’, maar software matig door een bepaalde uitsnede continue te verplaatsen.

RCGrootveld op 28 aug 2018 13:02

Klopt, maar die hebben vaak wel sensors om daar bij te helpen (gyroscoop etc). Terwijl computers het moeten berekenen. Wat dus lastiger is.

Het beste is een Gimbal, maar dat kost geld.
Een goede tweede is ingebouwde stabilisatie (meestal softwarematig, in actionscams. Er zijn wel hardwarematige stabilisators)
Als laatste kan je nog software gebruiken. Maar dat kost vrij veel tijd, en kost je resolutie.

Een voorbeeld van een video die ik heb gemaakt, was de eerste keer met de gimbal. Beelden geschoten met een smartphone grotendeels, en soms met de Yi 4K+ maar die had wat issues omdat ik de firmware niet geupdate had. Dus meeste met de smartphone.


De stukken waar ik mee snowboard zijn met de gimbal. De rest niet. En dat zie je denk ik wel…
Vanaf 1:00 minuut beginnen de stukjes met Gimbal.

IMHO is een gimbal zo’n beetje de beste investering die je kan doen. Het is een stevige selfiestick/monopod, met een ingebouwde accu om je Gopro/telefoon mee te laden, en het maakt de beelden VEEL stabieler. Ik film bijna altijd met gimbal als ik hem bij me heb. Zo fijn vind ik het. en dat voor ~100 euro!

*bericht bewerkt door Waah op 28 aug 2018 13:15

Een voorbeeld van een video die ik heb gemaakt, was de eerste keer met de gimbal. Beelden geschoten met een smartphone grotendeels, en soms met de Yi 4K+ maar die had wat issues omdat ik de firmware niet geupdate had.

Waah op 28 aug 2018 13:05

Wow, impressive. Ziet er idd erg stabiel uit en dat met een smartphone!
Ik zit zelf wel aan een bodyharnas te denken en dan de gimbal daarop bevestigen. En dan ga ik het idd eerst eens met de smartphone proberen, voordat er een dure camera wordt aangeschaft. (of wellicht een goedkope action cam). Merk wel dat ik erg hebberig aan het worden ben van dit soort dingen ;-)

@Schulo Sorry als ik je op kosten jaag, maar Yi (maker van zeer goede action-cams, zowel budgetr als Gopro 6 kwaliteit) heeft een gimbal die gemaakt is om op een harnas of iets dergelijks te mounten.
https://store.yitechnology.com/products/yi-gimbal-3-axis-han…

Voor skiën is dat nog best te doen denk ik. Al zal op een stok nog altijd makkelijker en stabieler zijn. Aangezien je lichaam steeds draait en je dus niet kan richten op wat je filmt.

De Yi 4K kost momenteel 160-200 euro en krijg je heel goede beelden voor terug. Zelf haal ik zelfs foto’s uit de video’s die prima zijn om te bekijken (8mp). https://tweakers.net/pricewatch/542421/xiaomi-yi-4k-zwart.ht…
Een stapje omhoog (en die heb ik) is de Yi 4K+. Een actioncam die 300 euro kost, maar 4K op 60FPS doet. Dat betekend dus 4K met 2 tot 2,5x slow motion!

Een goedkope gimbal die je vast houd is deze: https://tweakers.net/product/639015/zhiyun-gimbal-smooth-q-v…
Kan een smartphone in, maar is ook een adaptertje voor te koop (tientje) waarmee je er een Gopro-achtige action cam in kwijt kan.

Plaats een reactie