overstappen van ski naar board na ernstige knieblessure?

Hallo allemaal,
Ik heb vorig seizoen een ernstige knieblessure gehad. Voorste kruisband afgescheurd, binnenste knieband afgescheurd, meniscus gescheurd en nog wat kleinere dingen. Ik heb een kruisbandreconstructie gehad en ben al een eind in mijn revalidatie en begin weer een beetje na te denken over wintersport.

Maar bij de gedachte aan skiën krijg ik de kriebels. Het idee dat mijn ski’s weer niet losgaan…brrrr … ik weet niet waarom ze niet losgingen. Ik heb ze nog niet laten nakijken op een defect aan de bindingen bijvoorbeeld. Maar ze werden elk jaar nagekeken dus het lijkt me eigenlijk gek dat daar iets mee was.

Maar goed…ik overweeg nu om te gaan boarden. Dat lijkt me veiliger voor mijn knieën. Natuurlijk val je daar in het begin veel op maar als je het eenmaal een beetje doorhebt lijkt het me prettiger.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Kniebeschermers moet zijn Knieblessure…
autocorrectie ;(
Wie weet hoe ik de titel kan wijzigen?

Edit; Dank je Rogier!

Na wat ellende met een meniscus zou ik ook niet moeten denken om op een paar ski’s te gaan staan.Tijdens het boarden absoluut geen last omdat mijn knieën altijd in de zelfde richting kunnen buigen. Zolang je oppast dat je boardje niet raar wegdraait als je met één been vast zit, zal de belasting op je banden ook wel meevallen.

Vorig jaar na een rare buiteling toch het een en ander verrekt in m’n knie, maar kon daar (hetzij wat beperkt) al weer na een dag rust redelijk de berg mee af.

Het hangt allemaal een beetje af wat je allemaal mag en of je je knie volledig kunt buigen. Zolang je rechtdoor je knie nog flink kan buigen, mag boarden geen probleem zijn omdat verdraaien van een knie wat minder makkelijk gaat als beide voeten vast staan.

Voor het vallen op je knie raad ik een paar dikke kniebeschermers aan. Deze geven naast bescherming tegen het vallen ook vaak wat extra stevigheid.

Laat je bij twijfel altijd adviseren door iemand die ervoor geleerd heeft.

edit: @margriet.: Je kunt zelf de titel niet wijzigen. Dit kan alleen een @Admin voor je doen. Dit komt nu waarschijnlijk al goed. ;)

edit2: Ze zijn zo te zien vliegensvlug :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Titel aangepast.

En, snowboarden is zeker niet per definitie veiliger voor je kniën, zeker in het begin stadium niet. Ik zal je niet aanraden om nu meteen te gaan snowboarden. Dat is een beetje probleem-ontwijkend gedrag. Gewoon rustig beginnen met skiën, je zult zien dat het gevoel zo weer terug komt. Als je weer eenmaal lekker op de ski’s staat, dan kun je natuurlijk prima de overstap maken.

Verder kunnen de bindingen te zwaar afgesteld zijn, maar ‘pech’ bestaat ook gewoon en bindingen helpen heel erg, maar zijn natuurlijk nooit een wondermiddel.

Click. Click. Peace

Ja, buigen lukt bijna volledig…
En die dikke knieberschermers zijn een goede tip!
Vooral naar die belasting van de banden/spieren/pezen in de knie ben ik benieuwd inderdaad. Mijn binnenste knieband is er niet meer dus dat is een aandachtspuntje. Kunnen mijn spieren voldoende opvangen. Kruisband is gereconstrueerd met een gedeelte van mijn hamstring, dus die geeft weer voldoende stabiliteit. Aan kracht wordt gewerkt!

Persoonlijk geen ervaring mee, bij mij gaat het skiën zonder kruisband gelukkig nog prima.
Maar weet dat mijn fysio die in beide knieën geen kruisbanden meer heeft, bewust overgestapt is van skiën naar snowboarden omdat dit minder belastend is.

Hoewel ik graag zie dat er véél meer mensen gaan snowboarden, moet ik @Rogier volledig gelijk geven niet zomaar voor de andere discipline te kiezen. Pas als je het écht veel leuker vindt, of je met de arts/dokter/fysio hebt bepaald dat dit veel beter voor je is zou ik de overstap maken. Vaak is met gerichte training een hoop ‘schade’ in een knie op te vangen met sterke spieren.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik herken het ontwijkingsgedrag Rogier en Sneeuwbaard. …

Spijtig om te horen @Margriet.

Mijn broer heeft twee jaar geleden tijdens zijn eerste ski-uur op de eerste dag zo goed als alles in zijn knie gescheurd tijdens een val in een bocht waar hij moeilijk kon afremmen, over grote hobbels botste en in een vangnet voor een ravijn vloog. Enkel zijn zenuw was niet geraakt, anders was zijn been misschien afgezet. En hij IS zeker geen slechte skiër, integendeel.

Die is in de zin hierboven is ook specifiek zo geschreven: hij is er namelijk helemaal bovenop. Ik snap dat er schrik is, hij heeft erg afgezien gedurende een jaar met brace, veel kinesitherapie en als ik me niet vergis 3 maanden (misschien zelfs meer?) in de zetel te liggen waarbij een machine zijn knie automatisch boog tot op een bepaalde hoek. Ik maakte alles van dichtbij mee, geen pretje.

Maar nu is hij al drie jaar er weer bovenop en skiet en sport (vroeger sport op school en nadien aan de universiteit gedaan) weer zoals vanouds en sinds een jaar zonder brace (ook zo’n op maat gemaakt ding).

Ik snap de schrik wel, maar zoals @Sneeuwbaard hierboven al aangaf: laat je adviseren over wat het beste is, maar als je er bovenop kan komen denk ik dat je misschien zelfs meer plezier haalt uit het terug op je latten staan eens je erop staat.

Ik ken ook mensen die na een val (zonder al te veel erg) helemaal niets meer durven, dat is zonde.

Succes!

Het is o zo hard genieten.

Tsja, dat zou je aan een bewegingswetenschapper moeten vragen. Maar ik ken genoeg boarders die ook hun kruisbanden hebben gescheurd. Dus of het echt veiliger is dan skiën met goed afgestelde bindingen vraag ik me af.

(Bij skiërs komt het ook vaak voor dat men de banden scheurt en dan pas valt, krijgt de val de schuld, maar het gebeurde al voor de val… )

Nogmaals ik zou zeggen, ga lekker rustig onder begleiding met mooi weer en goede sneeuw relaxed cruisen. Binnen no-time is het gevoel terug! En dan kun je daarna zelf een weloverwogen keuze maken.

Click. Click. Peace

Dank voor de reacties tot nu toe! Daar kan ik echt wel wat mee!

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je wel en niet goed kan met je knie en wat je bang bent om te belasten. Ik ben zelf zowel skiër als snowboarder. Bij skiën belast je je knieën toch heel anders. Druk op je skies zetten in een bocht of bij het carven doe je toch door je knieën enigszins zijdelings te kantelen. Met snowboarden doe je dat nooit op die manier. Uiteraard kun je met beide sporten flinke blessures aan je knieën oplopen maarja dat kun je ook met voetballen of hardlopen. Ik zou het eens uittesten op een indoorbaan hier in Nederland. Zowel skiën als snowboarden. Dan weet je meteen hoe beide voelen voor je knieën zonder dat je meteen op steile ijzige afdalingen terecht komt en je spijt van je keuze hebt… Hou er rekening mee dat snowboarden in het begin een steile leercurve heeft. Het duurt even voordat dat ding doet wat je wilt… Maar als je eenmaal voorbij dat punt bent…

Grappig, ik heb ook een vervangende kruisband operatie gehad en was altijd een fanatiek snowboarder. Nadat ik gerevalideerd heb ben ik weer op wintersport gegaan en het viel me op dat in de jaren erna ik in de loop van de week steeds meer last kreeg van een dikke knie en daardoor wat gevoeligheid. Ik stond altijd op een slalomboard met hardboots en mijn voorste been was het geopereerde been. Uiteindelijk ben ik toen weer eens gaan proberen te skien (wat ik al 20 jaar niet meer had gedaan) en sindsdien nergens last meer van gehad. Bij mij zat het probleem dus echt met name in mijn gedraaide houding en dat gecombineerd met altijd het gewicht op mijn geopereerde been als ik uit de lift kwam.

Kortom, als je je been spieren goed hebt getraind en je arts/fysio zegt dat het weer kan dan zou ik proberen wat je eerder ook hebt gedaan. Nu leren snowboarden geeft waarschijnlijk heel veel vermoeidheid en dan ben je juist kwetsbaar. Ik neem aan dat je best wat skitechniek hebt dus dan raak je minder snel vermoeid.

Hoe dan ook, het moet goed zitten in je hoofd. Als je bang bent dan moet je het niet doen. Geloof me, eerste keer dat ik viel schrok ik me kapot maar de keer daarop al wat minder en zo voorts. Na verloop van tijd vergeet je dat allemaal en heb je weer alle plezier van de wereld.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Ik heb hier wel enigszins ook ervaring mee. Ik kan je wel even mijn verhaal vertellen, maar het is voor jou denk ik ook een persoonlijke keuze waarin je je afwegingen moet maken. Ik zou ook overleggen met je fysio.

Vanaf mijn 14e tot mijn 20e heb ik altijd geskied. Maar altijd kreeg ik last van mijn patellapees in mijn rechterknie. Ik ging destijds ook met mijn school op wintersport en de gymdocent alias fysiotherapeut die tapte mijn knie elke dag in. Dit zorgde wel enigszins voor wat meer stabiliteit, maar de druk die erop kwam staan bleef hetzelfde.
Doordat ik hier met skiën dus steeds zo’n last van had, heb ik toen besloten om het snowboarden te proberen. En ja, in het begin val je veel, maar ik had gelijk goede kniebeschermers en een impactshort aangeschaft. En wat wil, ik had gelijk geen last meer van die patellapees. Dus ik was heel erg blij, ondanks de vele opstaan en weer doorgaan momentjes. Dus hierdoor ben ik het boarden ook gelijk veel leuker gaan vinden.

Tot ik een jaar of 6 geleden tijdens een potje basketbal mijn rechterknie heb verdraaid (?). Geen idee wat er toen exact is gebeurd, want het is nog steeds een zwart gat in mijn geheugen. Ik heb er toen veel pijn aan gehad. Een tijd bij de fysio gelopen tot die mij doorverwees naar een orthopeed die een kijkoperatie wou uitvoeren. Wat bleek, mijn banden waren gelukkig allemaal in orde, maar ik had een barst in mijn kraakbeen. Dus mijn knie zal zich nooit helemaal meer herstellen als dat die was. Hierna nog een tijd bij de fysio gelopen om idd ook mijn been sterker te krijgen e.d. Hierdoor heb ik een jaar wintersport overgeslagen. Het ging verder wel goed met mijn knie, maar toch bleef ik wel wat last houden dat na een inspanning er weer wat vocht in mijn knie kwam. Maar dat verdween ook wel weer.
Het jaar daarna heb ik ook overlegd met de fysio en hij zei dat ik wel weer kon gaan snowboarden. Hij vond dat snowboarden ook wat minder belastend is voor je knieën dan skiën. En daarnaast heb ik dat ik ook met een lichte ‘duckstand’ loop, waardoor mijn knieën van nature al iets naar buiten gedraaid staan, wat voor mij bij het snowboarden een wat natuurlijkere positie is.

Gelukkig heb ik sindsdien ook geen last van mijn knie met het snowboarden gehad. Enige probleempje blijft wel dat ik na een dag snowboarden wel wat vocht in mijn knie heb zitten. Maar daar smeer ik dan een spierbalsem op waar een klein percentage ibuprofen in zit, en de volgende ochtend is het al een stuk minder en kan ik weer de piste op.

Ik heb hierna verder nooit meer geskied, dus ik weet niet wat de reactie van mijn knie nu op het skiën zou zijn.
Maar ik kon al wel een beetje snowboarden, voordat ik mijn kraakbeen probleem in mijn knie kreeg. Dus dat zou dan ook wel weer een verschil met jouw situatie zijn.

I.i.g. succes met alles. Hopelijk kan je weer snel van een wintersportvakantie genieten.

Vanochtend bij de fysio ook maar even overlegt…hij adviseerde mij om niet te gaan snowboarden aangezien ik het nog niet eerder had gedaan. Hij dacht dat het vele vallen op mijn knie echt niet bevordelijk zou zijn, aangezien er ook in de knie beschadigingen zaten. Ook wat betreft belasting icm met het letsel dat ik had, kon ik beter proberen weer te gaan te skien.
Dus ik denk dat ik het komende jaar maar eens voorzichtig op een indoorbaan met goede begeleiding ga proberen of ik het nog durf…dat lijkt me toch het beste…weer even goed op mijn bochtentechniek letten en verbeteren waar nodig…dat geeft misschien ook wel weer meer zekerheid.

thanx voor alle verhalen en tips!

Nee idd, met leren snowboarden zal je de knie meer gaan belasten door het vallen en opstaan, dan door weer voorzichtig te beginnen met skiën. Dat was het verschil ook met mij, ik kon het gelukkig al wel en viel ook niet meer zo veel.
Succes!

Plaats een reactie