Snowboard les als je 1 jaar ervaring hebt

Hallo!

Volgend jaar ga ik weer een week op wintersport om te snowboarden. Samen met 2 anderen zal ik op de piste staan, zij nemen 3 dagen les voor beginners. Een daarvan heeft vorig jaar 3 dagen op de piste gestaan in Winterbergen, de andere stapt over van skiën naar snowboarden. Zij nemen straks allebei les voor beginners.

Maar, ik zit nu een beetje met mijzelf. Wat is voor mij handig?
Ik heb vorig jaar ook 3 dagen op de piste gestaan in Winterbergen, was niet een heel groot succes. Daarna nog 6 dagen naar Frankrijk, ik heb toen een beetje les gehad en vervolgens veel afgekeken bij anderen. Ik kon toen redelijk de piste af, ben soms nog bang om heel hard te gaan, maar beheers wel de technieken (bochten etc).

Nu is mijn vraag, moet ik zelf les gaan nemen voor ‘beginners’ of ‘gemiddeld’?
Ik ben namelijk bang dat als ik mij aanmeld bij ‘beginners’, ik heel veel zal moeten wachten op de echte beginners. Maar ik wil ook niet dat het niveau ‘gemiddeld’ te hoog is voor mij…

Iemand die mij kan vertellen/adviseren of mijn ‘bang zijn’ realistisch is? En wat kan ik nu het beste doen?

Ik zou je opgeven voor gevorderde les, dan ga je vaak wat verder een gebied in en maak je meer meters en kun je je een beetje optrekken aan de rest van de groep. Wanneer je met les eenmaal met veel plezier van de berg af glijd vergeet je je angst vaak vanzelf.

Geen zorgen.

Over het algemeen zal je in het begin gevraagd worden om je niveau. Maar omdat de skischolen zich realiseren dat het voor veel mensen moeilijk is om hun niveau juist in te schatten, word je vaak gevraagd om een stukje “voor” te boarden.

Op basis hiervan beoordelen de leraren in welke groep (niveau) je het beste thuis hoort. En soms is ook dit niet helemaal juist geweest. Als je merkt na (één dag) dat jouw niveau te hoog / te laag is voor de groep, dan kun je meestal gewoon vragen of je naar een groepje kan die hoger / lager zit op niveau. Daar doen ze ook vaak helemaal niet moeilijk over!

Neem gewoon lekker les en heb veel plezier!

If you snooze, you loose!

Een goede leraar zou zelfs een gevorderde leerling in een beginnersklasje nog dusdanig veel mee kunnen geven, dat je de lessen wel nuttig door zult komen. Het grootste verschil is meestal dat beginnersklasjes op één plek blijven oefenen en gevorderden gaan oefenen op de berg.

Heb je bijvoorbeeld nog moeite met een sleeplift, draai je je bochtjes nog niet lekker, wordt het al snel te stijl voor je; kies dan voor het beginnersklasje. In elk ander geval is een gevorderdeklasje een betere uitdaging voor iedereen die een blauwe piste af kan komen.

…als je überhaupt al wat te kiezen hebt. Om teleurstellingen te voorkomen kijken de leraren vaak eerst eens naar je om in te schatten in welk klasje je komt :)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik zou me er geen zorgen over maken. Er is vast wel een groepje wat aansluit bij nou niveau. Waar ga je heen? De niveau’ s zijn per land een beetje anders ingedeeld maar vaak wel te googlen. Dan kan je op die manier inschatten in wat voor een groepje thuishoort. Toen ik les had was kon ik bij de skischool aangeven wat ik al kon en die keuze bestond uut meer dan beginner of gevorderd.

Let it snow, let snow, let it snow!

Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik mij aanmeld voor beginners, dan kan ik altijd nog een klas omhoog. Ik ga waarschijnlijk naar Frankrijk (Paradiski) of Oostenrijk (Solden).

Plaats een reactie