Wat/Waar zijn de aanraders van Portes du Soleil?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

@havana Het lijkt me dat ze daar zelf het beste inzicht hebben in wat wel en niet zou kunnen of nodig is. Ik heb op de webcams de laatste tijd te vaak het beeld van gras op de dal afdaling van Morzine gezien, dus het lijkt me niet geheel verstandig om zo’n piste dan open te gooien.
Al met al, zij zullen het wel het beste weten. (Beste stuurlui staan aan wal?).

Ik heb nu meerdere malen gehoord dat er vele oude liften in PDS zijn en dat die vervelend zijn. Ik heb hier persoonlijk helemaal geen last van, DS snap soms niet dat mensen daarover klagen. :p maarja, hoe minder mensen PDS een leuk/goed gebied vinden, hoe meer ruimte voor anderen :D

Stay frosty

Ik heb alledrie die pistes gedaan ondanks het feit dat ze dicht waren dus ik baseer het niet op niks, zeg maar…

Ik heb me tot dit jaar ook nooit geergerd aan de oude liften, totdat ik dit jaar met kerst in Oostenrijk was waar alleen maar nieuwe liften waren.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik heb nu meerdere malen gehoord dat er vele oude liften in PDS zijn en dat die vervelend zijn. Ik heb hier persoonlijk helemaal geen last van, DS snap soms niet dat mensen daarover klagen.

Helemaal mee eens. Als de liften veilig zijn, betrouwbaar en voldoende capaciteit hebben is het voor mij al lang voldoende. Tenslotte ga je toch voor de leuke pistes en niet voor de leuke liften.

Ik vind de oude liften inderdaad niet echt een probleem, maar die aftandse sleepliften waarmee ze in het verleden ook de raketten van NASA hebben afgeschoten, mogen toch echt wel vervangen worden. Toen ik de ronde heb gemaakt en we nog een uitstapje richting Torgon wilden maken, ben ik wel knap chagrijnig geworden van die dingen, omdat je er bij Chatel ook wel een paar hebt. Eind van de dag had ik blauwe ballen en last van m’n rug van de klappen die je krijgt.

Van Morgins naar Châtel is welgeteld één sleeplift.

En de bordercross bij Lindarets was afgelopen week gewoon open.

Ik was afgelopen week dus ook ter plaatse. Het was mijn 5e keer in PDS. Dit was voorlopig mijn laatste keer denk ik. Het gebied loopt op het gebied van modernisatie van de liften en kunstsneeuw fors achter. De kunstsneeuwkannonen die er wel stonden, werden niet aangezet terwijl de temperatuur dat wel toestond.

Vooral de vele Franse sleepliften waarbij je letterlijk gelanceerd wordt zijn erg vervelend. Ook zijn er eigenlijk overal nog veel ouderwetse stoeltjesliften te vinden.

Ook vond ik dat de pistedienst beter z’n best had kunnen doen. De ongeschreven Oostenrijkse regel “de dalpiste is heilig” geldt hier niet. Die gooien ze gewoon dicht terwijl het best mogelijk zou zijn deze open te houden (geldt voor Morzine, Morgins en Les Gets).

havana op 7 feb 2016 16:45

Ik vind je statements nogal gek, eerlijk gezegd. Je weet dat bijvoorbeeld bij sneeuwkanonnen niet alleen temperatuur van invloed is maar ook bijvoorbeeld luchtvochtigheid? Het feit dat dalafdalingen gesloten zijn, en jij die toch neemt, getuigt niet van heel veel verstand. De pistes kunnen om diverse redenen afgesloten zijn waarbij sneeuwkwaliteit op de piste er slechts 1 van is.

De charme van portes du soleil is precies wat jij omschreef, kleine dorpjes met gezellige straatjes en niet het massatourisme van oostenrijk. Dit massatourisme brengt veel geld met zich mee maar heeft ook nadelen zoals het verpauperen van het betreffende dorp. PdS kiest voor een meer geleidelijkere aanpak in deze. Als je onderzoek had gedaan naar verbeteringen die op stapel staan in PdS zijn ze op dit moment aan het bespreken of er een aantal nieuwe liften komen of dat de oude eerst vervangen worden. Een van beide plannen staat op de rol voor komende zomer.

Verder je uitspraak “de dalpiste is heilig”, Deze uitspraak geldt eigenlijk alleen bij dorpen met een skigebied boven de boomgrens. De kale vlaktes van de gletsjer bieden namelijk niet het zelfde gevoel als de dalafdalingen. Veel van de pistes in PdS echter, liggen nog onder of op de boomgrens.

Ik adviseer je inderdaad, een eigenlijk iedereen, om niet meer naar PdS te gaan zoals ook @siard aangeeft, om voortaan naar de skigebieden te gaan met het nieuwe van het nieuwste! Persoonlijk raadt ik je bv Laax aan, nieuwe liften zelfs met verwarming! Dit advies heeft niet te maken met dat ik PdS liever rustig dan druk zie… ;-)

De gebieden in bijv. de Zugspitz Arena liggen (Lermoos, Berwang, Bichlbach, Ehrwald) allemaal onder de boomgrens. En met kerst waren alle dalafdalingen open, ondanks het feit dat er nauwelijks natuursneeuw lag.

Het feit dat ze de kanonnen niet aan hadden gezet had vooral te maken met de watervoorraad, aldus één van de mannen van de pistedienst.

Het is me niet ontgaan dat er iedere jaar liften worden vernieuwd. Maar nog steeds zijn er gewoon veel ouderwetse stoeltjesliften en Franse sleepliften waarbij je gelanceerd wordt. Dat is gewoon een feit, en daaraan valt niets te ontkennen. Als je per zomer maar 2 of 3 liften vernieuwt ben je nog wel even bezig om je achterstand in te halen, zeker als je ook nog fors wilt investeren in kunstsneeuw.

Overigens heeft het ontbreken van kappen in het Zwitserse deel vooral te maken met de wind die daar vaak staat.

Tot slot: volgens mijn Zwitserse skileraar gaat het Zwitserse deel komende zomer vooral investeren in kunstsneeuw. Er worden 1 of 2 reservoirs aangelegd om smeltwater op te vangen.

Je uitspraak over massatoerisme is (hoe zal ik het netjes zeggen) nogal opvallend. Avoriaz is de personificatie van het woord massatoerisme.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Inmiddels 3 keer in PDS geweest en nog nooit een sleeplift hoeven nemen (ook niet richting Morgin/Champoussin), ligt denk ik aan de routes die je neemt. Dat lange blauwe pad richting Morgins zou ik echter niet nog een keer doen als snowboarder.

Verder zijn er genoeg routes die prima te doen zijn zonder stil te vallen ook genoeg plekken waar je mooie pistes kan pakken. Maar inderdaad -> als je het niet bevallen is, hoef je er natuurlijk niet nog eens heen.

Als je als standplaats Avoriaz hebt dan heb je gelijk. Is je standplaats Châtel dan is het een ander verhaal. Ik zat vorig jaar ook in Avoriaz en heb toen alleen op de dagtocht naar Torgon de nodige sleepliften genomen.

Voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen sleepliften. Als je ze tenminste maar goed werken en niet op punten staan waar veel capaciteit nodig is. En aan die twee voorwaarden voldoen veel sleepliften in PDS simpelweg niet.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

De gebieden in bijv. de Zugspitz Arena liggen (Lermoos, Berwang, Bichlbach, Ehrwald) allemaal onder de boomgrens. En met kerst waren alle dalafdalingen open, ondanks het feit dat er nauwelijks natuursneeuw lag.

Het feit dat ze de kanonnen niet aan hadden gezet had vooral te maken met de watervoorraad, aldus één van de mannen van de pistedienst.

Het is me niet ontgaan dat er iedere jaar liften worden vernieuwd. Maar nog steeds zijn er gewoon veel ouderwetse stoeltjesliften en Franse sleepliften waarbij je gelanceerd wordt. Dat is gewoon een feit, en daaraan valt niets te ontkennen. Als je per zomer maar 2 of 3 liften vernieuwt ben je nog wel even bezig om je achterstand in te halen, zeker als je ook nog fors wilt investeren in kunstsneeuw.

Overigens heeft het ontbreken van kappen in het Zwitserse deel vooral te maken met de wind die daar vaak staat.

Tot slot: volgens mijn Zwitserse skileraar gaat het Zwitserse deel komende zomer vooral investeren in kunstsneeuw. Er worden 1 of 2 reservoirs aangelegd om smeltwater op te vangen.

Je uitspraak over massatoerisme is (hoe zal ik het netjes zeggen) nogal opvallend. Avoriaz is de personificatie van het woord massatoerisme.

havana op 8 feb 2016 11:32

En dat is precies waarom Avoriaz goede liften heeft en niet geliefd om zijn mondaine uitstraling…

Het feit dat de reservoirs leeg zijn lijkt mij toch iets wat lastig te voorkomen is… De afgelopen tijden is er natuurlijk veelvuldig gebruik gemaakt van de sneeuwkanonnen en dus gaat het reservoir sneller leeg dan hij gevuld kan worden. Lijkt mij toch iets waar het resort weinig aan kan doen toch? Overigens zijn er afgelopen jaar 7 reservoirs bijgekomen in oa. Morzine, Les gets, Chatel en Morgins. Kortom er wordt aan gewerkt maar men kan niet toveren…

Wat betreft je liften ontkent ook niemand iets, sterker nog, men bevestigd je verhaal. Alleen geven de meeste mensen aan dat het niet storend is… Ik heb liever een skigebied die conservatief investeert in nieuwe liften dan een resort wat moeite heeft om zijn schulden ieder jaar te voldoen…

Het vergelijken van gebieden in Zuid Duitsland en de Franse alpen is natuurlijk zinloos. Je kunt situaties enkel lokaal vergelijken. Zie bijvoorbeeld het weerbeeld van begin januari. Dikke sneeuw in de Franse Alpen en regen of helemaal niks in Oostenrijk. Weersystemen op afstanden van 300-400 km hemelsbreed zijn te verschillend.

Ten eerste ligt de Zugspitz Arena grotendeels in Oostenrijk en niet in Zuid-Duitsland en ten tweede zie ik niet waarom je die gebieden niet zou kunnen vergelijken…

In PDS liggen nogal wat dalafdalingen op het zuiden. Die hebben eigenlijk iedere dag (kunst)sneeuw nodig, zeker bij mooi weer… Ik zou liever hebben dat ze daarin hadden geïnvesteerd in plaats van in vernieuwing van liften (wat ook zeker nodig is).

Naar mijn mening ontbreekt de kritische houding een beetje, liefde maakt blind? Ik vind het prima om positief te zijn over een gebied, maar om bepaalde strategische keuzen af te doen als “juist de charme” dat vind ik persoonlijk wat naïef.

P.S. De liften in Avoriaz zijn grotendeels modern, maar de capaciteit schiet in de drukke weken nog altijd tekort. Dat geldt overigens ook voor Châtel.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ten eerste ligt de Zugspitz Arena grotendeels in Oostenrijk en niet in Zuid-Duitsland en ten tweede zie ik niet waarom je die gebieden niet zou kunnen vergelijken…

In PDS liggen nogal wat dalafdalingen op het zuiden. Die hebben eigenlijk iedere dag (kunst)sneeuw nodig, zeker bij mooi weer… Ik zou liever hebben dat ze daarin hadden geïnvesteerd in plaats van in vernieuwing van liften (wat ook zeker nodig is).

Naar mijn mening ontbreekt de kritische houding een beetje, liefde maakt blind? Ik vind het prima om positief te zijn over een gebied, maar om bepaalde strategische keuzen af te doen als “juist de charme” dat vind ik persoonlijk wat naïef.

P.S. De liften in Avoriaz zijn grotendeels modern, maar de capaciteit schiet in de drukke weken nog altijd tekort. Dat geldt overigens ook voor Châtel.

havana op 8 feb 2016 11:52

Nog een keer goed lezen… Het gebrek aan mogelijkheden om alles tegelijk te kunnen doen is een gevolg van de keuze van PdS om zich niet te richten op extreme massa tourisme zoals Valtho etc. De afweging in het dorp(en ik ben bij een vergadering geweest van de PdS ontwikkelingscommissie) is of massa tourisme(grote appartement gebouwen, allemaal nieuwe liften, nieuwe verbindingen en grote drukte in de aanvoer regio(A40), anderzijds richten op ECO-tourisme en de groei met geleidelijkheid te kunnen financieren(meer chalet-bouw met maximum dakgoot hoogte, inrichten van een familie gericht gebied en rustige dorpjes met lokale winkels). De keuze voor scenario 2 heeft als gevolg dat alles niet tegelijk kan maar geleidelijk zal moeten. De charme waar ik op mik is niet de blindheid voor mindere kanten maar de liefde voor de knusse dorpjes zonder lamme studenten kotsend op straat en een mooi en rustig skigebied zonder massaliteit. Waarvan dus de consequentie is dat er investeringskeuzes gemaakt worden en niet alles tegelijk kan.

Mbt het “investeren in sneeuwkanonnen”, ook dit is gedaan zoals eerder aangegeven. Wist je overigens dat de Dalafdalingen van Les Gets, Morzine, Avoriaz en Chatel gewoon bijgespoten worden en dus wel kunstsneeuw gebruiken?

Dan je punt over waar de Zugspits Arena, Ik ken alleen de Zugspitsze en die ligt in Duitsland. Sorry dat ik niet bekent ben met ieder Oostenrijks dorp.

Wij starten al 3 jaar vanaf les perrières in Les Gets (gratis parkeren; ideaal!). Nog nooit gehad dat de dalpiste daar gesloten was in Februari (voorjaarsvakantie). Echter, ook heb heb ik het idee dat die pistes niet elke dag bespoten worden(althans, ik merk het niet), maar dat dit een probleem is, nee. Al verwacht ik wel dat ze wel bijgespoten zullen worden.
Ik heb altijd wel lekker naar beneden kunnen skiën nog, soms natuurlijk met wat bückels, maar dat kan je verwachten aan het eind van een dag.

Stay frosty

Ik heb het over de afdaling onder de lift Mt. Chery. Ik heb hier welgeteld één groot sneeuwkanon geteld…

Argument van te weinig water kan niet waar zijn na 2 dagen regen. Reservoir boven Pre-la-Joux stroomde zelfs over…

Kunstsneeuw kun je op twee manieren doen: goed of niet, anders heb je er niks aan. Op een zuidhelling heb je gewoon om de pak 'm beet 25-50 meter een klein kanon nodig en dan ook nog een paar grote kannonen erbij. Zoals PDS het aanpakt (af en toe hier en daar een kanon of een serie van kleine kanonnen) heeft weinig tot geen zin. Dan kun je het beter niet doen. Zeker als je ze dan ook nog eens niet aanzet…

Ga eens naar Italië en kijk eens hoe ze het daar aanpakken (ok, da’s extreem, ik geef het toe…)

Overigens juich ik de aanpak van PDS van harte toe. Maar ik had liever gezien dat ze meer kunstsneeuw hadden, modernere liften en wat minder pistes. Zou ook erg fijn zijn als de Super Morzine lift wordt doorgetrokken over het dorp heen naar Pleney toe. En als je langs dezelfde weg denkt zou ook Le Corbeau moeten worden vervangen door een gondel die over het dorp heen richting La Folleuse.

En als je dan toch bezig bent, vervang Conche in Châtel door een snelle stoeltjeslift die helemaal vanaf het dal tot de top van sleeplift Le Corbeau gaat. Dan ontlast je de gondel en kun je vanuit Châtel met één lift naar Morgins en kun je meteen 2 lanceerbases, eh in bedoel sleepliften, opheffen.

In Avoriaz zou je Plateau moeten vervangen door een snellere lift die wél tot op het kammetje richting Lindarets komt. Dan ontlast je de drukke Tour-lift enorm.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Kunstsneeuw kun je op twee manieren doen: goed of niet, anders heb je er niks aan. Op een zuidhelling heb je gewoon om de pak 'm beet 25-50 meter een klein kanon nodig en dan ook nog een paar grote kannonen erbij.

Overigens juich ik de aanpak van PDS van harte toe. Maar ik had liever gezien dat ze meer kunstsneeuw hadden, modernere liften en wat minder pistes. Zou ook erg fijn zijn als de Super Morzine lift wordt doorgetrokken over het dorp heen naar Pleney toe. En als je langs dezelfde weg denkt zou ook Le Corbeau moeten worden vervangen door een gondel die over het dorp heen richting La Folleuse.

En als je dan toch bezig bent, vervang Conche in Châtel door een snelle stoeltjeslift die helemaal vanaf het dal tot de top van sleeplift Le Corbeau gaat.
In Avoriaz zou je Plateau moeten vervangen door een snellere lift die wél tot op het kammetje richting Lindarets komt. Dan ontlast je de drukke Tour-lift enorm.

havana op 8 feb 2016 17:27

Misschien allemaal heel efficient, maar dan begint het wel meer op een skifabriek dan op een skigebied te lijken, overal kabels, gondels, naast elke piste sneeuwkanonnen, etc. Ik denk dat het hele skigebeuren het landschap al flink gehavend heeft en dat het niet erger moet worden. Als ik het verhaal van de visie van PDS van Pvdh goed begrijp gaat het eerder de andere kant op, nl. het skieën integreren in het landschap. Daar is bv. het nieuwe half-ondergronds eindstation van de Prodains een mooi voorbeeld van.
En het idee van minder pistes, daar wordt ik ook niet vrolijk van.

Plaats een reactie