Oproep Telegraaf: goedkope skigebieden?

Las onderstaand artikel.
Ze suggereren om naar Tsjechië of Polen te gaan…
Ben in 2005 voor het eerst op wintersport geweest in Polen in Karpacz, was wel goedkoop, maar stelde weinig voor; was slechts 1 helling. We zijn ook nog een dagje naar Tsjechië geweest omdat de liften gesloten waren i.v.m. de wind.
Gelukkig was ik beginneling en met een groep in het hotel wisten ze allerlei maaltijden klaar te maken met aardappels, aardappels en nog eens aardappels…voordeel was wel dat deze vakantie goedkoop was…

Een paar jaar later ben ik met Poolse collega naar Slowakije geweest; het zijn allemaal kleine gebiedjes die niet met elkaar zijn verbonden en je moet dan weer een kwartier rijden met de auto. Nadeel is ook dat je dan bijv. een dagpas koopt voor 25 euro, maar als je later weer ergens anders wilt skiën moet je weer 20-25 euro betalen…Dus uiteindelijk ben je met al die skipassen duurder uit dan dat je 1 skipas voor 225 euro koopt en je hebt natuurlijk niet de gratis skibussen die je in Oostenrijk wel hebt.

Ik denk dat je beter een kleiner gebied in Oostenrijk kunt kiezen of bijv. Feldberg.
Wat denken jullie?

http://www.telegraaf.nl/reiskrant/24907346/_Goedkoop_skien

di 22 dec 2015, 09:17 | 6 reacties
Oproep
Goedkoop skiën?

door Marjolein Schipper

Foto: Telegraaf
Hoe blijf je tijdens de wintersport ook financieel ‘binnen de piste’? Bestaat dat eigenlijk wel, goedkoop skiën? In bij voorbeeld Polen of Slovenië zo hoor ik, maar hoe bevalt dat?
Vaste lezers van deze rubriek weten dat ik geen echte ski-fan ben. Na drie jaar in klasje 1 en nog steeds dodelijk beangst in een pflug oftewel pizzapunt naar beneden, besloot ik dat dit fenomeen niet voor mij was weggelegd. Maar ik begrijp ook heel goed dat skiën fantastisch kan zijn, mits je de moed en kunde bezit om flitsend van die witte hellingen naar beneden te suizen. Helblauwe lucht, krakende sneeuw en rode wangen, dat werk.
Alleen: wintersporten is en blijft vreselijk duur, ook omdat het meestal maar om een weekje gaat. Hotel of appartement, reis, skipassen, skihuur, dure lunches op een berghelling: als ik het allemaal optel zit ik vervolgens in gedachten eigenlijk alweer aan een tropisch strand.
Maar nu hoor ik om mij heen dat als je de vaste bestemmingen Frankrijk en Oostenrijk links laat liggen (over het peperdure Zwitserland heb ik het dan nog maar niet eens) en kiest voor landen als Polen, Slovenië, Bulgarije en Tsjechië, de skivakantie een opmerkelijk stuk goedkoper kan uitpakken. Alleen: is het de moeite waard om daar de latten onder te binden?
Dus hoor ik graag ervaringen over deze wintersportgebieden. Hoe zijn de hotels en appartementen, worden de hellingen wel goed geprepareerd, waar kunnen echt mooie tochten worden gemaakt en, ook niet onbelangrijk, hoe zit het met de apres-ski? Kunnen er goede ski’s worden gehuurd en hoe zijn de liften? Of geldt ook hier het aloude adagium; Alle waar is naar z’n geld?
Mail mij op checkpoint@telegraaf.nl

null

Ik zeg: lekker buiten de vakanties! Scheelt ontzettend veel geld :)

Dat er nog mensenzijn die deze krant serieus nemen ;-)

Voor mij nooit weer Tsjechië, mijn eerste keer op de skiës was in Harrachov. Slecht les, ijzige pistes, klein en na 6 uur dood.

Dan betaal ik liever wat meer en ga naar de alpen.

Ik zeg: lekker buiten de vakanties! Scheelt ontzettend veel geld :)

Tiny-M op 22 dec 2015 13:04

Ben ik mee eens maar moet het wel kunnen, aangezien heel veel met kinderen gaan en dat de gebieden dit ook weten gaan de prijzen fors omhoog.

Het liefst ga ik ook buiten de vakanties om.

Wij gaan eigenlijk altijd buiten om de vakanties, vaak al begin Januari, scheelt enorm buitenom de vakantie periode!
En anders een kleiner of minder bekend gebied uitkiezen!

De Tsjechische bergen en skigebieden zijn natuurlijk aanzienlijk kleiner dan de Alpen of Dolomieten en wat je ook doet, de pistes worden niet langer of steiler. Toch zijn er een paar hele leuke gebieden te vinden waar men enorm veel value voor money krijgt. Zoals altijd is het onzin om te denken dat je in de drukke periodes voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten. Maar dat geldt voor ALLE skigebieden.

Over Harrachov gesproken: Jaren geleden gaf ik in Harrachov een week lang skilessen aan een groep Nederlanders. Het waren beginners en volgens hun moest ik ze na een half uurtje zover krijgen om met de stoeltjeslift de berg op te gaan en een rode piste naar beneden skien. Toen ik vertelde dat het onmogelijk was waren ze zeer teleurgesteld en mopperden ze dat ze geen skiles hebben betaald om op een oefenweiland uren te blijven paraderen… Een van hun is na de les alsnog naar boven gegaan om te ‘bewijzen’ dat hij het kon. Been gebroken.

Haus Gassner in Niedernsill

Tsja, faciliteiten kosten geld. Wil je een mooi gebied, mooi hotel, enz. dan zit je gewoon in een andere prijsklasse te winkelen dan wanneer je voldoende hebt aan een klein gebiedje met beperkte faciliteiten.

En ook hier geldt weer: als je er lol hebt en de faciliteiten zijn goed genoeg voor je, dat is het helemaal prima. Maar zeker de wat meer fanatieke wintersporters zullen liever kiezen voor de gekende wintersportlanden. En ook daar heb je gebieden met een goede prijs/kwaliteit verhouding en een mindere prijs/kwaliteit verhouding.

Zelf geen spijt gehad van mijn allereerste skivakantie in Tsjechie. De lessen daar waren relatief goedkoop. Overigens had ik de mazzel een uitstekende skileraar te hebben die ook goed Engels sprak. Ik had priveles geboekt. Als je eenmaal in de Alpen bent geweest dan valt Tsjechie tegen. In de schoolvakantie druk (half uur wachten bij de lift) en de gebieden zitten minder handig in elkaar.

wat is goedkoop wintersport?
ik vind 500-750 voor skipas huisje eten en benzine en tol meer dan genoeg en toch kan ik dan op veel plaatsen terecht in de “dure” landen anderen besteden makkelijk 1000 en meer er aan uit. dus wat is goedkoop en welke kosten neem je mee.

en een tropisch strand zal zeker niet goedkoper zijn voor 1 week dan een week wintersport.

Als je geen feeling hebt met wintersport en je eigenlijk alleen maar het negatieve ervan inziet waarom zou je er dan sowieso geld aan uit willen geven? is het ineens leuker als je voor een dubbeltje op de eerste rij zit? en kom je dan ineens wel een berg af?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Goedkoop skiën is ook in 2015/2016 mogelijk.

1 Als zoon /dochter van een vader die alles betaald.
2 Als vriendin van… die alles betaald.

Zo zie je maar weer je hoeft niet perse naar Polen of de Tsjechische bergen om goedkoop te skiën.
(Grapje)

wat is goedkoop wintersport?
ik vind 500-750 voor skipas huisje eten en benzine en tol meer dan genoeg en toch kan ik dan op veel plaatsen terecht in de “dure” landen anderen besteden makkelijk 1000 en meer er aan uit. dus wat is goedkoop en welke kosten neem je mee.

en een tropisch strand zal zeker niet goedkoper zijn voor 1 week dan een week wintersport.

Als je geen feeling hebt met wintersport en je eigenlijk alleen maar het negatieve ervan inziet waarom zou je er dan sowieso geld aan uit willen geven? is het ineens leuker als je voor een dubbeltje op de eerste rij zit? en kom je dan ineens wel een berg af?

Birdheart op 22 dec 2015 14:21

Amen to that.

Het idee dat iedereen op wintersport moet kunnen gaan is echt zo achterhaald.

Buiten het seizoen is er voor relatief weinig geld te skiën. Neem bijvoorbeeld het gebied les Sybelles of het gebied Galibier Thabor, welke beide een 150km+ aan pistes bezitten.
Stel je gaat in maart met eigen vervoer dan kun je voor circa €250 pp inclusief skipas en verblijf (let wel het gaat hier om een frans appartement wat eigenlijk geen appartement mag heten maar eerder een HOK).
Je neemt wat eten mee van huis en luncht aan de piste met je zelf gesmeerde boterham dan kom je inclusief benzine en tol op max €400-500euro pp uit.
Persoonlijk vind ik dit niet heel veel geld en kun je een mooie wintersport vakantie hebben in de sneeuwvrijke alpen.

"respect the mountains"

Veel mensen vergeten dat ze in vakantie periodes toch veel meer uit geven. Je geeft geld uit als je niet aan het werken bent. Het plaatje is al een stuk voordeliger als je dit bedrag van het totale budget aftrekt. Als je dan nog een goeie deal kan vinden in een kleiner gebied valt het m.i. nog wel mee.
En ga niet skiën als je enkel droomt van een exotisch strand :-)

Dat er nog mensenzijn die deze krant serieus nemen ;-)

Voor mij nooit weer Tsjechië, mijn eerste keer op de skiës was in Harrachov. Slecht les, ijzige pistes, klein en na 6 uur dood.

Dan betaal ik liever wat meer en ga naar de alpen.

michelr op 22 dec 2015 13:06

Harrachov is dan ook wel het allerslechtste gebied in Tsjechië…

❄️

Oh, en dit is Klinovec op de foto. Lijkt me een interessante voor een shortski, er is een verbond met Fichtelberg, bovendien liggen Bozi Dar en ook wel Jachymov ook in de buurt.

❄️

Oh, en dit is Klinovec op de foto. Lijkt me een interessante voor een shortski, er is een verbond met Fichtelberg, bovendien liggen Bozi Dar en ook wel Jachymov ook in de buurt.

David23 op 22 dec 2015 23:34

Kan idd een leuek shortski trip worden maar let wel: ga er NIET heen tijdens de Tsjechische krokusvakantie.

Haus Gassner in Niedernsill

Al meerdere jaren naar Zakopane in Polen geweest, als 3e wintersportvakantie erbij. Ik ben met zo’n vakantie met 500 euro klaar, en ondanks dat het allemaal veel kleiner is vermaak ik me er prima.
Je weet vantevoren dat het minder is, en als je dat weet is dat geen probleem, en de regio is daar ook mooi genoeg om andere uitstapjes te doen (Krakow, Auschzwitz)

Poe Poe Heb je niet iets gezelligers “Een uitstapje naar Auschzwitz” misschien leerzaam maar dat is nou het ALLERLAATSTE waar ik aan moet denken als ik ga skiën.

@Hooykaas misschien niet erg gezellig maar een ieder moet dat nutujrlijk voor zich zelf weten! Persoonlijk heb ik ook een ander idee over een skivakantie vieren

"respect the mountains"

Wintersport is gewoon een relatief dure vakantie. Voor het geld van 1 week skiën met het gezin kunnen we ook 3 weken op zomervakantie kamperen. We kunnen ons dat nu gelukkig beide permiteren.

Toch zijn er binnen die dure vakanties behoorlijk grote verschillen. De uitschieters naar beneden vinden is op de meeste websites een megaklus. Vaak moet je al bijna het boekingsproces door om erachter te komen wat bijvoorbeeld de kinderkorting is. Sunweb is naar mijn ervaring de enige website waar het vrij goed lukt, maar dan nog kost het je wel enkele dagen. Zo kom ik echter toch tot een wintersport waar de dingen inzitten die ik belangrijk vind, maar die toch relatief goedkoop is.

600 p.p. inclusief skipas, skihuur, skiles en half pension in een groot skigebied (170km) in de voorjaarsvakantie vind ik vrij netjes. Vorig jaar zaten we hiervoor in Canazei, italië, Dit jaar in Kirchberg

Wij zitten vast aan de voorjaarsvakantie
Besparen door naar een kleiner skigebied te gaan is voor de hand liggend, maar dat wil ik echt niet. Er zijn 3 gevorderden en die willen niet 50x dezelfde afdaling nemen.
Evenals een versnipperd skigebied wat je zelf met een auto of skibus aan elkaar moet rijgen. Dan is het onmogelijk om 's middags samen te lunchen.
5-10 minuutjes met de skibus 's ochtends en 's middags vind ik echter weer geen probleem.

Maar de grootste besparing haal je op de kinderkorting voor hotel. Zo wordt een hotel vaak zelfs goedkoper dan een apartement. Raar maar waar. Wij gaan met 2 gezinnen met samen 5 kinderen van 5 tot 8. We slapen in familiekamers, dus de kinderen bij de ouders op de kamer. Daardoor betaal je als ouder iets meer voor een ruime kamer, maar voor de kinderen betaal je nog maar heel weinig bij.

@Taan: 600 p.p. inclusief skipas, skihuur, skiles en half pension in een groot skigebied (170km) in de voorjaarsvakantie is inderdaad heel netjes !
Als je zelf ski’s hebt en geen skiles neemt scheelt het je nog meer !
Kijk je ook eens op Bizztravel? Die hebben ook hele scherpe prijzen, heb het gevoel dat de BAS reizen (Bus App. Skipas) bij Bizztravel weer net iets goedkoper zijn dan bij Sunweb, maar kijk dan vnl. buiten het hoogseizoen…

Eens met Taan! Wij gaan (ook in de voorjaarsvakantie) al een aantal jaren voor iets minder dan 2000 euro met zn vieren skieen. Altijd groot/middelgroot gebied, maar meestal niet direct aan de piste. Maximaal 10 minuutjes rijden vinden wij prima. Voor dat geld hebben we een appartement, skipassen, skilessen voor de kids, skihuur en rijden we heen en weer. Alleen kosten voor eten en drinken (tussen de middag op de piste en 's avonds zelf iets makkelijks maken) komen er nog bij.

Dit jaar met een ander gezin in een appartement op loopafstand van de lift. Iets duurder (we komen nu uit op 2200 euro met zn vieren), maar ook nog prima.

Het is wel elk jaar goed zoeken, maar uiteindelijk lukt het telkens wel…

Plaats een reactie