Grootste skigebied op Gletscher

Helaas kunnen wij dit jaar niet eerder dan de laatste week april op wintersport. Dat betekent dus dat we op een gletscher gaan skiën. Welke gletscher heeft eind april nog de beste sneeuw en vooral ook welke gletscher heeft het grootste en afwisselendste skigebied?

Je kan ook nog kijken naar de hoge Franse gebieden die zijn vaak ook nog met vrij veel pistes open. Tignes en Val Thorens. In Oostenrijk kun je kijken naar Ischgl (sluit eind april). Of de gletsjer gebieden van Sölden Stubai of Hintertux.

Gezien de periode zal het zeker niet druk zijn (wellicht wel bij de afsluiting van Ischgl), dus ik zou lekker afwachten tot het laatste moment wat de condities zijn. Het kan zomaar zijn dat er bij goede condities iets meer pistes open worden gehouden.

Je hoeft inderdaad niet per sé naar een gletsjer. Naast de hierboven genoemde gebieden, ben ik zelf een aantal jaar terug eind april nog naar Breuil-Cervinia / Zermatt geweest. Ik heb bijna nog nooit zulke fijne condities gehad!

Maar…er is altijd een maar. Omdat het dan al weer een stuk warmer is, kunnen de condities van gebied tot gebied, dag tot dag en jaar tot jaar heel erg wisselen!

Het grote voordeel is wel dat je ver buiten het hoogseizoen zit. Als ik je dus een tip mag meegeven: wacht met reserveren en kijk een week van te voren (of een paar dagen) waar de condities het beste zijn, welke gebieden nog open zijn en hoeveel pistes ze nog open hebben! Er is meer dan genoeg plek in de hotels!

If you snooze, you loose!

Met de bergen sneeuw die komende week in de Franse alpen gaan vallen lijken de hoge gebieden tot ver in het naseizoen sneeuw te hebben. Daar ligt eind volgende week 3,5 meter sneeuw… En dan is het seizoen net begonnen. Het gaat vast nog wel eens sneeuwen daar voor april.

In laatste week van april zullen Breuil-Cervinia / Zermatt en Espace Killy (Tignes, Val d’Isère) wellicht nog het grootste aanbod hebben (> 200km pistes), kort gevolgd door Ischgl (150 à 200km) en Val Thorens (100 à 150km). Sölden zal dan wellicht rond de 100km zitten, Stubai en Hintertux ergens tussen 50 en 100km.

Les 2 Alpes misschien interessant?
Meerdere keren in Maart geweest en veel pistes liggen dermate hoog dat ze erg lang goed blijven.

Skigebied Obergurgl/Hochgurgl zal ook nog open zijn, kan je combineren met Sölden. Pitztaler Gletscher en Kaunertaler Gletscher zijn ook mooi.

Plaats een reactie