Rollerbaan gevaarlijk?

Nu mijn opleiding tot initiator snowboard er bijna op zit ben ik begonnen met skiën, kwestie van een nieuwe uitdaging te hebben. Op aanraden van andere forumgebruikers heb ik hiervoor lessen gevolg op de rollerbaan (https://www.wintersporters.be/forum/topic/203087).
Vanochtend, tijdens de vijfde sessie, een keer gevallen en over m’n vingernagel geskied -au!-, vervolgens gevallen waarbij m’n skies uitgingen en ik met een erg harde smak met m’n gezicht tegen de erg harde mat ging en 10 minuutjes later ging mijn medeleerlinge tegen de grond met als resultaat iets wat er uitzag als meerdere breuken in haar hand (zowel vingers als gewricht stonden in verschillende richtingen). Ik kom er vanaf met een geschaafde kin, zij is als kinesiste een tijdlang werkonbekwaam. Ook tijdens de vorige lessen was ik al wel eens gevallen, maar toen was de lesgever alerter en stopte de baan nog voor ik de mat raakte.
Wat denken jullie hiervan? Is een rollerbaan ‘gevaarlijk’?
Zoiezo heb ik mijn bedenkingen met het nut ervan. Na 4 sessies op de rollerbaan heb ik groepsles gevolg in de ‘echte’ sneeuw in Peer en daar lukt het veel beter. De transfer van de opgedane kennis op de rollerbaan naar de sneeuw is misschien niet zo evident?

Gecompliceerde vraag. Als de leraar niet snel genoeg reageert en de baan niet snel genoeg stopt kun je vervelend vallen. Een vriendin van mij heeft tijdens haar 1e les skiën (ze is snowboarder) haar duim ontwricht. Het scheelt wel op wat voor soort ondergrond je skiet/board. Ik ski op een soort tapijt waarop je zachter valt dan op zo’n harde borstelbaan.

Ik heb ondertussen al zo vaak op zo’n baan gestaan dat ik ook geleerd heb ‘hoe’ je het beste kunt vallen. Op een gegeven moment weet je wanneer het ‘stuiter’ moment gaat komen.

Antwoord op jouw vraag: Nee

When life gets too complicated.... SKI

@Tiny-M kom er maar in

Al meerdere lessen op de rollerband achter de rug maar nog geen 1 keer gevallen, naast ons is een beginners groepje bezig en ook hun zie ik vrijwel nooit vallen. Heeft het niet te maken dat baan wat stroef is? Als je bij ons langs de rand van de baan komt wil hij wel eens stroef zijn, maar dat is snel op te lossen door hem wat vochtiger te maken. Dus ik zeg nee.
Wat je verder meld is dat het op de sneeuw veel makkelijker gaat, en dit is nou, mijn inziens, het nut van de rollerbaan. Je techniek moet goed zijn, zodra ik op de rollerband me bergski belast gaat het mis, of minder goed. Dus als je het op de rollerband een beetje kan,lukt het in de sneeuw alleen maar makkelijker.

Nog even en we mogen weer!

Ouch, vervelend.

Of t gevaarlijk is, tja. Hij zal minder meegeven dan sneeuw denk ik en hij moet wel snel gestopt worden. Mijn ervaring is dat hij snel stopt en het niet te gevaarlijk is.

Over t nut, dat je t in sneeuw makkelijker vond snap ik wel en dat bewijst exact t nut van de baan. Sneeuw geeft mee en kan je verschuiven. Op een baan moet je techniek perfect zijn. Eenmaal op baan geleerd valt t later in de sneeuw dus mee

Yes ik mag weer :P

Ja je kan harder vallen, sneeuw is over het algemeen wat zachter (al bestaan er ook weer ijsplaten natuurlijk).
Hierbij moet ik wel opmerken dat een goede instructeur de baan eigenlijk altijd uitzet vlak voor/op het moment dat je valt. Dit om te voorkomen dat je al te hard valt.

Inderdaad ook mee eens dat het op de sneeuw veel beter zal gaan voor het gevoel -> je moet inderdaad de goede techniek hebben op de baan. Het is niet vergevingsgezind.

Maar ik zou zeggen: als je er zelf geen goed gevoel bij hebt, misschien is de sneeuw voor jou dan beter.

Leuk dat je ondanks de vorige Topic waar eigenlijk alles al besproken was toch nog een reactie geeft @Tiny-M
Ik ben het helemaal met je eens .

Haha @Hooykaas, dan mogen we geen wintersport meer beoefenen! Of niet meer buitenkomen tout court :p @Tiny-M: de instructeur vanochtend was een jonge kerel die nog niet zo goed wakker was precies, hij kwam altijd te laat met het stopzetten van de baan. Ze was ook heel droog, misschien speelt dat ook mee.
Wel een ervaring rijker! :)

Ik bedoel eigenlijk te zeggen @Bram_DC dat het toch jammer zou zijn dat je niet op wintersport kunt gaan omdat je hier al alles gebroken hebt.

[quote]Het is toch te gek dat leerlingen van alles breken en kneuzen door een instructeur die niet oplet.

Is het niet een idee om die jonge instructeur bij de volgende les te laten vallen op de band en dan die band 10 minuten te laten draaien. Dan vergeet hij nooit meer de band te laat uit te zetten

Lastige vraag om goed antwoord op te geven. Ik denk dat iedereen die op een rollerbaan heeft gestaan hier wel iets over kan en wil zeggen. Aangezien ik zelf les geef onder andere op een rollerbaan zal ik mijn visie er op geven. Ten eerste vallen zijn niet te voorkomen bij je leerlingen. Maar je ziet ze wel aankomen!! Ikzelf baal er dus van als er iemand valt en ik de baan te laat stil heb gezet. Maar wanneer er veel wordt gevallen in één les is er structureel iets mis met de les. Ik kijk ook vaak bij andere leraren en ook soms op andere skischolen. De meest gemaakt fout van de leraren is dat de baan te snel staat omdat dat wat gemakkelijker skiet of board. Op een wat langzamere baan moet er harder gewerkt worden. De leraar of lerares gaat vaak mee in de wens van de leerling om de baan wat sneller te zetten. Hier zit een grote valkuil. De verhouding baansnelheid en skivaardigheid klopt niet meer!!!
Wat ik ook veel zie dat de oefeningen niet kloppen met de baansnelheid. Het gevolg hebben we hierboven kunnen lezen…
Verder ski ik een droge baan eerst zelf in als eerste voordat de lessen beginnen. Als je als beginner op een droog stuk komt ben je kansloos. De baan moet goed bevochtigd zijn en dit moet ook al gelijkmatig verdeeld zijn door er even op te skiën. Daarna begin ik pas met mijn lessen.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Tja, ik ski nu 3 seizoenen (als voorbereiding van kerst en voor de 2de skivakantie in februari/maart) als voorbereiding op het echte werk in de sneeuw. Moet wel bekennen dat ik op rollerbaan ben gaan lessen toen ik al een gevorderede skiër was. Maar ben vaak genoeg gevallen, zeker als ik weer eens wat nieuws ging proberen. Altijd tot nu toe ‘netjes’ gevallen, dus niks gekneusd of ergers, alleen een natte broek. Zal per persoon verschillen hoe (ongeluk) je valt denk ik, heb zelf jaren lang judo les gehad waar je wel leerde vallen :-)

Tijdens lessen zie ik weleens mensen zeer ongelukkig vallen (ook op het hoofd), de leraren reageren wat ik heb gezien altijd adequaat zeker bij mensen die net begonnen zijn of angstig zijn zetten ze rollerbaan al stil als ze het vermoeden hebben dat het misgaat. Bij meer ervaren mensen wachten ze even af of ze zichzelf herstellen of wat ik vaak doe even naast de baan skiën en daarna er weer op stappen.

Dus gevaarlijk ? Nee. Wel een advies: doe het voorzichting stap voor stap en ga niet stunten want zoals @snocontrol en @Tiny-M al schrijven op de rollerbaan worden foutjes afgestraft: focus is duidelijk op techniek, dus dalski belasten want zodra je onbewust de bergski belast gaat het mis, of minder goed.

Heb je wat aan de ervaring opgedaan op de rollerbaan:? JA zeker, ten eerste is je skiconditie goed op peil (voor mij het belangrijkst), en ten tweede is je techniek weer goed bijgewerkt zodat je een goede start maakt op je dure skiweek.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Bram_DC had je @Greenfield maar als leraar dat schept meteen vertrouwen.
En probeer te focussen op techniek en belast je dalski zoals @Chonn aangeeft.
Maar ik weet zeker dat je dat al deed

Mijn ervaringen op de rollerband waren ook niet erg florissant…paar keer goed gevallen en resulteerde in een gebroken glasplaat, ging zo hard op m’n plaat, skies dwars door het ruit heen die tussen te banen stond.
Volgens de skischool in Uitgeest was dit nog niet eerder gebeurd, typisch een gevalletje voor mij

Tjonge Tjonge Dat mag toch niet gebeuren ik zie het al voor me.

Dat dacht ik ook, toch echt gebeurd…

@Tim hopelijk je zelf niet al teveel beschadigd?

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik heb wel wat lessen gehad op de rolbaan en ben zelf nooit gevallen. Wel andere mensen die tegelijk met mij aan het lessen waren, maar de baan stond altijd direct stil. Ik denk dus gewoon een beetje pech met de leraar.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Tim hopelijk je zelf niet al teveel beschadigd?

Chonn op 7 dec 2015 09:27

Alleen mijn trots heeft een flinke deuk opgelopen…

Ben zelf nu twee keer wezen skiën op een Rollerbaan…oei wat is dat anders!! Ben 1 keer gevallen tot nu toe maar de baan staat al stil voordat ik de grond raak. Gelukkig! Hoop op deze manier mijn techniek te verbeteren en me voor te bereiden op de vakantie. Ik les in Nederweert en moet zeggen toplessen.

Of een rollenbaan gevaarlijk is? Gevaarlijk vind ik wel wat overdreven maar je valt nu eenmaal harder, niet zozeer omdat de sneeuw harder is (zeker niet met al die kunstsneeuw) maar omdat je op sneeuw nog wat door kunt glijden. Daar is op de rollenbaan bijna geen sprake van. Daarnaast kan de val op een rollenbaan vaak onverwacht komen zeker als je je verkant.

Als je het risico op een blessure wil voorkomen dan zou ik eerder voor een indoor sneeuwbaan gaan. Daar kun je ook prima aan je techniek werken, natuurlijk zul je wel wat minder meters maken.
Succes met je voorbereiding.

Doe in ieder geval een helm op! Het is bij ons nog net niet verplicht (voor kinderen wel) maar dat zit er wel aan te komen. Op de nieuwe banen (iets langer) sta je tegenwoordig met drie personen tegelijkertijd op de baan. Is best veel, zeker als de voorste valt = domino als je niet oppast.

Als ervaren skiër ben ik 6 weken geleden voor het eerst op een rollerbaan gestapt. Je begint weer bij 0 en alles is gericht op de techniek en dalski-belasting. Ik merk wel dat ik het ‘eng’ vind op de baan: 3 personen op een klein stukje tapijt, verschillende niveau’s, smal. Even een foutje corrigeren is er niet bij. Sinds vorige week toch ook maar mijn helm op gezet na enkele voorbeelden van vervelende valpartijen.

Ongetwijfeld zal het uitstekend zijn voor je houding en techniek (zullen we snel weten in de sneeuw) maar ik denk dat een gevorderde skiër beter af is met les op een indoor (sneeuw) baan zoals Zoetermeer.

Het gevoel van twee benen naast elkaar parallel skiën heb ik op de rollerbaan nog niet gehad. Mogelijk dat als je dat eenmaal door hebt, het een stuk leuker is/wordt.

Piste riderrrrr

@Patrick71 parallel skiën op de rollerbaan kost wat oefening, gevoel en tijd. Volgens mij deed ik er bijna 5 lessen over voor het zover was. En nu nog denk ik dat het bij mij nog niet perfect is :-)

Belangrijk is bij lastwissel ofwel overgang naar nieuwe dalski de oude dalski heel snel te ontlasten en pas erbij te zetten (voorzichtig) als de bocht inzet met de nieuwe dalski al geinitieerd is. Druk houden op de dalski (voor mijn gevoel 80% van het gewicht) is hierbij het belangrijkst.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Plaats een reactie