Afschrapen van de wax

Iemand die tips heeft voor het afschrapen van de wax ?
Ik doe de wax erop laat het 2 uur drogen doe vervolgens de wax eraf en het lijkt of er niet gewaxt is ? Is dit normaal ?

Ja

When life gets too complicated.... SKI

Er moet geen zichtbare laag overblijven als je dat bedoelt.

Oké, de lat oogt hetzelfde voor ik begonnen ben als na het waxen enzo ?

Alleen bij een lat die écht droog stond om te beginnen ga je verschil zien (na: minder vale/doffe plekken).

Anders … niet/nauwelijks verschil. Alles wat je ziet wordt er toch binnen de 100 meter skiën afgeschraapt door sneeuw/ijs.

Oke alle wax moet gewoon er af zijn?

Oke alle wax moet gewoon er af zijn?

LW_94 op 28 dec 2015 21:57

Het moet in het belag zitten, niet erop.

Oke

Niet vergeten te borstelen…

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Is dit echt belangrijk ?

Is dit echt belangrijk ?

LW_94 op 28 dec 2015 22:38

Als je het goed wilt doen wel. Hiermee komt de structuur van je belag het beste tot zijn recht.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Is dit echt belangrijk ?

LW_94 op 28 dec 2015 22:38

Ja!

Doe voor en na het waxen eens de druppeltest, dan kun je het verschil zien. Breng een paar druppels water op je belag. Dan zie je:
voor het waxen: de druppel wordt plat, loopt uit elkaar op je belag;
na het waxen: de druppel blijft een bolletje, door de oppervlaktespanning van het water en de waterafvoerende eigenschap van de wax in je belag.

Dan weet je dat je ski goed gewaxt is.

Is dit echt belangrijk ?

LW_94 op 28 dec 2015 22:38

Enorm belangrijk … nee …
Alhoewel, je mag ook niet te ver door schrapen als je niet wil borstelen. Ik al skies heb gezien van mensen die bij het schrapen teveel druk hebben gezet om toch alle wax ervanaf te krijgen. Dan schraap je dus gewoon je structuur weg, of maak je je belag in het ergste geval concaaf.

Maar wel functioneel. Je structuur komt er beter uit, je vermijdt te veel geschraap (zie boven), etc. Als je een groene jongen ben vermijd je nog dat er weer wat meer wax (al dan niet met fluor, maar dat is voor een hobbyist hoe dan ook overroepen vind’k) in de vrije natuur komt.

In alle eerlijkheid: vanaf het tweede paar skies heb’k het handborstelen zo gelaten en ben’k naar een roto brush gegaan. Iets met luiheid, etc. ;).

Als je zoveel schraapt dat je je belag aantast dan gebruik je geen goede (plastic) schraper. Belag is harder en sterker dan die plastic schrapers. Gebruik dus nooit metalen schrapers, deze zijn voor gebruik bij reparaties en niet voor het wax schrapen.

Borstelen is erg goed voor de glij eigenschappen van de ski.

Click. Click. Peace

Ik doe de wax erop

LW_94 op 28 dec 2015 21:35

Ook niet geheel onbelangrijk, hoe doe je de wax er nu op?

Schrapen–>harde borstel–>zachte borstel–>kurkblokje–>kusje erop. :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie