Privé skiles; graag jullie mening

Hallo,

Over een paar maand gaat mijn vriendin voor het eerst mee op wintersport. De enige ervaring dat ze heeft is een dagje Winterberg en een dagje Bottrop. Bij Bottrop kwam ze na een paar keer oefenen prima beneden. Het remmen en bochtjes maken had ze daar dus al vrij goed onder de knie.

In Oostenrijk gaat ze een paar ochtenden op privé skiles. Wij zitten te denken aan 3 ochtenden van 3 tot 4 uur zodat ze de basis even goed aangeleerd krijgt. Voor de rest gaat ze met ons mee (wij hebben allemaal rond de 20 jaar ervaring). We zijn ons er van bewust dat als een onervaren iemand mee gaat, dat je uiteraard vaker en langer op zo’n iemand moet wachten ;)

Hetgeen waar ik even benieuwd naar ben is of jullie van mening zijn of dit voldoende zal zijn. Ik weet uiteraard dat het er maar net aan ligt hoe snel iemand het oppikt maar misschien hebben jullie zelf ervaringen met een soortgelijke situatie? Alvast bedankt ;)

The ski is the limit

Er is heel weinig over te zeggen. De een gaat al heel snel een zwarte piste af (of dat veilig is, is een tweede), de ander vindt na 10 weken skiën een wat donkerrode piste al voldoende om tussen de oren te blokkeren.

Gewoon een kwestie van kijken hoe het gaat.

Persoonlijk denk ik dat privéles een hele goede leerschool is. Maar een hele dag met een ervaren groep mee is natuurlijk wel wat. De groep zal dan oprecht bereid moeten zijn om zich aan te passen. Belangrijk dat je vriendin vertrouwen houdt en niet gaat forceren. Als je nog een paar maanden hebt kun je wellicht nog investeren in lessen hier. Ieder uur meer op de ski’s is meegenomen.

Veel succes.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Als ik het goed begrijp is het geen budgettaire kwestie maar een inschatting of 9 tot 12 uur privéles genoeg is om de basis aan te leren?

Kwa aantal lesuren zou ik meteen ja zeggen, maar omdat dit in 1 week zal gebeuren (denk ik) blijft er niet veel tijd over om het geleerde nog eens rustig te oefenen.

Ze zou een grote voorsprong kunnen nemen om de weken voor de wintersport een paar lessen op een borstelbaan te nemen.
Bij mij in de buurt is er een (delphindoorski) en ik weet van een paar kennissen dat dit een hele goede methode is om iig wat basis te leggen.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

3 x 3 tot 4 uur privéles een op een, dan kun je aardige stappen maken. Het hangt een beetje van het leervermogen, maar de leercurve is veel steiler dan bij groepsles.

Zorg voor een goede conditie en wellicht wat gerichte spiertraining vooraf, dan haal je echt het maximale uit priveles. De vermoeidheid is dan minder een remmende factor.

Overigens vind ik 4 uur wel veel als dit aan een stuk is. Beter dan verdelen over meer dagen, zodat de lessen zo effectief mogelijk zijn

Lekker 4 á 5 ochtenden een uur of 2 privéles. 's Middags rustig oefenen en genieten van 't zonnetje, op die manier blijft het leuk en kan de groep 's ochtends volle bak knallen. In blokken van 2 uur leer je veel meer dan constant 4 uur achter elkaar.

Enjoy life, love skiing

Ik ben 15 jaar geleden gestart zonder (privé)lessen en op het einde van de week kwam ik wel naar beneden maar technisch was dit een ramp, het kostte ook héél veel energie. De afgelopen jaren steeds in het najaar (november - december) op borstels (belgië) en sinds dit jaar op de rolbaan (nl) enkel privélessen genomen. Deze (tijds)investering is het dubbel en dik waard. Dus ik zou zeggen: eerst hier op les, dan een 6-tal uren privé les ter plaatse, en voor de rest rustig genieten van jullie vakantie en misschien samen wat rustig oefenen?

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Bedankt voor jullie antwoorden. Samen oefenen gaan we uiteraard ook zeer zeker doen! Ik zat eraan te denken om voor die tijd (als er genoeg sneeuw ligt) nog een dagje naar Winterberg te gaan.

Dat van die lessen in NL op een rolbaan o.i.d. is ook een goede tip, thanks allemaal!

The ski is the limit

Sommige mensen vinden het leuk om gezellig in een skiklas les te volgen en met de klas op te trekken en samen achteraf een drankje te pakken. Anderen willen niets liever dan kort en krachtig met privéles snel meters te maken.

Wat wil de persoon in kwestie?

Mocht ze meegaan met de groep dan moet de groep rekening houden met de beginner. Niet ff zwart met de boodschap, ach dat kun jij wel.

Als beginnend ski(ster) mee gaan met een groep gevorderden is didactisch een slecht plan.Zij heeft er niets aan en ik verwacht zelfs een terugval. En jullie de gevorderden hebben er ook niets aan.Veel wachten niet de piste kunnen nemen die je anders wel gedaan hadden.
Of de gevorderden moeten denken van skiën komt vandaag weinig .Dan kan het evt. Wel.
Maar voor iedereen een perfecte ski dag gaat het niet worden.

Veel privé les is wel weer goed mits je een goede leraar treft.Anders heb je er nog weinig aan.Maar ben je wel een hoop geld kwijt

Voordeel van priveles is dat als het niet klikt je een andere leraar kan boeken. Mijn eigen ervaring is dat na een dag of 2 de chemie wat over is. Niet vanwege de persoon maar vooral vanwege hetgeen de persoon kan overdragen. Je leert in 2 uur priveles meer dan je daarna in een dag kan oefenen. Ideaal zou zijn 2X2 dagen 2 uur priveles en tussen die dagen een rustdag om zelf wat te klooien bij voorkeur lekker toeren met iemand die het ook ff een dagje lekker rustig aandoet. De 2e set van 2 dagen kun je een andere leraar boeken.

Zoals al eerder kort in een antwoord aangegeven moet je erg oppassen als je, je vriendin als groep mee gaat nemen tijdens het skien. Wil het alleen even verduidelijken, ook voor andere die dit topic toevallig lezen.

Dit is natuurlijk wel persoonsgebonden en pakt de een het sneller op dan de ander maar:

Wat voor jullie een appeltje eitje is, kan voor haar een hele overwinning zijn. Mocht ze daarbij niet het gevoel krijgen dat het ook een hele overwinning is. Dat ze de tijd er niet voor krijgt ( spoedklus) Dan kan het ook erg contraproductief werken en kan ze angst opbouwen.

Het zal dan veel langer duren voordat ze de angst kwijt is dan dat ze parallel heeft leren skieen.

Het gaat dus niet om het wachten als ze met jullie mee gaat… maar om welke uitdagingen de ski leraar en jullie haar brengen / zullen brengen en hoe ze dat oppakt. Maar belangrijker, wat zij zelf wil doen! (al moet er wel enige uitdaging in zitten…)

Om te eindigen met een mooi Nederlands spreekwoord: Haastige spoed is zelden goed…

Veel plezier trouwens…

Ik zou kiezen voor dagelijks max 2 uur prive les dit kan ze dan aanvullen met eventueel met jullie gaan skiën, zo krijgt ze de kans om het geleerde dagelijks in de praktijk toe te passen. Lijkt me veel zinvoller dan ineens 4 uur les per dag.
Prijs blijft gelijk en ze gaat veel sneller progressie maken.
Maar zoals vele zeggen het is bij elke persoon natuurlijk anders…

Voor mij heeft privé les perfect gewerkt (snowboarden). Maar na 4 uur les, zou het voor mij te veel van het goede zijn om met een ervaren groep mee te gaan. Ben wel als beginner mee op wintersport geweest met een groepje meer gevorderde boarders. Na de les kwam mijn vriend me dan ophalen, hadden we vaak op een terrasje afgesproken met de rest. Daarna ging ik met mijn vriend (of soms alleen) op eigen tempo rustig de lessen in praktijk brengen en dan spraken we weer met de rest af op een ander terras. Konden zij lekker door boarden en hoefde ik me niet ongemakkelijk / opgejaagd te voelen en had ik toch de gezelligheid van de groep.

Wat voor mij trouwens ook goed werkte was om te kijken naar andere boarders, mijn vriend vertelde dan wat die juist wel heel goed of juist niet goed deden. Ook een aantal keer een filmpje gemaakt van hoe ik boardde en daarna bespraken we dat, kon ik meteen zien wat er allemaal niet goed was aan mijn houding.

Het is ook een beetje verwachtingsmanagement:

Na de privéles meteen mee met de groep gevorderden en dan ook in gevorderde tempo gaat hem niet worden natuurlijk. Na de les mee terwijl de groep zich aanpast naar een lager niveau kan natuurlijk wel. Kwestie van even afstemmen met elkaar. En volgens mij geeft de topicstarter dat in het eerste bericht ook zelf al aan, dus dat zou dan goed moeten komen.

Overigens, haar na de les zelf nog van tips gaan voorzien kan, maar is tricky. Kan goed gaan, maar ook een serieuze relatiekiller zijn :D. Nou ja dat moet je zelf maar uitproberen (of juist niet als je al weet dat didactische vaardigheden niet toereikend zijn :D)

In ieder geval veel plezier en succes.

Ik ben 2 jaar geleden met skiën begonnen door mee te gaan met mijn vriendin en een groep vrienden die allemaal bovengemiddeld tot goed kunnen skiën. Ik heb toen in de ochtend les genomen om de juiste basistechniek te leren en in de middag ben ik met de groep meegegaan. Dat heeft naar mijn weten niet tot frustratie gezorgd, maar daarbij moet gezegd worden dat we geregeld pistes opgezocht hebben waarbij er een blauwe of rode naast een (donker)rode of zwarte liep. Mijn vriendin ging dan met mij mee zodat de andere even konden knallen. Daarnaast heb ik ook wel eens een piste op de rest gewacht terwijl de andere die even afjakkeren (bij de eerste keer skiën vond ik 10 minuutjes rust niet zo erg :)).

Punt is dat het wel een beetje geven en nemen is van haar en de groep, maar het feit dat ze dan mee kan maakt waarschijnlijk voor iedereen een hoop goed.

Nogmaals dank voor de vele goede reacties, top!

Dat van die aantal uren les per dag is inderdaad wel een goeie. Ik was me er niet van bewust dat 4 uur les voor een onervaren iemand nogal veel kan zijn.

Mijn ouders gaan ook mee (die een dagje ouder worden, hopen dat ze dit niet lezen ;) ) en die willen het ook steeds wat rustiger aan doen. Dus we kunnen ter plekke wel e.e.a. met elkaar afstemmen wie met wie meegaat. Zoals eerder gezegd, stukje geven en nemen uiteraard. Ik denk dat het helemaal goed gaat komen!

The ski is the limit

Plaats een reactie