Terugrit op zondag, hoe laat vertrekken?

Wij kunnen zondag 6 maart vertrekken ipv zaterdag 5 maart (voorjaarsvakantie voor de regio noord), fijn!

Wie heeft dit weleens gedaan en loont het normaal gesproken om vroeg op te staan, of liever gewoon rustig ontbijten en rond 8/9 uur weg? We komen uit richting Salzburg en moeten best een eindje ( 1050 km) dus vroeger vertrekken heeft de voorkeur.

Vorig jaar heb ik op zondag teruggereden en dat beviel top, was wel buiten de vakanties. Geen vrachtwagens scheelt al een hoop. Ik kwam wel in de file op het laatste stuk, rondom het Ruhrgebied.

Ik kwam echter wel uit Italië, en kwam bij basel Duitsland in, maar t zal sowieso rustiger zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Houdt er rekening mee dat het ook op zondag na een vakantie week erg druk kan zijn.
Vertrek even goed zo vroeg mogelijk of pas heel laat, niet tussen 4 en 16 uur weggaan.
Waar zit je in het Salzburgerland? Bij Bad Reichenhall staat bijna de hele dag file vanwege de grens controle, je rijdt daar een fuik in en kan zo maar een uur oponthoud hebben.

Dienten Die Alte schule

Vroeg opstaan is op een zondag een aanrader in Salzburgerland om de drukte bij Munchen voor te zijn. Verder idd rustig ivm vrachtwagenverbod in Duitsland.

Haus Gassner in Niedernsill

Wij gaan op zaterdag 5 maart terug. Is de A10-A1 om Salzburg heen wel te doen? Wat raad je ons dan aan als wegrijd-tijd@Elly3? Wij zitten trouwens in St Michael.

@Anki, heel vroeg weggaan, liefst voor 4 uur, van St Michael moet je eigenlijk wel via A10/A1. Of je neemt van de A10 de A1 een klein stukje richting Salzburg en rijdt dan naar het Noorden over Passchau. Kijk of luister naar OE3 op de radio zij geven ieder half uur de wachttijd bij de grens door.

Dienten Die Alte schule

Ik kan gelukkig buiten de vakanties, maar heb wel gemerkt dat rond 11 à 12 uur rijden rustiger is dan rond 9. Rij je namelijk achter de drukte aan.

Flexibel blijven, afhankelijk van het weer
Bij goed weer zou ik zou zaterdag om 15.00 uur stoppen met skiën en 250-300km gaan rijden, hotel onderweg en zondag de resterende km’s.
Als je dan zondags vanuit Zuid-Duitsland naar Nederland reist zal het niet druk zijn.

@Tiny-M, dat geld niet altijd voor een drukke vakantie week hoor, vooral als er ook nog eens veel Duitsers naar huis rijden. Buiten de vakantie doen wij dat ook maar afgelopen Zondag, vertrokken om 10.30, zijn we over Lofer terug gereden dus daar geen file. Maar wel van voor München tot voorbij Würzburg, ook ongelukken gebeurd we hebben er bijna 14 uur over gedaan. Op de heen weg op 1e Kerst om 16.30 u heen gegaan en in 8 uur waren we in Dienten

Dienten Die Alte schule

5 maart? Bij ons in België is het “krokusvakantie” of “carnavalsvakantie” op 5 februari! Ik rijd trouwens tijdens die week ook altijd op zondag terug, wij vertrekken gewoon rustig rond 8 a 9 uur en is altijd zonder enig probleem geweest (ook langs Munchen) het feit dat er geen vrachtwagens zijn maakt dag en nacht verschil!

5 maart komt alleen Noord-Nederland van vakantie terug. De rest van Nederland is eerder en volgens mij zijn er dan ook in Duitsland geen vakanties. Ik hoopte daarom dat het een heel klein beetje mee zou vallen…

Het verbaast me nogal om te lezen dat het ook zondag zo druk kan zijn. De weekend-duitsers gaan toch pas zondagmiddag?

Wij zijn één keer noodgedwongen pas zondag naar huis gegaan (vanwege ski-ongelukje). Dat was weliswaar in frankrijk, maar ook zij skiën in het weekend. Anyway, dat was perfect! Zeg maar geluk bij een ongeluk want we reden overal door.

De grenscontroles in oostenrijk gooien dan wel wat roet in het eten inderdaad.
Is via Lofer en Inzell rijden een optie?

We vertrekken vanuit Dorfgastein. Zou het qua grenscontrole-overlast nog uitmaken of je over Kufstein, Bad Reichenhall of Suben gaat?

En houdt via Lofer in dat je daar via de 178 de grens overgaat, dus Kufstein vermijdt?

@Andereja, je kunt via zell naar Saalfelden en over Lofer, Unken, Inzell rijden dan heb je iig geen file bij de grens. Ligt er natuurlijk ook aan op welke tijd je wil gaan rijden.

Dienten Die Alte schule

Bedankt voor de tip, die gaan we onthouden.

Ik ben regelmatig op zondag teruggereden, maar nog nooit file gehad (zelfs met sneeuw). Vertrek was meestal rond 08:30u uit Voralberg.

Fun Lovin' Skier

Vorig jaar zijn wij van zondag tot zondag naar Lermoos geweest. Helemaal super, weinig tot geen oponthoud. Wij gaan het dit jaar weer doen.

Rijden altijd op zondag. Rond 8 uur weg. Nooit problemen op de weg. Komen wel over kufstein, misschien iets anders.

5 maart? Bij ons in België is het “krokusvakantie” of “carnavalsvakantie” op 5 februari! Ik rijd trouwens tijdens die week ook altijd op zondag terug, wij vertrekken gewoon rustig rond 8 a 9 uur en is altijd zonder enig probleem geweest (ook langs Munchen) het feit dat er geen vrachtwagens zijn maakt dag en nacht verschil!

Bruno op 9 jan 2016 20:26

@Bruno

De zgn krokusvakanties in Nederland zijn later en gespreid. De scholen in de voornamelijk zuidelijke carnavalsgebieden mogen hiervan afwijken en deze in de carnavalsweek plannen.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Hallo,
wij gaan tijdens de krokusvakantie naar Karinthië. Kan iemand ons zeggen of we, vanuit België, best de route nemen over Frankfurt-Nürnberg of beter via Karlsruhe-Stuttgart. Deze zomer enorm veel file gehad op route Stuttgart door wegwerkzaamheden, maar weet niet of deze werken ook deze winter voor veel hinder zorgen.
Heel erg bedankt voor de tips!

@tomc

Ik zou adviseren om voor Keulen de 61 op te gaan, dan met een klein stukje 5 over de 8, vanaf Karlsruhe, naar Karinthië te rijden. Bij de Oostenrijkse grens gaat de 8 over in A10. De 61 is een ontzettende aanrader omdat deze kant van de Rijn een stuk rustiger is qua verkeer. Rechtsrheinisch rijdt veel drukker, en zijn veel meer files.

Overigens lijken er ook meer werkzaamheden te zijn op de route over Neurenberg, maar dit is een inschatting.

Liefhebber van de heerlijke alpengerechten, strakke pistes en prachtige panorama's

@tomc @KeesGrooteman

In aanvulling, kies na Hockenheim de A6 naar Heilbronn en verder. Neem daarna de A7 recht naar beneden naar Ulm.
Het is zo’n 35 km om, maar nauwelijks langer in tijd. Bovendien veel rustiger dan de A8 tussen Karlsruhe en Ulm. De A8 is bovendien nogal bochtig en heuvelachtig, en daarmee nog eens extra filegevoelig.

Plaats een reactie