Welke /spelletjes/ neem je altijd mee op wintersport?

In aanvulling op de andere thread, waarin gevraagd werd te focussen op spullen in het algemeen en niet af te dwalen in ellenlange spellenuitleg (hoe leuk ook ;))…

…hierbij een topic waar je /wel/ je hart op mag halen!
Ik neem zelf dan ook graag spelletjes mee (was vorig jaar na skiën en wijn drinken toch wel de favo bezigheid van onze 8-koppige club).
Spellen voor grotere gezelschappen hebben mijn voorkeur, daar we weer met 7 gaan, maar ook duo-spel juweeltjes of autospelletjes mogen niet ontbreken!

Hierbij mijn lijstje:

  • The Resistance (of ‘De Mol’ in het Nederlands)
    Een hele leuke variatie op ‘weerwolven van wakkerdam’, met als pluspunt dat iedereen de hele pot mee doet (en dus niet de zielepoot die in de eerste ronde wordt weggestemd, in z’n eentje een puzzeltje moet gaan zitten maken). Erg spannend en lang niet makkelijk. Leuk vanaf 5 spelers en in NL verkrijgbaar voor <20e.

  • Weerwolven van Wakkerdam
    Het bekende groepsspel waarin een spelleider de groep de nacht door lijdt. Volgens mij voor 7+ spelers. Breed verkrijgbaar voor 10-15e. Ook wel leuk met niet te kleine kinderen (>12?)

  • Dixit
    Heel fantasierijk spel, wat ontzettend makkelijk uit te leggen is (ook leuk voor kinderen). Je moet woorden associeren bij mooie plaatjes, waarna je moet raden. Ingenieus en toch simpel. Te spelen vanaf 4 personen. Verkrijgbaar voor ~25e. Wel leuk voor kinderen (6+?)

  • Cards against humanity
    Dit is onze all-time-fave. Niet voor mensen met een gematigd gevoel voor humor. Er zijn kaartjes met ‘vragen’, waarop iedereen een ‘antwoord’ kaartje moet neerleggen. Dit levert vaak heftige grapjes op. Te spelen vanaf 4 a 5 personen. De kaartjes zijn gratis te printen (even googlen) en uit te snijden. Je kunt ze ook online kopen in een mooie uitgave voor ongeveer 20e. We hebben één vakantie niks anders gespeeld… ;). Niet oké voor kinderen.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

En nog een toegift vanwege mijn voorliefde voor kaartspellen (en het meeneemgemak :)):

  • Taipan
    Een 4-persoons kaartspel wat lijkt op klaverjassen-met-een-twist. 10e 12+

  • Wizard
    Een kaartspel wat lijkt op ‘boerenbridge’ en wat je met meerdere personen kunt spelen. 10e 12+

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Jungle Speed
-kaart spel waarbij geen enkele kaart het zelfde is, spelers moeten hun kaarten zien kwijt te raken door een duel aan te gaan om de Totem bij een gelijke vorm figuur op de kaart. (Kleur kan anders zijn)
Hilarisch spel waarbij het er soms heftig aan toe kan gaan, een beetje gemeen spelen mag hierbij best.
Al vele malen ons favo spel op vakantie. Te verkrijgen in de betere spellen winkels.

Nog even en we mogen weer!

Carcassone met uitbreidingen. Tot 6 personen, met basisregels goed voor de kinderen, met uitbreidingsregels voor de die-hards.

Kakkerlaksalade/soep
take 5
take 10

Skip bo
Rummikub
Qwixx
Maar wij spelen met een kind. Dus makkelijke snelle spelletjes

Leuke reacties! Een moeilijkheidsgraad vermelden is misschien wel handig. (Ik heb even ge-edit :))

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Bij ons is het regenwormen dobbelspel altijd een hit

Saboteur, kaartspel waarbij je een tunnel moet graven naar het goud. Maar er één van de spelers is stiekem een saboteur. :)

Verder gewoon Time’s Up, al hoef je daar natuurlijk niet per se iets voor mee te nemen.

Stef stuntpiloot is eigenlijk altijd wel van de partij :D

Leuk om te lezen dat er nog mensen zijn die dit geweldig vinden! Ik heb het (als 20’er) niet voor fuiven en feesten, dat doe ik wel tijdens het academiejaar :-)

  • Risk
  • Take 5
    Topspel met zowel nadenken als geluk
  • Carcassonne
  • Kolonisten van Cazanne
  • Uno
  • Boonanza (en uitbreiding)
  • Machiavelli

Als ik nog ergens aan denk, horen jullie het wel :)

Het is o zo hard genieten.

Wat overigens (imho) ook een underrated spel is waarbij je flink kunt gokken, is backgammon. :D Ik vind dat dus mega-spannend, al verklaren al aardig wat mensen me voor gek.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ik heb hem als eens eerder genoemd: K2.
Probeer de K2 te beklimmen en levend weer beneden te komen (lastigste deel) door het uitspelen van klimkaarten. Soms zuurstofkaarten nodig… Of even een tentje bouwen, dat helpt ook.
Je kan andere teams dwarszitten en houd de weerkaarten in de gaten! Passend thema tijdens winter sport en ziet er erg leuk uit. Voor 1 t/m 5 spelers.

Fun Lovin' Skier
  • Cardcasonne
  • Carcasonne
  • Stef Stuntpiloot
  • Rozenkoning

en elk jaar nemen we weer allerlei nieuwe spellen mee. Door het jaar heen spelen we geregeld spellen. De toppers gaan vervolgens mee naar wintersport :)

Ik speel überhaupt veel spellen niet alleen op wintersport, maar de grote gaan niet mee op wintersport.

Wel:
Hanabi (co-operatief kaartspel, waarbij je je eigen kaart niet kunt zien).
Qwixx (+Kaartspel)
Qwinto (Qwixx met wat extra dimensies)
Kwatro (Heel klein en op het oog simpel spel, maar je moet wel slim en scherp zijn).
Sushi Go (Grappig snel spel)
De Grote Dalmuti
Typo
Pedaalridders (Rij een Tour de France op basis van kaarten)

Heb ook nog Metropolis en Love Letter, maar die vind ik een stuk minder geslaagd.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Een paar dobbelstenen, pen en papier - Yahtzee!

Leuk topic!

Bij ons gaat altijd mee:

  • Triominos (reisversie)
  • Jenga
  • Uno
  • Kaarten

@FrankW ik ben erg geinteresseerd in Hanabi en Qwixx. Kun je daar wat meer over vertellen? Misschien doe ik nog wel een run naar de spellenzaak voor de vakantie :)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy
  • Pochen
  • Skipbo
  • Kaarten
  • Kolonisten van Catan
  • Rummikub

Altijd leuk :)

Carnas on Tour
  • Cards against humanity
    Dit is onze all-time-fave. Niet voor mensen met een gematigd gevoel voor humor. Er zijn kaartjes met ‘vragen’, waarop iedereen een ‘antwoord’ kaartje moet neerleggen. Dit levert vaak heftige grapjes op. Te spelen vanaf 4 a 5 personen. De kaartjes zijn gratis te printen (even googlen) en uit te snijden. Je kunt ze ook online kopen in een mooie uitgave voor ongeveer 20e. We hebben één vakantie niks anders gespeeld… ;). Niet oké voor kinderen.
Quisa2 op 4 jan 2016 18:56

Heerlijk spel inderdaad, vooral als je van grove humor houdt. Maar je moet wel personen hebben die goed Engels spreken en snappen, anders komt het spel niet uit de verf (grappen die niet kloppen, verkeerd verteld/uitgesproken worden e.d…dan is het momentum weg).

@FrankW ik ben erg geinteresseerd in Hanabi en Qwixx. Kun je daar wat meer over vertellen? Misschien doe ik nog wel een run naar de spellenzaak voor de vakantie :)

Quisa2 op 5 jan 2016 00:15

Dat kan ik wel. ;)

Hanabi is dus een co-op spel, waarbij je met een x-aantal spelers 3, 4 of 5 bij voorkeur een vuurwerkshow maakt aan de hand van kaarten. Er zijn vijf kleuren (+een bonuskleur mocht het te makkelijk zijn, lukt ons als fervent spelletjesspelers nog niet echt) met kaarten 1 tot en met 5.

Spelers spelen dus samen maar wel omstebeurt en moeten gezamenlijk een zo mooi mogelijk vuurwerk (hoge score) afleveren. Als je aan de beurt bent kun je drie dingen doen:

  • Een passende kaart uitspelen (dus in het begin kunnen alle enen, ligt er al een gele één, dan past een gele twee bijv.)
  • Een kaart afleggen (die verdwijnt uit het spel, van alle enen zijn er 3, van 2 tm 4 zijn er 2 en van de vijven is er maar één, dus denk goed na wat je weglegt).
  • Een hint geven aan een mede speler (Je hebt kleuren hints (die, die en die kaart zijn groen) of getal hints (deze twee zijn tweeën).

Uitspelen is een risico, omdat je bij drie foutief uitgespeelde kaarten af bent. Afleggen is een risico, want als je direct een vijf aflegt zal je vuurwerk nooit voltooid worden. En als je een hint geeft hoeft het niet direct iets te zeggen, want je altijd alle info geven die je kunt. Dus je mag niet zeggen dat iemand één één heeft als ie er twee in zijn handen heeft.

Bovendien heb je maar een beperkt aantal hints (normaal 8) en kun je hints terugverdienen door kaarten af te leggen of een stapel van 1 tm 5 compleet te maken. Je moet dus goed nadenken welke hints je geeft, maar ook hoe de ander 'm interpreteert. En probeer vooral je medespelers een keuze te laten. Niets is zo vervelend als een speler die aan de beurt is, maar geen hints kan geven omdat ze op zijn, maar ook niets van zijn eigen kaarten weet.


Qwixx is een snel dobbelspel (of kaartspel als je die variant speelt). Je hebt zes dobbelstenen (2 witte, 1 gele, 1 rode, 1 groene en 1 blauwe) en een scoreformulier. Op het scoreformulier lopen de rode en gele rij van 2 tm 12 e de groene en de blauw van 12 naar 2.

De speler die aan de beurt is gooit alle dobbelstenen en noemt de score van de twee witte (bijv. 6) waarop alle spelers de mogelijkheid hebben om een zes weg te strepen op hun formulier, maar let op! Als je eenmaal een getal hebt aangekruist, mag je in die rij alleen nog maar getallen rechts daarvan wegstrepen. Dus als je snel op groen een 4 wegkruist kun je niet veel scoren, omdat je alleen nog maar een 3 en een 2 over hebt. Hoe meer kruisjes in een rij hoe meer punten het oplevert.

De speler die gegooid heeft, heeft vervolgens nog een tweede optie. Namelijk één van de gekleurde dobbelstenen combineren met een witte. Bijvoorbeeld een gele 3 en een witte 1 geeft de optie om op de gele rij de 4 weg te strepen. Dit mogen de andere spelers niet doen, pas wanneer ze zelf aan de beurt zijn en dezelfde score gooien. Zodoende kan de speler die gegooid heeft twee getallen in een beurt strepen.

Het spel eindigt wanneer twee kleuren zijn gesloten en er dus niet meer op gestreept mag worden. Dit gebeurt wanneer een speler minstens vijf kruisjes heeft in een rij en vervolgens het meest rechter getal wegstreept (2 of 12 dus). Deze speler verdient bovendien een bonuskruisje. In het verloop van het spel kunnen spelers niet meer op deze kleur dingen wegstrepen, ook niet met de score op de twee witte dobbelstenen.

Een andere optie om het spel te beëindigen maar niet veel voorkomend, is als een speler voor de vierde keer in zijn eigen worp geen kruisje kan of wil zetten (het kan voorkomen dat je alleen nog iets hebt aan 2 en 12). Een gemiste worp levert wel minpunten op dus is niet heel lucratief.


Qwinto is een beetje een gevorderde versie van Qwixx, maar slechts met drie dobbelstenen. Oranje, geel en paars en drie daarbij behorende rijen die trapsgewijs onder elkaar staan. In elke rij moeten de getallen van links naar rechts oplopen en in elke kolom (1, 2 of 3 getallen) mag maar één keer hetzelfde getal staan. Strategie wordt heel belangrijk omdat je invloed hebt op je eigen worp.

Je mag namelijk kiezen of je 1, 2 of 3 dobbelstenen gooit en je mag zelfs nog een keer opnieuw gooien als het je niet bevalt. Het totale aantal ogen vul je in, in één van de gekleurde rijen waarvan je een dobbelsteen hebt gegooid. Gooi je alleen oranje, dan mag je dus alleen in oranje iets invullen.

Punten kun je scoren door een rij compleet te maken, dan telt het meest rechter getal (max. 18). Of als de rij niet compleet is krijg je per ingevuld getal een punt (max. 8). Verder kun je scoren door kolommen vol te maken met een bonus getal, je krijgt dan het aantal punten dat je in het bonusvakje hebt ingevuld.

Het is dus een kwestie van puzzelen, rekenen en nadenken wat er kan. En ook in de gaten houden wat je tegenstanders doen, want iedereen mag elke worp ergens invullen. Dus heb jij nog een laag getal nodig in oranje en de andere spelers hebben oranje al vol, dan doe je er goed aan om met alleen de oranje dobbelsteen te gooien.

Het spel eindigt weer als twee kleuren vol zijn of als iemand 4x in zijn eigen worp niets ingevuld heeft.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.
  • Yathzee
  • Mens erger je niet (spelen we eigenlijk alleen tijdens de wintersport :P)
  • Kolonisten van Catan

Leuk topic!
Wij spelen op wintersport vaak
Koehandel
Rummicub
Ligretto

Monopoly deal.

Party&Co.

Je vormt teams van 2 personen. Door iets uit te beelden, tekenen, zingen, omschrijven etc. moet je medespeler raden wat je probeert te vertellen. Hilarisch!

Moeilijkheidsgraad: 1. Vooral later op de avond.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

In ieder geval altijd kaarten voor het dagelijkse boompje klaverjassen en dobbelstenen voor mexen.

Dit jaar gaat Machi Koro voor het eerst mee. Een eenvoudig kaartspel (vanaf ca. 7 jaar) waarin een stad gebouwd moet worden met gebouwen en bezienswaardigheden. Naast een beetje strategie hebben dobbelstenen een leuke (en soms frustrerende) impact. Mocht je het aanschaffen, neem dan direct de uitbreiding ‘haven’ erbij.

Verder nog:

  • Regenwormen
  • Koehandel

Een vraagje: Ik doe dit jaar reisbegeleiding van schoolreizen, en ik zoek nog wat gezelschapsspelletjes die je met erg grote groepen kan spelen maar die zéér compact zijn voor als ik eens plots een activiteit uit mijn mouw moet toveren. Bijvoorbeeld weerwolven, gwn compact kaartspel maar dat kan je wel met een groep van 20 spelen.

Kennen jullie nog van dat soort spelletjes?

Op wintersport is de all time favorite: keezen (soort mens erger je niet met kaarten en in teams, 3 euro bij de action).

Andere spellen die ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen:
Koehandel, Sequence (ook favoriet!), beverbende, Dobble, vlotte geesten, 30 seconds, Ligretto (is met uitbreiding met vele spelers te doen)…

Ooh, nu som ik mijn hele spellenvoorraad op… Ik houd dr van! :-)

Voor onderweg: Black stories. Een vage beschrijving van een gebeurtenis: door middel van vragen stellen moeten de overige deelnemers raden wat er gebeurt is. Ook leuk voor de klassen?

Take a smile :-) :-) :-) :-)

Bollen! Benodigdheden: stokje kaarten, papier, pen/potlood en enige oplettendheid…

LA NORMA😍☃️

Op wintersport is de all time favorite: keezen (soort mens erger je niet met kaarten en in teams, 3 euro bij de action).

Andere spellen die ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen:
Koehandel, Sequence (ook favoriet!), beverbende, Dobble, vlotte geesten, 30 seconds, Ligretto (is met uitbreiding met vele spelers te doen)…

Ooh, nu som ik mijn hele spellenvoorraad op… Ik houd dr van! :-)

Voor onderweg: Black stories. Een vage beschrijving van een gebeurtenis: door middel van vragen stellen moeten de overige deelnemers raden wat er gebeurt is. Ook leuk voor de klassen?

Nienke op 6 jan 2016 13:07

Beverbende gisteren nog gespeeld (Ligretto ook) is toch niet echt heel interessant. Blijft te veel geluk, het is wel leuk voor kinderen :).

30seconds is inderdaad leuk, maar wordt in grotere groepen vaak wel een beetje een chaos ;).

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Een vraagje: Ik doe dit jaar reisbegeleiding van schoolreizen, en ik zoek nog wat gezelschapsspelletjes die je met erg grote groepen kan spelen maar die zéér compact zijn voor als ik eens plots een activiteit uit mijn mouw moet toveren. Bijvoorbeeld weerwolven, gwn compact kaartspel maar dat kan je wel met een groep van 20 spelen.

Kennen jullie nog van dat soort spelletjes?

Arnh op 6 jan 2016 12:24

Weerwolven inderdaad met alle uitbreidingen, verder weet ik niet zo goed wat je met meer dan 10 kan spelen.

Bijvoorbeeld 30seconds kan denk ik wel als je met 4 teams van 4 speelt ofzo.

Take 5 kan met z’n tienen, wordt het wel beetje chaos, maar juist ook wel lachen. Tactiek is wel beetje weg dan.

Codenames kan in twee teams van 4.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Plaats een reactie