Beste route naar Serfaus

Beste mensen,

Komende winter gaat de reis naar Serfaus, begin februari, buiten het hoogseizoen. Maar wat is nu de best route naar Serfaus?!?

Via Fussen, Reutte, Lermoos en Imst… of toch via Bregenz, Bludenz en Arlbergtunnel?!?

Alvast dank voor jullie reacties!
Henk

Hallo Henk,

Buiten het hoogseizoen zou ik gewoon lekker de Fernpaß nemen en dan via Imst naar Serfaus. Mocht er op de radio toch nog flinke files gemeld worden voor de Fernpaß, dan kan je bij Memmingen alsnog beslissen om via Bregenz en de Arlbergtunnel te rijden. Vergeet niet dat de Pfändertunnel tussen Lindau en Bregenz in de winter ook een file gevoelig stuk is.

Gewoon onderweg even aankijken wat de beste route is. Enneh… vergeet voor beide routes het Oostenrijkse tolvignet niet. ;)

Succes!

Haaa de eeuwige twijfel over de route: Fernpass of Arlbergtunnel :)

Buiten seizoen: altijd de fernpass nemen
Binnen seizoen overdag: Arlbergtunnel
Binnen seizoen 's nachts: Bij sneeuw neem je tunnel, bij goed weer neem je de pas

Dat is zowat onze maatstaf :) Soms rijden we het eerste stuk zelfs langs Basel, richting St Gallen en Feldkirch, maar dan moet je wel het Zwitserse vignet betalen natuurlijk. Files heb je op die route echter nooit, dus als je dan in het hoogseizoen vroeg genoeg door de arlberg tunnel kan, ben je perfect!

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Ik hoorde laatst van Belgen (omgeving Hasselt) nog een andere route.

Via Luik, Verviers, Trier, Saarbruecken, Strassbourg, Mullhouse, Basel, Zurich, St. Gallen, Bludenz, Arlbergtunnel en dan in jouw geval Serfaus.

Klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar als je op de kaart kijkt zie je wel dat het een optie kan zijn. Het blijkt een hele rustig weg te zijn, weinig vrachtverkeer en ook vanuit het zuiden van NL in 8 uur te rijden (tot Arlbergtunnel). Nadeel is wel dat je ook een Zwitsers Autobahnvignet nodig hebt.
Succes!

Ah, Kristof kent deze weg ook ;)

@Kristof: Persoonlijk denk ik dat jou maatstaf gewoon de algemene regel is wat betreft Fernpaß vs. Arlberg. ;)

@Martijnski: De route via Verviers, Saarbrücken, Mullhouse, Zürich en Arlberg is ongeveer 75 kilometer om. Dat is een behoorlijk stuk. Persoonlijk ken ik de route vanaf Verviers tot Basel erg goed; heb deze afgelopen zomer nog gereden. Hij is inderdaad heerlijk uitgestorven en super mooi, maar toch wel een behoorlijk eindje om en tussen Saarbrücken moet je een stuk binnendoor rijden naar Sarreguemines. Niet iedereen wil dat, alhoewel ik het geen probleem vind. Verder is het stuk door de Sneeuweifel (de naam zegt het al) van december t/m februari een echt sneeuwgat. Je moet dan ter hoogte van Winterspelt extra voorzichtig rijden.

Ik ben deze zomer naar Vent gegaan via de Fernpass, goed te doen, zeker buiten het hoogseizoen. Als je dan ook nog eens als je in Imst bent niet op de autostrade gaat, dan moet je je Oostenrijks vignet niet betalen. :D Gewoon even lokale weg van Imst tot Landeck dan (niet ver). De Arlbergtunnel is toch wel om en je moet zeker je vignet betalen, tenzij er natuurlijk veel sneeuw ligt dan lijkt me de tunnel meer aangewezen.

@Mathijs: De mensen die niet over de ‘Autobahn’ willen rijden en richting Serfaus gaan worden automatisch via de Landecker Tunnel gestuurd, waarvoor eveneens ook een tolvignet verplicht is. Wie werkelijk zonder tolvignet vanaf de Fernpaß naar Serfaus wil rijden moet in ieder geval door het dorp Landeck heen gaan. Maar die laatste paar eurotjes op je vakantie mogen het probleem niet zijn, toch?! Gun jezelf dan gewoon het gemak van de Autobahn en Landecker Tunnel.

Helemaal mee eens, in Landeck rij je letterlijk een trechter in. 10 tot 15 km eenbaans weg. Wij hebben hier in het verleden wel eens bijna 3 uur overgedaan.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@ Frans: Ik heb van deze route alleen Luik - Trier gereden. De rest heb ik van horen zeggen, maar dat klonk wel erg positief. Die gasten zweren erbij. Zwitserland vignet hebben ze toch al ivm zomervakanties aldaar.

Afgelopen augustus wilde ik 'm rijden terug vanuit Zwitserland. Uiteindelijk toch maar weer door Duitsland gecruised. Geeft me een goede reden om aankomende winter of volgende zomer het nog eens te proberen.

Wij hebben de afgelopen 4 jaar richting Solden gereden via de volgende route: Mechelen - Luxemburg - Metz - Straatsburg - Mulhouse - Basel - Zurich - St Gallen - Feldkirch - Arlberg. Nooit 1km file gehad, zelfs niet toen het erg hard aan het sneeuwen was boven op de arlberg. Enkel aan de betaalautomaat van de tunnel kan je een rij hebben van 5 auto’s voor je, maar dat is alles.

Wat mij betreft een heerlijke route als je het vignet van Zwitserland er bij neemt. Ook in de wegrestaurants heb je plaats zat als je even wenst te pauseren (vlak achter Basel is er een hele grote, jaarlijkse stopplaats :))

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

@Martijnski: De route over Verviers - Saarbrücken - Strasbourg - Basel is inderdaad erg rustig en landschappelijk ook erg mooi. Dus ik kan me goed voorstellen dat sommigen het een goede route vinden. Toch is het een behoorlijk eind omrijden en je moet dus een stukje binnendoor. De route zoals Kristof deze aangeeft (via Luxemburg-Metz-Strasbourg) lijkt me dan iets comfortabeler. Weinig extra kilometers, maar toch continu snelweg en je hoeft niet door de Sneeuweifel.

De Franse A35 van Basel naar Strasbourg (parallel aan de Duitse A5) is overigens prima te doen. Rijdt eigenlijk beter door dan de A5. Als je geen tol wilt betalen van Strasbourg richting Metz, dan kan je je reis alsnog voorzetten in Duitsland. Bij Kandel kan je dan de grens oversteken naar de Duitse A65-(A61).

@Kristof: Als je niet meer wil wachten op de tolpoortjes in Oostenrijk dan kan je online een VideoMaut ticket kopen (met creditcard). Dan kan je met je auto gewoon doorrijden en hoef je niet meer te wachten! ;)

Check voor meer info: http://www.asfinag.at/maut/sondermaut-fuer-kraftfahrzeuge-bi…

Thanks Frans, ga ik toch eens even bekijken. Het hangt wel een beetje van het moment af wanneer we aanrijden, we zijn vaak rond 6u-7u 's ochtends al aan de Arlbergtunnel, dan is het daar vaak nog redelijk te doen. Voor de terugrit is het in ieder geval een handige tip. Tnx!

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

@ Kristof en Frans: Thanks voor de goede updates. Vanaf aankomende winter woon ik in de buurt van Hasselt (België). Dan ook maar eens de route Luxemburg-Metz-Strasbourg proberen ;)

@Martijnski, geen probleem. Wie weet treffen we elkaar in één van de wegrestaurants :) Als je langs die weg rijdt, hou je best wel rekening dat er op de route in Frankrijk weinig of niks is om te stoppen. Best vlak na Basel (in Pratteln), dat is groot en bovendien niet al te druk. Cheers!

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

on topic: als er niet veel sneeuw ligt, kun je vanaf Imst (wanneer je de fernpass genomen hebt) ook doorsteken naar Arzl im Pitztal en vanaf daar de L17 nemen richting Prutz.
Zo vermijd je de landecker tunnel mocht het druk zijn…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Rij reeds jaren naar ischgl, Serfaus en St. Anton en hanteer volgende maatstaf:

  • bij goed weer als je voor 7u aan memmingen bent neem je de fernpas
  • alle andere gevallen de arlberg tunnel

Een mooie discussie ontstaan, met veel goede tips, al blijft voor veel Nederlanders de route-Zwitserland te veel kilometers omrijden.

Dank voor alle input!

@Kristof en wat moet er betaald worden voor het zwitsers vignet dan?

Als je via de Arlbergtunnel wil rijden is dat dan altijd eerst een stuk door Zwiserland?

Zwitsers vignet kost 35.95 euro plus 20% voor de waarde stijging zw Fr van deze week. Kan je bij de anwb halen.
Heel jaar geldig.
Voor de arlbergtunnel hoef je niet door Zwitserland.

Bij deze heb je het antwoord dus al :)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Liggen de prijzen voor een zwitsers vignet in het buitenland niet voor een jaar vast?

Plaats een reactie