Wel of geen brace na meniscusoperatie?

Ik heb in juni een stukje van m’n meniscus laten weghalen. De revalidatie ging voorspoedig, de orthopeed raadde me alleen af om nog hard te lopen om slijtage niet te versnellen. Er is een stukje meniscus weggehaald dus op die plek is de demping verminderd.

In oktober kreeg ik weer last en toen heeft de orthopeed een ontstekingsremmer geïnjecteerd, hij verwachtte niet dat er weer een scheurtje in zat. Sindsdien is het weer prima.

We gaan eind feb weer heerlijk skiën, nu vraag ik me alleen af of het zinvol is om een brace aan te schaffen en zodoende ook slijtage te vertragen? Ik ben niet meer onder behandeling dus kan het m’n orthopeed of fysio niet meer vragen. Ik realiseer me dat jullie waarschijnlijk geen artsen zijn maar wie weet heeft iemand hetzelfde gehad?

*bericht bewerkt door moderator op 10 jan 2016 21:31: verhuisd naar het juiste subforum

Op zich is dit je eigen keuze en hangt af hoe stabiel je knie is.
Je kan altijd eens contact opnemen met je fysio of chirurg, die weten juist wat er in de knie gebeurd is en hoe hard ze beschadigd was enzo

Nog even flink je bovenbeen spieren trainen die vangen dan de meeste druk/kracht op.

Dienten Die Alte schule

Met een soortgelijke operatie kon ik met wat oefeningen al snel weer alles doen. Hardlopen vermijd ik vanwege de schokken. Tijdens snowboarden totaal geen last.

De spieren rond je knie en in je bovenbeen kunnen heel wat stevigheid bieden aan je knie en zo de knie, ondanks het ontbreken van een stuk meniscus, langdurig goed houden. Een brace zorgt ervoor dat je spieren minder hard hoeven te werken en dus minder sterk worden, wat op de lange termijn slecht is voor je knie.

Je kunt het eerste jaar in overleg met een arts/dokter/fysio kijken of een brace noodzakelijk is. Zo niet, ga dan bij voorkeur ook zonder brace skiën. Bouw langzaam op.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik heb inderdaad oefeningen voor m’n bovenbeenspieren en het gaat nu dus ook prima, alleen weet ik niet of dat (ook) komt door de injectie.

Bedankt voor het meedenken, ik ga de fysio nog eens bellen.

Ik heb in beide knieen een stukje meniscus laten weghalen, is inmiddels alweer een jaartje of 5 a 6 geleden. Hardlopen mocht daarna inderdaad niet meer, maar ik ben ongeveer een half jaar na de eerste operatie (knieen zijn één voor één geopereerd) gewoon gaan skieen en dat ging prima. Echt geen last, terwijl ik toen met traplopen en op mn hurken of knieeen zitten nog wel last had. Dat is overigens later ook helemaal weggetrokken. Andere knie is een week of 5 voor onze wintersportvakantie geopereerd. Dat jaar heb ik het skieen even overgeslagen. Maar inmiddels ski ik alweer jaren zonder pijn en voel ik mn knieen echt niet bij het skieen. Tegen mij is destijds gezegd dat een brace niet nodig was.

Het is waarschijnlijk pijn omdat je nog niet gewend bent aan de aanpassingen in je knie. Bij mij hebben ze 2 keer stukjes meniscus weggehaald en een kruisband vervangen. Ik heb wel last als ik snowboard maar niet als ik ski. Om dat zo te houden doe ik wel veel oefeningen en ga ik wekelijks naar de sportschool voor specifieke krachttraining. Dus tenzij het warm gaat worden en/of dik denk ik dat het wel mee valt. Beter je spieren te trainen en actief jezelf kunnen verbeteren dan een passieve bescherming van een brace.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Duidelijk, ik laat een brace achterwege en ga het gewoon zonder proberen. Vorige skivakantie had ik de blessure al en heb ik gewoon geskied, dat ging heel goed. Alleen 's middags ná het skiën werd de knie ontzettend stijf en kon ik amper nog lopen.

Ik ben dus ook niet zozeer bang dat ik niet kan skiën als wel dat er extra slijtage optreedt. Ik blijf gewoon trouw m’n oefeningen doen dan komt het vast goed.

Bedankt allemaal!

Hallo Andereja,

Heb je al eens gedacht aan het dragen van een GenuTrain? Dit is een zachte brace ter ondersteuning. Als je knie instabiel is, kun je ook kiezen voor de GenuTrain S, deze geeft nog meer steun. Het zijn beide zeer comfortabele braces.

@Andereja, een brace achterwege laten is denk ik beste idd. Ik heb wat kraakbeen slijtage in mijn knie en na een dag boarden heb ik er ook vaak wat vocht in zitten (en / of dat het wat stijf wordt). Ik smeer er dan na het douchen altijd een spierbalsem op waarin een klein percentage Ibuprofen zit (van Etos eigen merk). Bij mij helpt dit wel en is het 's ochtends weer een heel stuk minder. Misschien kun je dat ook proberen. Baat het niet, schaadt het ook niet zeg ik maar.

Het dragen van een brace kan geen kwaad.
Het NIET dragen van een brace kan misschien WEL kwaad.

Waarom risico lopen?

Een brace helpt ter ondersteuning en het voorkomen van (erger) letsel. Als je geen last hebt van je knie, zou ik her ook absoluut niet mee beginnen. Maar heb je wel knieklachten, dan moet je ervoor zorgen dat die niet erger worden.
Baat het niet, het schaadt zeker niet.

Hilda Postma
Bracing & Support

[quote]

Genutrain dragen, heb ik zelf ook. Zorgt tijdens het skiën voor de juiste compressie. Resultaat aan het eind van de dag een knie die niet vol met vocht zit ;-)

Jurgen

Als Fysiotherapeut wil ik me ook wel even mengen in de discussie. Het enige juiste advies is naar mijn mening om dit met jouw eigen fysiotherapeut/orthopedisch chirurg te bespreken. Ieder persoon en iedere knie is namelijk anders en hij/zij heeft het beste inzicht in hoe groot de schade was in je knie, of alle banden (kruisbanden en collateraal banden) verder intact zijn, hoe de revalidatie is verlopen en hoe stabiel en belastbaar jouw knie is na de revalidatie.

Om een algemeen advies te geven: bij bandletsel (voorste/achterste kruisband of binnen/buiten band van de knie) waarbij instabiliteit in de knie aanwezig is kan het dragen van een brace zeer verstandig zijn omdat deze ondersteuning geven aan de functie van de banden en helpen bepaalde onnatuurlijke bewegingen te beperken.

Na meniscusletsel en zeker na een meniscectomie (het gedeeltelijk verwijderen van de meniscus) vind ik een brace persoonlijk minder van nut. Als het spiercorset rondom de knie (bovenbeen) in de revalidatie voldoende is getraind en de banden zijn intact is de knie stabiel genoeg om zonder brace te skieen. Omdat een deel van de schokdemper in de knie ontbreekt is hardlopen vanwege de schokbelasting bij elke stap nog wel erg belastend. Ondanks dat skieen best belastend is voor je knieen heb je hierbij niet elke keer de schok van de landing zoals met hardlopen.

Nogmaals: eigenlijk is er geen algemeen antwoord te geven omdat ieder individu anders is. Daarnaast is bovenstaande algemene advies mijn persoonlijke mening. Er zullen best fysiotherapeuten of verkopers van braces ;-) zijn die hier anders over denken.

Plaats een reactie