Elan Amphibio 82 xti, 84 ti of 84 xti

Ik heb 2 week geleden in Alpendorf de Salomon X-Drive 8.0 TI 177cm mogen testen. Ik vond ze in het begin toen we nog rustig aan deden nogal zwaar sturen. Maar de 2e dag toen we weer gewend waren en het tempo weer omhoog ging waren de ski’s heerlijk te sturen, zowel korte slalom bochten als lange carve bochten. Vooral het einde van de dag bleef de ski zeer goed door de slush en de bulten sturen.

Wat dat betreft kan ik me niet helemaal vinden in jouw opmerking @GiGi, misschien omdat ik wat zwaarder ben (115 KG) maar ik vond de ski’s zowel plat als in de lange bochten juist wel stabiel.

@Jeroen28
De TI en de FS zijn echter wel verschillende ski’s… Verschillende geometrie, radius, constructie, kern… De TI heb ik nooit geskied, dus daar kan ik verder niet veel over zeggen.

Bovendien kan ik me niet herinneren dat ik ooit heb gezegd dat ik de X-Drive 8.0 FS instabiel vind op welke snelheid dan ook. Alleen dat ik merk dat ie graag hard wil gaan en het dan ook uitstekend doet. Op lagere snelheid vond ik het wat harder werken om hem dezelfde mooie bochten te laten draaien. Dat is alles. Ik zou er niet graag hele dagen langzaam op willen skiën (achter kindjes aan of als leraar in ploeg voor ze uit - dat is niet het sterkste punt van deze ski).

Ah @GiGi ik heb je vorige bericht verkeerd gelezen, je hebt het daar over de X-Pro excuses.

Wat betreft je laatste opmerking ben ik het met je eens. Het is geen ski om langzaam aan mee te doen. dit heb ik ook gemerkt toen ik even achter mn tante aan skiede om haar te filmen. Ik zou medelijden hebben met de ski leraar die ermee met de kinder klasjes op pad gaat :P

Dank je.

Qua prijs heb ik hier een voor beide denk ik een goede aanbieding. Ik heb nog tot 26/3 voor mijn volgende skitrip :-)

Fischer: 450 €
http://www.unitedbrands.be/nl/artikel/fischer-progressor-f19…

Salomon: 399 €
http://www.unitedbrands.be/nl/artikel/salomon-x-pro-sw-xt-12…

Glij blij door die brei :-)

Dat kan goedkoper…

Fischer € 338 (excl. verzendkosten): http://www.rakuten.de/produkt/fischer-progressor-f19-ti-inkl…

@gigi, bedankt 353 € met verzending naar België, dus dat valt ook mee.

Glij blij door die brei :-)

Ikzelf ben ook trotse eigenaar van de XTI84 en ik moet zeggen dat deze ski’s het héél goed doen.
Het zijn mijn eerste eigen ski’s. Héél goede stabiliteit op hogere snelheid, mooi mee kunnen carven en goede controle in de diepsneeuw. Ikzelf ben 1m94 en weeg 94 kg.

Uiteindelijk is het de Salomon geworden en ben ik hem in de winkel gaan halen.

Online was die wel 20 € (incl. verzenden) goedkoper, maar dat leek me de moeite niet (als er iets mis is, ben je al snel meer geld kwijt).

De Fischer was online inderdaad wel rond de 350 €, maar uiteindelijk toch voor een iets ‘rustiger’ ski gekozen.

Na 26/3 laat ik even weten wat ik er van vond.

Glij blij door die brei :-)

Even een korte update:

De Salomon X pro SW is een fijne ski met enkele voor en nadelen.

  • enorm licht in het draaien
  • heel soepel, dus makkelijk op buckels, sprongetjes, tussen de bomen
  • Inderdaad iets minder stabiel dan All mountains, die dan weer meer kracht kosten in de korte bochten

Conclusie: als je tussen veel mensen moet doorskiën, technische moeilijkere (buckel)pistes wil doen, dan heb je hier een heel leuke ski aan.

Glij blij door die brei :-)

Plaats een reactie