dames ski

Hoi

Ik ben een gevorderde skiër (gevraagd aan mijn skileraar, waar ik elke week op de borstelbaan ski wat ik moet zeggen, zie namelijk altijd betere skiërs ) en op zoek naar nieuwe skies.

Mijn vorige skies waren voor beginners en gingen flapperen bij het naar beneden gaan.

Nu heb ik de head super Joy op het oog maar ben benieuwd of er andere goede opties zijn. Ik vind de heads ook vrij prijzig.

Ik ski op de piste
Met een redelijke snelheid
Verder nog dingen die jullie moeten weten?

Verder ben ik 1.58 en weeg 66 kilo. Nu had ik lengte 150 maar zit er sterk aan te denken om lengte 143 te nemen.

Zijn er mensen met advies?

Hi!
De Super Joy is een extreem lichte en wendbare voor op de piste. Een vraagje, zeker als je zegt dat je gevorderde bent, waarom zou je voor 1.43 gaan. Als je op redelijke snelheid skiet dan gaan ze bij te weinig druk & techniek juist klapperen en krijg je het gevoel dat ze niet stabiel zijn en onrustig worden. Ik zou dus zeker voor 1.50 gaan. Kijk ook hier eens voor meer info:
https://www.wintersport.nl/blog/gear/head-super-joy/… en https://www.wintersport.nl/blog/gear/head-super-joy-2…

Ik denk dat @Sheila het ook wel met me eens is.Ga verschillende ski’s eerst testen in de sneeuw.
Voorkomt het kopen van de verkeerde ski.En teleurstellingen.

Nu had ik lengte 150 maar zit er sterk aan te denken om lengte 143 te nemen.

karinmulders9 op 8 dec 2015 15:24

Zeker niet minder dan 150 gaan, misschien eerder nog wat langer.
Klapperen is bijna altijd kwestie van techniek, dat gaan ski’s alleen niet oplossen :)…

Ik denk dat @Sheila het ook wel met me eens is.Ga verschillende ski’s eerst testen in de sneeuw.
Voorkomt het kopen van de verkeerde ski.En teleurstellingen.

Hooykaas op 8 dec 2015 15:54

Absoluut! Beter eerst testen dan direct kopen en een teleurgesteld zijn.

Als gevorderde skiër zou ik eerder richting lichaamslengte denken dus 1,60 meter. Verder van belang wat voor type skiër je bent. Hou je van zoveel mogelijk carver. Of rutsch je nog veel bochten? Korte bochten of juist lange bochten. Direct response / veel rebound of wat met wat meer comfort en vergevingsgezind. On / off piste. Strakke pistes of meer uitdagende condities. Kortom eelke eigenschappen vind je belangrijk in een ski in relatie tot je huidige niveau. En uiteraard moet je compromissen sluiten. Maar dat is logisch omdat de ideale ski iets persoonlijks is en vaak tegenstrijdige wensen moet zien te verenigen…

En als je het niet precies weet, proefondervindelijk vaststellen door te testen met ski’s …

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Geke vraag misschien @Morzel @Sheila @Chonn waarom eigenlijk ook niet naar een heren ski kijken.

Omdat de enige unisex ski’s die worden gemaakt in de lengte-range 150-160 echte beginnersski’s zijn (wil je niet, lijkt me) of stevige slalomski’s (wil je ook niet, lijkt me). Dat is een heel simpel dingetje wat de meeste unisex-ski’s door de filter doet glippen.

Met damesski’s is op zich niks mis overigens. Al was het maar om het feit dat precies het probleem van de beschikbare lengtes wordt aangepakt. Er zijn ook flink stevige damesski’s zonder bloemetjes trouwens. Zouden lichte, niet al te grote heren niet misstaan.

@Hooykaas, een heren ski (oftewel unisex ski) is zeker een optie. Je hoeft je als dame niet blind te staren op een dames ski. Die zuurstok dames skies zijn niks voor mij dus ik ski ook gewoon een ‘unisex’ ski. In dit geval vraagt @karinmulders9 specifiek om een reactie op de Head Super Joy dus logisch dat de antwoorden daarop afgestemd worden.

Maar zoals gezegd, ga testen! Hetzij hier in NL in de hal, bij een test event of huur nog een jaartje skies ter plekke en wissel om de dag of 2 dagen van ski. Daarna weet je wat bij je past.
En lees je vooraf goed in. Weet wat je wensen zijn, ski niveau etc en zoek dan daarbij een paar skies en test die.

Helemaal met je eens, @Sheila. Het nadeel van je eerst inlezen, is dat je dan in 90% van de gevallen modellen wil testen die men in de Alpen niet verhuurt (simpel: omdat ongeveer 10% van het totale aanbod aan ski’s te huur is). Beter is om even uit te zoeken welke ski’s je kan huren in het dorp waar je verblijft en van die ski’s uitzoeken welke je zou willen proberen. Scheelt een hoop teleurstellingen.

Bedankt voor de snelle antwoorden @Sheila en@GiGi

GiGi Je hebt het over flink stevige dames ski’s zonder bloemetjes zouden lichte, niet al te grote heren niet misstaan.Doet me opeens denken aan een vorige Topic De Toni sailer broek in de kleur roze met diamantjes die in de verkoop was.Toch erg jammer dat ik die niet gekocht heb dan.(

Klopt @GiGi, helemaal mee eens.
Wat ik ook vooral bedoel met ‘inlezen’ is dat je voor jezelf moet uitmaken wat voor soort ski zou willen. Ga je het funpark in, kies dan voor een twintip, ski je voornamelijk korte bochten en alleen op de piste, kies een slalom ski, etc.
Als je naar de bekende merken kijkt dan zijn er geen slechte ski’s. Hooguit dat je een ski gaat skiën die niet bij je past en dat ga je merken tijdens je vakantie, belangrijkste is dat je lol hebt tijdens die (vaak) ene week in het jaar.

Bedenk goed welk type ski het beste bij je past (ook qua budget), vraag daar om bij de verhuur en als het dan toevallig een vergelijkbare is van een ander merk, geen probleem (tenzij je echt perse een bepaald merk en type wil… spreekt voor zich toch?!).

@Karinmulders9
Om een beter beeld te krijgen (en je te helpen wat bij @Sheila hierboven zegt), nog wat aanvullende vraagjes…

Hou je meer van korte bochtjes of lange (of er tussenin of beide)?
Ski je meer op souplesse/techniek of meer op kracht?
Wil je een stabiel, wat meer serieus gevoel van de ski of juist wat speelser?
Wat wil je maximaal uitgeven aan ski’s (inclusief binding)?

Als je die vragen beantwoordt, kan ik misschien wat suggesties doen. Niet dat ik die damesski’s heb geskied, maar wel vaak het unisex-equivalent. Daarnaast heb ik jarenlang ski’s getest samen met een dame, wiens indrukken van die ski’s ik wel ken.

Bedankt voor de tips. Ik ben een “luie” skier (wat mijn leraar eruit probeert te halen

Oh gigi lees nu je reactie.

Korte bochten dus.
Ski nog op kracht maar ben hard aan het werk op mijn techniek op de borstelbaan (vind ik ook gewoon leuk hoor).

Waarom ik aan een kortere ski dacht is omdat mijn vriendin een kortere heeft en die veel makkelijkere bochten maakt. Hebben dezelfde maat dus heb die van haar geprobeerd vorig jaar.

Ik dacht eigenlijk aan nog 350/400 eeuro maar volgens mij is dat voor deze categorie erg weinig. Een ouder model zou voor mij niet uitmaken.

Er is genoeg te vinden in die prijsklasse hoor. En wat die lengte betreft: ik zou voor een makkelijk draaibare ski die op snelheid wel stabiel moet blijven (waar je met je huidige ski’s problemen mee hebt) vooral niet korter dan 150 gaan. Eerder richting lichaamslengte, gezien je postuur en het feit dat je je niveau wil opkrikken. Ik zou dan eerder een ski kiezen met een niet al te grote radius en een wat speelser karakter, die een beetje actieve input ook lekker vindt. Dan wordt je vanzelf een minder luie skiër, weet ik uit ervaring ;)

Op basis van die criteria wat suggesties:
2014-2015 Blizzard Viva 700 S IQ, in 153 http://www.xspo.de/artikel/blizzard-viva-700-s-iq-2014/15.ht…
2014-2015 Blizzard Viva 770 X IQ, in 160 http://www.xspo.de/artikel/blizzard-viva-770x-iq-2014/15.htm…
2014-2015 Fischer Progressor 800, in 155 http://www.xspo.de/artikel/fischer-progressor-800-black-2014…
2014-2015 Rossignol Unique 8 W, in 156 http://www.ekosport.nl/rossignol-unique-8-w-saph110-15-p-1-2…

Een overjaarse ELAN insomnia fusion van 158 valt ook in die prijsrange. (Duijvestein)
Ik denk dat deze aan uw wensen beantwoordt.
Ik hoor hier zeer lovende kritieken van verschillende dames uit onze ski-club.

WGSM

Plaats een reactie