1 binding los in stoeltjeslift

Goedemiddag,

Mijn vriend en ik zijn op vakantie in Westendorf (Oostenrijk) in Skiwelt Wilder Kaiser Brixental. Tot onze grote verbazing moet er in de stoeltjesliften 1 binding uit. In Frankrijk hebben we er nog nooit commentaar op gehad om met 2 bindingen aan de lift in te gaan. Wat is hier de reden van?

Groetjes

Ik dacht even dat het over ski’s ging… hahaha

Ik vermoed dat het te maken heeft met het sneller weg kunnen zijn bij de lift als je valt bij het uitstappen. Als je dan eerst nog de binding los moet gaan maken, houd je de boel langer op.
Zelfde verhaal als de uitstap helemaal vlak is, en je sowieso moet steppen om weg te komen.

@ronjavankruysdijk, heeft inderdaad zoals @Der_Rudi zegt te maken met ongelukjes bij het uitstappen. Mensen die (of door toedoen van een medeliftgebruiker) vallen kunnen moeilijk uit de voeten komen als allebei de voeten nog vast zitten.

Eigenlijk is deze “regel” geldig in alle landen maar normaal wordt hier niet zo streng op gelet. Kortom beentje los en tijdens het uitstappen je voet al in de binding doen. Als je dan bukt om je buckels vast te maken verlies je in zn geheel geen tijd, voor zover dit uitmaakt.

Stoeltjeslift of sleeplift?
Bij de eerste vind ik het altijd wel zo netjes als boarders hun plank los maken en zo niet 3 plaatsen in nemen of hun plank dwars op mijn ski’s parkeren.
In een sleeplift weet ik het niet, ik heb dan ook normaal 2 latten onder m’n schoenen zitten.

Ik dacht even dat het over ski’s ging… hahaha

GiGi op 5 jan 2016 16:50

Heb wel gehad in Tsjechië dat 1 ski uitviel en natuurlijk in de modder naast de piste. én afgelopen jaar die van een vriend, viel al uit bij het begin van de stoeltjeslift. Levert altijd weer leuke momenten op bij het verlaten van de skilift. :P

OT:
Ik zie in Frankrijk ook veel boarders 1 binding los doen, voor mij dus de normaalste zaak van de wereld (ben zelf skiër).

Stay frosty

Ik weet wel dat met 2 bindingen vast met een snowboard verrekte lastig is in een drukke lift.

En vergeet je high back niet naar beneden te doen.

Is het heel raar dat ik nog nooit een boarder heb gezien die beide voeten vast had in de stoeltjeslift? Volgens mij ben je dan ook automatisch meer dan 1 stoel in? Moet er zelf niet aan denken met beide benen vast in ieder geval.

Veel plekken is 1 ben los inderdaad verplicht, maar kende het vooral van de sleepliften.

Zo ver ik weet is het overal ter wereld verplicht. Het is ook praktischer inderdaad. Ik kom zelf al jaren in SkiWelt en heb tijdens een sleeplift hier nooit commentaar op gekregen. In de lift heb ik wel eens andere boarders commentaar zien krijgen op het feit dat zij hun board nog in het geheel vastgestrapt hadden.

Carnas on Tour

Heb wel eens een binding vast gemaakt tijdens de lift om zo boven meteen weer weg te kunnen. Dit alleen als er genoeg ruimte was in de lift, vaak ook alleen met bekende in de lift. Daarnaast ook alleen bij bekende liften.
Nu net terug uit espace killy en altijd met 1 voet los in de lift en eigenlijk geen boarders gezien die wel met beide voeten vast in de lift zaten.

Als het rustig is en ik heb voldoende ruimte doe ik niet altijd mijn achterste binding los. Is wel makkelijk bij uitstappen, alvast het boardje recht houden, afzetten tegen de stoeltjes zodra je de sneeuw raakt en hoppakee je kan gelijk gaan! Tenzij je van die slome skieers bij hebt die de schoenen nog dicht moeten klikken of de handen door de lus van hun stok moeten steken, moet ook altijd wachten op die gasten…

Tja gewoon flowbindingen aanschaffen dan heb je helemaal er nooit meer last van. Wanneer je de lift uit glijd schop je je voet in je binding en klik je hem vast, IDEAAL :) Verder is het niet meer dan logisch dat je 1 voet los heb in de lift zelf, anders neem je asociaal veel ruimte in beslag en ben je iedereen naast je tot ergernis…

Born to Ride

De reden lijkt me dat je meer zitruimte dan nodig in beslag neemt, en dat je mogelijk niet ver genoeg weg kan komen wanneer je uit de stoel gaat, en daarmee de mensen in het stoeltje na je weer in de weg zit.

Omgekeerd kan je vragen wat de reden is dat je 2 voeten in je bindingen wil houden. Oefening baart kunst, net als t op de piste snowboarden. Zeker als je zo;n stroef rubberen plaatje tussen je bindingen hebt zou je prima met 1 binding moeten kunnen boarden.

Oefen het anders eens op een blauwe piste, gewoon 100mtr met alleen je voorste voet er in.

Gewoon even in 3 seconden je Straps losmaken en in15 seconden je straps weer vastzetten. Zoveel werk is het allemaal niet hoor…

Waarom onhandig zitten, mensen hinderen, liftpersoneel irriteren als er met uitstappen iets fout gaat?

Je bent op vakantie… doe niet zo gehaast. Of ben jij er ook zo één die onderweg naar et werk de krant leest in de auto terwijl je je ontbijt eet, koffie drinkt, je make up doet en je haar kamt? Dan begrijp ik je enigzins ;-)

🏂

Als er ruimte voldoende in de lift is en niemand heeft er last van strap ik tijdens de rit omhoog ook vast. Soms kan je dan net wat makkelijker weg.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

In sleepliften vind ik het vaak prettiger beide bindingen vast te hebben, meer controle.

In stoeltjesliften begin je volgens mij altijd met 1 voet los. Mocht er in de weg naar boven de mogelijkheid zijn om beide voeten vast te maken doe ik dat eigenlijk altijd wel. Uiteindelijk gaat het zoals gezegd om seconden werk, maar vaak zie je bovenaan een lift een hoop mensen wachten/klungelen omdat ze zich dan nog moeten voorbereiden om naar beneden te gaan.

Doe het zelf alleen wanneer het kan en geen andere mensen hinder. Ook is het soms wel handig om te weten waar het liftpersoneel erover klaagt

Gang is alles

Sleepliften houd ik m’n bindingen als t even kan allebei vast (idd voor de controle), maar in een stoeltjeslift doe ik altijd 1 binding los, zie overigens ook zelden snowboarders met 2 bindingen vast in de stoeltjeslift.

Doe het zelf alleen wanneer het kan en geen andere mensen hinder.

Jesper op 5 jan 2016 23:50

Dat wordt waarschijnlijk niet vaak gezegd, maar als skiër kan ik dat wel appreciëren :). In een volle stoeltjeslift is het niet altijd makkelijk om als skiër naast een boarder zitten (en waarschijnlijk ook omgekeerd), maar de ervaring leert dat de meeste mensen gewoon rekening houden met elkaar (imagine that ;-)).
Off topic: ik heb me dikwijls afgevraagd of het niet ongelooflijk ongemakelijk zit met dat board schuin hangend onder je gedraaid. Mijn knieën krijgen meestal pijn uit sympathie :-P.

Of het verplicht is weet ik niet, maar als de liftboy het aangeeft lijkt het mij logisch daar gehoor aan te geven…
Ikzelf doe altijd 1 binding los, zowel vanuit veiligheid/comfort als sociaal oogpunt.
Als je beide bindingen vast laat kun je niet anders dan met je board over dwars zitten. Daarmee neem je toch al snel onnodige 2 stoeltjes extra in beslag.
Betreft de veiligheid/comfot is het m.i. bij aankomst met je board haaks op de richting niet echt “fijn” aankomen wanneer je je board onvoldoende hebt bijgedraaid (wat m.i. alleen kan door een onmogelijke houding aan te nemen met het risico dat je vroegtijdig uit je stoeltje pleurt). Als je board in de sneeuw hapt is de kans aanwezig dat je onderstel behoorlijke krachten in onnatuurlijke richtingen krijgt te verduren. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand geblesseerd raakt door toedoen van een lift.
Bovengenoemde is mij niet waard om een paar seconden sneller weg te zijn bij de lift omdat je je bindingen niet meer hoeft vast te doen. Daarnaast vertraag je de boel juist als je bij het instappen van de lift je bindingen nog vast moet doen, om nog maar te zwijgen over de figuren die met beide voeten nog in de bindingen de hele wachtrij terroriseren omdat ze niet normaal vooruit kunnen komen.

Kortom, gewoon achterste voet even uit de binding…

Overigens is het in een gondel gebruikelijk beide bindingen los te doen.

Overigens is het in een gondel gebruikelijk beide bindingen los te doen.

RonnyBravo op 6 jan 2016 10:59

ROFL!

Oefen het anders eens op een blauwe piste, gewoon 100mtr met alleen je voorste voet er in.

McKuip op 5 jan 2016 21:05

Zou hier erg mee oppassen. Ooit een hele nare blessure (knie) opgelopen toe het board (achterste binding was afgebroken) aan het tollen ging. Neem een ding van mij aan: geen houden aan en knie is dan echt de zwakste schakel.

Edwin van Riel

@evr66: heb ook ooit vroeger gehad dat mijn schoen plotseling losschoot van de binding (dat was nog met die stalen pennetjes die je op je board klikte), inderdaad heel vervelend als dat plotseling gebeurt. Maar ik vind het wel basis om met een snowboard en 1 been uit de binding (wel op het board, bij voorkeur met stomp-pad) een stukje rechtdoor en een bochtje te kunnen maken. En remmen natuurlijk.

Oefen het anders eens op een blauwe piste, gewoon 100mtr met alleen je voorste voet er in.

McKuip op 5 jan 2016 21:05

Zou hier erg mee oppassen. Ooit een hele nare blessure (knie) opgelopen toe het board (achterste binding was afgebroken) aan het tollen ging. Neem een ding van mij aan: geen houden aan en knie is dan echt de zwakste schakel.

evr66 op 6 jan 2016 11:21

Daarom kan je het beter oefenen op een blauwe piste, rustig en vlak… dan op een steile exit van een lift waar er mensen achter je aankomen. Ik stel niet voor dat ze 40km/h van een piste af moet met maar 1 been in een binding.

Oefen het anders eens op een blauwe piste, gewoon 100mtr met alleen je voorste voet er in.

McKuip op 5 jan 2016 21:05

Zou hier erg mee oppassen. Ooit een hele nare blessure (knie) opgelopen toe het board (achterste binding was afgebroken) aan het tollen ging. Neem een ding van mij aan: geen houden aan en knie is dan echt de zwakste schakel.

evr66 op 6 jan 2016 11:21

Daarom kan je het beter oefenen op een blauwe piste, rustig en vlak… dan op een steile exit van een lift waar er mensen achter je aankomen. Ik stel niet voor dat ze 40km/h van een piste af moet met maar 1 been in een binding.

McKuip op 6 jan 2016 14:23

Met 1 binding los (achterste voet) een aantal bochten maken op een vlak stuk heb ik gewoon geleerd tijdens de snowboardlessen, komt altijd van pas bij het uitgaan van een stoeltjeslift of het nemen van een sleeplift.

Oefen het anders eens op een blauwe piste, gewoon 100mtr met alleen je voorste voet er in.

McKuip op 5 jan 2016 21:05

Zou hier erg mee oppassen. Ooit een hele nare blessure (knie) opgelopen toe het board (achterste binding was afgebroken) aan het tollen ging. Neem een ding van mij aan: geen houden aan en knie is dan echt de zwakste schakel.

evr66 op 6 jan 2016 11:21

Daarom kan je het beter oefenen op een blauwe piste, rustig en vlak… dan op een steile exit van een lift waar er mensen achter je aankomen. Ik stel niet voor dat ze 40km/h van een piste af moet met maar 1 been in een binding.

McKuip op 6 jan 2016 14:23

Met 1 binding los (achterste voet) een aantal bochten maken op een vlak stuk heb ik gewoon geleerd tijdens de snowboardlessen, komt altijd van pas bij het uitgaan van een stoeltjeslift of het nemen van een sleeplift.

Viv1986 op 6 jan 2016 15:10

Merkte afgelopen jaar zelf ook weer dat het niet altijd even soepel gaat om met 1 binding los bochten te maken en te stoppen. Vervolgens een aantal keer een klein stukje verbinding vanuit een lift met 1 binding los gedaan en daarbij beetje extra bochtjes te maken.
Voordeel is dat deze verbinding stukjes redelijk vlak zijn en/of daarna weer omhoog lopen en je dus altijd snel weer stilstaat. Vervolgens aan het eind van de week weer stuk minder moeite met het remmen en bochten maken met 1 binding.

Dit is voor mij toch enigszins basiskennis snowboarden… Één van de dingen die ik als allereerste leerde tijdens mijn lessen heel wat jaren terug. Ik zeg niet dat ik een pro ben, maar dit moet toch echt wel lukken.

Ook erg handig als je (met gewone strapbindingen) een klein stukje moet afdalen om daarna weer te duwen of het de moeite niet is om ze aan te doen (ik heb k2 Cinch bindingen, vroeger Flow en dan gaat het natuurlijk wel)

Het is o zo hard genieten.

Ik heb jarenlang met beide bindingen vast de stoeltjesliften genomen in Italië. De enkele keren dat ik daar commentaar op kreeg vond ik dat flauwekul. Tot ik een keer niet kon gaan zitten bij het instappen omdat iedereen zich ‘te breed’ had neergeploft. Het snowboard van een vriend duwde me toen voorruit en plots lag ik onder de gondel. De vele boze blikken van wachtende Italianen terwijl de lift terug werd gestart maken dat ik nu het nut inzie van 1 binding los te doen :p

Plaats een reactie