vraag omtrent sneeuwkettingen

Collega-wintersporters,

Komende donderdag vertrek ik naar Saalbach (hoera :-)).
Ik heb dit jaar een nieuwe wagen, en uiteraard passen mijn sneeuwkettingen niet meer… Ik heb echter een setje kunnen lenen van een vriend, en deze passen ‘ongeveer’. Mijn bandenmaat is 195/55/15. De maat van sneeuwkettingen is 195-60-15.

Nu, de kettingen gaan perfect rond het wiel, alleen is er een klein beetje speling.
Ik verwacht niet dat ik kettingen ga nodig hebben, maar omdat de wagen achterwielaandrijving heeft wil ik wel op zeker spelen.

Moeten die kettingen volgens jullie ervaring passen als een handschoen, of is het verschil verwaarloosbaar? Ik was van plan de kettingen vanavond nog eens op te leggen en een paar honderd meter rijden als test.

Alvast bedankt!

Zorg dat je perfect passende sneeuwkettingen hebt.Niet perfect passende gaat gegarandeerd mis als je echt gladde condities hebt (En je de sneeuwkettingen echt nodig hebt)

Zit een verschil in omtrek van een dikke 3% en kettingen moeten goed vast zitten, anders kunnen ze flinke schade veroorzaken. Paar honderd meter rijden op een normale weg in NL lijkt me overigens ook geen goed plan.

Ik heb bij de praxis of gamma de standaard spankettingen gekocht voor 15 euro of zoiets. Dus voor de kosten hoef je het niet te laten.
In het verleden toen ik altijd auto’s leende kocht ik ze altijd bij de supermarkt of benzinepomp in Frankrijk vlak voor we de bergen in gingen, brachten we ze op de terugweg weer terug als we ze niet hadden gebruik en dan kregen we ons geld terug.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Inderdaad, verkeerde bezuining, veiligheid voorop of dat nu 15 of 125 euro kost!!!

Als ze los gaan en rond je remklauwen schieten dan kun je wagen wel achter laten. Dan zijn de kosten een veelvoud van een setje kettingen.

Naar saalbach ga je ze niet nodig hebben. Mits je niet boven op een berg verblijft.

Over de maat, het correcte antwoord is al gegeven. Je moet goed passende kettingen hebben. Ik heb echter kettingen met een zelfde minimaal maatverschil zo aangepast dat ze perfect passen op mijn huidige banden. Ik heb het spansysteem iets verplaatst waardoor ze dus perfect passen zonder speling en ik heb ze ook getest en gebruikt in de bergen in de sneeuw.

In Nederland is het volgens mij verboden om met kettingen te rijden. Het zou helemaal lullig zijn als je op deze manier gaat bezuinigen en dan een boete krijgt van een overijverige diender van de wet omdat je op kettingen rijdt… Maar je koopt ze dus voor paar tientjes dus als je voor safe wilt gaan koop je ze gewoon ergens.

🏂

Uit eigen ervaring: je hebt wel een beetje marge. Optimaal is het natuurlijk niet maar als er niet teveel speling is komt het wel goed. Sowieso is de kans miniem dat je ze in Saalbach gaat nodig hebben.

Kans ? , met het weer weet je het nooit er is ook kans dat je ze wel nodig hebt.
Dus van de kans dat je ze waarschijnlijk niet nodig hebt, mag je niet uitgaan vind ik persoonlijk.

Uit eigen ervaring: je hebt wel een beetje marge. Optimaal is het natuurlijk niet maar als er niet teveel speling is komt het wel goed. Sowieso is de kans miniem dat je ze in Saalbach gaat nodig hebben.

Robin op 11 jan 2016 14:54

Hangt maar net van de auto af en de ruimte rondom het wiel of je dat beetje marge hebt. Sommige auto’s moeten zelfs niet alleen per se de juiste maat hebben maar ook nog eens kettingen met extra smalle schakels. Kans is misschien klein maar toch, zeker gezien de sneeuwverwachting komende dagen.

Bekijk het zo: als je met die dingen in de problemen komt is het in omstandigheden die niet makkelijk zijn om bijstand te krijgen, en ga je het voor andere mensen die onderweg zijn (met wel het juiste materiaal) lastig maken. En als je getrouwd bent en je vrouw rijdt mee zijn de peren helemaal gaar ;-).

Voor die paar tientjes dat het kost om goeie kettingen te kopen… Word dan niet die gast die het verkloot.

In Nederland is het volgens mij verboden om met kettingen te rijden.

Martin9 op 11 jan 2016 13:05

In België is het volgens de wegcode toegestaan om met kettingen te rijden indien nodig (erge sneeuw of ijzel) op voorwaarde dat het wegdek niet beschadigd wordt. Ik heb ooit 20 km met kettingen gereden op binnenwegen omdat de helft van het land op de hoofdwegen vast stond na 10 cm sneeuw.

Volgens mij is het in NL verboden en iets zegt me dat er vanavond ook geen spraken zal zijn van omstandigheden die het gebruik evt zouden kunnen verklaren ;)

Besparen op veiligheid, ik krijg er de floere van …

Besparen op veiligheid, ik krijg er de floere van …

GeensMaarten op 11 jan 2016 16:24

Daar had ik even google en het Vlaams woordenboek voor nodig maareh, eens! (eigenlijk wel met -n dan toch?):D

Ik kan je een gênant verhaal vertellen over bijna passende sneeuwkettingen die volledig van de band liepen en zich vastbeten aan de as van de auto. Gevolg is een volledige kofferbak die geleegd moest worden om bij de krik te kunnen komen om het wiel te demonteren…kortom: investeren in goed passende kettingen gaat je echt ellende besparen!

Als je banden maat anders is als je sneeuwkettingen maat en je krijgt een ongeluk ben je niet verzekerd is mij verteld bij de anwb.

NielsT93

Plaats een reactie