Drones

Ik heb even gezocht naar dit onderwerp op het forum, maar kreeg niet echt een hit. Daarnaast ben ik geen kenner op dit gebied; info is google-werk.

Enfin,
De laatste jaren zie je veel skiers en snowboarders met een camera op de helm of aan een stick (GoPro enz). Ik vraag me af of de beelden echt goed en spectaculair zijn, omdat je hoofd niet echt stabiel is en je enkel vooruit kunt kijken.

Nu zijn er de laatste tijd ook ontwikkelingen met drones en camera’s en in februari komt “Lily”. Een drone die jou volgt. (Andere voorbeelden hiervan is bijvoorbeeld de Airdog en Hexo+).

Mijn vragen zijn dan ook:
A) hoe zijn de beelden met een GoPro op je helm? Leuk om 1x terug te kijken of ook wel echt mooi om te bewaren.
B) mag je met drones vliegen boven een (drukke) piste?
C) en als b met ja beantwoord wordt, wat zijn dan opties/ ervaringen van mensen?

p.s. hoorde laatst ook iets van 3D filmen met 2 GoPro’s, maar dat gaat me wat te ver.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

A: kwaliteit van de opnames is goed (bij veel action cams trouwens), terugkijken hangt vooral af of je er iets creatief mee kan doen (lees: montage is bepalend).

B: regelgeving is nog niet geharmoniseerd op nationaal of Europees niveau, maar waar ze al regels hebben is het antwoord bijna altijd neen. Als er al uitzonderingen worden gemaakt zal het eerder zijn voor mensen met een brevet modelvliegen. Niemand zit er op te wachten dat drones her en der uit de lucht komen vallen :-P

Op vraag A kan ik zeggen dat beelden alleen van de helm saai zijn. Stukje kun je gebruiken om in een film te verwerken, maar dat is het wat mij betreft ook. Vandaar dat wij altijd veel met een stok filmen. Zeker als je naast elkaar skiet/board levert dat veel leukere beelden op. Ook kan je de positie van de camera heel makkelijk veranderen (want in je hand).
Als je skiet kun je ook een chest-mount overwegen, zijn ook best geinige beelden, maar als snowboarder heb je er niets aan.

B -> Er zijn wel regels voor het gebruik van drones maar weet er niet het fijne van (heeft iemand een linkje hiernaar?). Het lijkt me in ieder geval niet echt handig.

Ik mag toch hopen dat drones nooit en te nimmer op de pistes worden toegelaten, zeker niet na die Marcel Hirscher affaire.

@Tiny-M Het lijkt me inderdaad niet handig als iedereen dadelijk met zelf-volgende drones gaat vliegen. Wordt een grote puinhoop. Laatst stortte er een neer tijdens een wedstrijd (op de site ook melding van gemaakt) maar dat ging nog om een commercieel ingezette drone.
Maar van enige regelgeving heb ik nog niets gehoord.

Het voordeel van een camera op je helm lijkt me dat je beide handen vrij hebt. In het verleden ben ik de piste ook wel eens afgegaan met een ouderwetse camcorder. Maar dat betekende 1 bezette (en koude) hand.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@IkBakErNiksVan. Ik had te lang over mijn vorige reactie gedaan, maar die neergestorte drone bedoelde ik inderdaad.
Maar ja, houd het maar eens tegen? En zit er dan een verschil in een drone boven een drukke piste of een drone als je rustig offpiste gaat?

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Op een andere website dit artikel gevonden: http://www.snowchamps.nl/nieuws/drones-in-de-sneeuw-hoe-zit-…

Vaak zijn er dus geen duidelijke regels over. Mits heel licht, zou het dus soms nog mogen ook. Maar verstandig is een tweede.

Over camera op de helm: is inderdaad makkelijker met je handen vrij. Maar wat ik al zei, de beelden worden op den duur wel saai.
Koude handen met de stok nog nooit gehad, sinds je gewoon je handschoenen aan kan houden. Als skiër kan de camera natuurlijk ook nog op je skitstok vastgemaakt worden.

Vanuit mijn werk heb ik vaak met drones, beter is de naam UAS (Unmanned Areal Systems), te maken. Binnen Nederland zijn er strenge regels net als in de rest voor Europa maar deze gelden eigenlijk alleen voor commerciële gebruikers. link voor de geïnteresseerden:

https://www.ilent.nl/Images/Informatiebulletin%20lichte%20on…

Er zijn een aantal zaken waar je als privé gebruiker zeker op moet letten:

Zorg dat je niet in de buurt bent van landingsplaatsen van vliegtuigen of Heli’s.
Het is zo goed als overal verboden om boven mensenmenigtes te vliegen, dus ook drukke pistes.
Veel mensen vergeten de privacy wet maar je mag niet zomaar van mensen opnames of foto’s maken.

Member of global cooling initiative

Of neem een stabilizer i.p.v. alleen een stick, zoals de DJI Osmo (zie marketing filmpje hieronder)

)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik hoop ook niet dat de drones het ooit gaan maken in de wintersport wereld maar het lijkt me ook wel enigszins komisch als je allemaal “lily’s” boven de piste door elkaar ziet vliegen XD

Wat betreft je eerste vraag, ik heb zelf een GoPro en vindt de beelden vanaf de helm niet bijzonder spectaculair. Om jezelf in beeld te krijgen heb je of een “selfiestick” nodig of iemand moet achter je aan skieen maar dan is alleen je rug in beeld. Afgelopen vakantie de camera een keer bij iemand op zijn rug gemaakt en er vlak achter gaan boarden, dat gaf wel hele leuke beelden!

Ik vond het ook leuke dingen, totdat ik dit las
http://www.dailymail.co.uk/health/article-3336366/Horrific-p…
Ik denk er nu heel anders over. Regels over toepassen (en handhaven) zeer belangrijk

Als iedereen met drones op de piste gaat spelen, wordt een helm met een polycarbonaat visor geen overbodige luxe.

Zoals al eerder gezegd hangt de kwaliteit van je beelden af van wat je ermee kan doen of doet. Ikzelf heb al enkele malen geprobeerd met een camera op mijn helm, maar dat schokte veel te veel. Als ik zelf snowboard is het voor mij te onstabiel om écht goede beelden te maken zoals anderen op dit forum soms kunnen.

Drones die je volgen bestaan er al wel een tijdje, die kunnen echt top beelden leveren. Dit zijn echter vooral dure modellen die vanop grote afstand kunnen volgen met bv. een sportwagen.

3D filmen heb ik nog nooit van gehoord (en ik volg een groot deel van het technologische nieuws elke dag op de voet), maar van 360° filmen zie je meer en meer. Een voorbeeldje: Nikon bracht gisteren in Las Vegas hun eerste actiecamera uit, de Keymission 360. Beelden hiervan duiken al meer op en zien er soms echt leuk uit!

Het is o zo hard genieten.

https://youtu.be/1FS_rNcXKdQ

Voor de geïnteresseerden: vandaag voorgesteld in Las Vegas. Vrij cool ding, als je het mij vraagt. Detecteert je in de off-piste en ontwijkt ook nog eens bomen ;-)

Het is o zo hard genieten.

Plaats een reactie