Saalbach/Hinterglemm, Obertauern of Ischgl

Elk jaar is het weer prijs bij mij. Ik moet onze (mijn vrouw en ik) skireis boeken, en elk jaar loop ik weer dagen te twijfelen… om zot van te worden :-)

Keuze gaat tss 3 gebieden in de titel, heb in elk van deze een goed onderkomen gevonden voor de periode van 13/02 tem 20/02.

Ben in alle 3 de gebieden al geweest (Ischgl 3 keer, Obertauern 2 keer en SH 1 keer), mijn vrouw 2x in Obertauern en 1x in Ischgl.

Ik neig naar SH omdat het bij mij toch al lang geleden is en mijn vrouw er nog niet geweest is, maar ik twijfel sterk met deze (voorlopig) heel slechte winter. Niemand heeft een glazen bol, maar moeten we echt vrezen voor een slechte maand februari in Oostenrijk en vooral de lagere gebieden?

Het spreekt voor zich dat apresski voor ons belangrijk is, we weten dat deze in Obertauern top is, in Ischgl wild is en SH ook in orde is.

Heb volgende pro en contra’s momenteel:

Obertauern:
Top apresski
Hotel quasi ski in en out
Sneeuwzeker
Ver rijden
niet heel groot

Ischgl:
Goede apresski
Dichtste bij
Sneeuwzeker
Redelijk groot
Soms heel druk

SH:
Supergroot
Gezellig
Goede apresski (wel nogal vernederlandst in Hinterglemm)
Redelijk ver rijden
Niet sneeuwzeker

Wie kan me helpen met nog wat pro en contra’s? Ik weet het, ik zou het zelf moeten weten, maar heb efkes een duwtje nodig in een bepaalde richting.

O ja, mijn vrouw maakt het niet uit, als het maar niet te ver van de lift is en goede apresski :-)

Ik ben zelf nog niet in Ischgl, en SH geweest, maar Obertauern ken ik wel aardig, dit jaar voor de derde keer, en dat doe ik normaliter nooit, altijd een nieuw gebied.

Ik vind Obertauern echt een fijn gebied, met leuke apres ski en goeie hotels.
Wij gaan alleen wel vliegen, dus misschien is dat een optie?

Ik ben voor de eerste keer in Obertauern geweest in 2011 (op aanraden van een kennis die zelf al tientallen jaren skireizen organiseert, ik kende het gebied zelf niet) en opnieuw in 2014, en het is me echt telkens supergoed bevallen. Vandaar dat het ook elk jaar een optie is om opnieuw te gaan. Alleen is het natuurlijk niet zo groot, en hebben we er wel steeds heel weinig zon gehad (wat uiteraard wel voor de grote sneeuwzekerheid zorgt). Met natuurlijk wel een top apresski in de Edelweiss en Lurzeralm…

Nou inderdaad, die zon heb ik ook heel weinig gezien, maar dat komt ook doordat wij in januari gingen.
Dit jaar gaan we eind februari en hopen op een paar mooie dagen, kijk er in ieder geval weee naar uit.
Succes met je keuze

Ischgl!

Top aprés ski is te vinden in Ischgl hoor.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Als ik dit zo lees heb je voorkeur voor Saalbach Hinterglemm. Als je het boeken nog even uit kan stellen staat binnenkort wellicht de nordstau op de weerkaarten.

@Ischgeil

Ischgl is een topgebied, maar je bekijkt het wel te veel door een Ischglbril. Ze hebben geen 238km piste (is na de nieuwe meting slechts een 178km ofzo dacht ik), er kunnen ellenlange wachttijden zijn aan de Silvrettabahn (kan je wel omzeilen door de Fimbabahn te nemen), en ik heb al eens quasi een half uur staan aanschuiven aan een lift aan de kant van de Paznauner Taja.

En ik vraag me af wat jouw definitie is van ski-in ski-out? Want dat heb je nu eens in de meeste hotels in Ischgl net niet.
@Miyukijan

Zou inderdaad nog even kunnen wachten, normaal boek ik 3 tot 4 weken op voorhand.

@Ischgeil

Ischgl is een topgebied, maar je bekijkt het wel te veel door een Ischglbril. Ze hebben geen 238km piste (is na de nieuwe meting slechts een 178km ofzo dacht ik), er kunnen ellenlange wachttijden zijn aan de Silvrettabahn (kan je wel omzeilen door de Fimbabahn te nemen), en ik heb al eens quasi een half uur staan aanschuiven aan een lift aan de kant van de Paznauner Taja.

En ik vraag me af wat jouw definitie is van ski-in ski-out? Want dat heb je nu eens in de meeste hotels in Ischgl net niet.

@Denis ik bekijk het zeker een beetje teveel door de Ischglbril. Ik ben hier bijna volledig seizoen te vinden en daar buiten ben ik een betje vertegenwoordiger van het gebied.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Ik zou voor Saalbach - Hinterglemm kiezen de meeste km piste en, ook top aprés ski . bij minder weer altijd wel pistes te vinden die nog goed te doen zijn.

Voor half februari zou ik niet twijfelen aan de hoeveelheid sneeuw! Komt allemaal goed.

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

Hey Denis, alles goe? ;)

Ze hebben geen 238km piste (is na de nieuwe meting slechts een 178km ofzo dacht ik)

Overdrijven doen ze overal, SHLF heeft in werkelijk ook wellicht minder kilometers. Is van jouw 3 keuzes wel het grootst, maar of het verschil met Ischgl daarom doorslaggevend is?

Waarom kijk je niet eens naar wat andere gebieden (waar je nog niet bent geweest)?
We zijn vorig jaar met de collega’s naar Serfaus-Fiss-Ladis geweest en dat is super goed bevallen. Jouw voorkeur qua ski en comfortniveau wat kennende is dat zeker ook een optie. Après-ski is wel iets minder dan Ischgl en Saalbach, maar zeker voldoende (Hexenalm in Fiss, Patschi in Serfaus).

Hey Skiwi, alles goe, aan het aftellen naar de skireis hé :-)

SFL ben ik geweest in 2012, vind het een supergebied en ga er zeker nog terug, alleen vond ik de apresski toch redelijk tegenvallen. Zaten in Fiss, daar heb je eigenlijk enkel de Hexenalm, en die vond ik nu ook niet echt top, beetje te groot om gezellig te zijn, zeker buiten.

Zijn maar 1 keer in Serfaus geweest voor de apresski (denk dat het de Patschi was), was wel ok maar toch redelijk rustig imo.

De beste apresski tot nu toe heb ik gehad in Obertauern, daarom dat het steeds een optie is om terug te keren. Vanaf volgend jaar gaat ons zoontje mss mee dus we moeten er nog eens goed van profiteren hé :-)

Als je vrouw nog niet in Saalbach Hinterglemm geweest is zou ik zeggen ga hierna toe, het gebied is groter geworden en is onbekend terrein voor je vrouw.

Alle drie bied genoeg aan apresski, pistes en sneeuw, maar Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn is voor haar nieuw.

@Denis

Persoonlijk nog nooit in Obertauern geweest, wel afgelopen jaar in Silvretta-arena Samnaun-Ischgl en de twee jaren ervoor in Saalbach.

Samnaun-Ischgl:
Ik vond het een groot gebied, waar je zeker aan je trekken komt qua kilometers maken. Je kunt er leuke rondes maken en helemaal rechts in het gebied is het een stuk rustiger en kun je heerlijk skiën op mooi geprepareerde pistes. Zelf vond ik de Idalp, de kom waarin alles samenkomt, werkelijk een verschrikking. Ik had het daar dan ook na een keer gezien. Zelf kwam ik vanuit Samnaun omhoog, dus daar had ik een voordeel, deze kant is namelijk rustiger. Wat ik zelf een ontzettend groot nadeel vond was de hoge ligging van het gebied in z’n geheel, waardoor je erg op zoek moet naar de wat knussere plekken met bomen en dergelijke. Ik vond het een heel kaal skigbied. En door de hoogte ook vrij koud.

Saalbach:
Hier ben ik twee keer geweest. Een keer met een goeie laag sneeuw, de tweede keer was dat een stuk minder. Dat mocht de pret niet drukken overigens! Het gebied is gevarieerd. Zo kun je bij mindere sneeuwcondities of gewoon een wat warmere dag 's ochtends je ei kwijt op zuidhellingen en vanaf een uur of 1 neem je de Jausernabfahrt (ligt dan in de schaduw) richting Vorderglemm en vanuit daar ga je omhoog richting Leogang en ski je even heen en weer om om een uur of half vier in de après-ski te landen. Fieberbrunn, de nieuwste toevoeging ken ik niet qua skiën. Wat betreft de après-ski vond ik Saalbach érg leuk en Hinterglemm, met uitzondering van de Goaßstall, vreselijk. Saalbach heeft een sfeertje, is godzijdank niet vernederlandst en heeft met de Baueralm een topaprès-ski.

Succes met je keuze!

Liefhebber van de heerlijke alpengerechten, strakke pistes en prachtige panorama's

en het is toch Obertauern geworden.

Blijft een topgebied, niet gekend bij het grote (Nederlandse) publiek, maar met topapresski en heel sneeuwzeker (al lijkt Oostenrijk de komende weken wel eindelijk volledig wit te worden)

lijkt me een goede keus @Denis. Ik ben er vlak voor kerst nog geweest, lekker geskied, gegeten en wat teveel gedronken ;)

Veel plezier

Plaats een reactie