Nieuwe ski's waxen/slijpen

heb van vandaag men nieuwe ski’s. Maar ik vroeg me af of ik deze onmidddelijk moet waxen en slijpen? Zoja, kan ik het dadelijk zelf doen of best eerste keer professioneel laten doen ?

Bedankt

De meeste skis hebben een prima fabrieks wax er onder zitten, mocht je een oud model hebben gekocht wat al 3 jaar in een magazijn ligt dan zou ik ze wel even waxen. Slijpen hoeft sowieso niet als ze net uit de verpakking komen ;)

Oke de ski’s zijn van 2015 dus hoef ik niet te waxen en
Oke erg bedankt !

Goed waxen is nooit erg, ook niet als ze nieuw zijn. Volgensmij is het belag pas na 30 keer waxen in topconditie, wat ik hier eerder op het forum gelezen heb.

Het hangt er vanaf. Voor velen is de ski wel gebruiksklaar. Een waxbeurtje met de machine gaat je niet echt verder helpen.

Het andere uiterste is de ski meteen ‘tunen’ en daarna eerst hotwaxen om te beginnen met een schone lei. Laagje of 10 basis en dan nog een finish.

Mind you, dat is voor de liefhebbers en heeft bij veel ski’s niet eens zin, althans niet het aantal lagen (hangt van het belag af). Met de hand waxen is wel zinvol, maar ook dat hangt weer af van hoe je de ski in wenst te zetten.

Dus je kan ze waxen maar dit is niet nodig ?

Correct

waxen kan ik je wel aanraden; die fabriekslaag is met 2 dagen pleite… Slijpen is niet nodig. Hieraan moet je pas gaan denken na een weekje skiën en dan nog afhankelijk van omstandigheden.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Waxlaag uit de machine is geen haar beter. Ook max 2 dagen.

Dus,

Niets doen = ok, meer niet
machinaal = toch iets
manueel = aan te raden

Want goed gewaxt verhoogt je (glij)plezier!

Slijpen is niet nodig bij nieuwe ski’s, maar even professioneel laten waxen is zeker aan te raden. Dan hebben we het over een laag of 6 met de hand gewaxd. Doordat de ski’s dan vanaf de basis af goed gewaxt zijn, zijn de goed gesatureerd. Daardoor zullen ze minder snel beschadigen, niet uitdrogen, beter blijven presteren en langer mee gaan. Zoals eerder genoemd heeft het geen zin om dit machinaal (bij de standaard skishop te laten doen). De standaard fabriekslaag is een dun filmpje over het belag heen, dat doet verder weinig nuttigs. Ik zou dus zeker even op zoek gaan naar iemand die dit voor niet al te veel (maar wel goed) wil doen. Ik doe dat bijvoorbeeld, maar geen idee waar je woont (Hoofddorp) en wil je zeker niet verplichten naar mij te komen.

Ik zeg lekker skien met die planken. Als de rest je inhaalt laten waxen en als je je bocht niet meer houdt laten slijpen. Het enige dat vers uit de fabriek nog wel eens fout kan zijn is de de-tuning. Het voorste deel van je staal kanten is dan te scherp en gaat happen en wil sturen als jij dat nog niet wil. Als dat gebeurt pak je de eerste de beste steen die je tegenkomt en bot de eerste 10 tot 15 cm van je staalkanten.

6 tot 30 keer waxen voorkomt beschadigingen? Onzin. Wax is een glijmiddel geen beschermngslaag.

Wij zeggen niet dat het beschadiging voorkomt, enkel dat het belag dan in betere conditie is/gevoed is wat er voor zorgt dat je bord minder snel uitdroogt en de wax laag langer meegaat waardoor je de duurzaamheid van je bord verhoogd.

En het is wel een berschermingslaag, ga jij maar eens snowboarden met waxloze skies of een snowboard, na een afdaling is je belag naar de tering.

Ik zeg lekker skien met die planken. Als de rest je inhaalt laten waxen en als je je bocht niet meer houdt laten slijpen…

SPAM op 6 jan 2016 23:12

Helemaal eens.

+1 voor @Spam, en inderdaad, de-tuning in het oog houden. Al zijn net af de fabriek ski’s zo lekker scherp, dat het altijd wel verschieten is tijdens de eerste afdalingen. Toch als je voordien telkens huurde.

Nog een flinke discussie ook. Allereerst, je hoef je nieuwe skies zeker niet af te schrijven na een week als je ze nu niet eerst laat waxen. Ik zeg dan ook zeker niet dat de instelling van bijvoorbeeld SPAM verkeerd is, maar ik zou het zelf anders doen.
Om door te gaan op het verhaal. Doordat de poriën van het belag gesatureerd zijn met wax wordt een beschadiging minder diep (het belag simpelweg harder) en is deze later ook weer makkelijker te repareren (het belag blijft veerkrachtiger). Probeer maar eens met een bijteltje een schram te maken in een goed gewaxde ski en in een uitgedroogde ski. Of het een heel harde staalborstel oid. Het verschil is behoorlijk. Ik doe al ruim 3 jaar ski onderhoud en minstens 50 paar per seizoen en ik merk gewoon het verschil. P.S. Met 30 lagen overdrijft SPAM wel lekker, dat heeft niemand gezegd geloof ik.
Een te scherpe tip lijkt mij trouwens ook wel meevallen. Fabrieksmatig zijn skies vaak geslepen op 89 graden en voor een gevorderde skier is hij dan zelfs onafgebot prima te skiën (al heb ik ze nog nooit zó scherp meegemaakt nieuw). Bij een scherpere hoek is dat natuurlijk een ander verhaal.

@LuukOudshoorn

Kon t met de zoekfunctie niet vinden…

Hoevaak kunnen ski’s maximaal geslepen worden en hoe kan je zien dat hij niet veel meer geslepen kan worden?
Hebben jullie links van filmpjes of foto’s die dat duidelijk laten zien?

Dit ook bijv bij aanschaf van 2e handse ski’s als iemand zegt 4 keer geslepen of 8 keer geslepen weet ik niet of dat al veel is of dat dat meevalt…

Kun je weinig van zeggen. Sommige ski’s komen met extra dikke staalkanten en sommigen hebben de standaard dikte. Sommige merken maken verhuur ski’s met extra dikke staalkanten tov de consumenten versies.

Ik heb een setje twintips met dikke staalkanten die al zeker meer dan 20 keer geslepen zijn en nog ruim voldoende kant overhebben.

Ik weet ook niet of machinaal slijpen beter is of slechter mbt het “verbruik” van de kanten. Al heb ik wel een vermoeden.

Ik zou me eerder op het aantal skiweken en leeftijd concentreren bij je zoektocht. Reken op 1,5 keer wat de verkoper zegt en je zit bij de waarheid. 2e hands zou ik zelf een max van 5 jaar en 10 weken aanhouden.

@MauriceSki Zoals bovenstaand, het ligt een beetje aan de ski en aan het gebruik. Er zit zeker verschil in dikte van staalkant bij verschillende ski’s. Daarbij hebben sommige ski’s ook betere staalkanten (de precieze reden mbt verschillende kwaliteit moet ik je schuldig blijven, maar ik merk in de praktijk zeker verschil). Goede staalkanten zijn sneller scherp (en blijven langer…( en dan gaat er minder af. Heeft een ski een kwalitatief mindere staalkant dan moet er meer af en gaat het ook harder.
Machinaal gaat de staalkant er zo 2-3 keer zo snel doorheen (kan ik uit ervaring vertellen…). Met de hand geslepen hoef je je daar geen zorgen over te maken. Ik ben het eens met wat @Spam zegt, de leeftijd is in het algemeen belangrijker (kern) dan de staalkant bij een tweedehands ski. Die richtlijn lijkt mij ook redelijk, al zou ik zelf wat jonger aanhouden denk ik… Ik zal eens kijken of ik wat foto’s heb liggen ergens, maar je kunt het wel redelijk goed inschatten!

Een ski kan na 1 x slijpen al gesloopt zijn. (eigen ervaring, wel keurig opgelost) Met de hand kun je wel 100+ x slijpen en merk je er nog niks aan. Het ligt er aan hoe je met je materiaal omgaat. Ga je bij 5 vlokken al buiten de piste en pak je elke steen mee die je kunt vinden dan ben je er zo vanaf. Als je zelden een steentje raakt en regelmatig met de hand slijpt kun je er jaren mee vooruit. Je moet dan niet elke week een andere hoek in je staalkant willen hebben want dan gaat het natuurlijk wel een stuk sneller.

Übung macht den meister!!!

Ik zeg lekker skien met die planken. Als de rest je inhaalt laten waxen en als je je bocht niet meer houdt laten slijpen. Het enige dat vers uit de fabriek nog wel eens fout kan zijn is de de-tuning. Het voorste deel van je staal kanten is dan te scherp en gaat happen en wil sturen als jij dat nog niet wil. Als dat gebeurt pak je de eerste de beste steen die je tegenkomt en bot de eerste 10 tot 15 cm van je staalkanten.

6 tot 30 keer waxen voorkomt beschadigingen? Onzin. Wax is een glijmiddel geen beschermngslaag.

SPAM op 6 jan 2016 23:12

Onzin…? onzin! een goed gewaxte ski droogt veel minder snel uit en het belag blijft soepeler, daardoor is de kans op beschadigingen (stukken uit het belag) een stuk kleiner. Stond laatst nog in het blog van @Rogier En met zomaar een steen je staalkant gaan bewerken zou ook niet echt in me opkomen, hier heb je prima gummetjes/wetsteentjes of diamantvijlen voor.

Plaats een reactie