Skihouders magnetisch

Wij hebben geen dakdragers en willen magnetische skihouders aanschaffen. Heeft iemand er ervaring mee?? Waar kun je ze het beste kopen? Blijven ze goed zitten? Etc. Het is de bedoeling dat we er mee rijden van Nederland naar Oostenrijk.

Ja, afblijven! Heb ze ooit een keer gebruikt. Ondanks dat ik ze vooraf zeer goed schoon had gemaakt, had ik na gebruik toch een forse matte plek op mn dak. Toen ik verhaal ging halen bij de winkel was het antwoord, ja, dat gebeurt nou eenmaal.

Ik maak van die magnetische skihouders gebruik in Oostenrijk voor lokaal verkeer (dus geen Autobahn of iets dergelijks, maar korte stukjes met relatef lage snelheid) vooraf goed schoonmaken en plaatsen op een schoon droog dak is van belang. Bevallen mij goed en heb (gelukkig) geen last van de matte plek waar Robert7 het over heeft.

Werken goed, ook bij hogere snelheden maar inderdaad wel lichte beschadiging aan lak gehad.

Edwin van Riel

Ik heb ze gebruikt. Tot 130 km/u bleven ze goed zitten (ik heb niet harder geprobeerd) geen last gehad van beschadigingen.
Ik heb ze nog in de schuur liggen en gebruik ze niet meer ivm dakkoffer en dragers. Als je interesse hebt dan hoor ik het wel. Hoeven niet veel te kosten.

Ik vind het erg moeilijk met al die wisselende verhalen…

Ik raad je ook aan om gewoon normale dakdragers te monteren. Is toch een fijner gevoel zou ik zeggen.

Voor wat voor auto heb je ze nodig?

Laat ik zeggen dat ik hier 2 paar al jaar of 10 niet meer gebruik ivm beschadigingen…

Edwin van Riel

Het gaat om een Hyundai i30. Maar de ski’s passen ook achterin de auto (deel van de bank plat), dus het is niet zo dat ze niet mee kunnen. Maar goed. We dachten dat het handig was, die magneten. Als ik het hier zo lees valt dat wel mee. ;-)

Ik heb toen heel expliciet echt mn lak en de dragers goed schoongemaakt. Ze zaten ook goed vast op het dak, maar blijkbaar komt er dan toch zoveel rommel tussen dat het dak beschadigt. Het ging om een vrijwel nieuwe Seicento, met in goede staat verkerende metallic lak. Auto stond ook altijd goed in de was. Het was overigens slechts een ritje naar Winterberg, en veel harder dan 130 kan zo’n Seicento 0,9 niet.

Tenzij je een oud barrel hebt, of echt niet anders kunt, zou ik het risico niet willen lopen. Mijne was indertijd een lease-auto en heeft gelukkig geen vervelende gevolgen gehad, maar als het me een eigen risico gekost had, was dat zonder meer terecht geweest.

Edwin van Riel

Als je toch ruimte in de auto hebt zou ik de skies daar neer leggen. Alleen maar voordelen, want op het dak betekent meer geruis en hoger benzine/diesel-verbruik.

Het gaat om een Hyundai i30. Maar de ski’s passen ook achterin de auto (deel van de bank plat), dus het is niet zo dat ze niet mee kunnen. Maar goed. We dachten dat het handig was, die magneten. Als ik het hier zo lees valt dat wel mee. ;-)

FemkevanHaren87 op 30 nov 2015 12:56

Beetje afhankelijk van het model kun je voor relatief weinig geld al fatsoenlijke dragers kopen. En anders wellicht huren, via marktplaats?

Ik zou altijd gewone dragers adviseren in plaats van magneten. Maar als je skis ook achterin kunt meenemen zou ik dat sowieso doen.

🏂

Ik nam de magnetische dragers altijd mee. Op locatie gebruikte ik ze dan als we ergens anders gingen skien. Voordeel geen nattigheid in de auto. Nu helaas niet meer mogelijk door panoramische dak.

May the ski force be with you !!

Iedereen bedankt voor de reacties/tips. Ze gaan gewoon achterin.

Moet ze nog ergens hebben liggen. Mijn eerste lease auto in 1993 was een ford Fiesta en daar kwamen die dragers goed van pas

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ik had een vraagje ivm de opgetreden lakschade. Kan dit een gevolg zijn van rijden met een te hoge snelheid? In de handleiding staat max 130km/u en max 36h laten staan. Ik hoopte in die magnetische dakdragers een goed alternatief te vinden voor de vaste dakdragers. Zo kan ik de kost ‘drukken’ als ik een nieuwe wagen koop. Maar als de kans op lakschade te groot is dit niet echt een alternatief.

*bericht bewerkt door Frieksk op 20 nov 2016 20:54

Alweer even geleden, maar denk niet dat ik er harder dan 130 mee gereden heb. Wel langer dan 3 dagen er op gezeten. Zou me er niet aan wagen met een nieuwe auto :)

Moet het toch, is er misschien wat te winnen met een extra (en goede) waxlaag of zo. Zou je eens info over kunnen inwinnen.

Edwin van Riel

@Frieksk Ik zou het echt NIET doen. Schade aan lak. En ik heb ze met ski’s en als al wel eens naast de weg gezien. Plus dat ski’s buiten de auto ook niet zo goed is voor de ski’s qua pekel en viezigheid. Kijk eens naar je auto na een rit naar de Alpen, dat vuil zit daarna ook op je ski’s. Een dakkoffer of ski’s in de auto is mijn keuze…

Click. Click. Peace

Het vuil op de ski’s had ik her en der al gelezen. Dat kon je eventueel oplossen met een passende tas. Zout is al niet het beste middel voor materialen, laat staan strooizout. Met de kostprijs van lakschade is het sop de kolen niet waard… bummer.

Friesk, zoals gezegd: een Seicento 0,9 kan op top 140, zonder ski’s erop. Met ski’s haal je met moeite de 130. Snelheid kán dus geen issue zijn geweest, Ook viezigheid op het dak niet, heb zowel de dragers als de auto goed gepoetst en de auto van een waxlaag voorzien. Het was bij mij dus echt een kwestie van een verrot product. De krassen zaten gelukkig alleen in de blanke laklaag, dus met goed polijsten wel weer weg gekregen. Vervolgens gewone dragers gekocht en nooit meer problemen gehad.

Plaats een reactie