Route Chur-Arosa

Ik zie dat het laatste stuk van de route naar Arosa, dus ná Chur, een nogal bochtige weg is.
Wie heeft er ervaring met deze weg? Wat kun je verwachten en dan met name tijdens de winter natuurlijk. Is dit een weg welke tijdens sneeuwval nog goed te berijden is? Wordt de weg goed sneeuwvrij gemaakt of zijn sneeuwkettingen onherroepelijk nodig?
Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Piste riderrrrr

Oeh, wat een mooie keus! Net zo als op de meeste plekken wordt de doorgaande weg goed sneeuwvrij gehouden. Het betreft een grote wintersportbestemming dus is ze veel gelegen aan een goede infrastructuur.
Mocht je de bochtige weg nou niet aandurven en nog een beetje financiële reserve hebben is het een optie om het laatste stuk per trein te doen. Parkeer de auto in Chur en verwonder je over de bijzondere uitzichten. Eén van de meest unieke spoorwegtrajecten van Zwitserland. Zo’n ritje kost wel een lieve duit.

@Patrick71 Sneeuwkettingen zou ik sowieso meenemen richting de wintersport. Als het echt hard sneeuwt heb je ze soms al veel eerder dan enkel het laatste stukje nodig. Je heb onderweg altijd hellingen die je op en af moet, en wanneer het hard sneeuwt en er ligt een aardig pakje sneeuw op de weg zal je wel moeten om de hellingen goed op en af te kunnen!

Born to Ride

Wordt de weg goed sneeuwvrij gemaakt of zijn sneeuwkettingen onherroepelijk nodig?

Of ze nodig zijn kun je natuurlijk nooit van te voren zeggen, maar als je ze nodig hebt en je hebt ze niet bij je heb je een probleem.

Hoewel de Zwitsers er alles aan zullen doen om de weg sneeuwvrij te maken/houden, heeft het spoor meestal de eerste prioriteit. En ik heb voor vergelijkbare oorden m’n kettingen wel eens nodig gehad.

Daarbij ben je niet alleen zelf in de positie om te bepalen of je ze wel of niet wilt gebruiken, want de wegbeheerder kan een kettingenplicht instellen; dit wordt kenbaar gemaakt met een verkeersbord.

In de winter zonder kettingen naar dit soort oorden gaan bestempel ik als naief, dom en onverantwoord want voor je het weet ben je een gevaar op de weg, niet alleen voor je zelf en je inzittenden, ook voor een ander.

Als je het niet aandurft of niet wilt investeren in kettingen, is de trein een goed alternatief.
Parkeren bij het station kost CHF 10/dag en een retourtje Chur - Arosa CHF 30 pp

Rob

Allen, dank voor jullie reacties! Als ervaren wintersporter liggen mijn sneeuwkettingen boven op de bagage, samen met kleed, handschoenen en zaklamp. Vorig jaar naar Lech ook een groot gedeelte met kettingen gereden. Zeker nodig met mijn achterwielaandrijver.
Ik weet hoe snel Oostenrijkers de weg begaanbaar willen maken en natuurlijk in een felle sneeuwbui is dat ondoenlijk. Ik ben echter benieuwd of er echt steile en/of moeilijke stukken op deze route liggen. Arosa is een optie voor ons en ik ben dus alvast aan het oriënteren.

Piste riderrrrr

Wij zijn in de 2e week van maart naar Arosa gereden. Vanuit chur de weg op naar Arosa is op het begin wel iets steiler. Voor de rest viel het mee vond ik zelf. Maar de weg is wel heel erg bochtig, ikzelf vond hem wel heel erg leuk om te rijden. Maar ik zou je sneeuwkettingen inderdaad niet vergeten want voor sommige stukken kunnen ze nodig zijn.

Arosa is trouwens een hele goede keuze! Heel leuk gebied!

De trein tussen Chur en Arosa is trouwens gratis als je een skipas hebt van Arosa/Lenzerheide.

De trein tussen Chur en Arosa is trouwens gratis als je een skipas hebt van Arosa/Lenzerheide.

joepiedepoepie op 18 nov 2015 01:59

Niet ongebruikelijk, ben ik wel vaker tegengekomen.
Echter om daar voor de heen/terugreis gebruik van te kunnen maken, zul je ook een pas moeten kopen die 2 dagen langer geldig is…

Rob

Echter om daar voor de heen/terugreis gebruik van te kunnen maken, zul je ook een pas moeten kopen die 2 dagen langer geldig is…

RCGrootveld op 18 nov 2015 14:14

Afgelopen seizoen hoefde dat niet. Als je op donderdag met de trein heenreisde, kreeg je op vrijdag bij aankoop van een dagpas de prijs van het treinticket in mindering.

Je schijnt op het station van Chur ook de skipas/wandelpas te kunnen kopen. Dat heb ik vorig jaar eens uitgezocht omdat ik vanuit Ilanz of Chur een keertje een treinritje naar Arosa wilde maken. Als je een pas kocht, kwam er 1SFR voor de trein bij.

Dat is een mooie deal en dan doen ze het beter dan ik had verwacht.
Aan de andere kant verbaast het me ook niet zoveel, want als er een land is wat het autogebruik naar dit soort oorden probeert te ontmoedigen en mensen zoveel mogelijk per trein probeert te laten reizen, dan is het Zwitserland wel.
En dan hebben ze nog gelijk ook.

Rob

Plaats een reactie