Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn 18-12-'15 t/m 23-12-'15

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Het is weer bijna zover, de jaarlijkse skireis met het Walburg College. Naast dat dit het jaarlijkse uitje in december is, is dit ook meteen de laatste keer dat ik met school ga. De leraren die ook meegaan noemen mij ‘De Veteraan’, omdat ik de leerling ben die het vaakst is meegegaan: één keer Salzburger Sportwelt (2012) en twee keer Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang (2013 en 2014). Nu is dus de vierde keer met school en de derde keer het Skicircus, nu met Fieberbrunn erbij! Tijd voor een voorbeschouwing van deze reis naar dit zeer leuke gebied met een uitbundige après-ski.

Skicircus’ geschiedenis en toekomst
Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang vond zijn oorsprong rond 1900. In 1945 werden de eerste liften gebouwd in Saalbach. Deze kwamen op de Kohlmais te liggen. Eenmaal een sleeplift en eenmaal een stoeltjeslift. In 1947 volgde de bouw van drie nieuwe liften. Op de Schattberg werd een stoeltjeslift gebouwd en op de Turnwiese en Wallehen kwamen babyliften. Vanaf 1950 ging het iets sneller, er kwamen nieuwe liften. In 1960 opende de Schattbergbahn, die een capaciteit had van 100 wintersporters! In 2003 is deze lift afgebroken. Rond 1998 werd Leogang toegevoegd aan het Skicircus. Vanaf dit seizoen is Fieberbrunn ook onderdeel van Skicircus, wat leidde tot een nieuwe naam, motto en logo:

Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn: Home of Lässig

null

Vanaf 2016/2017 wordt het skigebied Schmittenhöhe van het dichtbij gelegen Zell am See ook toegevoegd aan het gebied. Dat betekend ook dat de skiroute opnieuw geopend wordt die tussen 1930 en 1980 aanwezig was. Deze skiroute liep vanaf de Schmittenhöhe naar Viehhofen.

Het heden
Zoals eerder benoemd is dit jaar Fieberbrunn toegevoegd. Dat betekend dat het Skicircus nu het grootste skigebied van Oostenrijk is. Nu denk je vast ‘Huh? SkiWelt Wilder Kaiser – Brixental is toch de grootste?’ Ja, dat klopt ook. Het Skicircus heeft het meeste aantal kilometers, maar SkiWelt heeft de meeste aaneengesloten aantal kilometers. Maar hier moeten wij niet te veel worden aan vuil maken, want skigebieden bieden tegen elkaar op met het aantal kilometers.

Het Skicircus is ook aangesloten bij de Kitzbüheler Alpen AllStarCard. Dit betekend, wanneer je in het bezit bent van zo’n kaart, je naast het Skicircus ook naar acht andere gebieden kunt. Die informatie kan je op de volgende site vinden:
http://www.allstarcard.at/de/skigebiete-kitzbueheler-alpen-a…

Pistekaart

null

Skipasprijzen
Deze prijzen gelden voor dit seizoen. De prijzen zijn voor volwassenen. Voor de overige prijzen kunnen jullie op de volgende twee pagina’s terecht:
http://www.allstarcard.at/de/skipass-preise-kitzbueheler-alp…
http://www.saalbach.com/en/winter/lift-company/prices.html…

Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn
7 dagen: €266,50
8 dagen: €287,50
9 dagen: €308,50 (foto op je skipas)

Kitzbüheler Alpen AllStarCard
7 dagen: €253,00
8 dagen: €278,00 (foto op je skipas)
9 dagen: €299,00 (foto op je skipas)

Mijn tip aan mijn mede-Nederlanders: Laat zien dat je Nederlands ben en wees goedkoper uit! Voor de Belgen onder ons: Wees voor eens een keer een Nederlander :)

Waar verblijf ik?
Net als vorig jaar verblijf ik in het Jugend- & Familienferienhaus Salitererhof aan de Glemmerstraβe. Dus dat betekend dat ik weer probeer meteen de dag zelf een verslag post. Dus stay tuned voor een liveverslag, mits ze daar nog steeds gratis Wi-Fi is! Ik vertrek vandaag rond 18:00 en we komen daar rond een uurtje of 07:30 aan. We hebben dus meteen een volledige skidag, niets beter. Nu nog hopen op een hoop sneeuw, maar daar heb ik wel alle vertrouwen in. Erger dan vorig jaar kan namelijk niet. Dat kan je teruglezen in mijn verslag van vorig jaar.

Vorige verslagen van dit gebied
Zoals net genoemd ben ik twee keer eerder geweest naar dit gebied, in 2013 en 2014. Hierbij dus de vorige verslagen.

2013: https://www.wintersport.nl/forum/topic/137834
2014: https://www.wintersport.nl/forum/topic/176589

Foto’s van vorig jaar
Als voorbeschouwing trakteer ik jullie op wat foto’s van vorig jaar. Dus wees klaar voor mooi Alpenlandschap met weinig sneeuw!

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

null

Er rust dus nog maar één ding om te zeggen, wat jullie vast wel weten als jullie mijn verslagen lezen. In ieder geval bedankt voor het lezen en bis Morgen!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 13:34

Carnas on Tour

Leuk @svennoo ik kijk er naar uit om je verslag te lezen, we zitten in februari in Fieberbrunn.

Ziet er naar uit dat de foto’s een beetje hetzelfde als vorig jaar gaan worden hehehehehe

Gang is alles

Leuk! Deze foto heb ik net vanmiddag genomen.

null

De sneeuw is de afgelopen 2 dagen wel wat wateriger geworden, maar opzich kun je nog prima skien. Zeker voor de temperaturen die we de afgelopen dagen gezien hebben.

Never eat the yellow snow

@Svennoo De skiroute van de Schmittenhöhe naar Viehhofen is al geopend. Ik heb hem vorige winter geskied, hij lag er toen prima bij, maar ik denk dat je de komende week beter niet off-piste kan gaan skiën.❄️

The mountains are calling

De leraren die ook meegaan noemen mij ‘De Veteraan’, omdat ik de leerling ben die het vaakst is meegegaan:

Svennoo op 18 dec 2015 15:45

Veel gedubbeld? :-)

Ik kijk uit naar je dagelijks verslag @Svennoo

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

[quote]@Svennoo De skiroute van de Schmittenhöhe naar Viehhofen is al geopend. Ik heb hem vorige winter geskied, hij lag er toen prima bij, maar ik denk dat je de komende week beter niet off-piste kan gaan skiën.❄️

The mountains are calling

De eerste dag. Vol verwachten reisden wij af naar Saalbach. We wisten al van Thijs dat het niet echt denderend was, maar de situatie overtrof ons. Er zijn 59 liften geopend en we konden zelfs vanaf Vorderglemm naar Fieberbrunn skiën en snownoarden! We kwamen rond 7:30 uur aan bij ons pension en stonden dus rond 9:30 op de piste. Tijd voor de foto’s!

null

Zo, alles is ingepakt!

null

En dan het uitzicht vanuit het pension. Dit was hetzelfde pension als vorig jaar.

null

Vandaag begonnen wij bij de Schönleitenbahn.

null

Leoganger Steingebergte.

null

Aan het begin waren de pistes nog van redelijke kwaliteit.

null

Klasgenoten aan het opwachten bij de Magic 6er.

null

De Kohlmaisgipfelbahn gezien vanuit de Panorama 6er.

null

Toch eigenlijk een triest beeld.

null

Het dal waarin onder andere Leogang ligt mooi verstopt onder een dikke bewolking.

null

Op naar Fieberbrunn!

null

De Reiterkogel. Hier werd om 12:00 de Tirol_S officieel geopend.

null

De Reckmoos Süd met bijbehorende piste, deze was van dramatische kwaliteit.

null

Maar toch gaan we erheen!

null

Daar dus.

null

Slechte kwaliteit piste, te zien vanuit de Reckmoos Süd gondelbaan.

null

Proost!

null

Drumband bij het bergstation van de Tirol_S op de Reiterkogel.

null

Dat vinden wij wel leuk ;) :)

null

Weer terug richting Vorderglemm.

null

De pistes werden met de minuut slechter en slechter…

null

Groennnnnn! Helaas is het geen Lingo en is dit gewoon kut.

null

Gelukkig ligt op de Kitzsteinhorn bij Kaprun wel genoeg sneeuw.

null

Ook op de Schmittenhöhe bij Zell am See lijkt sneeuw te liggen.

null

Een van de twee dalafdalingen naar Vorderglemm. Deze is helaas gesloten.

null

En ook hier veel groen.

null

De Schönleiten 6er.

null

En toen kreeg ik na vier keer skireis eindelijk mijn eigen ‘reisgidsvlaggetje’!

null

Dit was het pension van 2013. Aan de piste gelegen, alleen was die toen niet geopend en nu wel. Ach, ik maal er niet om, want de eigenaren daar waren echt zeer onvriendelijk.

null

Ik met mijn vlaggetje!

null

En toen waren we weer terug in het hotel.

Dat was dan weer het verslag van vandaag. De pistes waren aan het begin van de dag goed, maar naarmate de tijd vorderde, werd de kwaliteit zeer slecht. Helaas ben ik @ThijsMeeusen niet tegengekomen, dus dat gaan we morgen maar weer een proberen. Op de planning staat dan de beide Schattberg, -Ost en -West dus. Daarna gaan we lekker après-skiën, of après-snowboarden. Dan hoef ik nog maar één ding te zeggen, en dat is bis Morgen!

Carnas on Tour

Ik zie trouwens dat de foto’s een van iets slechtere kwaliteit zijn. Morgen zal ik een andere afmeting doen, kijken of dat beter wordt.

Carnas on Tour

Mooi verslag met helaas minder mooie condities…

❄️

Mooi verslag jammer dat de condities zo slecht zijn, maar hoe verhoudt dit met vorig jaar??

Leuk @svenno!
Ik ben vanmiddag aangekomen in Hi nterglemm.
Morgen eens kijken hoe pistes er bij liggen, van familie (skileraren) hoorde ik dat t goed nog te skiën is.

Van de beelden word je niet echt vrolijk, maar er kan in ieder geval geboard worden! Wel leuk om te lezen.

Wanneer ga je de dalafdaling naar Fieberbrunn doen

Gang is alles

Bedankt allen voor de leuke reacties!
@David23 Er is gelukkig genoeg geopend!
@MichelR Vergeleken met dezelfde periode van seizoen 2014-2015, is dit seizoen vele malen beter!
@DaantjeSki Veel plezier alvast! De condities zijn nog goed te doen. Ik hoop in ieder geval dat het voor jou nog beter wordt als ik weg ben. Het is in ieder geval nog goed te doen. Misschien tot op de piste ;) :)
@Tiny-M Ach, foto’s van sneeuw zijn altijd goed!
@Jesper Dit seizoen niet meer. Misschien volgend seizoen als ik hier terug keer en de sneeuw en de afdalingen beter zijn.

Carnas on Tour

Daar ben ik weer! Tijd voor het verslag van dag twee, dus vandaag. Het was een heerlijke dag, met veel zon en veel gezelligheid. Vandaag bracht ons Hinterglemm, Lengau en Saalbach. De meeste pistes waren zeer goed, waarbij ik zelfs Thijs troft bij de Zwölferkogelbahn. Helaas had hij ineens een telefoontje, waardoor hij les moest geven, anders kwam hij met ons mee de rest van de dag. Maar goed, tijd voor de foto’s!

null

De dag begon weer lekker zonder enige bewolking

null

De Schattberg-Xpress met de bijbehorende zwarte piste. Deze hadden we aan het einde van de dag gedaan.

null

De kerk van het dorpje Saalbach

null

De blauwe piste bij de Bernkogelbahn

null

We hebben er zin in! Lekker in de zon.

null

Op naar Hinterglemm en Lengau.

null

Groen… Helaas is dit het geval, maar er zijn genoeg pistes geopend!

null

In de Walleggalm hebben we gegeten.

null

Kaprun lag er wederom mooi bij.

null

Groepsfoto tijdens de lunch!

null

Eetsmakelijk mensen.

null

Lengau en zijn Spielech ligt er weer mooi bij vanuit de Zwölfer-Nordbahn.

null

Op naar @ThijsMeeusen!

null

Kijk eens wie we daar hebben ;) :)

null

Loze putten on tour!

null

Bovenop de Schattberg West, met een hoogte van 2095 meter hoog.

null

De Schmittehöhe ligt er weer mooi bij, die hoort bij het gebied van Zell am See. Vanaf seizoen 2016-2017 hoort dit gebied ook bij het Skicircus, dus dan is het gebied nog groter dan nu!

null

Proost mensen!

null

Het dal bij Zell am See – Kaprun lag lekker in de mist.

null

Tijd voor de laatste afdaling van deze dag. We waren nog met zijn vieren over.

null

De laatste foto van vandaag, het dorpje Saalbach. Na deze afdaling zijn wij de après-skibar ingegaan. Deze bar is de Bauers Skialm, een echte aanrader!

Dit was dan weer het verslag van vandaag. Helaas zitten wij alweer op de helft, maar niet getreurd… morgen en overmorgen komt er weer een verslag. Wat de planning voor morgen is weet ik nog niet, dus dat blijft nog een verrassing voor jullie (voor mij trouwens ook). Ik hoop trouwens dat nu de afmetingen wel goed zijn gelukt. Dan rest mij nog een ding en dat is natuurlijk… bis Morgen!

Carnas on Tour

De leraren noemen jou de “veteraan”
Hoe noemen ze zich zelf dan?

@hooykaas de begleiders denk ik

Gang is alles

alles nu pas gelezen, mooie foto’s toch, ondanks de belachelijk slechte condities…
In je inleiding schreef je:
“Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang vond zijn oorsprong rond 1900. In 1945 werden de eerste liften gebouwd in Saalbach.”

Waaruit bestond het skicircus dan in de eerste 45 jaar? :p

Certified ski-boy, glijbewijs

Het circus bestond toen uit 1 tijger en 1 leeuw.

@svennoo
Leuk verslag weer!
Gister Zwölfer, Westgipfel en Schattberg achterkant geskied. Was super te doen. Vandaag zijn we naar Fieberbrunn en via hochalm en Zwolfer weer terug naar t dorp.
Ik kom hier al aantal jaar, dus ken de weg goed. Ik vind pistes nog er goed skibaar bij liggen, heb alleen wel al flinke kras in be lag van mn nieuwe ski’s. Ik had er al rekening mee gehouden…

@DaantjeSki
Je moet ook altijd in deze omstandigheden op je oude spullen gaan.
Jammer van je nieuwe ski’s.
Weet je weer voor de volgende keer.

Het circus bestond toen uit 1 tijger en 1 leeuw.

Hooykaas op 21 dec 2015 21:11

+1 xD

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian Het Skicircus bestond toen uit een skischool, waarmee de leerlingen of met de tractor, of lopend omhoog moesten. Natuurlijk niet grote afstanden.
@Hooykaas Opmerking van de dag!
@Daantjeski Jammer van je ski’s, ik heb gelukkig nog geen schade gehad, hooguit de gebruikelijke wax dat een beetje slijt. Ik ben vandaag ook onder andere bij Lengau geweest.
@Jesper en @Hooykaas Inderdaad de begeleiders

Het verslag van vandaag komt dadelijk online!

Carnas on Tour

De derde dag. Volgens de traditie is deze dag de dag waar de meeste ongelukken gebeuren. De praktijk heeft het anders laten zien, door in 2013 op de eerste dag en vorig jaar twee maal tijdens de laatste dag. Maar goed, nu is het tijd voor het heden! Er zijn gelukkig geen ongelukkig gebeurd, ook niet tijdens de tocht van 50 kilometer van mij. Sommige pistes rondom de Reiterkogel waren niet echt goed, maar over het algemeen waren de pistes van goede kwaliteit. De piste bij de Hochalm 6er heb ik meerdere keren gedaan. Daarna nog wat gekut bij de Bernkogelbahn en daarna hebben we weer de zwarte 1 gedaan. Tijd voor de foto’s!

null

Goedemorgen!

null

Op naar boven vanuit Lengau.

null

Helaas wel in een groene omgeving

null

De zwarte 26 was helaas gesloten.

null

Leoganger Steingebergte

null

Toen waren de pistes nog heerlijk strak.

null

Reisgenoot gaat er vandoor.

null

Autobahn!

null

Schattberg-Ost en –West

null

Reisgenote die valt net bovenop de piste vanuit 8er Hasenauerköpfl

null

Op naar Saalbach!

null

Mooi board, hé ;)

null

Leuk skigebied is dit!

null

Loferer Steingebergte in de wolken.

null

Reisgenote die ging verkeerd zitten… Eindstand: ongemakkelijkheid (haar eigen woorden!). Het gaf wel hilarische momenten. De plaats delict was de stoeltjeslift op de Bernkogel.

null

Op sommige plekken bij de Reiterkogel kwam het gras boven de sneeuw vandaan.

null

Nog meer wolkjes.

null

Hier heb ik nog twee stuntelende Belgen geholpen die een ijzig stukje niet afkwamen.

null

Schattberg-Ost.

null

De bewolking kwam steeds dichterbij.

null

Fieberbrunn ligt ook al bijna in de wolken.

null

Kaprun daarentegen ligt nog ‘in de zon’.

null

Zell am See ligt wel letterlijk in de zon.

null

Ikzelf bovenop de Westgipfel, dus de Schattberg-West.

null

Zoom richting randje Zell am See.

null

De laatste lift voordat we de zwarte 1 hadden genomen richting de après-ski.

Dag drie zit er alweer bijna op. Helaas is de laatste dag alweer bijna aangebroken. Dat staat Leogang op de planning, omdat dat de plek is waar ik nog niet geweest ben deze vakantie. Het weer vandaag was wat minder dan gisteren en eergisteren, maar ik heb mijzelf alsnog enorm vermaakt! Het verslag van morgen komt de woensdag pas online, omdat wij na het snowboarden en skiën gaan eten en daarna meteen richting huis gaan. Dan rest mij er weer één ding te zeggen en dat is… bis Morgen!

Carnas on Tour

Mooie foto’s en plezier nog de komende dagen

May the ski force be with you !!

Ziet er goed uit! Ik ga zelf 9 januari naar Leogang en met het zien van deze foto’s kan ik al helemaal niet meer wachten. :) Hopelijk valt er daarvoor nog wel een grote dump want ik denk niet dat deze sneeuw het nog ruim 2 weken vol gaat houden…

Ik mag 23 januari, leuk om dit al te zien…
Uiteraard zijn er dan al een paar goeie dumps geweest, dus komt goed.

@svenno Hopelijk heb je vandaag plezier hebt gehad in Leogang.
Ik vind t nog steeds prima te skiën. Inmiddels wat krassen verder, had zwarte 1 geskied en heel veel stenen boven. Flink omheen geslalomd, maar ja voelde dat ik toch over 1 heen ging in een split second.
@Hooykaas mn oude nieuwe ski’s vorig seizoen die ik voor de sneeuw had gebruik ik nu op borstelbaan en van de zomer ski’s voor t nieuwe seizoen voor heel mooi prijsje gekocht voor de sneeuw. Heb er iemand even naar laten kijken die er verstand van heeft , gelukkig zijn ze niet diep. Heb dus geen oude ski’s meer, wist van te voren dat ze niet geheel ongeschonden terug zouden gaan.

Ziet er goed uit!! Goed verslag weer :-) Ik ga 23 januari naar Hinterglemm, ben benieuwd!

Plaats een reactie