Waxset aanschaffen

Ik wil graag mijn eigen ski’s onderhouden en zag op YouTube dat dit niet moeilijk hoeft te zijn… ik heb nog helemaal niks dus ook.geen bankschroef.

Weet iemand een goede webshop?
En/of lijst met dingen wat ik moet aanschaffen.

Zover ik weet

  • kantenslijper tussen de 85 en 90 graden.
  • waxkrabber
  • wax
  • strijkbout
    -harde borstel
  • zachte borstel
    En evt belag reparatie.

Iemand dus tips of aanvullingen ?

Harde borstel is van koper.
Schoonmaakwax
Basiswax
En de laatste wax is afhankelijk van de sneeuw temeratuur. Maar die laatste laag is voor de fanatieke wintersporters. De basis is een allround wax waar je niet fout mee kunt.

Wedstrijd Skies krijgen 40 waxbeurten voordat ze sneeuw te zien krijgen.
Wil je het goed doen als amateur, wax dan minimaal 7x
Dan zit je belag lekker vol.

Om te slijpen heb je meer nodig dan alleen een slijper. Denk aan diverse vijlen. Rubberblokje. Mesje voor de sidewalls. En dan vergeet ik vast nog wat.

In deze topic al eens uitgebreid over waxen geschreven:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/160538

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Weet iemand een goede webshop?

MattR1983 op 9 jan 2016 18:02

Ik ben wel te spreken over Racewax (US) en Jibtuning (UK), maar dat is persoonlijk. Ze hadden toen ik m’n spullen zocht precies wat ik nodig had tegen de beste prijs. De prijs van wax blijkt achteraf niet zo heel belangrijk te zijn; ik betaalde 5 jaar geleden £4,15 GBP voor 150g en heb bijna de helft verbruikt (na ongeveer 20 waxbeurten). Mijn verbruik is max. 2 gram per ski per keer.

Even voor de volledigheid, dit is wat ik gebruik voor het onderhoud:

  • oude workmate + blokjes hout / rubber banden (fietsband)
  • dunne werkhandschoenen
  • markeerstiften
  • p-tex belag reparatiestrips (+ oude aangepaste soldeerbout)
  • stanleymesjes + afkrabhouder
  • 300mm panzer belag vijl
  • base bevel file guide
  • 200mm worldcup chrome vijl
  • sidewall planer
  • alu oxide steen
  • side bevel file guide + klemmen
  • icecut vijl 120mm (grof)
  • diamantvijlen
  • klein plastic flesje met vernevelaar t.b.v. nat vijlen
  • oude theedoek
  • gummi steen
  • wax
  • reisstrijkijzer (opvouwbaar)
  • ijskrabber
  • zachte & harde borstel (kleine pannenborstel)
  • oude tandenborstel om de vijlen schoon te maken

Als je fanatiek bent met onderhoud, dan zijn er vast betere spullen. Maar voor alleen je eigen skies voldoet het bovenstaande prima en het past allemaal in 1 koffertje, behalve het eerste item dan :-)

Martin7182 waar gebruik je de alu oxide steen voor?

Fun Lovin' Skier

Martin7182 waar gebruik je de alu oxide steen voor?

FLS70 op 9 jan 2016 23:44

Als je staalkanten beschadigd zijn kun je eerst met zo’n steen slijpen zodat je vijlen niet beschadigen. Als je bijv. een steen hebt geraakt wil je staalkant wel eens blauw uitslaan en dan is het staal daar harder dan normaal. Door er met zo’n steen overheen te gaan kun je dat weg krijgen.

Hoe het precies werkt weet ik verder ook niet.

Übung macht den meister!!!

Weet iemand een goede webshop?

MattR1983 op 9 jan 2016 18:02

Zelf heb ik goede ervaringen bij auvieuxcampeur.fr. Goede service en lage prijzen.
Juist moet je wel steeds via email bestellen aangezien je via hun webshop enkel je pakketje kan laten leveren in frankrijk.

Aanvullend op lijstje van @Martin7182 plak ik de zijkant van de ski’s af met tape zodat er geen wax tussen de bindingen komt. Zelf gebruik ik die van Holmenkohl (laat geen lijmresten achter en meerdere keren achter elkaar te gebruiken). Voor board uiteraard niet nodig.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Martin7182 waar gebruik je de alu oxide steen voor?

FLS70 op 9 jan 2016 23:44

RFKANGOO heeft gelijk, als je een steen o.i.d. hebt geraakt dan wordt je staalkant plaatselijk harder. Je kunt dit vergelijken met het smeden van ijzer. Na een weekje skiën heb ik altijd wel een paar harde plekken, ook als ik denk niks geraakt te hebben. Als je daar gewoon overheen probeert te slijpen, dan ‘schiet’ je vijl door. Je vijl wordt er ook bot van want het staal is plaatselijk keihard. Je kunt zo’n plek makkelijk wegkrijgen met iets dat nóg harder is. Een diamant vijl werkt goed, maar een aluminium oxidesteen ook en die is veel goedkoper ($4 kostte de mijne). Voor het slijpen ga ik eerst met de steen over de hele staalkant heen. Je hoort dan snel genoeg waar de harde stukken zitten. Je moet wel even opletten bij aanschaf want niet elke steen past op alle houders.

Oké maar nog tips over site waar ik het kan aanschaffen?

Zelf heb ik het één en het ander van Vola aangeschaft. Geïnspireerd door Geertje haar waxfilmpjes.
http://www.snowsportsacademy.com/surfsports-academy/webshop/…

Als je kijkt naar de ledenkorting dan krijg je een beetje het gevoel dat je ‘te veel’ betaald. Maar het zal in vergelijking met andere merken niet heel veel schelen vermoed ik.

Let it snow, let it snow, let it snow

http://www.racewax.com
http://www.jibtuning.co.uk

Beide zijn ook op Ebay te vinden. Jibtuning heeft nu helaas hoge verzendkosten. Toen ik er bestelde ging kostte het maar een paar euro. Met Nederlandse webshops heb ik geen ervaring, ik kijk altijd naar de totaalprijs en dan is een buitenlandse webshop vaak voordeliger.
Misschien moet je eerst een lijstje maken van de spullen die je wilt aanschaffen. Alles in een keer kopen is een stuk voordeliger i.v.m. verzendkosten. Ik was in totaal ongeveer 250 euro kwijt (inclusief verzending).

Zelf heb ik het één en het ander van Vola aangeschaft. Geïnspireerd door Geertje haar waxfilmpjes.
http://www.snowsportsacademy.com/surfsports-academy/webshop/…

Als je kijkt naar de ledenkorting dan krijg je een beetje het gevoel dat je ‘te veel’ betaald. Maar het zal in vergelijking met andere merken niet heel veel schelen vermoed ik.

Msc1 op 10 jan 2016 18:14

Waarschijnlijk bedoel je deze link:
http://www.snowsportsacademy.com/snowsports-academy/webshop/…

Niet om je af te vallen, maar dit is precies wat ik bedoel met dure Nederlandse webshops. Zo’n simpele alu steen waar we het hierboven over hadden kost hier €15,99 tegenover $3,99 bij Racewax (5 jaar geleden). Voor een setje van 3 diamantvijlen (200/400/600) betaal je hier €107,97 tegenover $49,99 destijds. Het aanbod van webshops wisselt nogal, maar als je een beetje zoekt heb je je spullen zo voor de helft van de prijs. Veel spullen zijn ook een beetje over de top. Ik snap dat een professionele waxer gewoon een goed waxijzer nodig heeft van €50 of meer, maar de simpele hobbyist komt ook goed weg met een 2e hands instelbaar strijkijzertje voor €5.

Plaats een reactie