Waar skiën 13-12 t/m 21-12?

Hoi,

Ik heb jullie hulp nodig! Mijn ouders en ik willen graag volgende week, vanaf de 12e of 13e van december, een weekje skiën. Nu zouden we graag richting Oostenrijk (in eerste instantie Bramberg) willen gaan, maar nu gooien de weersomstandigheden lichtelijk roet in het eten… Hebben jullie nog leuke ideeën?

‘Eisen’;

  • Mijn vader en ik willen graag veel km’s maken. Beiden meer dan 10 jaar ski ervaring.
  • Mijn moeder is lichamelijk niet in staat om te skiën o.i.d (chronisch ziek), dus we willen voor haar graag ook een gezellig plaatsje met mooie omgeving.
  • Door bovenstaande redenen willen we ook graag een mooi hotel/appartement, dus geen plaatsje met alleen maar simpele huisjes. Mag best iets kosten.

Dat is het (voor nu) een beetje, volgens mij ben ik nog wel iets vergeten, maar het belangrijkste is een mooi gebied met goede sneeuw ;)!

Bedankt alvast!

Joey(y)

Als het wat mag kosten zou ik Zwitserland overwegen. Heeft prima sneeuwcondities (zeker in vergelijking met Oostenrijk, met uitzondering van Vorarlberg misschien). Qua gebieden ben ik er niet zo bekend, maar daar zullen anderen wel tips voor hebben.

@Joeyy

Tips die je op dit forum voor Zwitserland en evt Frankrijk krijgt zou ik gezien de omstandigheden zeker in overweging nemen. Zelf ben ik geen Zwitserland kenner en de gebieden waar ik in Frankrijk ben geweest, Valthorens en Belle Plagne, sluiten niet aan op de wensen voor je moeder. Voor wat betreft Oostenrijk kan ik Lech zonder meer aanbevelen. Qua skien een topgebied en je moeder heeft hier in een week voldoende afleiding. Als er niet teveel beperkingen in haar mobiliteit zijn kun je hier ook prachtige wandelingen maken. Daarnaast is de infrastructuur uitstekend en hebben jullie voldoende mogelijkheden om elkaar overdag te treffen zonder veel ski uren daarvoor in te leveren. Zelfs gezamenlijk lunchen in een enkele berghut valt te overwegen. En natuurlijk heeft Lech een ruim aanbod aan acco’s met meer dan alleen de hotelkamer.

Veel succes met jullie zoektocht!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Jungfrau Regio -Murren - auto-vrij dorp, de mooiste anders Wengen - bijna even mooi.

Sneeuw condities zijn in order.

Daar wil ik geen, ook de week, maar helaas, het mag niet zoveel kosten, wij zijn met 5 - Ik kijk meer op Tignes in een catered chalet, zeker wat leuks te vinden voor rond 300 EUR per week op basis van half board. In Murren was dat richting 800 EUR per dag.

Ik ben zelf niet helemaal uit wat ik ga doen. Ik wilde altijd voor heel lang naar Murren toe, dus misschein ga ik het toch doen. Of ik kan Murren betalen op basis van self catering, maar ik wil ook een vakantie van de keuken.

Ben er nog niet geweest, maar wegens goede sneeuw condities heb ik ook nog even naar Val d’annivers gekeken. Heeft aardig wat km pistes open en van wat ik heb gezien leuke dorpjes daar. Wellicht zijn er andere forumleden met 1e hand ervaringen?

Espace Killy is het denk ik erg leuk om juist in Val d’isère te gaan zitten. Valt redelijk wat te doen daar.

Misschien is Verbier ook een optie ? Een van de grotere skigebieden die volgens mij aardig wat sneeuw hebben gekregen met die ene dump

Gang is alles

Zwiserland: Davos, St. Moritz, Verbier. Frankrijk: chamonix, les gets, Chatel. Oostenrijk ben ik minder bekend.

Voordeel van zwitserland is de relatieve sneeuwzekerheid maar het nadeel is dat het duur is. Eigenlijk zijn bijna alle bovengenoemde gebieden groot, veelzijdig en authentiek.

Belangrijk bij het uitzoeken van een gebied/dorp is dat je opzoek gaat naar een dorp of stad wat meer leeft dan alleen van het skien. Dit zou immers voor je moeder niet gezellig zijn.

Davos en St. Moritz hebben minder sneeuw - maar Verbier is altijd leuk ook voor de non skier. Op papier zeggen ze dat ze 250 cm hebben…

Verbier heeft nog geen 50 kilometer open momenteel.

In de Pyreneeën is er relatief veel meer open dan in de Alpen, daar zou je ook naar kunnen kijken.

❄️

Ik heb net een verzoek gedaan op de solutions room bij chalets direct.

Er zijn super mooi chalets in de aanbeiding - fully catered - in TIgnes and Val D’Isere. Goed daar te skien, en Val D’Isere is zeker mooi voor de niet skier…

Obergurgl, praktisch alles open op dit moment. Goede luxe hotels op de piste.

Obergurgl, praktisch alles open op dit moment. Goede luxe hotels op de piste.

Big-daddy op 7 dec 2015 19:25

@Big-daddy, mee eens als sneeuwzeker en mooi gebied. Maar voor een niet skiër??

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Als je graag in Oostenrijk willen zitten dan is zoals @Big-daddy aangeeft Obergurgl-Hochgurgl een goede optie, daarnaast zou je nog kunnen kiezen voor Sölden maar het plaatsje zelf is niet erg authentiek.
In Frankrijk zijn diverse gebieden open zoals Espace Killy hier ben ik vorige week geweest en het ligt er hier gewoon prima bij je moet dan denken aan 100km aan geopende pistes, voor je moeder zou je dan in Val d’isere kunnen zitten aangezien dit een leuk authentiek dorpje is, ik vraag me alleen af of het al een beetje levendig is maar dat zal nergens echt het geval zijn.
Uiteraard zullen de condities de komende dagen er niet echt op voorruit gaan ivm de hoge temperaturen en de geringe (lees geen) sneeuwval, hoger op kunnen de kanonnen wel hun werk doen.

"respect the mountains"

Bedankt allemaal voor alle reacties, ik heb vanavond weer wat te doen ;)! Ik laat even horen of ik wat geschiktst kan vinden.

Ischgl staat er om bekend om nu al uitstekende pistes te hebben. En alle hotels in dit dorp zijn volgens mij goed.

We hebben rondgevraagd bij mensen die nu bijv in tignes en les deux alpes zitten. Er is ons echt afgeraden nu al te gaan. Zonde van het geld vanwege de condities zeggen ze. Het ligt er naar de omstandigheden nog hier en daar oke bij maar voor een extra tripje is het niet de moeite. Te warm en te weinig sneeuw ook al zijn het hogere gebieden, het gaat snel achteruit nu. Dus tenzij dit je enige mogelijkheid is om te gaan, is het algemene advies; Bewaar je centjes voor later!

Work less || Board more

Ik zou Nendaz of Veysonnaz in Zwitserland aanraden. Mooie, authentieke dorpen waar ook buiten het skiën genoeg te beleven valt. Ruim 400km aan pistes (moet genoeg zijn lijkt me) en er ligt op dit moment voldoende sneeuw.

Eveneens is hier normaliter het aanbod aan appartementen/hotels ruim voldoende. Wel een goedgevulde portemonnee mee nemen, want buiten de reis, zijn de verblijfkosten daar ook aan de hoge kant.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen, nu het lang en breed duidelijk is dat er geen sneeuw meer gaat vallen hebben we besloten de vakantie even uit te stellen. Waarschijnlijk wordt het eind januari/februari dat we gaan, hopelijk is het dan wat witter en makkelijker kiezen ;)!

Nogmaals bedankt!

Plaats een reactie