169cm vs 162cm

Hi medewintersporters!
Nieuwe seizoen staat weer voor de deur! Ik wil de volgende ski gaan kopen:
http://www.salomon.com/nl/product/x-pro-sw—xt12.html?artic…
nu twijfel ik alleen welke maat ik zal nemen. Ik ben zelf 183 en 72kg.

Ski al heel mijn leven en ben dus van een goed niveau. Haal vooral veel energie uit snelle korte bochten. Vorig jaar op een ouder model 162 geskied. Dat beviel toen prima. Maar twijfel nu om toch niet een klein slagje groter te nemen…

what to do!

Met jouw lengte zou ik zeker voor een 169 gaan. Een 162 lijkt me wat aan de korte kant, een 169 zal de stabiliteit (zeker op wat hogere snelheden) zeker ten goede komen.

''Powder to the people''

169 is, zeker met je lengte en ski-vaardigheid de betere keuze. Misschien kan je er ook nog een paar extra centimeter bij nemen, het is maar net wat je zelf wil.

Gotta go fast

Ik sluit me aan bij @lucas5270 en @AMONIVES

oke! helder! dit een goede ski of zijn er nog betere alternatieveN! heb ook al zelfde kleur salomon schoenen vandaar ;)

Met die schoenen zou ik niet verder zoeken

Als de kleur van je schoenen en ski’s overeenstemt kun je niets beters vinden.

haha! bedankt! ik hoor en lees het cynisme ;)! kan ze nu voor 370 nieuw kopen, vind het geen verkeerde prijs

Ik was serieus. Ben al jaren op zoek naar ski’s die bij mijn schoenen passen ;-)
Ik zou de 162 cm nemen. Lekker korte radius, korte bochten agressief skiën.
op de piste zo kort mogelijk, off piste heb je lengte (maar vooral breedte) nodig

haha! ja ik zag hem en dacht gelijk! eindelijk een ski bij mijn schoenen! maar nu enorme twijfel tussen 162 en 169! vorig jaar een ouder model 162 geskied, met deze nieuwe ski’s kan volgens mij een 169 ook prima omdat ze nog wendbaarder zijn!
keuzestress om 7cm :D

Ik denk dat in alle opzichten (draaigemak, is voor het grootste deel radius) nauwelijks verschil zit. En 370 is inderdaad een mooie prijs voor dat kaliber ski. Welke je ook kiest, ik denk dat je een goede keus maakt gezien je wensen (en de kleur van je schoenen uiteraard!). Maar als het toch zo weinig lijkt uit te maken (op papier: 7 cm verschil in lengte, 1 meter in radius) zou ik persoonlijk voor de langere gaan: een langere ski ligt iets rustiger op de sneeuw dan een kortere ski. En met 14 meter radius en een goed niveau moet het echt geen enkel probleem zijn om die lekker energiek te draaien.

@ Gigi! dank;

nog een laatste vraag;
Als je bovenstaande ski vergelijkt met onderstaande allmountain ski’s, waar zit dan het grootste verschil. Ik ga sporadisch een keer van de piste af(de rest wil vaak niet mee ;)

SALOMON N X-DRIVE 8.0 FS BLACK/GREEN 2016
Salomon X-Drive 8.0 MG -KZ10

De MG is een stuk vergevingsgezinder én instabieler dan de FS. Qua kaliber komt de FS meer in de buurt van de X-Pro denk ik. Grote verschil is wel dat ik de FS echt niet goed vind in korte bochten. In lange bochten en op hoge snelheid is hij geweldig.

Als ik jouw openingspost en voorkeuren lees, zou ik voor de X-Pro gaan.

Een reden dat je alleen op Salomon zit?

dank!
nee geen specifieke reden behalve dat ik het een mooi merk vind, ik er schoenen dus van heb en ik de ski in de winkel zag en online een goede aanbieding :)

wat heb je voor alternatief

Ik ben zelf 183 en 72kg.

Ski al heel mijn leven en ben dus van een goed niveau. Haal vooral veel energie uit snelle korte bochten.

Sneeuwpop op 10 jan 2016 11:26

Er zijn veel slalomski’s die aan je eisen (zouden kunnen) voldoen. Is echt een kwestie van voorkeur. Hier wat modellen die ik afgelopen jaar heb getest in die categorie: https://www.wintersport.nl/forum/topic/197174

ik zal er eens naar kijken ! bedankt voor de snelle reacties!!

Plaats een reactie