in hoeveel dagen van de oefenweide af?

In feb gaat onze zoon voor het eerst in de sneeuw skien hij is 5 jaar. hij heeft al in NL 6 lesjes op de kunstbaan gehad en krijgt nu 6 lessen op rollerbaan( 3 lessen kunstgrasmat en 3 op de rollerbaan).

Na de eerste 6 lesjes ( 3x2 uur) kon hij al zelfstandig remmen en een klein beetje een bochtdraaien) ging best goed vond ik zelf.

hij gaat lessen bij prosneiges in val thorens en komt daar gewoon lekker in beginnersklasje ( bruine beer, gelijk aan ourson bij de esf) we zien wel hoe het gaat de eerste les daar. kan hij hoger mag dat , kan het niet , dan lekker nog spelen in de speelweide. Het belangrijkste is dat hij het leuk gaat vinden en dan maakt het niet uit hoe snel hij het leert, maar ik denk dat dat wel goed gaat komen…
volgens mij gaan ze in frankrijk bijna altijd vanaf woensdag of donderdag de bergop. de lessen bestaan uit niet meer dan 10 kinderen.

en smiddag kunnen we naast de skischool op de groene piste lekker klooien.

oja en een diploma zegt helemaal niets! iemand kan heeel goed skien maar lesgeven homaar! en iedereen heeft ook een persoonlijk voorkeur.

Laatst op kunstbaan een leraar gezien bij de kleinste, nou ik werd er al echt gek van. die man was zo aanwezig en had een bepaalde manier van kids aanspreken wat een kind moet liggen. en deze was echt overdreven… dus is de click niet met een leraar zal het leren ook moeilijker gaan en dan kan die lieve man/vrouw wel 10 diploma’ s :) hebben.

Natuurlijk zegt een diploma wel iets. Of mag jouw dokter soms ongediplomeerd zijn?
Een diploma geeft een bepaalde minimum standaard aan waaraan men moet voldoen, dat neemt niet weg dat de klik met de leerling ook belangrijk, maar je mag er toch vanuit gaan dat een gediplomeerde leraar beter is dan een ongediplomeerde leraar en dat de kwaliteit erop vooruit gaat naarmate er meer diploma’s worden gehaald en iemand dus meer tijd heeft gestoken in het skiën en lesgeven om deze diploma’s te halen.

Natuurlijk zal de ene leraar beter zijn dan de ander en de ene zal het lesgeven sneller oppakken dan de ander. Maar ik vind het erg raar om te denken dat meer diploma’s gemiddeld genomen niet voor meer kwaliteit staat (uiteraard zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen).

Overigens OT @Pien: Is het niet handig om de jongste die nooit op ski’s heeft gestaan eerst een keer op ski’s te zetten voordat jullie op wintersport gaan? Dan krijgen jullie een indicatie van hoeveel plezier hij/zij heeft in het skiën en hoe snel hij het oppakt. De hele week een krijsend kind is ook niet alles.

@Ikbakerniksvan.

Vraag dan van vandaag… vanaf wanneer heeft het zin om een gediplomeerde skileraar voor je te hebben staan?

Ik snap je punt en ben het ook zeker met je eens maar bij kinderen tussen de 3 en 6 liggen de prioriteiten nou eenmaal anders dan bij volwassenen of kinderen die de kracht al hebben om paralel te kunnen skien.

Daar gaat het meer om het plezier, het bijbrengen van de simpele basis zodat ze op een latere leeftijd kunnen doorgroeien naar superskiers. Daarom is zeker op jonge leefttijd de educatieve kwaliteiten van een leraar of lerares belangrijker dan de skikwaliteiten.

Natuurlijk moet men geen Stef Stuntpiloot zijn, maar ik denk dat de TS en enkele andere ouders het hier op de juiste manier aanpakken. Laat de kinderen genieten, laat ze lachen… zoek een skischool met een focus op kinderplezier en de rest komt zodra ze sterk genoeg zijn om paralel te skien.

Kijk uit malloot! Een kokosnoot

Onze dochter was vorig jaar voor de 1ste maal op skiles (toen 4.5 jr) in Fiss. De namiddag van dag 4 hebben ze voor de 1ste maal de abfahrt naar Ladis gedaan (wel met een klein groepje van 5 personen).

Ligt helemaal aan het kind! Ik geef zelf les en heb kinderen die ik op de eerste middag meeneem naar boven, maar ook kinderen die de hele week gezellig op de kinderweide blijven.

Over het algemeen pikken de oudere kinderen de dingen wel sneller op en hebben ze meer kracht. Ik gok dus dat je met de 8-jarige rond de tweede of derde dag wel naar boven kan!

Ik ben het helemaal met Sluus eens! Zelf heb ik m’n Anwärter en geef ik dit jaar voor het eerst het hele seizoen les. Ik ben de slechtste skiër van ons team op het moment (8 leraren, 3x staatlich, 3x landes en 2x anwärter), maar ben wel de sterkste op kinderland, als ik de anderen mag geloven! De eigen vaardigheden zeggen dus niks over de lesgeef vaardigheden. ;)

Ligt helemaal aan het kind! Ik geef zelf les en heb kinderen die ik op de eerste middag meeneem naar boven, maar ook kinderen die de hele week gezellig op de kinderweide blijven.

Over het algemeen pikken de oudere kinderen de dingen wel sneller op en hebben ze meer kracht. Ik gok dus dat je met de 8-jarige rond de tweede of derde dag wel naar boven kan!

Ik ben het helemaal met Sluus eens! Zelf heb ik m’n Anwärter en geef ik dit jaar voor het eerst het hele seizoen les. Ik ben de slechtste skiër van ons team op het moment (8 leraren, 3x staatlich, 3x landes en 2x anwärter), maar ben wel de sterkste op kinderland, als ik de anderen mag geloven! De eigen vaardigheden zeggen dus niks over de lesgeef vaardigheden. ;)

lotte-909 op 9 jan 2016 18:19

helemaal mee eens! sommige kunnen heel goed skien en didactisch heel slecht zijn. zo heb ik een keer proefles surfles gegeven terwijl ik zelf niet kan surfen. wist de methode hoe je op de plank kan blijven staan en het zei lomhoog moet doen.

Zittend op het teras bij de skiweide van Fiss even een update. Mijn oudste is ingedeeld in groep 2, dus net iets verder dan het begin, kunnen remmen en een beetje glijden. Gisteren de eerste dag in het groepje, vandaag van de blauwe piste naar Ladis. Hij heeft het helemaal naar zijn zin in het klasje. De jongste vandaag de 2e dag op de oefenpiste, gisteren leek het goed te gaan, maar vandaag heeft ze echt geen zin. Maar even afwachten het het gaat, ben bang dat zij het geen week vol houdt…

Is afhankelijk van wat het kind wil en durft, ik heb t op mijn 7e van mijn vader geleerd binnen een dag, ik ben nu zelf met onze oudste naar een paar lessen geweest in nederland (hij is nu 4.5jaar) en een uur is al aardig intensief voor hem, volgend jaar gaat ie voor het eerst mee, en dan boeken we voor de eerste 3 dagen les voor m, en dan kijken we verder hoe het gaat, kan ook best gebeuren dat een kind helemaal niet van de oefenweide af wil omdat hij/zij het daar zo leuk vind.

@Pien
Thanks voor de update

Jongste einde v elke lesdag jij wel kort overleg met de skileraar over wat ze hebben gedaan en hoe t ging?
Dan mogelijk overleg wat te doen met de motivatie.

onze zoon heeft nu les in val thorens bij prosneige en gaat de 2de dag ( vandaag) van de oefenweide af. ( had wel al aantal lessen in NL gehad) zit in Ourson Brun. ze hebben vandaag de groep in 2 -en gesplitst zit ong 6 kindjes

Onze dochter van 4.5 jaar ging op dag 2 (alleen ochtenden les) al met de sleeplift omhoog en skie zo achter de leraar naar beneden. Na 3 dagen kon ze alle blauwe pistes wel af met mij.

oeps aanvulling , hij ging de eerste les al eventjes van de weide! alleen meneer vond dat iets te spannend omdat hij gesplitst werd met z’n vriendinnetje.

[quote]oeps aanvulling , hij ging de eerste les al eventjes van de weide! alleen meneer vond dat iets te spannend omdat hij gesplitst werd met z’n vriendinnetje. dus dat was even schrikken. en tja communicatie en dat uitleggen van fransen ( spreken nederlands) is niet altijd even duidelijk op de manier hoe wij dat doen…

Plaats een reactie